NeverWinter Nights 2

Permalänk
Medlem

NeverWinter Nights 2

Efter att ha ojat mig till leda att Oblivion inte föll mig i smaken,
har jag nu vänt min uppmärksamhet mot ett annat spel jag har
väntat på: NeverWinter nights 2. Och till min glädje såg jag att
spelet, nyligen, fått en officiell hemsida. Inte så mycket info ännu,
men de här nygamla nyheterna är ju minst sagt lovande lovande:

"Many of Obsidian’s employees worked for Black Isle Studios and
worked on projects such as the Fallout series, Planescape:
Torment, the Icewind Dale series, and produced the Baldur’s Gate
and Baldur’s Gate: Dark Alliance series of games."

What can we expect from the Neverwinter Nights 2 campaign?

"An epic story, with plenty of role-playing opportunities. The
ability to create your own character and define that character’s
personality in the game world. Lots of exciting, D&D 3.5 edition
combat, with full control of your main character and up to three
party members of your choice. An intuitive, enjoyable interface
that helps you control the complexity of the Dungeons and
Dragons rules. If you are a fan of classic Dungeons and Dragons
RPGs like Baldur’s Gate, Icewind Dale, Planescape: Torment, or
the original Neverwinter Nights, there should be something for
you in Neverwinter Nights 2. If you’ve never played a D&D RPG
before, the more intuitive interface and clearer 3.5 Edition rules
make this a great time to start!"

Hehe, kan inte låta bli att dra på munnen vid åsynen av så
många klassiker. *dräggel*

Så till alla dom som inte svepts iväg med Oblivionvågen och som
behöver muntras upp en smula; här är länken och en titt på ett
dussin vackra screenshots (är de inte alltid det?) och er första
(nja) motståndare: Iron Golem. Det verkar som om Old-school-
RPG:en inte är på väg att dö ut, som föreslagits, långt därifrån.

http://www.atari.com/nwn2/index.php

Permalänk
Medlem

Obsidian gör bra rpg's. ^^

Själv ser jag mycket fram emot Neverwinter Knights 2, de ska ha tagit inspiration från Kotor serien när det gäller alignments.

Oblivion var utav lite besvikelse, försöker fixa det jag saknar eller inte tycker om med mods (det blir många). ^^;

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

NWN är knappt värt att kallas RPG, mer äventyr än RPG spel

Hoppas 2an har mer RPG inslag än 1an, då kan de bli grymt. Men om man ska se hur trenden går så lär de ju knappast bli så.

Permalänk
Medlem

Hehe, ja, NWN:s OC var väl kanske ingen höjdare... eller inte "kanske", det var ingen höjdare.

Men jag vill minnas att jag såg i någon intervju (tror det var den på gamespot) att chiefen för
Obsidian (vad han nu heter) inte var så imponerad av det ursprungliga OC:et till NWN heller.
Och att de skulle göra det "mycket bättre" (såklart). Men fasen, jag tror på honom; han har
som sagt titlar att backa upp sina ord med.

Nu tänker jag inte säga att det här är fakta, men jag har för mig att han sade att
companionsen (som inte kommer vara några henchmans) kommer prata sinsemellan, som i
Baldurs gate 2. Sedan läste jag på forumet att man kommer kunna styra sina companions i
strider osv.

Allt som allt som i titlarna de flesta av oss älskar. Men men, det kan vara tiden på dygnet som
får mig att minnas de här sakerna...

Edit: Det här backar ju upp ett av påståendena iaf:

Will will be able to recruit companions? (Back to top)

"Yes, there are companions who join the player’s party over the
course of the campaign. In addition to managing themselves as
they did in Neverwinter Nights, you have full control over
companions in combat. If you want make all the decisions for your
companions in combat, you can – if you don’t want to, you won’t
have to."

Och här är lite av storyn för er som är för slöa för att kolla på
hemsaidan själva:

"The storyline of Neverwinter Nights 2 starts simply enough in the
middle of the Mere of Dead Men - in your home town, the humble
village of West Harbor. Only the brave and strong manage to eke
out a living in such a dangerous monster-ridden swamp and
Harbormen are tougher than standard folk, maintaining a certain
pride in their adversity. But one night trouble comes knocking –
and it’s looking for a long-buried relic, a remnant of a dark war
fought when you were but a child. Not long after, you are sent on
a desperate mission to Neverwinter to unearth the secrets of the
relic, all the while being hounded by opposition. From there a
chain of events force you into the role of a hero, giving you the
strength, the power, and the knowledge you need to strike back
against the forces gathering against you – and the people of the
Realms."

Permalänk
Medlem

Companions i ett rpg är ett måste, samt att de ska egna åsikter om saker och ting.

Man har haft underbara stunder med sånt i Kotor 1-2 och i Jade Empire. ^^

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

"Companions i ett rpg är ett måste, samt att de ska egna åsikter om saker och ting. "

Menar du kontrollbara lr icke kontrollbara?

Permalänk
Medlem

Snyggt
Verkar som man ser det snygga gräset på ganska långt håll också, så det inte blir en alldeles för tidig och skarp gräns som i vissa andra spel...

