Missa inte Amazon Prime Deal Days!

NeverWinter Nights 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foraek
Om inte "Follow me!" funkar så har jag för mig att det enda som hjälper är att ladda ett tidigare spel där gubben är okej.

Jag fick helt enkelt byta ut henne i tavernan där man fixar sitt party och sedan ta in henne igen :/.

*** SPOILING ***

Nu har jag gjort allt slavgöra för det där aset i Neverwinter och han har släppt in mig i black lake. Men den senila gamla gubben vill ju ha quick silver det första som händer, vart hittar man det???

*** SPOILING ***

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

Om du inte redan har det i ditt inventory (får det i Fort Locke) så kan du köpa det av Craft tradern i Merchant quarter

Permalänk
Medlem

Tjohoj. Behöver hjälp med uppdraget där man ska hitta emmiserin hoss orkerna.
Det är så att jag har mött på ett troll som inte går att döda. Har lämnat datorn ett tag men trollet är fortfarande levande. Det verkar helt odödligt.

Det var en annan grej också.
Min gubbe är en ranger men eftersom pilbåge känns så värdelöst så går jag in i närstrid med honom. Skulle det göra stor skillnad om jag var en annan klass och gick in i närstrid?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
Det är så att jag har mött på ett troll som inte går att döda. Har lämnat datorn ett tag men trollet är fortfarande levande. Det verkar helt odödligt.

Min gubbe är en ranger men eftersom pilbåge känns så värdelöst så går jag in i närstrid med honom. Skulle det göra stor skillnad om jag var en annan klass och gick in i närstrid?

Tjena, du behöver acid eller fire för att döda trollet, det räcker med typ 1 i skada, nån magiker har säkert nån spell du kan andvända, eller nått vapen med fire damage/fire arrows.

Jag tror rangern blir rätt vass när man kommer upp lite så han kan skicka iväg fireballs på pilarna och skjuta på alla targets typ.
Min barbar half orc är kunglig i närstrid, tror inte nån ranger
skulle bräcka en snubbe som är gjort för närstrid iaf.

edit: Polarens ranger är Arcane archer så det är därför han kan skjuta fireballs...

Visa signatur

Kör : Camaro Z28 `93 kompressormatad sb350 by Procharger.
Dator : E8400 3.0ghz, As Telestar silver ace 520w silent, asus P5K SE/EPU DDR2 SATA2 GBLAN HD 8CH.
corsair DHX 4096MB DDR2 6400 heatsink,Asus GF8800gts 512mb PCI-E OC 670/1980Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skulle rekommendera att du springer tillbaka till owls well och köper en bunt acid arrows av försäljaren. Du kommer att behöva ta kål på en hel del troll,nämligen.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, precis vad jag behövde veta.

Permalänk
Medlem

Hrmmm, nån som vet vilken knapp man anväder för att öppna konsolen i spelet...har fanimej prövat alla tror jag *S*

På alla forum jag läst står det att man ska använda ~ men inte funkar det inte.

Visa signatur

- DE VAR INTE JAG!!

Permalänk
Medlem

Det är inte ~ på svenskt tangentbord iaf...

Jag vill minnas att det är ` (inte ´ eller '), så träna först om du är osäker på hur du skriver rätt sorts "fnutt".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

det är Shift+ nån av åöä¨' och sedan enter

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren....jag löste det dock genom att ändra consolkommandot i ini filen till §

Visa signatur

- DE VAR INTE JAG!!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp nu igen.
Jag ska döda Fire Giants och kungen uppe i bergen men det går inte! Han slår med 50 i skada varje slag och han har 4 gubbar som omringar mina. Helt omöjligt, hur sjutton ska jag bära mig åt?

Permalänk
Medlem

Gå och snacka med draken om du inte redan gjort det...

Permalänk
Medlem

Hur är det med expansions och liknande för nwn2, är det några planerade och är det isåfall nästa år nästa kommer? Slutet var ju inget man jublade över (iallafall inte jag).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trinnit
Hur är det med expansions och liknande för nwn2, är det några planerade och är det isåfall nästa år nästa kommer? Slutet var ju inget man jublade över (iallafall inte jag).

Jag tror ingen sagt något definitivt angående om det kommer en expansion eller ej (ännu mindre om att de börjat arbeta på en).

