Permalänk
Medlem

Ngn som vet varför mitt nätverk "tippar" typ var 5 sekund? Trodde först de va mitt wlan men satte i en RJ45:a från routern. Med kabel svajjer det allt mellan 0% till 99% av o till, ibland bryts de...

MP3or laggar som fan, helt hopplöst, en film ska vi inte snacka om. Jag har en NAS (Synology) allt kommer ifrån. 100 Mbps. (typ 12mbit) men det är bara en kort stund jag får se denna hastigheten sen bara dyker den....

Routern har jag nollställt och bootat om för att utesluta den.

Min stationära gör detsamma så min slutsat är att det är nått som är helt galet på NAS:en ?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Kör du win7 så kör WPA-PSK, verkar som om WEP inte stöds av win7?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Vila i frid

Tips - om din laptop kör med Broadcom WLAN t.ex. BCM43xx (MÅNGA gör det, emachines acer etc) finns risken att kanal 12 och kanal 13 inte funkar då drivarna är "amerikaniserade". Drivare kan man hitta mha av broadcom channel 12 13 site:hp.com - Google Search men man får tvinga fram en installation då "subsys" inte stämmer till 100. Men funkar gör de. Snacka om att ha tillbringat helgen med att felsöka!

Permalänk

hur väljs kanal/router i trådlös anslutning ?

Jag har en Airport Extreme på kanal 1 där jag förlängt det trådlösa nätet med en Airport express på kanal 6. Dvs två routrar på samma trådlösa nät. När jag sitter precis bredvid Extremen säger min XP att det är en svag signal. Jag misstänker att XPn kopplat upp sig mot expressen.
Kan jag se vilken router som används ?
Hur väljer XP router, senast använd eller starkast signal ?

Permalänk

Tips ang trilskande Wlan med många enheter

Med trådlöst till två bärbara, två Iphoner, ps3, wii så blev jag tvungen att starta om routern titt som tätt.

Jag bytte till auto kanal inställning (den valde då kanal 1), efter det noll problem.

Hoppas det hjälper någon.

Permalänk
Vila i frid

För er som äger en sniken Belkin F5D7230-4, Arcadyan WG4005G eller Ativa AWGR54 router går den att lyxa till och få hyffsad hastighet genom att gå igenom gömda meny-alterntiv. Spenderade natten och browsade igenom lite firmware filer.

Routern USR 5463 bygger på samma kretskort men använder en annan firmware med mer funktionalitet - och det är där man hittar de gömda alterntiven.

Revealing hidden menus in router: BELKIN F5D7230-4 Ativa AWGR54 Arcadyan WG4005G (the original manufacturer) USR 5463 (menu items described @ http://www.usr.com/support/9112/9112-ug/config-1.htm ) Default settings was 48 Mbit @ http://bredbandskollen.se/ and max 10 Mbit download for P2P Disabled SPI, disabled Firewall was 69 Mbit @ http://bredbandskollen.se/ and max 20 Mbit download for P2P Also jack upp the DDOS variables in the SPI menu to the double amount of sessions to keep it from discarding/deleting "old" half-open connections when new arrives. P2P settings with SPI and Firewall disabled in router: 200 connections = 18 Mbit 100 connections = 20 Mbit 50 connections = 32 Mbit 40 connections = 36 Mbit Using Ubuntu 10.10 32 and 64-bit DVD-ISO official torrents during test. These are the hidden items in all routers but the USR. http://192.168.2.1/engineer.stm http://192.168.2.1/firewall_main_0.stm http://192.168.2.1/firewall_spi_h.stm http://192.168.2.1/function.stm http://192.168.2.1/fw_url.stm http://192.168.2.1/hwoption.stm http://192.168.2.1/nat_sp.stm http://192.168.2.1/production.stm http://192.168.2.1/system_syslog_svr.stm http://192.168.2.1/wan_bigpond.stm http://192.168.2.1/wireless_wds.stm Version 7002uk or 1000yy Sweden, FCC ID: RAXWG4005G Latest firmware f5d7230-4v7_uk_9.01.12.bin @ http://www.belkin.com/uk/support/article/?lid=enu&pid=F5D7230... FCC info on this version of the unit can be found on: RAXWG4005G https://fjallfoss.fcc.gov/oetcf/eas/reports/ViewExhibitReport... Specifications * Small one-antenna unit * Plattform: AR5315PLUS , Atheros, ('System-on-a-chip' with MIPS 4k class proc running at ~180-200) * Board - "141400520017j rev: 01" (Accton board?) * Switch * IP175C LF- 5 Port eth integrated switch (1 WAN, 4 Switch ports) * 2mb Flash, type '25p16v6P' * 8mb SDRAM, type 'IC42S16400b-7TI' * JTAG: 1 EJTAG * Ships with VxWorks based firmware * Ships with BRN bootloader, "BRN - Boot-code Ver. V0.01" * Panic-kernel: There is a small "panic-kernel" which can be accessed by holding "Reset" while powering up. Pinouts J3 - TTL Serial Header o Pin1 = o Pin2 = TXD o Pin3 = RXD o Pin4 = GND o Pin5 =

