Förbättra prestandan i Oblivion

Permalänk
Melding Plague

Förbättra prestandan i Oblivion

<font style="font-size: 10pt"><b>Förbättra prestandan i Oblivion</b></font> <small class="small">onsdag 5 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Igår <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=576849" target="_blank">skrev</a> vi om att Firingsquad har testat diverse högpresterande grafikkort i The Elder Scrolls IV: Oblivion. För de som inte har råd med den värsta hårdvaran, kan därför <a href="http://www.tweakguides.com/Oblivion_1.html" target="_blank">Tweakguides</a> guide i att förbättra i prestandan i Oblivion komma väl till pass.
<br />
<br />Guiden är välskriven och går även igenom saker som felsökning som kan vara hårdvarurelaterad, patchar som finns och modifikationer. De flesta inställningarna gås igenom, hur de påverkar prestandan och det finns även skärmdumpar som visar hur vissa inställningar förändrar grafiken. Med tanke på hur krävande Oblivion är kan guiden vara lämplig för de flesta som planerar att spela detta spel.
<br />
<br /><i>There are a wide range of people experiencing performance issues, and there's been a mad scramble by players to find any and every means of increasing their framerates and resolving crashes. Fortunately, we have also seen some great efforts by the community as a whole to rapidly come up with tips and tweaks for Oblivion</i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

den här måste läsas om man har lika dålig dator som jag har !! :D:D

Permalänk

shiiit så mycket att tweaka

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Tycker hela spelet verkar gå dåligt på båda plattformarna, såg Oblivion idag på Xbox 360 på Tradition i stan, och jag måste säga att det hackade ganska friskt.

Fast det är ju ganska fin grafik så det är ju såklart.

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Någon som orkat läsa och prova eller?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Hackar inte ett dug för mig, har iofs ett 6800ultra men maxar allt utom aa och af samt 124*768, men då flyter det väldigt bra.

Permalänk

Flyter som smör i ultra high med mitt nya XFX 7008GS

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasermannen
Flyter som smör i ultra high med mitt nya XFX 7008GS

Var hittar man det rankingsystemet?

Permalänk

så klart det inte hackar på era datorer , ni har ultimat 6800 kort som är bäst i världen säkert klockade 800/1800 också med 52pipelines

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

för mig blir det massiva framedrops när det blir flera NPC på skärmen. Jättejobbigt! och jag har förskt tweak sönder Oblivion men utan en lösning...någon som vet något bra sätt att få butk med problemet?

*edit* x850xtpe 256 mb Ice-QII, amd64 3000+ (754), 1 GB DDR (har 1,5GB, men tog bort 512 mb sticka för minnescontrollern är kass på 754 familjen)

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redmac
för mig blir det massiva framedrops när det blir flera NPC på skärmen. Jättejobbigt! och jag har förskt tweak sönder Oblivion men utan en lösning...någon som vet något bra sätt att få butk med problemet?

*edit* x850xtpe 256 mb Ice-QII, amd64 3000+ (754), 1 GB DDR (har 1,5GB, men tog bort 512 mb sticka för minnescontrollern är kass på 754 familjen)

Om det tröstar dig så är du inte ensam. Mitt laggar lika mycket om jag sänker grafiken som att köra den på max

Någon som kan förklara för mig varöfr man inte kan kombinera AA och HDR lightning?

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Jag undrar det samma... kanske för det blir allt för krävande :P? Borde gå ifall man kör aa genom nvidias program kanske?

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
Jag undrar det samma... kanske för det blir allt för krävande :P? Borde gå ifall man kör aa genom nvidias program kanske?

Det går inte i hårdvaran helt enkelt. Atis X1K-serie klarar av det rent hårdvarumässigt, men spelet stödjer det inte ändå. Vad jag vet iaf.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Ändrade lite i oblivion.ini efter vad som stog udner Minnes tweaks i artikeln.. vart lite mer flyt men ingen skillnad i fps:en (visste jag vell redan innan).

Med mitt system så märker jag ingen skillnad om jag ändrar olika typer av grafikinställningar. Eller jo om jag kör alla shades på max. Men det känns inte så meningsfullt att ha då det ändå är så mycket buggar med skuggningarna i Oblivion(kanske är drivrutins relaterat).

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
så klart det inte hackar på era datorer , ni har ultimat 6800 kort som är bäst i världen säkert klockade 800/1800 också med 52pipelines

Var ett jäkla klagande från dig i nästan varenda tråd. Sen att folk med "sämre" äldre dator system än dig kan köra oblivion med hög grafik utan att dom tycker det hackar är väl upp till dom ifall dom tycker det flyter eller ej. Men så fort någon med tex ett 6800ultra säger att han kör med högsta i 1024*768 och HDR utan AA eller AF och tycker det det flyter på bra så säger du alltid att det är omöjligt. Jag kan säga att ditt grafikkort är nytt och att spelet är nytt, så det kan ju vara så att 7900serien är för nytt för spelet helt enkelt, men det kommer säkert en patch från tillverkarna där dom har fixat bättre optimering för alla grafikkort och kanske mest för 7900serien!

