Permalänk
Medlem

<a target=> --> öppna i flik

Hejsan

Jag har länge undrat att när man har en länk, så kan man ju sätta target till t ex ett nytt fönster, en frame m.m. Finns det inte någon target som gör att (i dom webläsare som stödjer flikar) så öppnas länken i en ny flik???? Men att t ex gammlingar och annat folk som fortfarande sitter på IE istället får den i ett nytt fönster.

Skulle vara en kul funktion. Att man på target="ny flik" har något i stil med !important (css, tror det såg ut så), så att bara normala webläsare läser det allternativet, medans andra får target="_new". Annars får man ju fixa det med php/asp med någon if-sats som kollar vilken webläsare man har och anpassar target.

mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Nope, finns inget som kan göra detta. Möjligtvis något javascript eller liknande, men inget i ren html. Däremot finns det så att man kan ställa in (antingen genom extensions eller så finns det där från början) så att alla länkar öppnas i en ny tabb.

Permalänk
Medlem

man kan ju höger-klicka -> Öppna i ny flik.

Synd, hoppas en sån funktion kommer i senare versioner av html, går det att föreslå grejer till w3c, och i så fall var/hur???? Jag antar att jag inte är ensam om att vilja ha en sån funktion.

mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Bästa är väl att köra target="_blank", då får IE användare det i ny ruta och de som kör FF eller liknande med "single window" inställt får det i en ny flik (annars öppnas en ny FF).

Visa signatur

.::Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke::.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
man kan ju höger-klicka -> Öppna i ny flik.

Japp, vad är då problemet?
Annars finns det ju alltid att hålla inne någon knapp (ctrl t ex).

Permalänk
Medlem

Jaja, men jag menar för användarna, förenklar ju en hel del för dom, det finns ju en sorts länkar man alltid öppnar i nytt fönster/flik pga deras inehåll, och då kan man ju göra så att dom automatiskt öppnas i en ny flik.

mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

target="_blank" gör väl exakt det du vill, iaf i min webläsare.

Permalänk

Det är väl bättre att låta användaren avgör om dom vill öppna länken i en ny fli eller inte.
Jag brukar iaf använda mittenknappen för att öppna de länkar jag vill ha i en ny flik.

Permalänk
Medlem

Re: &lt;a target=&gt; --&gt; öppna i flik

Citat:

Att man på target="ny flik" har något i stil med !important (css, tror det såg ut så), så att bara normala webläsare läser det allternativet, medans andra får target="_new".

Det går varken att koppla en CSS-kod till target-attributet eller skriva target="_new" (eftersom _new inte finns, det är _blank du söker). Och nej, jag tror inte heller att du kan "styra" webbläsaren på ett sådant vis att du tvingar den att öppna i ny flik. Såvida inte användaren själv ställt in att webbläsaren ska öppna alla fönster i en ny tabb.

Men tanken var god

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Synd, hoppas en sån funktion kommer i senare versioner av html, går det att föreslå grejer till w3c, och i så fall var/hur???? Jag antar att jag inte är ensam om att vilja ha en sån funktion.

Den "nya webben" handlar om att lägga kontrollen hos användaren. Om användaren vill öppna en sida i en ny tabb, så gör han/hon det. Vill användaren istället öppna den i samma tab/fönster, så gör han/hon det. Detta är den enda vettiga lösningen och orsaken till att target-attributet inte är tillåtet i t.ex. XHTML 1.0 strict. Länkar som öppnas i nya fönster är onda. Låt mig bestämma hur jag vill öppna länken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Den "nya webben" handlar om att lägga kontrollen hos användaren. Om användaren vill öppna en sida i en ny tabb, så gör han/hon det. Vill användaren istället öppna den i samma tab/fönster, så gör han/hon det. Detta är den enda vettiga lösningen och orsaken till att target-attributet inte är tillåtet i t.ex. XHTML 1.0 strict. Länkar som öppnas i nya fönster är onda. Låt mig bestämma hur jag vill öppna länken.

Det är där webstandarder krockar lite med verkligheten. Även om vi vill lägga frihet hos användaren så vill vi samtidigt visa vad som tillhör en sida och vad som inte tillhör. Ett bra sätt för att markera att användaren öppnar innehåll som inte tillhör sidan är just att använda "_blank" targets. Ett enkelt sätt att "ta avstånd" från innehåll.

Visa signatur

.::Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke::.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEvo
Det är där webstandarder krockar lite med verkligheten. Även om vi vill lägga frihet hos användaren så vill vi samtidigt visa vad som tillhör en sida och vad som inte tillhör. Ett bra sätt för att markera att användaren öppnar innehåll som inte tillhör sidan är just att använda "_blank" targets. Ett enkelt sätt att "ta avstånd" från innehåll.

Jag ser det nästan som en utmaning faktiskt. Det finns ju alternativa lösningar, med javascript. Och när det väl är fixat kan det t.o.m. gå fortare att skriva än att skriva target="_blank".

Länktips (läs under "XHTML-tips")

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem

Bäst vore ju att det gick att specifiera att en viss länk länkade ifrån sidan. Så att man i webbläsaren kan bestämma att t ex öppna länkar som länkar iväg från sidan man är på i nya fönster/flikar.