Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Någon som löst 7900gt/gtx problem?

Permalänk
Medlem

skit bra sooki men jag tror inte det på överdelen behöver kylas eftersom att en bytte ut den mot en ny utan resultat, jag tar nog tejpen som följer med zalman flänsarna och sätter på dom där små och sen har jag en utsugs fläkt vid chassit lite underkortet. få se om jag sätter en till fläkt bakom som du sen fast en eller 2 st små 40mm dom låter inte så fasligt...

hur kom du underfund med att det var dom små på basidan av kortet?

klarar den alla test utan problem nu?

tycker xfx bfg och de andra borde löst detta problem innan du gjorde det haha, så kunde dom gett folk gratis kylflänsar speciellt gjorda för detta ändamål så slipper man byta ut korten.

mitt kort e ju inte trasigt än men troligvis kommer det börja bugga sen så jag kommer göra som du! tack för att du lyckades.

EDIT: kom på en grej, kanske ska du göra en ny tråd i stil med: 7900gt/gtx fix?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Erik: jag har inte 01
aka_the_berf: hehe, hur jag löste det. Inte för att spela super-hero men jag slet som ett jävla djur för att lösa detta, spenderade 2 nätter uppe tills 4-5 tiden, läst igenom "ett antal" forum osv. jag har kännt mig fram på kortet, tänkte att jag skulle kyla den utsatte delen på kortet från 2 håll så märkte jag att jag inte kunde hålla kvar fingret i mer än 2 sekunder, (ganska varmt) och satte dit kylflänsar, och senare fläkten, detta gjorde susen, lät kortet "lugna ner sig" en stund och körd ett test, det funkade bra som fan.

Sedan fortsatte jag med att gå igenom alla spel där problem uppstått, allt funkade perfekt, sedan avslutade jag med att köra 05 med maximala graffe inställningar, allt var på det värsta, körde det 2 gånger, sedan ett par timmar med q3, och medans jag lirade wc3.

Den hade nu (enligt mig) klarat av det ultimata testet.

Alla som varit här o läst och gör det igen, ni med 7900 och dessa problem skriv vad som hellst, ni andra som följt den hårda kampen mot 7900-devil med!!!

Jag vill gärna ha ett par ton kommentarer om min "Guide to perfektion" hehe nej men skriv vad ni tycker om bilderna och mina förklaringar, lyckades ni? till hur stor hjälp var min tråd? och sist men störst ;P vad tycker ni om guiden som helhet? Alla kommentarer är välkommna, gärna mycket kritik! det var min första så jag är glad för allt!

/MVH Martin aka Slamsarn

EDIT:
Skall jag göra en ny tråd? under namnet 7900gt/gtx fix (förslag från aka_the_berf), jag tycker det är mer passande med tanke på att det är nu ämnet som gäller ! där kommer jag lägga upp en splitter ny recension av lösningen, med mer finslipade kommentarer och bättre bilder! (Om det skulle uppskattas hör av er med PM eller i detta forumet!)

Visa signatur

"der iz no sp0n" -tEh MatR1ckz

Permalänk
Medlem

jag skulle uppskatta det, och det skulle massor av andra oxå göra(se alla fel trådar det finns)
jag tycker du ska göra det, gör du den riktigt fin så kanske den blir klistrad? det är nog ett så pass stort problem att den kan bli det.
mitt mobo kommer snart tillbaka, komplett hitade inget fel, viste väll att jag skulle pröva ett annat agg MÅSTE vara det som spökar, om inte så är jag den första med ett nytt 7900gt fel haha!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hehe, det ordnar sig, jag skall lära mig allt om nätagg samt allt om det företaget som gjort ditt, och leta upp deras ingengörer och kolla deras blueprints (du vet hur jag jobbar ) dock var det bara ett skämmt:P

Jag börjar jobba på en nya tråden genast

(Kunde inte motstå, ALL YOUR BASE ARE BELONG TO US, love you all your base, jag kommer aldrig att tröttna på dig:P)

Visa signatur

Permalänk

den där lösningen viste man ju redan och funkar inte alla gånger...
trodde det skulle vara nå mer spektakulärt en så

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Tur att det finns människor som SoOki och Aka_The_Barf!