Dold text
Permalänk

Att testa vilken kanal som funkar bäst känns ju lite risigt.
InSSIDer funkar utmärkt att se vilken kanal som är ledig.
inSSIDer Wi-Fi Scanner | MetaGeek

Permalänk

[QUOTE=Bluray;6450000
Om du vill kan du även dölja ditt nätverks SSID. SSID är en funktion som gör så att ditt nätverk hela tiden skriker ut ”Hej, här finns ett trådlöst nätverk som heter XXXXXX”.
Detta kan vara smidigt att använda om du tex. ofta använder olika datorer på ditt trådlösa nätverk. Annars kan du inaktivera detta. Att ha SSID aktiverat när du kör WPA eller WPA 2 är ingen fara, men kör du WEP rekommenderar jag att du avaktiverar det. Mest för att undvika wardrivande scriptkiddies som använder olika program för att knäcka olika WLAN med WEP.
När du är klar är det bara att logga ut ur routern/basstationen och vara nöjd att du tillhör de 40% av befolkningen som tagit sitt förnuft till fånga och säkrat sitt nät.

[edit] Ändrade Mb/s till Mbit/s, kommer att gå igenom guiden snart och lägga till mera information. [/edit][/QUOTE]

Att plocka bort SSID broadcast är en säkerhetsrisk och ingen säkerhetsfeature. Detta pga att dina enheter (mobiler,plattor,whatnot) kommer att fråga ALLA nätverk som inte har SSID broadcast på "hej är du nätverk xyz" och det är oerhört simpelt att confa en dator att svara "japp" på vilket enheten kommer att skicka det sparade lösenordet och vips är du ansluten till angriparens utrustning och han/hon kan sniffa allt du gör iom att man nu är M-I-M. Visst att man kan stänga av WLAN när man går hemmifrån, men gör man inte det så ligger man i riskzonen. Finns flera experiment om detta, de snappar upp allt möjligt på caféer och dyl.

Permalänk
Medlem

Ang kanalerna, det kan vara bra att veta att de finns 3 "nya" kanaler o välja på i Sverige, det är 1,6 & 11.
Även 14 är tillåten i Sverige. Dessa är de kanalerna som är tillåtna att använda i 2.4 GHz bandet och går från 2.412 - 2.484

Anledningen till att man använder 1 6 & 11 är att när du använder en kanal så håller sig inte signalerna på endast 2.412 tex, de går även ut o stör andra nät i närheten, något som kallas EMI, Electromagnetic Interference. Hur mycket detta påverkar är olika från gång till gång. Vanligtvis så täcker denna din kanal +2, givetvis inte lika starkt på de 2 andra kanalerna men de kan fortfarande störa. Vilket gör att om du använder kanal 6 så kan även nät på kanal 4-8 bli störda, och på samma sätt du bli störda av dem.

För att man då ska få in så många nät som möjligt utan så pass mycket störning så håller man sig vanligtvis till 1, 6 & 11. Du kommer även märka om du ringer din ISP support att de frågar om du testat dessa kanaler.

Det är inte heller bara Wi-Fi som använder 2.4 GHz bandet, även mikrovågsugnar, trådlösa telefoner och massa annat använder denna frekvens. Har varit med om att även kylskåp stört ut det trådlösa.

Det finns sen 2 sätt att ta reda på bästa kanal att använda, antingen så testar man och kör på den som känns bäst. Eller så kan man ladda ned program som kollar vilken kanal nät i närheten kör på.
Själv använder jag "WiFi Analyzer" till mobilen och "inSSIDer" på laptopen.
En bra sak att tänka på kan dock vara att bara för att det är 3 nät på en kanal och 2 på en annan så betyder de inte att den med färre nät ger mindre EMI. Vanligtvis är det så, men de handlar ju lite om hur starka signaler det är på näten som ligger där osv.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Kanalen som används anger centerfrekvensen det vill säga lika mycket bandbredd används både uppåt som neråt från centerfrekvensen. Bandbredden för 802.11n är antingen 20MHz eller 40MHz. Eftersom hela bandbredden används så stör man lika mycket över hela bandbredden.

Trådlösa telefoner baserade på DECT-standarden som är den dominerande typen av trådlösa telefoner använder inte något av WiFi-banden.

När det gäller störningar från grannarnas nät som använder samma frekvenser så beror det mycket på hur mycket dom näten används. Det vill säga om det fultankas dygnet runt eller om grannen kanske aldrig använder nätet.

