Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Tyst cpu-kylning

Vilken s754-kylning för inte allt för många kronor vill man ha för att få datorn så tyst som möjligt? Hur bra det kyler spelar ingen större roll egentligen, de flesta lär duga för en Sempron 2600+.. (62W)
Just nu är det Zalman 7000B ALCU jag har ögonen på, men jag vet inte, det kanske blir tystare än så utan att priset drar iväg allt för mycket?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Du kan nog köra den där salman kylaren på lägsta effekt utan problem. Lägsta effekt = typ ohörbar...

Permalänk
Avstängd

arctic cooling freezer kyler mycket bra är mycket tyst..

Permalänk
Medlem

Thermalright xp-120 med en Adda fläkt på 7volt blir jävligt tyst

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tornado1401
Du kan nog köra den där salman kylaren på lägsta effekt utan problem. Lägsta effekt = typ ohörbar...

Ställer man in det i bios då? Jag vet inte hur det är med mobot jag köper, men på mobot jag har nu kan man inte göra något sånt iaf..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazertomte
arctic cooling freezer kyler mycket bra är mycket tyst..

Mkay, tack för det tipset..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av baddi

Rätt dyrt med

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Varför inte än TT Big Typhoon ?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk

Man får med en fläktkontroll till Zalman kylaren, bara att skruva

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZo
Varför inte än TT Big Typhoon ?

Hittade The Typhoon, och den var rätt dyr.. Men tyst antar jag. (16dB) Värt att tänka på.

Citat:

Låter bra ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sempron 2600+ kan du utan större problem köra pasivt med dom nya high-end-kylarna designade för passiv kylning. Tystare än så blir det inte

Jag kan inte annat än rekommendera Scythe Ninja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
En sempron 2600+ kan du utan större problem köra pasivt med dom nya high-end-kylarna designade för passiv kylning. Tystare än så blir det inte

Jag kan inte annat än rekommendera Scythe Ninja.

Rätt dyr var den.. Men klarar den sig utan fläkt tåls det väl kanske att tänka över.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag köpte tuniq tower för 2 veckor sen och jag bara ÄLSKAR den!

Permalänk
Medlem

Scythe ninja är lite dyrare men kan kylas passivt med hyfsat flöde från chassifläktarna.

Annars fungerar Arctic Cooling Silencer Ultra 64 (med eller utan TC - temperaturstyrd) väldigt bra, och kostar knappt en hundralapp. Installerade en sådan i ett Silencium T2-chassi, nätagget överröstar lätt processorfläkten. Kör du utan TC måste du ställa fläkten manuellt på något sätt eller låta moderkortet styra det. Det är onödigt att köra den snabbare än nödvändigt.

Är du inte en riktig hardcore-tysnadsfreak så kommer du nog inte höra den över resten av komponenterna ändå.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av enkan
jag köpte tuniq tower för 2 veckor sen och jag bara ÄLSKAR den!

Dyyr.. :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Scythe ninja är lite dyrare men kan kylas passivt med hyfsat flöde från chassifläktarna.

Annars fungerar Arctic Cooling Silencer Ultra 64 (med eller utan TC - temperaturstyrd) väldigt bra, och kostar knappt en hundralapp. Installerade en sådan i ett Silencium T2-chassi, nätagget överröstar lätt processorfläkten. Kör du utan TC måste du ställa fläkten manuellt på något sätt eller låta moderkortet styra det. Det är onödigt att köra den snabbare än nödvändigt.

Är du inte en riktig hardcore-tysnadsfreak så kommer du nog inte höra den över resten av komponenterna ändå.

Naw, den där var inte så frästande.. Men billig var den ju.

Står nog fortfarande mellan ninjan och zalman, diffar ~250kr och 0-18db.. Jag får väl klura över det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Drar man upp den till mitten låter den ganska mycket dock. Jag kör alltid på lägsta dock och då låter den inte mycket alls.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baddi

eller thermalright xp-90c som kyler ngr grader mer funkar oxo med en 120mm på den bäst med dustfri fläktar i datorn oxo . de börjar inte att låta efter ett tag

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teletubbie
Dyyr.. :/

Naw, den där var inte så frästande.. Men billig var den ju.

Står nog fortfarande mellan ninjan och zalman, diffar ~250kr och 0-18db.. Jag får väl klura över det.

Har du hört båda körandes i praktiken?

AC Silencer Ultra 64TC är tystare än Zalman. Zalmans har ett klart hörtbart morrande även på lägsta. Vilken som kyler bäst vet jag inte riktigt, men i ditt fall kommer båda göra jobbet. Jag tror det var en Sempron 2600 eller 2800 S754 som jag monterade Silencern på, den brukar gå i runt 800-1100RPM. Enligt SPCR låter den inte mer än ca 22dBA vid full load, då mätte de ändå modellen som är anpassad för Intels processorer på en processor som är varmare än din Sempron. I idle kunde de inte mäta den alls.

Zalmans kylare är hemskt föråldrad. Den är tung, klumpig, högljudd och kyler medelmåttligt.

Jag ser då ingen anledning att välja Zalmans kylare framför AC-varianten. Onödig kostnad som bara är sämre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, AC back on the table då.. Byter hellre ut den än zalman till ninjan om det visar sig låta för mycket dessutom..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

schyth ninja är mitt val

Extrem tyst *Ironi*

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Schyth Ninja it is.
Tack för hjälpen alla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte fått hem min XP-120 än men köpte ADDA fläkten idag. Kan berätta imorgon hur jag tycker den låter och presterar.

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.

Permalänk
Medlem

Re: Tyst cpu-kylning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teletubbie
Vilken s754-kylning för inte allt för många kronor vill man ha för att få datorn så tyst som möjligt? Hur bra det kyler spelar ingen större roll egentligen, de flesta lär duga för en Sempron 2600+.. (62W)
Just nu är det Zalman 7000B ALCU jag har ögonen på, men jag vet inte, det kanske blir tystare än så utan att priset drar iväg allt för mycket?

-EDIT-
Såg inte att han redan köpt en
-EDIT-

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306456&cks=PLC

I princip samma modell men i koppar, jag har en sån här och den låter ingenting och du får också med en fläktkontroll som de bara är å skruva på.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem

Re: Re: Tyst cpu-kylning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JeRiN
-EDIT-
Såg inte att han redan köpt en
-EDIT-

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306456&cks=PLC

I princip samma modell men i koppar, jag har en sån här och den låter ingenting och du får också med en fläktkontroll som de bara är å skruva på.

918g, passar inte på alla moderkort, kostar mycket, låter mycket och kyler inte ens i toppklass.
Finns ingen anledning att rekomendera någon av "gårdagens" kylare egentligen.

Visa signatur