Permalänk
Medlem

Bekväm datorstol?

Har tröttnat på köksstolen och länge tänkt köpa nåt bättre, men har inte blivit av.

Finns det nån bra, prisvärd, datorstol i Göteborgsområdet? Kanske IKEA?

Den här ser ju ganska go ut faktiskt Nån som testat den här eller nån annan? http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?...

Haha tråkigt lik IKEA:s meny är The Sims förresten

2 i comfort: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?...

10 i comfort: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?...

^^

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

Allak är mycket skön! Jag köpte dock nominell eftersom det kändes som att risken att glida ner och sitta fel är mindre iden.

Permalänk
Medlem

Hej Timilim

Det är rätt viktigt att ryggen, sitsen och armstöden känns bra eller går att justera, så att de fungerar som ett verkligt stöd. Prova alltså först och gå inte bara på priset.

En "riktig" kontorsstol, såna som dom köper på arbetsplatser, kostar 2-3000 kr. så vänta dig inga underverk från IKEA. Deras stol är säkert bättre än köksstolen i alla fall.

Jag lyckades hitta en begagnad kontorsstol, men det var inte i Göteborgstrakten.

Om du kan hitta någon sån affär i dina trakter, så kan man ofta komma över enstaka stolar billigt där.

Permalänk
Medlem

Föreslår Jysk! Dem har ett par som är värda en närmare titt.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk

Har själv en ALLAK, mycket bekväm för det priset

Permalänk

Jag kör på den här: Patrik, och naturligtvis i grått (den röda är ju ful som stryk, har någon misshandlat den?). Nu gamar jag ju inte överdrivet mycket men jag tycker att den både är extremt bekväm och extremt snygg!

Permalänk
Medlem

Vandra runt på Fynd delen (IKEA) och se om du hittar något, annars så är ALLAK stolen riktigt skön

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Alla har allak stolen:P Men visst den är bra:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Allak den har typ alla och den är bra

Permalänk
Medlem

allak är en fin stol, äger den. även 2 av mina polare gör d

Permalänk
Medlem

Blir inte allak utsliten rätt fort? IKEA:s billigare brukar bli det efter ett tag tycker jag.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Har en likadan stol som ALLAK, fast från jysk. Kostade mig 495kr, och jag har nu haft den i ungefär 5 år. Inga problem med slitage (Skulle tro att det är samma stol. Den är tillverkad i samma fabrik och så som ALLAK är..)

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Re: Bekväm datorstol?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timilim
Den här ser ju ganska go ut faktiskt Nån som testat den här eller nån annan? http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?...

Vi har två stycken faktiskt, varav jag sitter i den ena just nu.
Stolen är underbar på alla sätt förutom en sak! Den låter ganska mycket när man rör på sig, vilket är en nackdel vid tidpunkter som denna.
Det går bra att bara sitta i den, men när man reser på sig, sträcker på benen eller liknande så avger den ljud. :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har haft Ikea ALLAK stolen i ett år nu, grymt skön för det priset. Blivit lite sliten i "skinnet" men.. Fortfarande lika skön om inte skönare..

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Fick detta meddelandet från jonazz precis
Då är det något konstigt me din, min är tyst

Därför måste jag erkänna att jag kanske inte satte ihop dem helt hundraprocentet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får la åka och kolla på den då
Är paketet någorlunda behändigt så man kan ta det på vagnen?

Edit: Jysk hade nån liknande http://ehandel.jysk.se/?cat1id=7&famid=0&manid=1&oid=etailer-... fast den ser inte riktigt lika go ut =P

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Får la åka och kolla på den då
Är paketet någorlunda behändigt så man kan ta det på vagnen?

Edit: Jysk hade nån liknande http://ehandel.jysk.se/?cat1id=7&famid=0&manid=1&oid=etailer-... fast den ser inte riktigt lika go ut =P

Den stlen från jysk är 100ggr skönare den 500kr stolen från samma ställe. Kanke inte ser så ut men tro mig ; )

Permalänk
Medlem
Permalänk

ALLAK stolen är ju helt värdelös, man kan inte luta sig bakåt utan att vara rädd för att stolen ska trilla (vilket den gjort ett antal gånger. Den slits ut väldigt fort och är för kort för att man ska kunna luta huvudet tillbaka, har redan bytt ut båda stolarna. Samt att den är bara bekväm de första månaderna, sedan känns det som att man sätter sig på en bräda.