Permalänk
Medlem

intressant vill veta mer om antenner och problem, och när man moddar antenner. konsekvenser men ah iaf allt om antenner
om ni har nån bra sida elr nåt rekommendera. skicka som meddelande tack! om det inte går citera bara så hoppas att jag ser

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en router med 1000mW wifi.
Men när jag har läst runt lite verkar det som att man inte får köra med så mycket. Någon som vet vart gränsen går?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Rekordmedlem

Man får sända med 100mW på 2,4GHz ismbandet
Se § 125 i denna föreskrift http://www.pts.se/upload/Foreskrifter/Radio/ptsfs-2012-3-unda...
Titta även på §130 och uppåt för 5GHz bandet för det är olika regler där för olika kanaler, vissa får inte användas utomhus och maxeffekterna skiljer också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man får sända med 100mW på 2,4GHz ismbandet
Se § 125 i denna föreskrift http://www.pts.se/upload/Foreskrifter/Radio/ptsfs-2012-3-unda...
Titta även på §130 och uppåt för 5GHz bandet för det är olika regler där för olika kanaler, vissa får inte användas utomhus och maxeffekterna skiljer också.

Tack så mycket, tur att det går att ställa ner styrkan manuellt
Routern har bara stöd för 2,4GHz.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Tänk på att routern bara pratar med en enhet i taget, vilket gör att ju fler enheter som är anslutna desto sämre hastighet får var och en. Varenda enhet (alltså även datorer, smartphones osv) stör varandra också.

Sedans finns mimo som innebär att flera antenner används parallellt för att öka hastigheten på överföringen. På smartphones finns i regel bara en antenn (och då är det inte mimo utan simo), men på datorer kan det finnas flera, vilket gör att hastigheten för en dator kan bli upp till tre gånger så hög som för en smartphone mot samma router vid samma tillfälle. Det är ofta med 3Mimo som hastigheten anges, så om man har en med bara en antenn får man max en tredjedel.

2.4 GHZ har längre räckvidd än 5GHz-bandet, men däremot finns det många fler kanaler på 5GHz och det är även på 5GHz som den nya .ac-standarden implementeras. Många bättre, nya routrar stödjer bägge frekvensspannen, vilket gör att man "lastbalanserar" en del då exempelvis smartphones många gånger bara klarar av 2.4GHz medan kanske en nya dator kör på 5GHz utan att krocka eller stjäla varandra bandbredd.

Tänk på att om man använder två eller fler routrar bör de stå en bra bit ifrån varandra och inte vara direkt ovanför varandra heller. Ett exempel på hur man gör det sämsta av situationen är exempelvis när man sätter två eller fler accesspunkter i samma hotellkorridor. Då stör de ut varandra, vilket gör att det förmodligen varit smartare att sätta dem så de i alla fall inte såg varandra utan någonting i vägen.

Allting bromsar trafiken. Jag vet inte hur många rektorer som varit ute i en skola och testat mottagning med en central enhet och sedan springa runt i lokalerna en helg för att testa. Sedan blir de jätteförvånade att mottagningen är katastrofal på måndag när alla har sina telefoner/datorer igång, när personerna själva bromsar trafiken osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Tänk på att........

En annan sak att tänka på är att tråden är från 2006.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Bör denna verkligen fortfarande vara klistrad? Borde kanske uppdateras? Tillåter inte ens b och g hemma hos mig. Gör någon det?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Ibland laggar playprogrammen på TV:n. Koll med SSIDer visar att korta stunder kommer det in sändare som heter TELIA????? och TELE2??????? med mycket högre signalstyrka än vad jag har från min egen router. Jag har kunnat fått det drägligt genom att byta kanal. Men jag undrar ju hur någon kan sända med sådan styrka. Jag trodde WIFI var begränsad till 100mW. Någon som vet vad det är för busar som sänder med för hög signalstyrka.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sushifrukt:

Bör denna verkligen fortfarande vara klistrad? Borde kanske uppdateras? Tillåter inte ens b och g hemma hos mig. Gör någon det?

Bara för att du inte gör det så betyder det inte att andra inte har nåt behov av nåt annat.
Många klarar sig långt på G.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stigw:

Ibland laggar playprogrammen på TV:n. Koll med SSIDer visar att korta stunder kommer det in sändare som heter TELIA????? och TELE2??????? med mycket högre signalstyrka än vad jag har från min egen router. Jag har kunnat fått det drägligt genom att byta kanal. Men jag undrar ju hur någon kan sända med sådan styrka. Jag trodde WIFI var begränsad till 100mW. Någon som vet vad det är för busar som sänder med för hög signalstyrka.

Det kan bero på antennerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid

EU-reglerna säger att utstrålad effekt skall vara max 100 mW dvs 20 dBm EIRP. 23 dBm för vissa vilkor.

Betänk att våglängden på 2.4 GHz är ca 12 cm så att flytta det trådlösa 6 cm kan gå från max till min mottagning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bara för att du inte gör det så betyder det inte att andra inte har nåt behov av nåt annat.
Många klarar sig långt på G.

Jo absolut, men det är ju hänt lite på WiFi marknaden sen denna gjordes.

Gillar guiden, men den kanske borde uppdateras och kompletteras?

"WPA och WPA2 är de säkraste teknikerna. Ingen har lyckats att knäcka WPA2." Stämmer ju tex inte, WPA2 är säkrast men det är inte omöjligt att knäcka den, tar tid dock i de flesta fall.
Kommer inte ihåg om de tagit upp något om WPS? Bör i så fall starkt avrådas från, även om du kör WPA2 så kommer man in på nätet om du har WPS, hur snabbt beror på hur ofta nån connectar till nätet, som är uppkopplad via WPS.

