Telia bättre peering än BBB....varför?

Permalänk
Medlem

Telia bättre peering än BBB....varför?

Alla säger ju att telia är dyra, men dom har väldigt bra peering vilket ger bra hastigheter till andra sidan atlanten tex, medans BBB är snabba mest inom sitt eget nät.

Men om man kikar på Netnod som verkar vara ansvariga för alla sveriges knutpunkter där operarörer kopplas ihop (peering), så ser man att i samma 4 (verkar finnas 9 totalt i Sverige) punkter så har både BBB och Telia 2 stycken connections på varje.....2 i Sthlm, 2 i GBG osv.

http://www.netnod.se/connected.htm

Vari kommer skillnaden? Om ISP-näten kopplas ihop i dessa knutpunkter på vad jag förstått lika villkor, och har lika många connections där, var är det då som Telia är så mycket bättre på?

Förstår nog inte peering än är jag rädd, får läsa vidare
Men ofta är det svårt att komma in i ett helt nytt ämne man inte kan något om, för den mesta litteraturen man hittar är lite torr och räknar kallt med att man är halvt insatt för att kunna tillgodogöra sig det man läser....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Det räcker inte med att vara inkopplad på Netnod utan för att peera mellan olika nätägare så krävs det avtal. Telia har troligtvis avtal med flera än B2.
Sen är inte peering allt utan transit spelar stor roll. Transit är den vägen trafiken tar mellan två eller fler nät. Peering är den vägen trafiken tar mellan två nät som har gjort upp att dom ska byta trafik.
Telia har ett eget stort nät i europa och usa (viking) medand B2 "bara" har regionala nät.

Permalänk
Medlem

Ok, tack
Men om två bolag går ihop om en peering mellan näten, kommer dom åt varandras transits då, eller är det restriktioner på peeringen?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

B2 och BBB är väl olika bolag?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Sedan kan även ISPerna ha "privat" peering, dvs de drar en fibertåt direkt mellan varanda nånstanns som de finner lämpligt så slipper de kostnaden för knutpunkten.

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

B2 och BBB är "samma"
B2 Bredband AB är bredbandsbolagets juridiska namn.
BBB är den förkortningen som alla använder!

Permalänk

Man kan få lite information via traceroutes, där kan man ibland se om man passerar netnod tex, eller om man får direkt från ett nät till ett annat,

upc verkar tex peera direkt med B2/BBB

jmf:

3 38 ms 19 ms 79 ms c213-200-188-229.cm-upc.chello.se [213.200.188.229]
4 77 ms 39 ms 19 ms c213-200-188-193.cm-upc.chello.se [213.200.188.193]
5 17 ms 19 ms 99 ms se-sto01a-ra2-ge-1-0-0.aorta.net [213.46.176.89]
6 37 ms 40 ms 20 ms se-sto01a-ra1-so-0-0-2.aorta.net 213.46.176.141]
7 58 ms 19 ms 19 ms ge1-2.br1.sto1.se.bredband.com [195.54.123.13]
8 17 ms 19 ms 19 ms ge10-0.cr2.sto1.se.bredband.com [195.54.123.245]

mot

3 18 ms 20 ms 19 ms c213-200-188-233.cm-upc.chello.se [213.200.188.233]
4 18 ms 39 ms 19 ms c213-200-188-197.cm-upc.chello.se [213.200.188.197]
5 58 ms 40 ms 19 ms se-sto01a-ra1-ge-1-0-0.aorta.net [213.46.176.69]
6 58 ms 40 ms 19 ms sth-netnod-ix-ge-b.dcs.net [194.68.128.139]
7 38 ms 39 ms 19 ms 217.78.35.146

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nomoreorless
Sedan kan även ISPerna ha "privat" peering, dvs de drar en fibertåt direkt mellan varanda nånstanns som de finner lämpligt så slipper de kostnaden för knutpunkten.

Aha, knutpunkterna kostar pengar? Det är någon annan (Netnod?) som byggt dom och administrerar dom, och sedan får operatörer hyra in sig där?

Undrar varför ISP's som bygger nät själva skulle hyra in sig på nån annans nät för istället för att just bygga själva och dra en kabel hit och en kabel dit....

Undrar fortfarande om två ISP's som "peerar" kommer åt varandras transits och hela "den andras" nät, eller om det är starka restriktioner på peeren, och i så fall, vad ska dom peera för överhuvudtaget?