Visa signatur

Fractal Design R5 | AMD 5800X3D | Asus ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) | EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA | 32GB G.Skill Trident Z 3600MHz CL14 | Ett gäng M.2 NVMe SSD| Corsair 750W | ROG RYUJIN 240 with Noctua Fans |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redmac

"amd64 3000+ (754)" <- Där ligger svaret... ultimat flaskhals ftw! Men jag har några råd dock, sänk Int Shadows och Ext Shadows (minskar antalet karaktärsskuggor), sänk dessutom Spec Distance (kan heta Spectacular Distance, men vet ej).

Men i slutändan är nog din processor en flaskhals som heter duga.
Själv kör jag med mitt system i signaturen och det flyter fint på 1024*768 med HDR och Med-High settings, tweakat en del grejer, såsom kortare gräs, lite otätare gräs och ändrat träddistans.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrOzZ
Var ett jäkla klagande från dig i nästan varenda tråd. Sen att folk med "sämre" äldre dator system än dig kan köra oblivion med hög grafik utan att dom tycker det hackar är väl upp till dom ifall dom tycker det flyter eller ej. Men så fort någon med tex ett 6800ultra säger att han kör med högsta i 1024*768 och HDR utan AA eller AF och tycker det det flyter på bra så säger du alltid att det är omöjligt. Jag kan säga att ditt grafikkort är nytt och att spelet är nytt, så det kan ju vara så att 7900serien är för nytt för spelet helt enkelt, men det kommer säkert en patch från tillverkarna där dom har fixat bättre optimering för alla grafikkort och kanske mest för 7900serien!

lul, jag har inga som helst problem med spelet, och jag klagar inte på när dom skriver att dom tycker de flyter, det jag klagar på är när de skriver att spelet inte laggar/hackar.

det finns INGET system i VÄRLDEN som kan spela OBLIVION på MAX inställningar i video options i upplösningar som 1024*768 eller 1280*768 utan lagg med ett system där det sitter ett 9800/6600/6800 kort i datorn, kan det va så jävla svårt att fatta ???? fifan alltså.

att dom tycker det flyter är deras ensak som jag har skrivt nu X antal ggr i andra trådar det är individuellt men att skriva att det inte hackar är FEL!!!!

vafan vad folk har problem med att förstå.

här inne i denna tråden wajnar folk med LIKADANA system som andra trådar om att det laggar/hackar och allmänt suger medans i andra trådar så funkar allt perfekt och inget laggar/hackar kanske ibland när dom vänder sig, LOL.

är det så jävla svårt att fatta att Oblivion Rullar inte på laggfritt med något av ovanstående grafikkort med en Fx-57 samt 2gig i minne i dom upplösningarna med high quality eller MAX.

ARG!, hade förstått om det var nybörjare som sitter och skryter som är 15 år gammla, men när man ser samma snubbar snacka seriöst och kan mycket och är allmänt allvetande sitter och snackar så mycket skit fan vad jag lackar. dom vet precis lika mycket som andra att spelet inte är HACKFRITT med deras system och dem upplösningarna som dom påstår sig ha samt inställningar. och dom personerna som skriver det oftast är kunniga och VET om när ett spel är laggfritt och inte, sen att dom tycker det är skönt att lira oavsett fps är en annan femma som jag respekterar. men folk vägrar läsa vad jag skriver.

hur många sitter med Fx-57 processorer och 2 gig i ram ? inte så fruktansvärt många och nog inte en utav dem som har påstått sånna fantasiresultat har haft det utan dem har suttit på nån amd.64 3200+ eller dylikt till och med barton 2500+ med 1.5gig i minne eller bara 1024 med ett kort som ovannämt.

fan nere under 10fps och det är INTE laggfritt. alla som har ögon att se med som hänger på swedenklcokers som kan mycket VET om att det inte är laggfritt.

finns tester där dom testar med fx-57 och 2 gig i ram och kort ifrån 6800 upp till 7900/X1900~. och nej spelet funkar mycket bra på dom högre Grafikkorten men är inte laggfritt med varken ett 7900~/x1900~/7800/6800/X8**/9*** eller dylikt i dom överdrivna upplösningarna med deras MAX eller Ultra high eller High.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
lul, jag har inga som helst problem med spelet, och jag klagar inte på när dom skriver att dom tycker de...