Max hastigheten på 802.11n är väl 600? Och det bör sägas att det är med 4x4:4. De som kan tänkas behöva denna guiden lär inte veta att man behöver de för att komma upp i den hatigheten och kan därför tänka att 802.11n duger bra och förvänta sig den hastigheten ändå. Alltså 4 sändare 4 mottager och 4 spatial streams är det som krävs.
Man går inte heller igenom 802.11ac och deras MIMO som är det bästa som hänt WiFi sen 802.11g.

Missförstå mig rätt, tycker det är en bra guide, men den behöver uppdateras.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sushifrukt:

Jo absolut, men det är ju hänt lite på WiFi marknaden sen denna gjordes.

Gillar guiden, men den kanske borde uppdateras och kompletteras?

"WPA och WPA2 är de säkraste teknikerna. Ingen har lyckats att knäcka WPA2." Stämmer ju tex inte, WPA2 är säkrast men det är inte omöjligt att knäcka den, tar tid dock i de flesta fall.
Kommer inte ihåg om de tagit upp något om WPS? Bör i så fall starkt avrådas från, även om du kör WPA2 så kommer man in på nätet om du har WPS, hur snabbt beror på hur ofta nån connectar till nätet, som är uppkopplad via WPS.

Max hastigheten på 802.11n är väl 600? Och det bör sägas att det är med 4x4:4. De som kan tänkas behöva denna guiden lär inte veta att man behöver de för att komma upp i den hatigheten och kan därför tänka att 802.11n duger bra och förvänta sig den hastigheten ändå. Alltså 4 sändare 4 mottager och 4 spatial streams är det som krävs.
Man går inte heller igenom 802.11ac och deras MIMO som är det bästa som hänt WiFi sen 802.11g.

Missförstå mig rätt, tycker det är en bra guide, men den behöver uppdateras.

Ja den borde defnitivt uppdateras!
WPS var väl inte så säkert egentligen? Tyckte jag hörde nåt om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja den borde defnitivt uppdateras!
WPS var väl inte så säkert egentligen? Tyckte jag hörde nåt om det.

Nej precis, WPS är ruskigt osäkert, speciellt med mobiltelefoner och så som ofta roamar till och från.
Testade på min router hemma, har WPS vanligtvis avstängt men ville ju testa, tog ca 8 timmar med två mobiler connectade via WPS.
Ska då säga att varken jag eller min sambo rör sig ut särskilt ofta, TVn och datorn finns ju inne ;D
Tror det var typ 4-5 gånger de connectade innan Reaver hade löst hela WPS koden. Kan ha varit några gånger till
Så även om man kör WPA2 så är man väldigt utsatt om man också kör WPS.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör först å främst fråga sig om det finns risk för angrepp, själv bor jag så att jag bedömer risken som oerhört liten för min del men bor man i ett hyreshus/tätt kan det kanske finnas en verklig risk.
Att se över sina antenner kan förutom högre hastighet även innebära bättre säkerhet och man kan kanske även begränsa räckvidden som accesspunkten tillåter till klienten för att göra det ännu säkrare, det kan ju finnas "ack timers" och behöver klienten finnas inom tex 10m från apn så minskar det risken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

WLAN FAQ

*****************************************************************************
UPPDATERAD VERSION AV ANVÄNDAREN BLURAY´s WLAN FAQ.
*****************************************************************************

Ordlista

Standarder
Idag finns det två stora standarder på marknaden, 802.11n och 802.11ac.
802.11n är den äldre standarden som klarar av upp till 600 Mbit/s (Megabit per sekund)
802.11ac är en nyare standard som klarar upp till 7 Gbit/s. Dessa hastigheter är dock teoretiska maxgränser som ofta överensstämmer väldigt lite med verkligheten. Det är alltså helt normalt att ha 150-300 Mbit/s i ett 802.11n nätverk. Den senaste standarden heter 802.11ac och ger en teoretisk maxhastighet på 7 Gbit/s. 802.11ac kör på 5GHz istället för 2.4GHz banden och tillåter därför betydligt högre hastigheter men på kostnad av lite lägre signalstyrka, det är rekommenderat att använda 5GHz banden alltså 802.11ac då det inte är lika överbelastat som 2.4, det blir tillexempel inte någon störning (väldigt lite) från mikrovågsugnar och trådlösa telefoner. 802.11n kan arbeta både på 5GHz och 2.4GHz, många hemma-routers har idag stöd för både 802.11ac och n teknikerna.