NWN 2 och Gothic 3 ser väldigt väldigt bra ut vad gäller screenshots iallafall.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Jag längtar väldigt mycket efter detta spel, älskade ettan och alla expansioner :>

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot detta spel, hoppas bara inte det blir för krävande. (:

sille: NWN inte RPG? Tycker helt tvärtom och undra vad du grundar det på? Visst där är en del action men det är det i alla RPG till PC vad jag vet fasst ja BG va ju trots allt bättre.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Gotta, det kommer massor av potentielt goa RPGn under 2006! Skönt efter torkan som var 2005.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Ser verkligen fram emot detta spel, hoppas bara inte det blir för krävande. (:

sille: NWN inte RPG? Tycker helt tvärtom och undra vad du grundar det på? Visst där är en del action men det är det i alla RPG till PC vad jag vet fasst ja BG va ju trots allt bättre.

Jag måste hålla med Sille, kanske inte skulle gå så långt att inte kalla det ett RPG men det var på tok för actionkoncentrerat. Ungefär som Icewind Dale 1 & 2 var, för mig iaf. Fast när det NWN kom förväntade jag mig ett nytt Baldur's Gate vilket är att sätta ribban högt på förväntningarna.

Men jag är positiv till en 2:a hoppas de lägger ned otroligt mycket tid på sina companions, vilket jag tycker var förra spelets största brist.

Offtopic: Nån som hört något mera om Dragon Age?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sille
"Companions i ett rpg är ett måste, samt att de ska egna åsikter om saker och ting. "
Menar du kontrollbara lr icke kontrollbara?

Som ens companions är i Kotor 1-2 och Jade Empire tycker jag fungerar hur bra som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Offtopic: Nån som hört något mera om Dragon Age?

Nä, det har inte varit några nyheter om det spelet mer än att det har sagts att det ska komma.
http://dragonage.bioware.com/

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

kr0owe

http://en.wikipedia.org/wiki/Role-playing_game

"A role-playing game (RPG) is a type of game in which players assume the roles of characters and collaboratively create narratives. Gameplay progresses according to a predetermined system of rules and guidelines, within which players may improvise freely. Player choices shape the direction and outcome of role-playing games."

Tycker den delen saknades rätt mycket i NWM. I nästan alla morderna RPGs tyvärr.

Permalänk
Medlem

?

Tycker nog att ens val styrde spelet rätt mycket, förstår inte riktigt vad ni menar :>

Och de uppgraderade ju ens "henchmens" i HoTU ganska rejält, jag gifte mig med en, och en annan blev min "slav" typ :>

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Medlem

Sjukt najs, behövs dock en ny dator för att kunna uppleva detta underbara spel på riktigt. NWN var och är ett av mina favoritspel, det som passade mig bäst var möjligheterna till att göra massvis med olika builds.

OT: Någon som vet ett spel där man kan "multiklassa" som i NWN?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på en värdig efterföljare till BG 1 & 2 då IWD inte föll mig i smaken.

Mer Quests än NWN så blir det bra

Permalänk
Medlem

Mycket media släppt inför E3 nu

http://pc.ign.com/articles/704/704146p1.html

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

NWN 2 verkar ju bli riktigt najs om man kollar på filmerna på ign. Vill-ha-faktorn är hög

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foraek
NWN 2 verkar ju bli riktigt najs om man kollar på filmerna på ign. Vill-ha-faktorn är hög

Helt klart, de verkar verkligen förbättra det som inte fungerade i 1:an samt ta ut det bästa från andra RPG:s.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Såg jäkligt charmigt ut på videosnuttarna... Blir nog ett köp, TROTS att jag verkligen AVSKYR isometrisk 3D-vy (Morrowind style FTW).

Men fysiken verkade lysa med sin frånvaro, ett gäng 3 meter höga monster (elementarer)bankar på hjälten och deras slag går rakt igenom honom!? Kanske eventuellt kan förklaras bort med att han var odödlig vid tillfället... Eller att det beror på att spelet helt enkelt inte är klart.

Hoppas att det finns lite kontakt när man träffar folk med vapnen när spelet är klart så att man inte står och vevar som en väderkvarn medans alla ens slag går rakt igenom fienderna som i Baldurs Gate...

Sedan så tycker jag att "standard" raserna i D&D är så tråkiga, jag vill kunna spela som Yuan-ti, Shade, Emancipated Spawn, Feral Minotaur osv... Hoppas moddarna gör en insats på den fronten.

Har dom kvar samma goa Co-op som i föregångaren tro?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SID 6.7
Såg jäkligt charmigt ut på videosnuttarna... Blir nog ett köp, TROTS att jag verkligen AVSKYR isometrisk 3D-vy (Morrowind style FTW).

Men fysiken verkade lysa med sin frånvaro, ett gäng 3 meter höga monster (elementarer)bankar på hjälten och deras slag går rakt igenom honom!? Kanske eventuellt kan förklaras bort med att han var odödlig vid tillfället... Eller att det beror på att spelet helt enkelt inte är klart.

