Det ligger till som så att jag har haft en del problem med mina brända DVD-skivor genom åren. Har sysslat lite med en hobbyverksamhet (http://www.hannes.taftea.com). Efter att ha använt mig av Traxdata dvd+R-skivor, som slutat fungera efter ungefär ett år, har jag nu bytt till Verbatim dvd+R. Nu verkar även dessa börja krångla, när de är bara några månader gamla. För övrigt har jag en NEC2500A med uppdaterad firmeware, V1.08.
Nu tänkte jag testa lite i Nero CD-DVD speed, för att se vad jag får för olika resultat på olika märken av skivor. Men då slog det mig att jag inte alls vet vad för resultat jag eftersträvar.
Hur ska grafen se ut? Ska det gula gå rakt, medan det gröna går snett uppåt, med så få krokar som möjligt? Eller?
Tack på förhand.
Om du vill testa hur lättläst en skiva är så ska du köra testet under fliken skivkvalitet, helst i ca 4x hastiget...PI errors ska helst hålla sig under 280 och PI Failures under 4 eller 32, beror på vilken drive du har...färgen på pelarna säger också en del, ju längre från grönt (orange, rött, lila) i PI Faliures desto sämre. Och när testet är klart så får man ju en "kvalitetskälla" nere till höger.
Fast har du en Lite-on drive så rekommenderas Kprobe istället, ska tydligen vara mer rättvisande, finns andra program för andra märken, men som ägare av en Lite-on så är det den jag har mest koll på
Kan också vara värt att se om en uppgradering av din drives firmware kan hjälpa.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.