Säkerhet
Att säkra sitt trådlösa nätverk är mycket viktigt, för vem som helst som befinner sig i närheten av nätverket kan annars ansluta till det och utnyttja din bredbandsuppkoppling, sniffa din nätverkstrafik eller komma åt dina utdelade nätverksresurser. Att tänka ”jag har inget hemligt på min dator, jag behöver inte säkra mitt nät” är oerhört naivt. Hur kul är det om någon utnyttjar din uppkoppling för att surfa på barnporrsidor? Eller om någon laddar hem en massa piratkopierat material och sänker hastigheten på din uppkoppling? Att säkra sitt nät är inte svårt och det tar max en kvart.
Börja med att surfa in i på basstations IP-adress med din favorit internetbrowser.
Vanligtvis är IP:t till basstationen 192.168.1.1 eller 192.168.0.1. Om du inte vet vad din basstation har för IP-adress och kör Windows 7/8, skriv ”cmd” i sökfältet på startmenyn. Då får du upp kommandotolken. Skriv ”ipconfig”, det du får upp under ”standard-gateway” är din router/basstations IP-adress.(men bara om du har den som gateway, Har du ett separat modem är det modemets IP du ser) Skriv in den adressen i adressfältet i din internetbrowser.
Du kommer nu behöva ett lösenord. Oftast är det något otroligt korkat som ”netgear” eller ”admin”. Om du är osäker, kolla i din router/basstations bruksanvisning. När du är inloggad ska du börja säkra ditt nätverk. Detta gör på flera olika sätt. Börja med att ersätta standardlösenordet till din router. Hur du gör detta står i din manual. Ändra till något som är över 10 tecken långt och blanda gärna siffror och bokstäver, använd inga ord, med en digital ordlista kan en hacker lätt knäcka ditt lösenord om de innehåller vanliga ord (L33T SP33K är INGET undantag). Nästa steg är att kryptera nätverket. Det finns bara en krypteringsteknik värd att lägga tankekraft på. WPA2, detta är de säkraste vi har just nu, ju bättre lösenord desto säkrare är du. Om du använder WPA2 i hemmamiljö kommer du troligen att använda Pre Shared Key, PSK. Det innebär lite enkelt att du måste slå in denna ”nätverksnyckel” när du vill ansluta till ditt nätverk. Använd blandade gemener/versaler och siffror. Använd gärna specialtecken (€@#*) också, om din utrustning tillåter det.

Nedan kommer tre exempel hur lösenord kan se ut:

<<<<<<<<<<<ENDAST EXEMPEL. ANVÄND INTE DESSA>>>>>>>>>>>>>
DÅLIGT – meatball_network
HELT OKEJ 64bit (duger för ett hemnätverk) - >cX:RuCEN1lOm
MYCKET STARKT 256bit (näst intill oknäckbart i dagsläget) - mTt!1Ge ~udq|inIG 2+#8DwHF9r_
<<<<<<<<<<<ENDAST EXEMPEL. ANVÄND INTE DESSA>>>>>>>>>>>>>

En annan säkerhetsådgärd är MAC-adresslåsning.
Alla nätverksprodukter (nätverkskort, routrar, switchar osv)
Har en unik MAC-adress. Med MAC-adresslåsning kan du låsa så att bara kort med en viss MAC-adress kan ansluta till ditt WLAN.
Men MAC-adresser går att spoofa (fejka), och därför rekommenderas det att du använder MAC-adresslåsning tillsammans med en annan teknik, WPA2.
Om du vill kan du även dölja ditt nätverks SSID. SSID är en funktion som gör så att ditt nätverk hela tiden skriker ut ”Hej, här finns ett trådlöst nätverk som heter XXXXXX”.
Detta kan vara smidigt att använda om du tex. ofta använder olika datorer på ditt trådlösa nätverk. Annars kan du inaktivera detta. Att ha SSID aktiverat när du kör WPA eller WPA 2 är ingen fara, men kör du WEP rekommenderar jag att du avaktiverar det. Mest för att undvika wardrivande scriptkiddies som använder olika program för att knäcka olika WLAN.
När du är klar är det bara att logga ut ur routern/basstationen och vara nöjd att du tillhör de 40% av befolkningen som tagit sitt förnuft till fånga och säkrat sitt nät.

Antenner
De antenner som följer med din Access point (hemma-Router) duger aldeless utmärkt

Vanliga frågor:

Hur vet jag om någon utnyttar mitt oskyddade nätverk?
Oftast är det bara att gå in i din routers/acesspunkts webbgränsnitt och se vilka datorer som är anslutna. Men det finns även program som varnar när någon annan dator än din egen ansluts till ditt trådlösa nät.
Nu har jag köpt ett WLAN som ska klara 7 Gbit/s, men jag laddar bara ner i 10 Mbit/s. Varför?
För de första är det skillnad på trafik som går på ditt LAN och som kommer från internet, 802.11ac stödjer upp till 7Gb/s, hastigheten till internet kan aldrig överskrida det du betalar för hos till leverantör (typ Telia, Comhem, Bredbandsbolaget mm).
Utöver din internetleverantörs begräsningar är det många faktorer som påverkar din hastighet. Allt i från hur många väggar det är mellan datorn och accesspunkten till hur
bra din access point är. Räkna dock aldrig med att få ut den utlovade, teoretiska hastigheten. Den faktiska hastigheten brukar ligga runt hälften av den teoretiska vid bra förhållanden, tänk på att detta är hastighet som delas med alla på de trådlösa nätverket.
Till exempel om du har 802.11n som stödjer upp till 600Mb/s så är din faktiska hastighet 300 Mb/s, tänk dig sedan att du har en surfplatta, ett par mobiltelefoner, en spelkonsol och en laptop. När dessa används samtidigt så kommer hastigheten att ligga på mellan 20 och 60Mb/s.

