Permalänk
Medlem

Total kylning makeover?

Tja!
Har flera problem med kylningen i burken och tänkte göra om det mesta och tänkte bolla lite idéer med er för att få det tyst och lagom effektivt.

Idag ser det ut som följande:
IN-fläkt, en 120mm framför de två hårddiskarna, begränsas dock kraftigt av att hålet framför är ca 80*60mm

UT-fläkt, en 120mm baktill som kör på 7v men som låter mkt ändå.

Nätagget har en 120mm fläkt 12V, låter inte alltför mycket och verkar forsla ut mkt varm luft.

Nordbryggan har en standardfläkt som väsnas MKT, allra mest vid starten.

CPU:n har box-fläkten som följde med, verkar kyla bra utan att väsnas.

Grafikkortet har standardfläkten, mkt tyst och effektv lösning.

Ur mitt synvinkel är det två stora fel: för många fläktar som tillsammans ökar ljudstyrkan samt för lite IN-luft skapar dålig cirkulation.

Min idé är att skaffa en liknande lösning framtill, då får jag förhoppningsvis ner ljudet på diskarna något.

Ang nordbryggan såg jag en kille som kapat lite i en Arctic Freezer 64 , och bildat två kylflänsar, en på var sida om graffekortet.
Edit: Hittade trådlänken

Ev byter jag ut CPU-fläkten mot en Arctic Freezer 64 oxå, bara för att få ner ljudet.

120mm fläktarna byter jag troligen ut mot dessa aluminiumfläktar, och kör dem på 7V.

Nå, verkar detta rimligt eller är jag ute och cyklar?
Nej - tänker inte ge mig in på vattenkylning, det är luftkylt som gäller..

Visa signatur

Workstation: | AMD Athlon64 X2 3600+ || ECS C51GM-M nForce410 || 4x1GB Dual Channel Corsair PC5300 || XFX GeForce 8500GT 256MB || 1x120GB |
Server: | Dual Intel PIII (Socket 370) 2x1,0GHz || 2x512MB + 2x256MB SDRAM || Geforce 2 mx400 || 1x80GB 2x120GB 2x160GB 4x250GB|

Permalänk

Du har rimliga tankar som kommer att fungera.

Jag skulle dock ifrågasätta nyttan av hårddiskkylningen som du kollar på. Utan att ha testat den (och därmed kunna säga något definitivt) verkar den inte optimal då den blockerar luftflödet en hel del med grillen. Hinder i närheten av fläktar ger högre ljudvolym än nödvändigt. Om du vill skulle du kunna försöka att kapa upp ett större hål för din insugsfläkt.

Sedan tror jag att CPU-kylaren låter mer än du tror. Jag har själv en box-kylare till min Opteron 165 och den låter en hel del när CPUn är under belastning.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

jag kör med en 120 mm nexus i fronten( bakom diskarna ) som blåser mot bakpartiet där sitter en nexus 120 som blåser ut
samt ett insug från nätagget inifrån och en som blåser ut bakåt i agget.
en ställbar 120 mm som cpu kylare.

runt 28 C i lådan.
passiv på nordb

Visa signatur

A64 3500+ @ 2400 mhz - GF 7600GT 660/1620 mhz vf900cu - 2 x 512 DDR 667 mhz - MSI K9N NEO

Permalänk
Medlem

Hmm, någon som kan säga bu eller bä angående hårddiskkylningen? Ser nu att frontpanelen skymmer en hel del.. Precis som idag då, tror att ca 50% av luften som fläkten klarar att suga in fastnar pga för litet hål.. Har lite funderingar på en liknande produkt från komplett.

Nån som vett om ett tredje alternativ?
Vill iaf ha någon form av aktiv kylning över diskarna, men gärna en hyfsat tyst lösning. Har tänkt att ev dämpa med ljuddämp à la Biltema..

Bra idé att ha två fläktar i nätagget. Vad tror ni om att ha kvar 120mm fast köra den på 5V, som blåser från lådan in i nätagget, och sen klämma in typ en 80mm på 7V ut från nätagget?

Appropå nordbryggan; Arctic-fläkten lär man väl få modda rätt rejält. Typ vinkelkap/bågfil och sen fästa den på någon finurligt sätt...

Nåväl - gör jag detta kommer det upp en byggtråd i ämnet!