Massa text.

Du är verkligen desperat. Du skriker ut i tråd efter tråd att folk här sitter på omöjliga system.
Kanske är det du som har en riktigt dålig optimerad mjukvara?

Nu har jag inte ens testat Oblivion men kan på en hjärncell räkna ut att spelet har stöd
för DX9. Dom äldre grafikkorten stödjer kanske inte alla effekter som DX9 har att
erbjuda
och därför får dom med äldre grafikkort således bättre fps. Tänkt på det?

Förresten. Glöm mitt frågetecken på slutet. Vill inte ha en diskussion om det, bara en
möjlig teori från min sida. Nu får någon annan ta vid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Du är verkligen desperat. Du skriker ut i tråd efter tråd att folk här sitter på omöjliga system.
Kanske är det du som har en riktigt dålig optimerad mjukvara?

Nu har jag inte ens testat Oblivion men kan på en hjärncell räkna ut att spelet har stöd
för DX9. Dom äldre grafikkorten stödjer kanske inte alla effekter som DX9 har att
erbjuda
och därför får dom med äldre grafikkort således bättre fps. Tänkt på det?

Förresten. Glöm mitt frågetecken på slutet. Vill inte ha en diskussion om det, bara en
möjlig teori från min sida. Nu får någon annan ta vid.

jag är inte desperat, hade du suttit brevid mig hade du garvat. sen hur du ser på hur jag skriver är en annan sak. men alltså det är irriterat när vissa skriver att spelet hackar m.m oavsett upplösning och inställningar m.m blabla o.s.v sen kmr en hel drös som tycker det hackar fast dom sätte rpå low o.s.v skumt att just dom här ex. 8 pers som har skumma system får spelet att driva så förbaskat bra, medans dom andra inte får det.

jag vet om att det kan vara så som du skriver, men det är spelet i helhet som är dåligt optimerat som gör att det tar sån jävla kraft. för du kan verkligen sätta allt på low och lägsta upplösningen så finns det helt plötsligt en drös spel som ser bra mycket snyggare ut men som du kan gotta dig på med högre upplösningar med ex: 6800kort och få det att vara hackfritt.

folk sitter med bättre system nyaste Gkorten och får si och så där fps medans folk som sitte rpå barton 2500+ 1024 i ram oh ett 9800pro får alltså mer i fps än vad ett X1900XTX skulle få ? hur logiskt låter det i dina öron ?, skulle din teori funka där ?

nej, varför ? , för att folk med likadana system som dom som påstår en massa får spelet inte hackfritt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Chilla ner. Framerate är en subjektiv upplevelse, jag själv kan inte uthärda frekventa drops exempelvis.

AzII har en poäng, på exempelvis X850XT finns det inget HDR-stöd.
Doja, HDR ger en MASSIV performance-hit. Om jag själv avaktiverar det får jag en stor ökning i FPS, och kan köra betydligt högre detaljrikedom på andra områden. Men att inte köra HDR på Oblivion när man har möjligheten är som att köra bil med fyrkantiga hjul...

Doja har också en poäng, folk tenderar att överdriva en hel del.
Att det inte "hackar ett dugg" på ett 6800Ultra är skitsnack, totalt skitsnack. Oblivion får för i helvete FPS-drops ner till 15-20FPS även på de nyaste hiend-korten i vissa krävande moment.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
.
Att det inte "hackar ett dugg" på ett 6800Ultra är skitsnack, totalt skitsnack. Oblivion får för i helvete FPS-drops ner till 15-20FPS även på de nyaste hiend-korten i vissa krävande moment.

Tack!

jag vet om att flytandet och känslan är individuell, men det var bara det jag ville komma fram till att Grafikkort som GF4/9700/9800/x8**/6600/6800 kort kan INTE köras laggfritt och absolut inte med inställningar som high eller medium i 1024*768 eller 1280*960 med HDR/AA, och inte utan det heller för den delen.
och varför jag skriver till HDR just nu är för att dom värsta inläggen jag ahr sett med dom absolut skummaste resultaten är med medium/high quality i 1024*768+ med HDR aktiverat.

inget singelkort på marknaden fixar oblivion i dom inställningarna laggfritt som det ser ut idag,
oavsett Processor eller minnen.

sen att folk med lite tyngre Gkort/system för övrigt ligger på 100fps Ibland i skogen och ibland 30fps är olika beroende på vad man står och vad som händer runt om kring, men när system med 7900GTX/X1900XT står med ex.30 fps så har knappast nåt av ovan nämda kort GF4/9700/9800/x8**/6600/6800 några 30-40 fps vilket har påståtts i vanligt lirande ute i naturen med HDR , utan där snackar vi 10 kanske om inte mindre. och det är inte laggfritt. och high end korten står oftast med fps runt 30-40 utom hus. thats fact.