Tips & tweaks

Har du problem med dålig signal och stark signal då och då?
I hemmet brukar man ju ha flera saker som är trådlöst på ett eller annat sätt, ibland blir det tyvärr störningar mellan sakerna och för lösa detta får man ändra kanal.
Gå in i din router via 192.168.1.1,(eller vilket IP din accesspunkt har) logga in och ta "Wireless" eller liknande avdelning. Där kan du välja mellan ett X antal kanaler, bara att testa sig fram på varje kanal tills det funkar. En annan bra lösning för att lösa problemet med störningar är att som jag skrev innan, byta från 2.4GHz till 5GHz då det inte är alls lika mycket störningen på den frekvensen.

PM eller citera mig om ni vill ha ändringar eller tycker att jag är helt ute och cyklar. hoppas jag inte missat något.
//Wizzaard (orginal skrivet av Bluray)

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem

Gamla tider...

Shit, den här tråden är riktigt gammal. Från tiden då ingen visste nånting om nånting, var man bara lite engagerad så blev man guru. TS verkar ha gått ur tiden, åtminstone på Sweclockers. Efterträdaren WiZzard har inte varit inloggad på nästan ett halvår.

Det där med att "40% av befolkningen som tagit sitt förnuft till fånga och säkrat sitt nät" är jag rätt säker på att det inte stämmer sedan lång tid. Den statistiken var från den gamla onda tiden, då WLAN var aktiverat och helt öppet som standard på alla routrar. Nu är det inte så längre. Och så rådges en att "prova olika kanaler tills det blir bra", jo tjena...

Finns flera riktigt bra tips här i tråden, dock nämns inget av det i varken trådstarten eller den uppdaterade. En klistrad guide-tråd är det ju meningen att folk ska läsa först, och det ska räcka med att läsa första inlägget. Många inlägg rör specifika problem och hör inte hemma här och skulle behöva rensas bort. Vad gör vi med den här tråden? Går det att flytta ägandet av tråden till en annan medlem? Eller ska vi helt enkelt starta en ny? Vilka moderatorer hänger här? @KimTjik @MultiMan @Kent

Anledningen till att jag sökte mig hit var för att jag ville få klarhet i bruket av kanaler...

Skrivet av Sushifrukt:

Ang kanalerna, det kan vara bra att veta att de finns 3 "nya" kanaler o välja på i Sverige, det är 1,6 & 11.
Även 14 är tillåten i Sverige. Dessa är de kanalerna som är tillåtna att använda i 2.4 GHz bandet och går från 2.412 - 2.484

Anledningen till att man använder 1 6 & 11 är att när du använder en kanal så håller sig inte signalerna på endast 2.412 tex, de går även ut o stör andra nät i närheten, något som kallas EMI, Electromagnetic Interference. Hur mycket detta påverkar är olika från gång till gång. Vanligtvis så täcker denna din kanal +2, givetvis inte lika starkt på de 2 andra kanalerna men de kan fortfarande störa. Vilket gör att om du använder kanal 6 så kan även nät på kanal 4-8 bli störda, och på samma sätt du bli störda av dem.

För att man då ska få in så många nät som möjligt utan så pass mycket störning så håller man sig vanligtvis till 1, 6 & 11. Du kommer även märka om du ringer din ISP support att de frågar om du testat dessa kanaler.

Det är inte heller bara Wi-Fi som använder 2.4 GHz bandet, även mikrovågsugnar, trådlösa telefoner och massa annat använder denna frekvens. Har varit med om att även kylskåp stört ut det trådlösa.

Det finns sen 2 sätt att ta reda på bästa kanal att använda, antingen så testar man och kör på den som känns bäst. Eller så kan man ladda ned program som kollar vilken kanal nät i närheten kör på.
Själv använder jag "WiFi Analyzer" till mobilen och "inSSIDer" på laptopen.
En bra sak att tänka på kan dock vara att bara för att det är 3 nät på en kanal och 2 på en annan så betyder de inte att den med färre nät ger mindre EMI. Vanligtvis är det så, men de handlar ju lite om hur starka signaler det är på näten som ligger där osv.

Det där med att använda kanal 1, 6 och 11 på 2,4GHz-bandet har jag sett överallt, men stämmer det verkligen? Är inte 1-6-11 bara en rak överföring av amerikanska tips och/eller gammalt råd från wifi b-tiden?

Jag kollade Wikipedia, och som jag förstår det så fungerar det bra att använda kanalerna 1, 5, 9 och 13. Det är exakt 20MHz mellan dessa.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11#Channel_spacing_wit...

Med 4 kanaler tillgängliga går det att göra en indelning i flerfamiljshus som är i stort sett störningsfri. Till exempel såhär:

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 1

Kanal 13

Ingen får en rakt intilliggande granne med samma kanal.

