Permalänk
Medlem

Skummt nätverksproblem

Hellu alles, sitter och blir snart grå, ska koppla in ADSL och jag har gjort det hundra gånger innan men nu blir jag snart knäpp... det är nämligen så att jag får ingen nätverksanslutning mellan dator och modem, jag har ett ZyXEL PRESTIGE 600 och har testat att byta kabel ingen skillnad och jag har testat att byta ut modemet till ett dito, jag har bytt nätverkskort ingen skillnad jag har endå inte någon kontakt... det jag tänkte fråga är om man ska ha en twistad kabel mellan det modemet och datorn eller om man ska ha rak, jag har testat rak och två olika kablar var av den ena helt ny, och om man ska ha en twistad kabel finns det någon lite guide om hur man twistar en rak kabel... snabb moddifikation menar jag... vill inte sitta på min nödlösning 56k modem så länge till....

men alla tips om vad det kan vara som spökar hjärligt välkommna...

EDIT: fick reda på att man ska ha en korsad kabel, har bara en rak så nu till min andra fråga, en korsad eller twistad kabel är dem bara spegelvänta till varandra eller är det nåt att krux?

hade varit kanon med ett snabbt svar så jag kan öppna upp min kabel och koppla den rätt...

Permalänk
Medlem

En korsad kabel för ethernet är inte spegelvänd, utan kopplad såhär:

1 - 3
2 - 6
3 - 1
4 - 7
5 - 8
6 - 2
7 - 4
8 - 5

Det väsentliga är paren 1-2 och 3-6, de andra behövs bara för gigabit-ethernet.

Såna sladdar går att göra själv (man bör ha en speciell tång för modularkontakter), men de finns också att köpa överallt där man hittar nätverkskabel.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.