Det är väl rimligt att anta att de är intresserade av att göra en expansion (förutsatt att själva spelet sålt bra), dock, men den lär ju inte komma snart i och med att de inte verkar ha börjat på den ännu.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

De har säkerligen börjat med den, men inte sagt något än. Så brukar det vara.

Permalänk
Medlem

Trodde jag skrev detta imorse men blev väl nå skit.
Nåväl, i en 1up intervju nyligen så säger en av utvecklarna att vi inte behöver speulera om vad en eventuell expansion kommer att innehålla särskilt länge till.
Vilket verkar som om dom snart är redo för nån pressrelease.

Permalänk
Medlem

Det här är en dum fråga kanske, men kan hur dissar man sina partymedlemmar? Är det möjligt att klara spelet med ett party på 1-3 pers?

Permalänk
Medlem

3 är nog inte omöjligt även om vissa strider skulle bli jäkligt svåra. Tror det komemr gå åt helvete om man gör det vid första genomspelningen dock. Under den andra har man lite bättre koll och kanse till att genom crafting etc. hållar dina spelare i top med vapen osv.

Permalänk
Citat:

Behöver hjälp nu igen.
Jag ska döda Fire Giants och kungen uppe i bergen men det går inte! Han slår med 50 i skada varje slag och han har 4 gubbar som omringar mina. Helt omöjligt, hur sjutton ska jag bära mig åt?

Du kanske redan löst det men jag körde följande strategi, acceptera att hjälpa Fire giants att slakta draken (vad han nu heter)
på så vis har du möjlighet att placera dina karaktärer i bra formering.
Ställ dom i bergsöppningen där du kom ifrån, på så vis kan inte alla attackera dig på samma gång utan du kan ta dom
två och två.

När du placerat dina karaktärer så säger du åt dom att stå på sina positioner och springer fram med någon karaktär och
pratar med Fire giant ledaren och säger åt honom att du inte tänker döda draken åt dom och du istället skall
attackera dom.

Då kommer alla rusa på den som du använde för att prata med ledaren, spring då bara bort till dina andra karaktärer.
Din andra kan dock börja springa till din undsättning när eld jättarna attackerar dig men välj då bara "stand your ground".

Piece of a cake!

PS. Döda draken efteråt, den är lätt bara du har lite fireresist gear + fireresist magi och du får massor
utav loot.
Ännu större anledning att döda draken är om du byggt kyrkan i ditt slott och fått uppdraget som heter
någonting med "holy" då du får bra saker vid draken i samband med uppdraget.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk

När jag gick med på att döda Firegiants åt draken så stötte jag nog på ännu en bugg (och de har hunnit bli många). Draken lovande att möta mig hos Firegiants och hjälpa mig döda dem, men han dök aldrig upp. Det gick som tur var bra ändå, tack vare mina spells från min huvudchar, en wizard som bombade dem med aoe.

Men som sagt, alla dessa buggar är rejält irriterande. Senaste var när jag kom till Merchant district i Neverwinter och mötte massa civila som flydde staden och sen tvingades duelera någon slags spirit. Efter att jag vunnit duellen hänger sig spelet och jag åker ut till Window. Jippi! Storyn är bra och spelet roligt, men buggarna förstör helhetsintrycket och det känns som de stressat ut det. Synd!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
När jag gick med på att döda Firegiants åt draken så stötte jag nog på ännu en bugg (och de har hunnit bli många). Draken lovande att möta mig hos Firegiants och hjälpa mig döda dem, men han dök aldrig upp. Det gick som tur var bra ändå, tack vare mina spells från min huvudchar, en wizard som bombade dem med aoe.

Men som sagt, alla dessa buggar är rejält irriterande. Senaste var när jag kom till Merchant district i Neverwinter och mötte massa civila som flydde staden och sen tvingades duelera någon slags spirit. Efter att jag vunnit duellen hänger sig spelet och jag åker ut till Window. Jippi! Storyn är bra och spelet roligt, men buggarna förstör helhetsintrycket och det känns som de stressat ut det. Synd!

Hade du varit hos eldjättarna först och lovat att döda draken? Det var en bugg jag också stötte på nämligen. Det verkar vara en situation som inte är hanterad, om man först lovar jättarna att döda draken och sedan går till draken och ber om hjälp att döda jättarna... Om man däremot bara går till draken och ber om hjälp med jättarna eller om man faktiskt dödar draken som man lovat så fungerar det som tänkt.