Skrivet av Sushifrukt:

Jo absolut, men det är ju hänt lite på WiFi marknaden sen denna gjordes.

Gillar guiden, men den kanske borde uppdateras och kompletteras?

"WPA och WPA2 är de säkraste teknikerna. Ingen har lyckats att knäcka WPA2." Stämmer ju tex inte, WPA2 är säkrast men det är inte omöjligt att knäcka den, tar tid dock i de flesta fall.
Kommer inte ihåg om de tagit upp något om WPS? Bör i så fall starkt avrådas från, även om du kör WPA2 så kommer man in på nätet om du har WPS, hur snabbt beror på hur ofta nån connectar till nätet, som är uppkopplad via WPS.

Max hastigheten på 802.11n är väl 600? Och det bör sägas att det är med 4x4:4. De som kan tänkas behöva denna guiden lär inte veta att man behöver de för att komma upp i den hatigheten och kan därför tänka att 802.11n duger bra och förvänta sig den hastigheten ändå. Alltså 4 sändare 4 mottager och 4 spatial streams är det som krävs.
Man går inte heller igenom 802.11ac och deras MIMO som är det bästa som hänt WiFi sen 802.11g.

Missförstå mig rätt, tycker det är en bra guide, men den behöver uppdateras.

Har WPA2 verkligen knäckts? Det är ju AES. Har det inte "bara" kringgåtts?

(SU-)MIMO kom med wifi n, men en utvecklad variant, MU-MIMO, kom med ac, och det verkar galet intressant. Hoppas verkligen det slår igenom, det kan bli lika revolutionerande som wifi g.

Angående 4 spatialströmmar för wifi n vore det intressantaste att hitta en n-router som faktiskt har det. Mig veterligen finns ingen sådan. Finns dock ac-routrar som även har n för 4, åtminstone på 5GHz-bandet. Men kanske viktigast av allt så finns ingen apparat eller dator med 4 spatialströmmar.

---
@Purrfected Vafalls, har du gått och bytt alias nu helt plötsligt? Vore trevligt med ett svar

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

...
Det där med att använda kanal 1, 6 och 11 på 2,4GHz-bandet har jag sett överallt, men stämmer det verkligen? Är inte 1-6-11 bara en rak överföring av amerikanska tips och/eller gammalt råd från wifi b-tiden?

Jag kollade Wikipedia, och som jag förstår det så fungerar det bra att använda kanalerna 1, 5, 9 och 13. Det är exakt 20MHz mellan dessa.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11#Channel_spacing_wit...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/NonOverlappingChannels2.4GHzWLAN-en.svg

Med 4 kanaler tillgängliga går det att göra en indelning i flerfamiljshus som är i stort sett störningsfri. Till exempel såhär:

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 1

Kanal 13

Ingen får en rakt intilliggande granne med samma kanal.
Har WPA2 verkligen knäckts? Det är ju AES. Har det inte "bara" kringgåtts?

(SU-)MIMO kom med wifi n, men en utvecklad variant, MU-MIMO, kom med ac, och det verkar galet intressant. Hoppas verkligen det slår igenom, det kan bli lika revolutionerande som wifi g.

Angående 4 spatialströmmar för wifi n vore det intressantaste att hitta en n-router som faktiskt har det. Mig veterligen finns ingen sådan. Finns dock ac-routrar som även har n för 4, åtminstone på 5GHz-bandet. Men kanske viktigast av allt så finns ingen apparat eller dator med 4 spatialströmmar.

---
@Purrfected Vafalls, har du gått och bytt alias nu helt plötsligt? Vore trevligt med ett svar

Vad gäller kanalerna på 2.4 GHz så skulle man behöva köra i Japan för att få 4 kanaler som är helt fria från varandra. Men 1,5, 9 och 13 brukar användas i större öppna installationer framförallt. Du har som du ser på bilden lite störning mellan kanalerna, det är dock så pass lite att man i de fallen hellre har lite störning än mycket, om du skulle köra 1 6 och 11.
Så ja, till viss del kan jag väl hålla med om att 1, 5, 9, och 11 kan användas i ett flerfamiljshus tex. Men då är frågan ska du stänga av 6 och 11? På många platser så räcker det med 1, 6, och 11 och det är dessutom bättre i de fallen de går.
Då får du i så fall tillåta 1, 5, 6, 9, 11, och 13. Då finns risken att man lägger sig på 5 och grannen har 6 osv med. Självklart finns risken att alla kör på kanal 6 med. Men för de som vet va de håller på med så kan de göra ett enklare val. Det är min åsikt iaf

Jo det stämmer ju med WPA2, AES har ju inte knäckts, men det finns mängder med vägar runt det. Dock så tycker jag det som stod i guiden är missvisande då man som oinvigd förmodligen uppfattar det som att ens nät är 100% säkert med den tekniken. Riske är väldigt stor iaf. Man kanske glömmer vikten av ett bra lösenord och helst att byta då och då, men vem gör det senare ändå?