EDIT: aja slut shaffsat om det.

EDIT: Här har jag 3 bilder på samma ställe, samma tid, och sama inställningar. är savat på samma ställe samt tid endast för att det ska bli så gämt som möjligt.

system:
-SD 3700+ @ 2.8Ghz
-2*1024 Crusial Ballistix 280Mhz 1:1 3-4-4-8 T1
-XFX 7900GT XXX orginal 560/1650 @ 650/1750Mhz

allt är på MAX i 800*600 med diverse.

utan HDR och utan AA och utan BLOOM resten utav inställningarna på MAX i 800*600 - FPS 57 -

HDR-resten på max i 800*600 - FPS 61 -

AA+BLOOM i MAX inställningar i 800*600 - FPS 60 -

allt är på MAX i 1024*768 med diverse.

utan HDR och utan AA och utan BLOOM resten utav inställningarna på MAX i 1024*768 - FPS 60 -

HDR-resten på max i 1024*768 - FPS 60 -

AA+BLOOM i MAX inställningar i 1024*768 - FPS 60 -

allt är på MAX i 1280*960 med diverse.

utan HDR och utan AA och utan BLOOM resten utav inställningarna på MAX i 1280*960 - FPS 62 -

HDR-resten på max i 1280*960 - FPS 55 -

AA+BLOOM i MAX inställningar i 1280*960 - FPS 54 -

allt är på MAX i 1600*1024 med diverse.

utan HDR och utan AA och utan BLOOM resten utav inställningarna på MAX i 1600*1024 - FPS 52 -

HDR-resten på max i 1600*1024 - FPS 46 -

AA+BLOOM i MAX inställningar i 1600*1024 - FPS 44 -

ser ingen skillnad i 1024*768 och inte så stor skillnad i 1280*960 men i 1600 så börjar det ändras runt 15fps.

samma tid i spelet, samma inställningar i video options. men som sagt det är kanske som friamannen skriver, för att man har ett grymmare kort så märks det kanske ingen skillnad, men det borde iaf vara en boost utan AA och utan bloom och utan HDR

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

20-30FPS med HDR aktiverat och med-low inställningar, 10-20 om jag drar på allt till max i 1024*768. Med mina normala inställningar så tycker i alla fall jag att spelet är fullt spelbart, givetvis kan det alltid bli bättre. Men man vill ju åtminstone ha lite lull-lull aktiverat

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Körde de flesta tipsen där och tjänade runt 5fps, nu ligger jag runt 20-25 istället för ca17-20., stänger jag av HDR så tjänar jag ca 4-5fps, vilket jag inte tycker att det är värt, HDR gör allt så extremt mycket snyggare. Så nu flyter det på tillräkligt bra för att inte ge huvudvärk av allt ryckande.

Men fortfarande så sjunker det till "slideshow" när fiender dyker upp utomhus, någon som vet varför?

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Avstängd

A.N'doja: En liten fråga till dig. Jag väntar fortfarande på mitt nya grafikkort men av att dömma av dina bilder...det ser ju förskräckligt ut. Blir inte grafiken bättre än så ute i naturen? Riktigt sunkigt, eller ja det ser iaf inte bättre ut än Far Cry på dina bilder.

Permalänk

Grafiken inne i skogarna är helt underbar. Kan hålla med att det ser lite halvtaskigt ut på håll. Men med spelets helt otroliga viewdistance så förstår jag varför.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Oblivion på 360 och ärligt talat är det inte helt brilliant prestanda där heller. Den stora massan verkar tro att spelet rullar på i 30fps nästan hela tiden, när det i verkligheten bara är inomhus det gör det. Spelet går ofta störande långsamt (~20fps), vilket jag inte hade förväntat mig av ett konsolspel. Det är ju inte precis så att de satte ribban högt från början, i och med det faktum att de siktade på 30fps.

Dessutom är HDR-effekterna något som borde kunna stängas av på 360-versionen. Det ser för det allra mesta rejält overkligt ut och utan det aktiverat skulle prestanda sannolikt få en rejäl skjuts uppåt. Varför är utvecklarna så rädda att ge konsolspelare åtminstone ett par valmöjligheter?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
A.N'doja: En liten fråga till dig. Jag väntar fortfarande på mitt nya grafikkort men av att dömma av dina bilder...det ser ju förskräckligt ut. Blir inte grafiken bättre än så ute i naturen? Riktigt sunkigt, eller ja det ser iaf inte bättre ut än Far Cry på dina bilder.

hehe, det är en bild damodred, only a picture

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Silentwhisper funkar inte så bra...

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se