EDIT: nomoreorless, intressant

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

de flesta kostar en hel del, det är ju inte billigt att tillhandahålla lokaler samt utrustning direkt ... som sagt, bandbredd kostar mycket pengar!detta är bara kostnaden för att få ansluta sig dit, sedan tillkommer olika kostnader beroende på hur ISPerna avtalar, de kanske kvittar trafik mellan nätet och betalar därefter datamängd, eller så har de fri peering mellan sig.

Desto större ISP/carrier desto mer kan man ta betalt pga ett bättre nät

www.netnod.se
Stockholm:
Ethernet 2x10 Gbps (2 fibre pairs included)
Connection fee SEK 25.000
Annual fee connection
(within the inner city)
(outside the inner city)
SEK 400.000
SEK 475.000

Ethernet 2x1000 Mbps (2 fibre pairs included)
Connection fee SEK 25.000
Annual fee connection 1
(within the inner city)
(outside the inner city)
SEK 290.000
SEK 340.000
Annual fee connection 2
(within the inner city)
(outside the inner city)
SEK 145.000
SEK 170.000

www.sol-ix.net

Priser:

* FastEthernet 10 000:-/kvartal + moms
* GigaEthernet 20 000:-/kvartal + moms

tex ...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
B2 och BBB är "samma"
B2 Bredband AB är bredbandsbolagets juridiska namn.
BBB är den förkortningen som alla använder!

BB2 är ju för fan Bredband2 från Labs2, BBB är Bredbandsbolaget.
Men båda bolagen har samma grundare.

Permalänk
Medlem

bb2 = Bredband2, b2 = bredbandsbolaget

Citat:

Ursprungligen inskrivet av comradebootstrap
B2 är ju för fan Bredband2 från Labs2, BBB är Bredbandsbolaget.
Men båda bolagen har samma grundare.

Nej, B2 ÄR Bredbandsbolaget, medans BB2 är Bredband2.

Permalänk
Inaktiv

Re: bb2 = Bredband2, b2 = bredbandsbolaget

Citat:

Ursprungligen inskrivet av biet
Nej, B2 ÄR Bredbandsbolaget, medans BB2 är Bredband2.

Var får du det ifrån, att B2 är Bredbandsbolaget? Och jag råka skriva fel på Bredband2, BB2 som du skrev är rätt.

Permalänk
Medlem

B2 har faktiskt fler peers än Telia. Anledningen är att Telia har riktigt ***a peeringavtal som kräver sina peers på pengar på trafik till dom. Detta resulterar i att många operatörer tvingas limitera trafiken till telia och skicka den över väldigt konstiga vägar. Detta förlorar både Telia och de andra operatörerna på, men telia är för trångsynta för att inse det. Att telia har bra global transit är inget snack om, men de är varken bättre eller sämre än andra, det e mycket snack om peering o transits som är ganska obefogat tycker jag. Frågan är snarare vad operatörerna gör för att begränsa sina kunders traifk, peer2peershaping, transitshaping osv.

Peerar man får man inte tillgång till varandras transits, bara varandras nät.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem

Re: Re: bb2 = Bredband2, b2 = bredbandsbolaget

Citat:

Var får du det ifrån, att B2 är Bredbandsbolaget? Och jag råka skriva fel på Bredband2, BB2 som du skrev är rätt.

Precis som VitoC skrev tidigare så kommer ju B2 från "B2 Bredband AB".

Om du tex googlar med sökorden "bredband" och "B2", så får du upp länkar om Bredbandsbolaget.

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Re: bb2 = Bredband2, b2 = bredbandsbolaget

Citat:

Ursprungligen inskrivet av biet
Precis som VitoC skrev tidigare så kommer ju B2 från "B2 Bredband AB".

Om du tex googlar med sökorden "bredband" och "B2", så får du upp länkar om Bredbandsbolaget.

Ok, men inte fan har BBB och BB2 nåt med varrandra att göra. Har jag inte hört nåt om.

Permalänk
Medlem

BBB är ett "smeknamn" på B2. Bolaget heter B2 Bredband AB. Sedan för att krångla till det finns Breband2, vilket borde förkortas till B2 (Bredband är ett ord, därav endast ett B). För att göra det lite enklare säger vi iaf Labs2 kort och gott (vilket i praktiken är samma som Bredband2).

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Inaktiv

Bredband2 är en produkt från Labs2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Bredband2 är en produkt från Labs2.

Jasså? Hittar inget här:
http://www.labs2.se/
Däremot:
http://www.bredbandsbolaget.se/portal/PRIVAT_BREDBAND_DSL_BRE...