Hoppas att det finns lite kontakt när man träffar folk med vapnen när spelet är klart så att man inte står och vevar som en väderkvarn medans alla ens slag går rakt igenom fienderna som i Baldurs Gate...

Sedan så tycker jag att "standard" raserna i D&D är så tråkiga, jag vill kunna spela som Yuan-ti, Shade, Emancipated Spawn, Feral Minotaur osv... Hoppas moddarna gör en insats på den fronten.

Har dom kvar samma goa Co-op som i föregångaren tro?

Jag tycker personligen att det är skönt att fysiken lyser med sin frånvaro. Det enda jag skulle vilja se är fightingsystemet från NWN1 där karaktären duckade när det blev en miss och blockade mm. Mer fysik än så tror inte jag skulle gå i denna typen av spel. För isåfall så kan ju tex. aldrig en Mage kasta en eldboll i närheten av sig själv utan att själv också flyga iväg av smällen osv.

Jag hade dock gärna sett att gräset börjat brinna, ooch att elden sprider sig samt att sedan lämna ett brännmärke osv.

Och standardraserna är ju alla vana vid och så gott som alla vill nog spela med lite mänskligare varianter skulle jag gissa på. Men skönt att de lagt till underraserna iaf. Men moddarna kommer nog att vara flitiga angående den biten också.

Jag hoppas mer att det här blir ett Baldur's Gate i isometrisk 3d än en riktig uppföljare av NWN1, men jag får nog vänta på Dragon Age för det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MWest

Nu tänker jag inte säga att det här är fakta, men jag har för mig att han sade att
companionsen (som inte kommer vara några henchmans) kommer prata sinsemellan, som i
Baldurs gate 2. Sedan läste jag på forumet att man kommer kunna styra sina companions i
strider osv.

I Never Winter Nights: Hordes of the Underdark så pratade henchmansen både med varandra och med en själv. Det fanns även en kärlekshistoria med en av henchmensen som man kunde följa om man ville.

NWN var för övrigt jäkligt bra, men man börjar känna av åldern lite nu. Det är lite för stelt jämfört med andra spel som Oblivion. Dock fortfarande grymt kul att spela med kompisar på ett bra äventyr.

För övrigt var det lite prat om att jag själv skulle jobba med Never Winter Nights 2 själv, men det blir nog inte så ändå. Kul med fantasy

/Andreas

Permalänk
Medlem

Jag älskar att de har med fler underraser och även raser som tiefling och aasimar. Vore ju stencoolt att köra antingen Drow Wizard eller Aasimar Paladin. Lite segt bara att gå upp i level långsamare då pga level adjustment då det är +2 på drow och +1 på aasimar.

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foraek
Jag älskar att de har med fler underraser och även raser som tiefling och aasimar. Vore ju stencoolt att köra antingen Drow Wizard eller Aasimar Paladin. Lite segt bara att gå upp i level långsamare då pga level adjustment då det är +2 på drow och +1 på aasimar.

Jag tycker diet är bra, för oftast i RPG's är jag maxlevel när jag kanske bara kommit egenom 80% av spelet. Mest pga. att jag vill göra precis alla sidoquests (Efter min alignment då) och döda alla fiender.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

I nwn var man ju inte precis maxlevel när man klarat det. Man var väl typ level 16-17 efter originalkampanjen och jag var iaf ungefär 26-27 efter Hotu

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem

Jag var lvl 20 när jag spelade ut, det fast det kanske var för att jag spelade större delen av spelet utan Henchmen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
I Never Winter Nights: Hordes of the Underdark så pratade henchmansen både med varandra och med en själv. Det fanns även en kärlekshistoria med en av henchmensen som man kunde följa om man ville.

NWN var för övrigt jäkligt bra, men man börjar känna av åldern lite nu. Det är lite för stelt jämfört med andra spel som Oblivion. Dock fortfarande grymt kul att spela med kompisar på ett bra äventyr.

För övrigt var det lite prat om att jag själv skulle jobba med Never Winter Nights 2 själv, men det blir nog inte så ändå. Kul med fantasy

/Andreas

never winter nights? menar väl neverwinter nights ;D. Skitsamma, vad skulle du jobbat med då i NWN2? :), Dock så vet jag lite extra godis NWN2 skall ha bara så ni vet

Permalänk
Medlem

Det som kändes jobbigt i HoTU var att när jag kom till en boss så kunde jag inte döda henne, va helt sjukt, inte en chans i helvetet :> Va Ranger/Cleric, fick slut på mana och hade inte ens chans :/ Så jag blev sur och gjorde en "fusk" gubbe (skapa en egen map och lägg in NPC som är skriptad att ge reward i både guld och Exp bara man pratar med den )...

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Medlem

Det är illa neX Det är bara köra om med en ny karaktär

En av mina bästa är en Paladin/Champion of Torm. Ägde sönder dracolichen med lay on hands och kan inte säga att ärkebossen var jättesvårt heller. Svåraste striden i hela nwn med expansioner är enligt mig den med Grimgnaw och hans kompanjoner.

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem

Man är lite sugen nu, börjar närma sig får nog uppgradera min dator misstänker jag.