Bra jobbat grabbar!

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

Kanske därför jag klarat mig bra, eftersom jag har en passiv heatpipe kylare på nordbryggan. Den flyttar värmen till en kylfläns som sitter mellan CPU och bakre chassifläkten. Sen är det egentligen rätt dum design på moderkortet att ha den under grafikkortet, men har sett att det finns andra varianter numera.

Permalänk
Medlem

det heter abit kn8-sli va? det mobot jag haft problem med haha

Visa signatur

Permalänk

Nej det är nog ett ASUS A8N32-SLI Deluxe han pratar om. Har samma

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

ok man kan inte ha rätt hela tiden, men försöka iallafall!:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jupp, har beställt flänsar efter att ha tittat på bilder tagna med värmekamera.
Har inga problem alls med mitt kort och tänker fan inte få det i framtiden heller så, flänsar på gubbar!
Ska sätta flänsar på tamigfan varenda chip...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kefil
Jupp, har beställt flänsar efter att ha tittat på bilder tagna med värmekamera.
Har inga problem alls med mitt kort och tänker fan inte få det i framtiden heller så, flänsar på gubbar!
Ska sätta flänsar på tamigfan varenda chip...

Det är rätta takter, kanske du kommer på nått nytt överklocknings knep med alla flänsar.
zalmans minnes fläns försäljning lär ju öka en del

Visa signatur

Permalänk

Ska slänga på flänsar på de kretsar som Sooki pekat ut lite senare idag. Ska prova om det räcker först, annars får jag väl fästa en fläkt i hårddiskracket med vanliga buntband Hårddiskracket sitter nämligen väldigt nära framdelen på grafikkortet, cirka 6-7 centimeter skulle jag tro. Lådan är Antec Super Lanboy. Har en 120mm fläkt liggandes som är helt ny, undrar om man vågar sätta dit den, lär bli ett jäkla blås

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

har oxå ett antec super lanboy, precis under bildkortet om du tar bort alla plåtar och inte har något annat kort i får det plats en 80mm fläkt, sån ska jag ha som suger bort lite värme från kortet, och kanske en till bakom kortet! kortet kommer ju närma sig arkiska kylgrader med dessa fläktar

Visa signatur

Permalänk

ska börja meka lite nu återkommer med resultat när det är klart

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har du fått fel på ditt kort the slayer eller är det i förebyggande syfte, skulle va kul o se hur många förutom sooki som lykats fixxa kortet!
ta gärna ett fota kan jag kanske härma lite

Visa signatur

Permalänk

Puh nu är det klart efter en stunds hårt slit Ska låna en kamera sen så ni kan se hur det ser ut. Har inte provat hur det funkar än.. men idle temperaturen på gpu kärnan ligger på 42 grader nu mot 45 innan så lite kyler det nog på flänsarna.. Det är alltså en 120mm fläkt som blåser rätt på grafikkortet framifrån så att säga, den sitter fästad på det tvärställda hårddiskracket.
Hade problem med "Deep Freeze" testet i 3Dmark-06, massa artefakter o sen var det bara o stänga av på knappen om det inte blev blåskärm. Ska ta o köra ett test nu..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skriv hur testet blev, väntar med spänning!!!

Visa signatur

Permalänk

Tyvärr, samma artefakter i Deep Freeze

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är ledsen att jag inte hunnit göra en update i min andra tråd, där jag skulle presentera lösning så bra så att alla skulle lyckas förstå den och kunna utföra den, dock kan jag inte garantera att ni lyckas. Jag har en del körkortsteori o plugga tills på onsdag, så jag tvivlar på att den "feta" updaten kommer innan dess.