Kollade även här:
www.bbb.se

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Du får ju ta o skilja på Bredband2/Labs2 och Bredbandsbolaget

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem

Telia är ju en internationell leverantör, har kablar över hela världen nästan.

Telia är ju även med i TAT-14 kabeln över atlanten. Vilket garanterat inte är billigt.

Permalänk
Medlem

Det är den garanterat inte, och hur många % av den jättedyra kabeln tror du telia låter sina privatkunder använda? Så mycket som de vill? pfft

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Telia är ju en internationell leverantör, har kablar över hela världen nästan.

Telia är ju även med i TAT-14 kabeln över atlanten. Vilket garanterat inte är billigt.

Någon sa att andra leverantörer som peerar med Telia tex i en sån här knutpunkt, dom kommer bara åt Telias nät men inte dess transits ut till andra nät.
Är det så att det är typ accesslistor som hindrar trafik som vill utnyttja Telias feta kablar ut till övriga världen då eller?

Och varför vill alla leverantörer så gärna koppla ihop sina nät då, och dessutom betala nåt enskilt bolag som håller i "dyrhyrda" knutpunkter när väl en hel del av att vara ISP är att bygga nät, så dom borde väl kunna bygga ihop all sin peering själva kan man tycka.

Är peeringen mest till för ifall en Telia kund vill skicka filer till en BBB-kund så ska dom inte behöva ta onödiga omvägar utan går direkt via peeren, men för den skull kan inte BBB-kunden ta sig via Telias snabba transits och åka snålskjuts över Atlanten utan stoppas av typ accesslistor i nån router.

Börjar förstå lite mer iallafall....tror jag

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Re: Telia bättre peering än BBB....varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Förstår nog inte peering än är jag rädd, får läsa vidare

Jag tror att jag har gått igenom grunderna med peering och transit minst ett par gånger tidigare. Du kan ju börja med att läsa det material som finns här på forumet - på så sätt behöver inte vi inte upprepa allt 100 gånger.

Exempel på trådar:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=2502707...

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=4946102...

Permalänk
Medlem

Seb74, du har "typ" rätt ang accesslistor. Det är billigare att betala 400ksek/år till en IX för att kunna peera med andra ISPer än att dra fibrer till alla man vill peera med och behöva avsätta dyra routerinterface för det.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem

Tack JohanS, ska läsa igenom det där. Perfekt

Tack sorcer, då förstår jag lite mer hur det hänger ihop.
Vad tjänar man förresten om man är nätansvarig hos en ISP?
Borde va rätt tungt ansvar menar jag....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Jasså? Hittar inget här:
http://www.labs2.se/
Däremot:
http://www.bredbandsbolaget.se/portal/PRIVAT_BREDBAND_DSL_BRE...

Kollade även här:
www.bbb.se

/H

Hm, dom har ändrat sidan, men här är i alla fall http://www.bredband2.se/ och det är INTE Bredbandsbolaget.

Bredband2 är en produkt från Labs2 som ägs av Brikks, det är så jag ser det.
Och BBB´s Bredband 2 menas ju med att man får 2 Mbit.

Permalänk
Medlem

Skitsamma. B2 är bredbandsbolaget. Sluta snacka.

http://www.bredbandsbolaget.se/portal/OMB2_KONTAKT

Deras namn är som någon sagt tidigare B2 Bredband AB

Sen att BB2 är förkorning för Bredband2 är säkert rätt det med och att det inte har med B2 att göra stämmer det med. De har dock samma grundare.

Jag säger dock Bredband2 om det bolaget.

Permalänk
Medlem

Istället så tycker jag att man ska följa tråden lite ;)..

Vadå Telia har bra Peering? Jag har superb med mitt BBB VDSL. Pingar till usa 120-200 och har en hastighet på 300-400kb/s medans en med Fiber BBB har 50kb/s.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-

Du menar inte mig va? Jag har sett att flera har försökt att förklara men ingenstans där det verkar ha gått in så jag försökte också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-

Vadå Telia har bra Peering? Jag har superb med mitt BBB VDSL. Pingar till usa 120-200 och har en hastighet på 300-400kb/s medans en med Fiber BBB har 50kb/s.

300-400kb/s är ju inte alls snabbt???

Är ping ett bra sätt att mäta peering/transit-prestanda på? (inte ironiskt ifall det skulle kunna tolkas som så, jag undrar om ping och bandbredd är typ likvärdiga mätmetoder för att se hur bra nät man har till olika platser).

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006