Vet faktiskt inte hur det är med 4x4:4, Cisco har ingen sån afaik iaf. Men kanske finns hemmabyggen eller andra märken som har det?
Men teorin finns ju där iaf! ;D
Håller på med en uppdatering av ett stort nät som har väldiga problem just nu där vi ska installera Cisco 2802i, som då har 80211.ac wave2.
Nästa steg blir att övertyga dom att uppdatera sina klienter. Men om något år, så kanske jag kan säga hur pass mycket det hjälper! Men förutom mu-mimo så finns det mycket fler små finesser i 802.11ac som hjälper till i större installationer

Vad gäller namnet så har jag inte nickat Sushifrukt på ett bra tag på andra ställen, så kände att det var dags ^_^
Sorry för sent svar ;D

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Shit, den här tråden är riktigt gammal. Från tiden då ingen visste nånting om nånting, var man bara lite engagerad så blev man guru. TS verkar ha gått ur tiden, åtminstone på Sweclockers. Efterträdaren WiZzard har inte varit inloggad på nästan ett halvår.

Det där med att "40% av befolkningen som tagit sitt förnuft till fånga och säkrat sitt nät" är jag rätt säker på att det inte stämmer sedan lång tid. Den statistiken var från den gamla onda tiden, då WLAN var aktiverat och helt öppet som standard på alla routrar. Nu är det inte så längre. Och så rådges en att "prova olika kanaler tills det blir bra", jo tjena...

Finns flera riktigt bra tips här i tråden, dock nämns inget av det i varken trådstarten eller den uppdaterade. En klistrad guide-tråd är det ju meningen att folk ska läsa först, och det ska räcka med att läsa första inlägget. Många inlägg rör specifika problem och hör inte hemma här och skulle behöva rensas bort. Vad gör vi med den här tråden? Går det att flytta ägandet av tråden till en annan medlem? Eller ska vi helt enkelt starta en ny? Vilka moderatorer hänger här? @KimTjik @MultiMan @Screamin-Daemon

Anledningen till att jag sökte mig hit var för att jag ville få klarhet i bruket av kanaler...
Det där med att använda kanal 1, 6 och 11 på 2,4GHz-bandet har jag sett överallt, men stämmer det verkligen? Är inte 1-6-11 bara en rak överföring av amerikanska tips och/eller gammalt råd från wifi b-tiden?

Jag kollade Wikipedia, och som jag förstår det så fungerar det bra att använda kanalerna 1, 5, 9 och 13. Det är exakt 20MHz mellan dessa.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11#Channel_spacing_wit...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/NonOverlappingChannels2.4GHzWLAN-en.svg

Med 4 kanaler tillgängliga går det att göra en indelning i flerfamiljshus som är i stort sett störningsfri. Till exempel såhär:

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 1

Kanal 13

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 9

Kanal 5

Kanal 1

Kanal 13

Ingen får en rakt intilliggande granne med samma kanal.
Har WPA2 verkligen knäckts? Det är ju AES. Har det inte "bara" kringgåtts?

(SU-)MIMO kom med wifi n, men en utvecklad variant, MU-MIMO, kom med ac, och det verkar galet intressant. Hoppas verkligen det slår igenom, det kan bli lika revolutionerande som wifi g.

Angående 4 spatialströmmar för wifi n vore det intressantaste att hitta en n-router som faktiskt har det. Mig veterligen finns ingen sådan. Finns dock ac-routrar som även har n för 4, åtminstone på 5GHz-bandet. Men kanske viktigast av allt så finns ingen apparat eller dator med 4 spatialströmmar.

---
@Purrfected Vafalls, har du gått och bytt alias nu helt plötsligt? Vore trevligt med ett svar

wiki länk pratar om att ditt 1 5 9 13 funkar om man kör spektrum analys och anpassar dbi output , så 1 6 11 är fortfarande att rekommendera tills branchen kommer överens om hur routrar ska kommunicera med varandra tex anpassning av utstyrka osv samt val av kanaler , ser att folk gör helt galna val gällande kanal val när jag sitter och försöker föreningar

Permalänk
Medlem

I teorin så är ju 1, 5, 9 och 13 bättre att använda.
Stämmer också bättre om man kör Dual-Band på 2.4 GHz.
First Above Below
1 --- 5
5 --- 9 ------ 1
9 --- 13 ---- 5
13 ----------- 9

Med 1, 6 och 11
First Above Below
1 ---- 5
6 ---- 10 ----- 2
11 ------------- 7

Men eftersom 1, 6 och 11 har blivit de facto standard så det nog mycket svårt att ändra.
13 har också den nackdelen att alla klienter inte stödjer den kanalen.

Så om jag bor så att jag inte har några andra nätverk i närheten skulle jag använda 1, 5, 9 och 13 men annars blir det nog bättre att hålla sig till 1, 6 och 11. Är ju svårt nog med dessa eftersom en del routrars auto config samt användare glatt väljer andra kanaler, så det blir ju oftast en en näst intill oanvändbar soppa av 2.4GHz i ett flerbostadshus.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W