Permalänk

Feedback för Kuben

Här är feedback tråden för ris och ros om mitt första byggprojekt

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Medlem

Får man fråga vart projektet är?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

säger det samma

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Permalänk

oj..har visst inte laggt ut länken här men det har någon redan gjort...sry för det..

men vad tycker ni om bygget da?
(jag tar negativ kritik)

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Medlem

du kommer aldrig att kunna förstöra en hårddisk genom att kortsluta den eftersom man fortfarande kommer kunna läsa informationen som finns på skivorna!

Visa signatur

<3

Permalänk

scheisse.......

har du nån annan idé?
har varit lite farligt nära för många gånger så det ÄR nödvändigt.....

en ide skulle ju bara vara göra nån format wipe

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Medlem

Om dom inte alls ska kunna läsa diskarna så behöver du verkligen totaldemolera dom, kanske nån form av frätande medel som utlöses om man trycker på knappen? problemet är väl att det måste vara så starkt att det kommer fräta igenom det mesta...

fet avmagnetisering skulle väl också funka, men har absolut ingen aning om hur stark eller hur du skulle kunna implementera det på ett smidigt sätt..

Permalänk

bra idé med syran men tyvär inte så genomförbart....

för att wipa en hdd så tror jag lättaste sättet blir som keigan sa att avmagnitisera diskarna. så att det inte blir läsbart.....

den enklaste varianten skulle väll bara vara att göra en bootdisk som bootade nått gammalt msdos och formaterade om man håller in f eller liknande i startup, bootdisken pajar såklart sig själv sedan.

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Medlem

går fortfarande att få fram infon om man formaterar den.. har jag fått göra ett antal gånger då jar formaterat fel partition. lite försvinner men inte allt. Som Keigan säger så måste du förstöra den helt. du kan beställa hem en flis maskin och flisa ner din disk till småbitar eller varför inte när "apb" kommer och knackar på försöka montera ut disken och kasta in den i en masugn! då lär den smälta

Visa signatur

<3

Permalänk

sheisse nr 2

ok jag ger upp....jag får väl helt enkelt bara kasta den över bord

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Hedersmedlem

Lösningarna är nog för dyra eller för långsamma för att demolera informationen på disken i ett "nödfall".
Nu blir det inte så roligt att bygga men jag skulle föreslå kryptering av viktiga data på hårddisken i så fall.
http://www.truecrypt.org/
Om man skapar en nyckelfil och lägger den på t.ex. ett usb-minne eller liknande och låter truecrypt automontera volymen med hjälp av minnet så kanske man kan ha en lite "cool" lösning av att rycka ut minnet och destruera det. Har inte testat om man kan sätta upp krypteringen just så i truecrypt men tror det borde vara möjligt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag har visserligen gjort ett program reda som krypterar indata i en egen hemsnickad kod som jag kallar "funkar ganska enkelt.....första verisionen var typ bara:
(OBS! hopp-b)
input; ord$
for i = 1 to LEN(ord$)
print ASC((mid$(ord$,1))) * 4.34 * 1939 * 1945 / pi! * 0.02
'

asså första koden (överstående) var skitenkel och alldeles för simpel....visst kan det väl ta lite tid och om koden inte går att decrypta är det ju bara att ta källkoden från .exe filen...njae

lösningen jag har är att jag ar krypteraren på en cd som körs så fort jag behöver pula med någe icke-pingvin berikat stuff

nya kryptern är fortfarande enkel men fortfarande ingen som har lyckats knäcka den; tro mig det är några pros som har försökt....

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lusius
Jag har visserligen gjort ett program reda som krypterar indata i en egen hemsnickad kod som jag kallar "funkar ganska enkelt.....första verisionen var typ bara:
(OBS! hopp-b)
input; ord$
for i = 1 to LEN(ord$)
print ASC((mid$(ord$,1))) * 4.34 * 1939 * 1945 / pi! * 0.02
'

asså första koden (överstående) var skitenkel och alldeles för simpel....visst kan det väl ta lite tid och om koden inte går att decrypta är det ju bara att ta källkoden från .exe filen...njae

lösningen jag har är att jag ar krypteraren på en cd som körs så fort jag behöver pula med någe icke-pingvin berikat stuff

nya kryptern är fortfarande enkel men fortfarande ingen som har lyckats knäcka den; tro mig det är några pros som har försökt....

Kan du förklara vad fasen du försöker göra för något? Såg du skapade en tråd om det i programmeringsforumet också.
Är det något shellscriptprogram eller? I så fall, vad tjänar det till att förvanska outputen?