Jag stötte inte på många buggar själv. (Och jag tror att spelet kraschade en gång totalt när jag spelade igenom det.)

Dock märktes det ju att spelet hade behövt mer QA-arbete, inte så mycket på grund av buggar som på grund av att en del saker bara fungerar konstigt/osmidigt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Hade du varit hos eldjättarna först och lovat att döda draken? Det var en bugg jag också stötte på nämligen. Det verkar vara en situation som inte är hanterad, om man först lovar jättarna att döda draken och sedan går till draken och ber om hjälp att döda jättarna... Om man däremot bara går till draken och ber om hjälp med jättarna eller om man faktiskt dödar draken som man lovat så fungerar det som tänkt.

Ja, jag gick först till jättarna och sen till draken. Det kan ju inte vara en helt unik situation, så man kan ju tycka att de borde upptäckt problemet under någon av testerna inför releasen.

Hur som helst är spelet fortfarande bra trots lite buggar här och där och man kan lugnt räkna med flera expansioner. :)Jag tippar att det första anländer till hösten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin

Jag lovade först jättarna att döda draken och sedan bad jag draken om hjälp att döda jättarna istället och det fungerade utan problem för mig. Draken kom efter dialogen med jättarnas ledare och jag fick välja vilken sida jag skulle välja att slåss på (slåss mot draken, jättarna eller båda om jag inte missminner mig).

Permalänk

SPOILERVARNING!

Några tips om vad man ska satsa på när det gäller upprustningen av Crossroad keep? Jag har ingen aning om vad som väntar mer än att man förmodligen ska slåss mot King of shadows utanför eller nått i den stilen. Är det t.ex. värt att lägga 100k på att bygga ett Wizard´s tower? Och spelar det någon roll i vilken ordning man bygger de olika sakerna? Jag behöver kort sagt lite strategitips (trots att det är ett rpg ).

Permalänk

Jaha och hur har dom tänkt att man ska komma in i såna här spel? Dom rpg eller äventyr jag har spelat tidigare har vart långt ifrån såhär.
Fattar ingenting om hur allt med olika "class" och sånt hänger ihop.. Alla x och siffror och skit och ingenting kan man ana om vad som kan funka och är bra senare osv.. Äh kan inte ens förklara för att de är så sjukt.
Och de känns buggigt när man går också. Lite annat smått jag stött på också..

Permalänk
Medlem

Det är ju ett klassiskt Crpg med D&D regler, så du har missat BG1,2,NWN + expansioner, ICewind dale 1,2 + en hel del andra spel som är baserade eller iaf löst baserade på D&D reglerna?
Pröva dig fram, läs descriptions på dom olika sakerna och skumma igenom manualen så kommer det att gå bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulath666
Det är ju ett klassiskt Crpg med D&D regler, så du har missat BG1,2,NWN + expansioner, ICewind dale 1,2 + en hel del andra spel som är baserade eller iaf löst baserade på D&D reglerna?

Jo jag har väl det. Varför inte bara göra de någorlunda normalt så att folk som inte nött sönder sånt kan förstå lite. Jag har dock nött sönder diablo1, hellfire, diablo2+exp, titan quest, sen några liknande rpgs till xbox, kommer ej ihåg namnen, Dungoens nånting var iaf nåt av dom..

Va de bättre beskrivning och allt skit på de första "Crpg-spelet med D&D regler"
Vilket är de då så man kanske lär sig där? Om inte så vill ja kalla dessa spelskapare för idioter..
Eller är de ens värt att lära sig nå för att spela nwn2?

Citat:

Pröva dig fram, läs descriptions på dom olika sakerna

Brukar alltid pröva mig fram, och de är så jag har lärt mig de jag kan.
Även gjort de nu men de står bara still i skallen när jag spelar de här, ser ju intressant ut annars så de är ju synd.
Är väl nog jobbigt att sätta in sig i många rpgs, varför göra de värre..

Citat:

skumma igenom manualen så kommer det att gå bra.

Aldrig någonsin läst i en manual så varför skulle jag behöva det nu.
Men jag får väl kanske göra de, dock hatar jag hela idén med att göra ett spel på nåt sånt sätt. Sen så ska jag nog se runt lite om nån polare kan ge mig anledningar och peppa mig att spela nåt sånt här.. För att, än en gång, de ser intressant ut..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _frenzied_

Aldrig någonsin läst i en manual så varför skulle jag behöva det nu.
Men jag får väl kanske göra de, dock hatar jag hela idén med att göra ett spel på nåt sånt sätt. Sen så ska jag nog se runt lite om nån polare kan ge mig anledningar och peppa mig att spela nåt sånt här.. För att, än en gång, de ser intressant ut..

