Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Sönderklockat Grafikkort?

Permalänk

Sönderklockat Grafikkort?

Tjeena, Fick för mig att jag skulle klocka mitt grafikkort. Och då gick jag in i BIOS. Och lyckades få fram "AGP/PCI Frequency" Tror jag det stod. Och då ändrade jag till det lägsta för och se om det blev någon skillnad sedan tröck jag "Save and EXIT" och startade om datorn. Datorn startade visserligen, Men fick ingen bild =(

Hur gör man för att göra grafikkortet oklockat?
Eller hur fixar man detta över huvudtaget?

Väldigt tacksam för _SERIÖSA_ svar.

GL HF!

Grafikkort: ATI Radeon 9600 SERIES

Permalänk
Medlem

Resetta BIOS? Slit ut bateriet/dra ur den jumper som sitter bredvid batteriet. Hur batteriet ser ut vet jag inte, har bara hört om dettta.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Lolz! vad ska du in där och rota om? Grafikkortet klockar du med ett program i windows. Typ Atitool eller clockgen.

För att fixa det du gjort, cleara Cmos. Alltså nollställ BIOS på moderkortet. Vanligtvis är det en jumper man flyttar och sen flyttar tillbaka eller en knapp man trycker på på moderkortet. Kolla i manualen så det inte blir fel.
Du kan vara tvungen att ändra lite inställningar i BIOS sen för att datorn ska boota, kanske.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Ujuj, du har problem, AGP/PCI freq är hastigheten till grafikkortet och inte själva kortet. Om man ändrar den kan massa skumma saker hända, typ Hårddsikar förlorar data och grafikkort dör.

Du skulle ha läst på innan du petade i BIOS

Som sagt tidigare, Ressa CMOS.

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem

Bios ska man vara försikitg med. OCh AGP/PCI ska du absolut inte röra. Trial and error kan man köra med i Windows men i bios måste man veta vad man sysslar med

Som sagt återställ cmos. Plocka fram bruksanvisningen till moderkortet och kolla hur du ska göra.

Permalänk
Medlem

Pinsamt!!!
hahahahahaha
Vad fan skall man in i bios och göra om man inte vet vad man gör?! hahahahaha

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk

jag hade så precis när jag monterade in en hemmagjord hårdisk hållare...
men då det hände berodde det på att processorn låg på 83 grader...
jag fick ingen bild...precis som du...

Permalänk
Medlem

Jag hade också samma problem när jag hade glömt sätta in min skärm sladd

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Avstängd

Har hört ngt om att man ska dra ur batteriet och låta datorn stå i 24 timmar för att reseta cMos om man får kortslutning eller om datorn inte startar men kan knappast stämma...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
Pinsamt!!!
hahahahahaha

men lilla gubben nu får du sansa dig... bara för att du är 14 år behöver du inte uppföra dig som det.... har du inget att tillföra mer än att stör salt i såren kan du ge fan i att svara.

/johan

Permalänk
Medlem

Jag är mer än 14 tyvärr ;D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

reseta cmos eller dra ut strömsladden till nätagget samt ta ut batteriet ur moderkortet och tryck på strömknappen en gång sen låt det stå 5 minuter och sen i med batteriet igen och kör.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
Pinsamt!!!
hahahahahaha

Och vad tror du dig ha uppnått med att posta det onödiga inlägget? Om du inte har något vettigt att tillföra tråden vänligen posta inte alls!

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Och vad tror du dig ha uppnått med att posta det onödiga inlägget? Om du inte har något vettigt att tillföra tråden vänligen posta inte alls!

Sorry hade en dålig dag. Nu har jag lugnat ner mig lite

Visa signatur

Permalänk
Medlem

där blev du allt rädd exstaz när en moderator kom....

aja men har du provat resetta cmos då mackan?