Visa signatur

Workstation: | AMD Athlon64 X2 3600+ || ECS C51GM-M nForce410 || 4x1GB Dual Channel Corsair PC5300 || XFX GeForce 8500GT 256MB || 1x120GB |
Server: | Dual Intel PIII (Socket 370) 2x1,0GHz || 2x512MB + 2x256MB SDRAM || Geforce 2 mx400 || 1x80GB 2x120GB 2x160GB 4x250GB|

Permalänk

Jag skulle ta bort infläkten och byta till passiv kylning på NB. Se sedan till att du täpper igen alla (jag menar alla) hål i lådan utom insuget framme/nertill vid hårddiskarna och luftutsläppen bak vid utfläkten och nätagget.

Täpper du inte till alla andra hål på baksidan så riskerar du att en del av luften bara går runt runt utan att kyla viktiga komponenter.

När jag gjorde detta (tejpade) sänkte jag min lådtemp med 8 grader. Just nu kör jag helt utan chassifläktar eftersom utsugsfläkt bak (1500 rpm) lät så mycket och bara sänkte tempen i datorn med 2 grader. Min 3200+ 64-bit idlar på 30 och loadar på max 40 grader celsius.

Moddar du till luftflödena så kanske du kan slänga båda chassifläktarna.

Köp en cpukylare (tex ninja) för 120 mm fläkt och montera dit en Nexus. Enligt ett stort nyligen genomfört test är den fläkten absolut bäst när det gäller prestanda/ljud. Den är mycket tyst och mycket bra och är inte dyr heller.

Permalänk
Medlem

Har satt en sådan här i tre av mina 5,25" platser på mitt Chieftech Dragon. Fläkten är mycket tyst på 12 volt och jag har inga planer att sänka spänningen.

Den kyler utmärkt för hårddiskarna ligger bara någon grad över rumstempen.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

niklas brandin:
Less is more alltså? Mkt intressant , börjar genast att täta alla läckor - bakplåten ser faktiskt ut som ett såll... Silvertejp borde väl fungera bra?
Sen får jag väl pröva med lite olika installationer av farm & bakfläktar.

NidoKing:
Är det en standard Chieftech-pryl eller något som finns löst att köpa? Gör den någon ljuddämpning eller bara kylning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inte standard Chieftech utan den kommer från Cooler Master och är gjorda för bl,a Cooler Master Stacker. De passar dock i många chassin och jag har monterat dem i de vanliga Chieftech-skenorna.

Hållaren är upphängd i gummibussningar och jag kan endast urskilja ett svagt knatter från diskarna när de läser/skriver.

http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=1664&session=813d8...

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

ska nog köpa en sån där hårdisk kylare och byta fläkt

Permalänk

Silvertejp passar utmärkt att täta med. Det gäller att optimera luftflödena. All luft som kommer in i lådan ska vara kall (från botten eller lågt i fronten). Den ska sedan tvingas passera alla viktiga komponenter innan den skickas ut upptill eller högt baktill.

Sållet med hål på baksidan gör bara att redan uppvärmd luft cirkulerar in i datorn och skickas ut genom nätagget/chassi fläkten. Eftersom luften alltid går den kortaste och enklaste vägen bidrar den inte mycket till att kyla komponenterna. Resultatet är bara att nätagget/chassifläkten får jobba med att skicka ut "parasitluft".

Permalänk
Medlem

Jag lyder era råd.
Bättre genomströmmning av luften i lådan.
Bättre NB-kylning (planerar att såga en Arctic Freezer för att få fina flänsar).

Appropå hårddiskkylningen:
På Gteks hemsida står inte den produkten inte med på listan över hårddiskkylning:
Hårddiskkylning Lager Pris

Cooltek Ultimate HDD-cooler, beige/silver 100+ st 159 kr
Lian Li EX-23 hårddiskkylare, silver 10-24 st 244 kr
Lian Li EX-23 hårddiskkylare, svart 25-49 st 244 kr
Lian Li EX-34 hårddiskkylare, silver 7 st 298 kr
Lian Li EX-34 hårddiskkylare, svart Ej bekr. datum 298 kr
Tiger hårddiskkylfläns, passiv = utan fläkt! 50-99 st 139 kr
Titan HDD Wave Fan, <29dB(A) 50-99 st 95 kr
Titan Ultimate HDD Cooler 50-99 st 195 kr
Zalman ZM-2HC2 passiv hårddiskkylare 6 st 239 kr

Däremot är länken klickbar och de verkar ha produkter i lager.. Ska nog beställa en sådan, vill ha aktiv kylning över diskarna.

Cooler Master-hållaren verkar helt okay. Ska lägga en beställning på gtek nu..

Edit: NB-kylaren blir en Zalman Zm-nb47j istället, ska försöka leda luft förbi den. Om den inte räcker blir det en söndersågan Arctic Freezer, men jag orkar inte modda sånt nu..

Visa signatur