Dvd-skivors hållbarhet?

Permalänk
Medlem

Dvd-skivors hållbarhet?

Hej.
Jag har och en kompis har en liten verksamhet där vi överför olika video- och filmformat till DVD. (Läs mer på http://hannes.taftea.se/ )

Jag har ett prolem, vilket märke av DVD-skivor har bäst kompabilitet och hållbarhet? Jag bränner skivorna som dvd-rom, så dvd+ eller dvd- spelar ingen roll. Men nyligen bad jag en kund kolla igenom några skivor jag brände för runt ett år sedan, och hon sa att de nu börjat hacka lite. De skivorna var brända med Traxdata DVD+R med en NEC 2500A, v1.07 i 8x som DVD-ROM.

Finns det skivor som har högre kompabilitet och hållbarhet? Borde jag bränna i 4x eller något istället?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

Va snackar du om?

Permalänk
Medlem

DVD+-RW

RW (rewritable)(omskrivningsbara) skall ha längre hållbarhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
DVD+-RW

RW (rewritable)(omskrivningsbara) skall ha längre hållbarhet.

Trodde du snackade om något märke som hette RW (Tycker mig ha sett det på någon skiva).

Men, visst måste det väl finnas olika bra dvd+r oc dvd-r skivor också? Alla är väl knappast lika bra?

Permalänk
Medlem

Källa till att RW skulle ha bättre hållbarhet? Det är nämligen tvärtom enligt allt vad jag läst och hört tidigare. T ex OSTA (Optical Storage Technology Association) skriver så här:

"As with CD-R and CD-RW discs media manufacturers have performed their own lifetime evaluations using a variety of homegrown tests and mathematical modeling techniques. Generally speaking, manufacturers claim life spans ranging from 30 to 100 years for DVD-R and DVD+R discs and up to 30 years for DVD-RW, DVD+RW and DVD-RAM."
http://www.osta.org/technology/dvdqa/dvdqa11.htm

Permalänk
Medlem

Bra länk!

Konstaterar att optiska media inte är tillförlitliga. För det mesta funkar det när man väl funnit ut vilka media som passar den egna utrustningen men kompatibiliteten gentemot andra läsare kan ibland vara dålig.

Vidare saknar man gemensam testmetodik vad avser medias lånvariga hållbarhet varför det är vanskligt att dra slutsatser. Förvaringen påverkar också hållbarheten då faktorer som variationer i temperatur, fuktighet och ljus spelar roll.

Skall man vara hyfsat säker så skall man bränna på olika brännare med olika skivor så man har ett antal kopior.

Då infinner sig frågan om det inte är bättre/säkrare/billigare att backa till disk och verifiera dessa backupper mot originalet ett par ggr/år.

Det mesta man bränner, enligt min erfarenhet, blir inaktuellt inom några år och överskrivs/slängs, till glädje för tillverkarna som får sälja nytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Det mesta man bränner, enligt min erfarenhet, blir inaktuellt inom några år och överskrivs/slängs, till glädje för tillverkarna som får sälja nytt.

Så är ju dock inte fallet i den fråga jag ställde i tråden. Så med andra ord, det finns inget sätt för mig att veta vilket märke som är bäst?

Vad anser alla sweclockare? Vilket märke bränner ni helst med?

Permalänk

jag har hört från flera källot att dessa ska vara väldigt bra.

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=305870&cks=SER

jag är kanske inte rätt person att uttala mig om hållbarheten, men jag har haft dem själv och de har hållit bra

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att man bidrar med synpunkter!

Som jag påpekar efter att ha läst artikeln på: http://www.osta.org/technology/dvdqa/dvdqa11.htm

framgår att det inte finns några enkla raka entydiga svar på vilket märke eller dye som är evigt "bäst" till alla tänkbara DVD-spelare som materialet i framtiden skall funka på.

Avseende lång hållbarhet så går det inte att bedöma dagens kvaliteter förräns i framtiden och då är det för sent eftersom det kommer nya "dyes" hela tiden. Det man kan göra är att bränna flera ex på olika brännare och olika media samt lagra dessa på ett mörkt svalt ställe där temp och fuktighet är konstant över tiden och hoppas på att någon kopia överlever.

Själv bränner jag med tex Verbatim, Philips, Datasafe, Ritek mfl och visst, dom funkar men därmed inte sagt att det är de bästa om 30 år - det vet jag ju inte ens då eftersom jag inte provat alla 1000-tals olika kombinationer av "dyes" och brännare som finns. Hade en 50-pack Samsung som jag fick slänga eftersom dom inte funkade med min brännare. Därmed inte sagt att Samsungs DVDer är skit - det enda jag kan säga är att just denna "dye" av Samsung inte funkade med min brännare och dess firmware.

Fanns en seriös oberoende amerikansk studie som ett tekniskt universitet gjorde åt amerikanska myndigheterna avseende optiska medias beständighet och dom kom fram till att deras åldringssimuleringar inte med säkerhet kan sia om vilka märken som visar sig vara bäst i framtiden.

Man får mao prova sig fram och räkna inte med några garantier om beständigheten.

Permalänk
Medlem

Okej. Hmmm. Det här blir lurigt med andra ord. Kan ju inte gärna skita i att mina kunders varor slutar fungera. Antar att det knappast gör någon nytta att bränna om på samma märke förresten? Har bara Traxdata hemma nu.

Permalänk
Medlem

Om man nu väldigt gärna vill lagra på dvd/cd så kan ju ett tips vara att bränna dubbla kopior samt bränna om dessa och kontrollera innehållet säg varje år eller vartannat.

Permalänk
Medlem

Brände ut en del filmer för knappt ett år sedan på "e-proformance dvd -r 8x" skivor, och dom har slutat funka för ett tag sedan =/

Permalänk
Medlem

Okej, då har jag tydligen ett stort problem med min fortsatta karriär som filmkopierare.
Lika bra att jag passar på att ställa en följdfråga då, någon som har något tips på hur jag ska lösa detta? Jag kan ju inte gärna ge mina kunder en massa säkerhetskopior och grejjor, och eftersom att alla givetvis har olika märken på deras DVD-spelare så kan jag inte veta vilka som kommer att fungera.

Så, måste jag helt enkelt lägga ner?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Okej, då har jag tydligen ett stort problem med min fortsatta karriär som filmkopierare.
Lika bra att jag passar på att ställa en följdfråga då, någon som har något tips på hur jag ska lösa detta? Jag kan ju inte gärna ge mina kunder en massa säkerhetskopior och grejjor, och eftersom att alla givetvis har olika märken på deras DVD-spelare så kan jag inte veta vilka som kommer att fungera.

Så, måste jag helt enkelt lägga ner?

Nej... Bränn ut det på några märkes skivor.. ta typ skivor med vit ovansida för utskrift.. dom blir ju snygga att sälja. sen får du säga att dom inte håller i evighet.. det gör liksom ingenting.. varken dv band eller vhs

tex

Verbatim DVD+R 16x speed photo-printable

Visa signatur