THe_Slayer: Jag hade på mina kylflänsar först bara på en krets utan det minsta resultat, sedan på ovan och undersidan utan resultat, jag höll på o pilla i 2 dagar innan det löste sig. Slutligen satte jag dit flänsar på alla ställen (efter att ha kännt runt lite) tillsammans med fläkten, då var datorn helt kall, då lyckades jag, jag körde alla tester, datorn blev så varm som den blir i fullload graffet lite kallare än tidigare (kanske pga. alla flänsar o 80mm fläkten), det var då jag körde alla tester o kom i underfund med att det var löst.

Att tillägga jag har aldrig särskilt höga temperaturer i min burk, (enligt mig) har jag dock mycket bra luft utbyte och mycket bra cirkulation. Ändå har jag aldrig märkt äns de minsta tendenser till att problemet, inte äns tendenser till några artifakter eller liknande, inte äns när den verkligen är som varmast. så keep fighting the darn videocard, you REALLY are stronger!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det jag blir förvånad på är att ingen har riktigt tänkt på det här med kylning, det skulle nog vara det första jag skulle göra om mitt kort fick artifacts i orginal klocks, tex öppna chassit och kanske sätta en 120mm fläkt på sidan av kortet, men men alla tänker väl inte likadant.

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
Det jag blir förvånad på är att ingen har riktigt tänkt på det här med kylning, det skulle nog vara det första jag skulle göra om mitt kort fick artifacts i orginal klocks, tex öppna chassit och kanske sätta en 120mm fläkt på sidan av kortet, men men alla tänker väl inte likadant.

Precis. Var aldrig nöjd med originalkylning. På med nytt direkt och minnesflänsar på 7900GT. Folk har tom. problem med sina överklockade minnen. Till slut bränner man grejerna helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har haft en 120MM fläkt som blåser på sidan av kortet sen jag köpte det. Langat på en AC Silencer 5 rev. 3 och en fläns på de 3 regulatorerna på baksidan av kortet med en 120mm som flåsar på.

Inga problem som helst, än iaf. Bra guide, folk borde testa den innan de RMA:ar korten.

Edit: Förresten Kefil, finns inget xfx 7900gt som heter "eXpert".

Permalänk

Aja jag låter det sitta som det är nu, har ju trots allt inte problem i nåt spel som jag lirar för tillfället.. Kortet får ju rätt mycket bättre kylning nu iaf, 3 grader lägre temp i idle är väl inte fy skam? Nu har jag inte riktigt koll på hur tempen är i full load, varken nu eller innan modden.. Köper nog ändå ett nytt kort i höst/vinter..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jahapp, då har man äntligen tagit sig i kragen och åkt ned med sitt XFX 7900GTX till Komplett. Förhoppningsvis fattar de väl i sina tester att det är fel på kortet.

Och förhippningsvis får jag ett nytt som fungerar eller pengarna tillbaka...men med min vanliga otur så antar jag att det inte kommer att bli så

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk

mm funderar faktiskt på att skicka in mitt också.. fast jag vette fan. Det får nog vänta tills det krånglar i nåt spel som jag faktiskt spelar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ALE)

Edit: Förresten Kefil, finns inget xfx 7900gt som heter "eXpert".

Hahaha, klockrent!! Så blir det när man engång redan skrivit det
*Ändrar direkt hehehe

Permalänk
Inaktiv

proKänns lite olustigt att behöva modda sitt felkonstruerade kort när det egentligen ska gå på garantin(reklammationsrätten). Ni förverkar ju rätten ( de som byter ut kretsar osv) att reklamera vid eventuella andra fel.

Dock ska ni ha cred för att verkligen försöka lösa blemet.

Permalänk

ska ringa datorbutiken.. får höra vad dom säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helvete...jag som bestallde ett kort forra veckan. XFX 520.. vid minsta strul ska jag kasta det till Goteborg o Komplett igen.