Sen, varför används flytal? Vad händer om precisionen blir fel i beräkningarna så datan inte går att rekonstruera?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

asså det var bara en liten parantes av hur programmet funkar....ingentligen matar den output i en textfil som sedan krypteras ungefär sådär......skitenkelt...
programmet är altså en .exe kompilerad BASIC kod som jag använder för att kryptera planer så att de blir oläsliga utan en dekrypter
vi kan väl ta det här isåfall i den andra tråden som jag gjorde och återgå till chassit här

//Lusius

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk

Hmmm,
om du har cash och fortfarande vill kunna radera en hårddisk finns det ett sätt jag känner till:

Ni saom har spelat BF2 som medic har säkert återupplivet spelare med diffilatorn(stavning?). För er som inte har spelat det spelet kan man förklara den som en sådan man ser läkare trycka på personer med hjärtstillestånd för att återuppliva. Denna apparat kan ge enorma spänningar och rubbar magnetiska fält(hårddisken).
Sätt en av deffilatorns handtag ovanpå hårddisken och den andra under med något emellan så att elen inte leds genom hårddisken. När Polisen/Sony eller ett annat skivbolag kommer hem till dig gäller det bara att sätta i elkontakten till agregatet och trycka på "återuppliva".
Om de som attakerar din bostad mot all förmodan stänger av elen före dem rusar in kan du köpa ett diselkraftverk och starta den när "gästerna" kommer.

//Mythrider, who rides on the waves of myths.

Visa signatur

pentium II | 384mb ram | Asus fx5200videoSuit 128mb | 1*8gb Western Digital+1*16gb FS | 19 tum tft | dålig fantsi | bra betyg

Permalänk

LOOOOOL!

DEN HADE JAG ALDRIG KOMMIT PÅ!! ups caps

ealla fall är det faktist en idé.....jag bor på en båt och har ganska mycket kräm i batterierna så om strömen mot land bryts så slås batterierna på och deffilatorn blir functionabel..

bra idé thnx!

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Medlem

Hmm, fyll en påse med krut under disken (löst packat) in med en ståltråd som är kopplad till 12v med en brytare emellan. tryck på knappen och tråden kommer att brinna av och antända krutet som kommer att utveckla en enorm värme som förstör disken (och allt annat i datorn)

tror knappast att det du har på disken är värt att återskapa då det skulle kosta en förmögenhet..

Krutet får du ifrån några hundra smällare! Lycka till!

Permalänk

salpeter-svavel-träkol

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Medlem

Det här är ju säkert en vandringssägen och jag är inte direkt kunnig nog inom området för att uttala mig om resultatet... Hursom, jag hörde om en kille som hade helt enkelt hade virat en sladd runt sin disk en jävla massa gånger, satt nån lampa eller så i änden för att undvika kortslutning och sen satt en vippbrytare på sladden och satt den i vägguttaget.

EDIT: Och det skulle leda till tårar, elektromagnetism och barnaskrik, glömde jag nämna. Hursom, nån som faktiskt inte sov igenom Fysik A kan ju berätta hur det ligger till.

Sen kan man ju fråga sig vad du tror att du ska råka ut för, om din idé om vettig kryptering går ut på nåt som är lika svårknäckt som Rot-13 för nån med lite tid och kunskap så har jag svårt att tro att du skulle åstadkomma nåt vidare hemskt.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Hmmm, har inte gjort A fysiken(går i slutet av åttan) men har sett på discovery det du nyss sa. En magnektiskt fält bildas om du viraar en ledare i en spiral och drar strömm genom den, hade glömt det

Dock om du vill ha det i mythbusteranda kan du kanske skicka in förslaget till mythbusters eller skriv en myt, typ om någon kille som lyckades förstöra sin hårddisk med magnetism när polisen kom. Om dem inte får myten av funka kommer de att testa att bygga en egen rigg och tro mig, mythbusters vet vad de gör......

Visa signatur

pentium II | 384mb ram | Asus fx5200videoSuit 128mb | 1*8gb Western Digital+1*16gb FS | 19 tum tft | dålig fantsi | bra betyg

Permalänk

NU har jag fixat s/w power on knappen..

det blev en mässingpanel med nyckelströmbrytare och knapp lite härligt retero

bilder kommer efter dh!

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Medlem

lycka till och bära dedär åbäket till DH, om jag va du skulle jag typ isolera alla komponenter i esd påsar och lägga allt du ska ha med till DH i lådan om du inte redan hade tänkt på det.

Visa signatur

<3

Permalänk

lösningen lir..

pirra + skumgummi och så mycket som möjligt i mitt sköna chassi

Visa signatur

Kakor kakor kakor