Permalänk
Medlem

peltierkylning

Jag behöver ett projekt under semestern, och funderar på att kyla hundkojan med några peltiers som jag har över.
Frågan lyder, hur mycket kyleffekt skulle ungefär behövas för ca 2 kubikmeter hundkoja om man bortser från isolering, läckage osv - för att sänka temperaturen några grader så att min hårige, fyrbenta kompis får det svalt under sommaren?

Permalänk
Medlem

.. Hur mycker effekt? Thihi.. rolig du är.. Inte lättare o köpa en ac för 3000kr? Tror aldrig det kommer fungera med peltiers..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

du skulle behöva en jäkla massa peltiers vilket skulle leda till en fin elförbrukning, dessutom skulle du behöva kyla ned pelterna en del, och om solen ligger på kan det bli väldigt varmt på varma sidan av pelten(antar att varma ska va ute och kalla inne) vilket skulle leda till låg eller ingen direkt effektiv kylning alls eller att pelten går sönder...
köp hellre en ac, eller om bil ac som är litte mindre som du har i hundkojan, bara gå o kolla skroten efter en.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Det fungerar inte riktigt som de andra säjer här...

Ska försöka förklara så grundligt som jag kan, och efter hur JAG tror att det är.

Säj att du har en peltier av en lite maffigare kaliber, 275W blir bra... Två stycken sådanna, en i varje sida av hundkojan... Säj att du löser problemet med att kyla dessa. Och de kommer ner i en temp på ~0 grader Celcius. Då har du 0 grader på en yta av 16cm2(om vi räknar med att de är 4x4 cm) Detta låg temperatur men på väldigt liten yta, för att sprida ut kylan får du ha en kylfläns först och sedan en fläkt, det tror jag är effektivast. Men, den luften som snurras runt, varar väldigt kort iom att det hela tiden kommer in ny varm luft och den kalla luften sjunker och åker ut genom ingången, medan den varma luften stiger och stannar i hundkojan.

Det funkar nog, men det blir inte annat än en lite halvsval fläkt isåfall. Då är det nog bättre att fixa så att hunden din bara får fläktar... sätt en fläkt så att han/hon kan väjla ifall vill bli fläktad, och se hur hunden reagerar på detta, älskar hon/han det så go for it...

Hoppas att det var ett okej svar...

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Avstängd

Montera fläkt i stället, och ställ kojan i skugga...

Eller skit i fläkten och gör luftspalt i taklinjen på 2cm eller liknande

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

några 120mm fläktar så blir det även tyst då kan hunden sova ifred oxå, tänk på att hunden kan få starr om det är kallt på kvällen, bässt o stänga av fläktarna då, vår hund låg lite dragigt så den fick starr fast den va gammal och dog så den led inte så mkt av det eftersom den inte hade det så länge.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Lägg en stor strömbrytare och lär hunden hur man släcker av/sätter igång fläktarna