Men vafan...
ok ok ska förklara...
Dety här spelet innehåller först och främst ett klassystem som avgöra vad din karaktär har för förutsättningar. En fighter kan t.ex. inte kasta magi, medans en Wizard är köttslamsor i närstrid med kan elda upp små onda orcer på långt avstånd. Jag rekomenderar en fighter om du e helt ny på området.
Sedan har vi Feats, dessa ger dig olika färdigheter med din karaktär. För att hantera ett visst sorts vapen utan anta missa hela tiden behöver du "proficency" för just det vapnet. En hel del vapen grupperas. Martial weapons och exotic weapons t.ex. Andra saker feats kan göra så som power attack är att du aktiverar ett mode. När du aktiverar Power attack t.ex. gör du 3 mer i skda men samtidigt dras det av 3 på din chans att träffa.
Knockdown är precis vad det låter, möjligheten att slå en fiende i backen.
osv osv. Bry dig inte om crafting etc i början iaf.
Dicerolls och sånt som är hela kärnan i spelet tänker jag inte gå över med dig utan det får du läsa dig till i manualen/nätet.
Annars är spelet ganska "enkelt". Du pausar med space och delar ut order osv.

Sen är ju manualer det bästa som fins. så mysigt att bläddra igenom den och kolla på skills och annat gott. Man kan hitta en hel del bra saker i dem också som du kan missa annars. speciellt i detta spel. Finns en PDF på Skivan.
Sen anser jag att spelen du räknat upp inte direkt är RPGs. Kanske Hack n Slash med rollspelselement. D2 är kul men har inte ens en hundradel av djupet som något av de spel jag räknade upp.
Det som är så härligt med Nwn 2 och liknande spel är ju allt du kan göra utöver att slåss, du kan lura fiender, resonera med dem och övertyga dem. Speach skills i Nwn är så jäkla givande.
Sen har du en möjlighet att spela ond/god som egentligen bara går att jämnföra med Kotor spelen, vars regler också är löst baserade på äldre D&D spel.

Läs manualen, spela några timmar så kommer du förstå. Det krävs dock en hel massa mer tankeverksamhet, strategist tänkande och framför allt läsande än de spel du räknade upp.

Permalänk
Citat:

text

Ja, jag ska då ge de en chans. Och det kommer nog med tiden de mesta, tror att det kan vara vad jag söker bara jag kommer in i allt. Så skillnaderna från d2 var jag väl ganska medveten om men tyckte de blev lite för mycke med vissa saker.
Men sen hade de vart lite lättare som med vilket spel som helst om man hade en polare som lirade de och kunde förklara på plats just den grejen man frågor om och lite andra saker. Men hörde runt lite fast va ingen som lirade. Nån hade testat men inte tyckt om eller kunnat speciellt mycket.

Nu ska jag väl iaf pröva läsa lite:)

Ingenstans där man kan få en översikt vad man borde tänka på? T.ex så man inte stoppar typ 80% av allt på styrka och bara behöver 30%.
Om du förstår.. Finns säkert nåt svar i tråden men orkar inte bläddra igenom,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
text

-------spoilervarning------------------------------

Jag är väl inte direkt strategiexpert här, men med tanke på försvaret så tyckte jag att det var vettigt att rusta upp iallafall murarna och skaffa en smedja. Smedjan kommer du att behöva använda för att uppgradera soldaterna med rustning och dyl, murarna kan jag tänka mig är användbara att ha.
Fixar du upp vägar och liknande så kan du dra in lite mer pengar till keepet, men det är inga stora summor det rör sig om.
Jag byggde tornet till de nio grabbarna, men om det var så användbart vet jag inte...tror att det vettigaste är att satsa på soldaterna.
Jag utrustade dock alltsammans, hade ganska mycket pengar vid den tidpunkten i spelet. Spelar ingen större roll i vilken ordning du tar det, så länge du får allt gjort innan du ger dig av för att förstöra broar. Tar dock ingen längre tid att få sakerna gjorda, byggkillen försvinner visserligen iväg när du pratat med honom, men går du in i tex värdshuset så står han på plats igen när du kommer ut.