Permalänk
Medlem

Zalman 7000B ALCU

Jag har en Zalman 7000B ALCU fläkt med fanmate kontroll, skall jag kör den fullt eller hur skall jag ha den? Så jar kan få det liite tystare menar jag, men endå ha bra kylning för processorn

Visa signatur

MacBook 2,4GH, 2GB RAM, 160GB +160GB (Ext. HDD)*iPod Classic 80GB

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk
Medlem

jag kör min 7000B Cu på minimum och Idle tempen ligger på 24-26..med en 80mm fläkt utblås där bak..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 64AthloN
jag kör min 7000B Cu på minimum och Idle tempen ligger på 24-26..med en 80mm fläkt utblås där bak..

min fläkt är på 92 mm... vad har du för program som du ser tempen`?

Visa signatur

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk
Medlem

man kan kolla med speedfan eller i bios.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Är lite skeptisk mot speedfans förmåga att läsa av temperaturer... Tempen varierar kraftigt när jag kollar med speedfan i mina 2 burkar i alla fall...

Everest är mer pålitligt (enligt mig): ftp://ftp.sweclockers.com/pub/System%F6vervakning/everesthome...

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addebosse
Är lite skeptisk mot speedfans förmåga att läsa av temperaturer... Tempen varierar kraftigt när jag kollar med speedfan i mina 2 burkar i alla fall...

Everest är mer pålitligt (enligt mig): ftp://ftp.sweclockers.com/pub/System%F6vervakning/everesthome...

vilka temps skall en dator ha?

Visa signatur

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk

Jaa du, nu råkar det faktiskt vara så att jag har en nästan likadan CPU-kylare som dig, bara det att min är bara koppar (CNPS7000B-Cu). När jag kör min på cirka halvfart (lägsta inställningen på fläktkontrollen), ligger tempen på 30-31 i idle och 41-42 i load med öppen låda, 37-38 idle och 50-52 i load med stängd då jag har lite dåligt luftflöde just nu :).

Oftast brukar det inte vara problem att köra på lägsta nivån på FanMate:n, så länge idle ligger runt 45-46 grader eller mindre är det nog ingen fara.

Vad får du för temp i load, alltså full belastning?

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addebosse
Jaa du, nu råkar det faktiskt vara så att jag har en nästan likadan CPU-kylare som dig, bara det att min är bara koppar (CNPS7000B-Cu). När jag kör min på cirka halvfart (lägsta inställningen på fläktkontrollen), ligger tempen på 30-31 i idle och 41-42 i load med öppen låda, 37-38 idle och 50-52 i load med stängd då jag har lite dåligt luftflöde just nu :).

Oftast brukar det inte vara problem att köra på lägsta nivån på FanMate:n, så länge idle ligger runt 45-46 grader eller mindre är det nog ingen fara.

Vad får du för temp i load, alltså full belastning?

I load har jag cirka 47 grader

vad är idle?

Visa signatur

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk
Medlem

Idle är när processorn inte jobbar.

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palle06
I load har jag cirka 47 grader

vad är idle?

Motfråga som bord komma nu hjälper jag till med. Vad är det du kallar load?

Hursomhelst idle/load beror till största del på vad du har för någon ventilation i chassit. Och det finns väl nästan inte en här på Sweclockers som har en Orörd märkesdator eller liknande (=lika som grannen).

Permalänk
Medlem

Jag installerade precis en CNPS7000B-Cu och har en idle temp på 36-37 grader vid 1950 rpm. Kör med öppen chassi. Tror dock att idle temeraturen påverkas mkt av rumstemperaturen, vilket i mitt fall är ganska högt...

Fattar dock inte hur folk kan få så låga temps som 22 grader...
Lägsta jag kommit är ca 28 grader och det får jag när jag har fönstret vid datorn på glänt. Spelade WOW samtidigt bör tilläggas.

Visa signatur

[Antec SonataII][Athlon64X2 4400+][MSI K8N Neo4 Platinum][Corsair TWINX2048-3200C2][Gainward 7800GT][2 x WD Caviar SE16 250 GB SATA II][NEC MS 20WGX²][Creative X-fi Platinum] [IBM Thinkpad T43]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevok
Jag installerade precis en CNPS7000B-Cu och har en idle temp på 36-37 grader vid 1950 rpm. Kör med öppen chassi. Tror dock att idle temeraturen påverkas mkt av rumstemperaturen, vilket i mitt fall är ganska högt...

Lägsta jag kommit är ca 28 grader och det får jag när jag har fönstret vid datorn på glänt. Spelade WOW samtidigt bör tilläggas.

tycker också att det är konstigt att alla får så låg temp. Det låter faktist lite orimligtt, med 22 grader. Kanske inte i idle, dock.

Mina temps är förtillfället: 39 - 45 Celsius på CPU
37- 38 C Moderkort

Visa signatur

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevok

Om du har bra cirkulation i burken är det bättre att INTE ha burken öppen!! Se till så du har bra insug i nederkant fram i burken(gärna så den drar luften genom hårddisken/arna) och bra utsug bak gärna om du har plats alldeles under nätaggregatet!! Varm luft stiger och därför är det bra om det sitter så högt som möjligt!
Mvh