Usch och fy för den, köp denna istället om ni verkligen vill ha en sådan, mycket bättre kvalite och den är beväm även efter några månader samt att den är lite högre så man kan vila nacken. Annars är IKEAs fåtölj Malung perfekt för dem som har datorbord man kan sänka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtr3m
Jag har en http://ehandel.jysk.se/?cat1id=7&famid=0&manid=1&oid=etailer-... och den funkar fint

Har också denna, fast jag tyckte den var jätte jobbig i början men den blir skönare med tiden dock så är den ganska så lätt att sitta ner så jag är tvungen att sitta på 2 kuddar också

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Vadå Ikea-tråd!

Köp en ordentlig stol på en gång, pajjar inte ryggen å du får inget ömmande arsle!

Kinnarps Plus 8 stol, köpte min då de hade 30% rea, lät värd sina tusenlappar!

Visa signatur

Kapten Falköga slår till igen! =)

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i5 3570K | Corsair Vengeance 2x8GB | Asus GeForce GTX 560Ti DCUII 1GB "OC" | SSD Intel 335 180GB | HDD Seagate Barracuda 0.5+1.0+4.0TB | Asus Xonar D2X | Fractal Design Newton R2 650W | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
Har också denna, fast jag tyckte den var jätte jobbig i början men den blir skönare med tiden dock så är den ganska så lätt att sitta ner så jag är tvungen att sitta på 2 kuddar också

Min har jag då inte känt att den har blivit ner sitten. Och jag har haft den i ett par år. Men dessvärre har den börjat glappa eller hur man ska säga Där själva stolen sitter fast i armen som går från hjulhuset ^^. Man kan typ vicka åt alla håll och kanter och så pyser det ut luft ur den emmelanåt och sjunker ner. Men skön är den

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite: jag är också ute efter en datorstol, för nu har jag en gammal knarrig försäkringskassan-stol som vi fick för ca 15-20 år sedan (:o), kommer svagt ihåg det...

Så det är verkligen på tiden att byta, men jag vill ha en med nackstöd och som inte knarran och med hyffsat bra kvalitet (alltså ingen från IKEA...)
Förslag uppskattas!!!

Offtopic: Hittade denna klipp från samma sida som IKEA reklamen... http://crap.dawnshadow.se/Le_Building_version_festival.mov

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizze_Trial
Den stlen från jysk är 100ggr skönare den 500kr stolen från samma ställe. Kanke inte ser så ut men tro mig ; )

har själv den stolen & den är riktigt skön att ha en jobbig dag på jobbet & ja kommer hem sätter mig vid datorn & kan somna i stolen utan problem

när ja köpte den sålde dom den för 500kr på rea osv får något år sen

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk
Medlem

Vill man ha kvalitet är väl Kinnarps det som gäller. Hemma har jag en Verksam från IKEA, och jag tycker att den är helt OK med tanke på vad den kostar.

Något som inte nämnts i den här tråden är hur länge det kommer att sittas i stolen. Om man bara sitter någon timme åt gången spelar det inte så stor roll vilken stol man köper, men om man kommer att sitta 6-8 timmar eller mer per dag så ska man inte köpa en stol som man inte kan ställa in armstöd, ryggstöd o.s.v. på.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
ALLAK stolen är ju helt värdelös, man kan inte luta sig bakåt utan att vara rädd för att stolen ska trilla (vilket den gjort ett antal gånger. Den slits ut väldigt fort och är för kort för att man ska kunna luta huvudet tillbaka, har redan bytt ut båda stolarna. Samt att den är bara bekväm de första månaderna, sedan känns det som att man sätter sig på en bräda.

Usch och fy för den, köp denna istället om ni verkligen vill ha en sådan, mycket bättre kvalite och den är beväm även efter några månader samt att den är lite högre så man kan vila nacken. Annars är IKEAs fåtölj Malung perfekt för dem som har datorbord man kan sänka

Trilla baklänges? Du vet väll att du kan låsa den så att den inte tippar bakåt om du inte vill det? Bara att skjuta in höj/sänk reglaget så spärrar en pinne tippningen.

Har förövrigt en Allak jag med och jag är suppernöjd

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Re: Bekväm datorstol?

Citat:

Har tröttnat på köksstolen och länge tänkt köpa nåt bättre, men har inte blivit av.

Jag säger bara det: byt stol snarast möjligt! Besök Jysk och IKEA om du är fattig, annars kan du kolla med Kinnarps i Göteborg om de har något exemplar som de kan sälja till ett bra pris. Hur som helst är det bra att provsitta en mängd olika stolar.

IKEA Verksam har jag själv haft några år och den funkar ganska bra, armstöden är dock av hårdplast (inte så skönt). IKEA Kläppe kanske är något bättre men jag köpte en Kinnarps stol för lika mycket pengar som den kostar. Inställbara armstöd är bra att ha.

Permalänk
Medlem

Har också en allak. Den är väldigt skön, men har börjat knarra om man lutar åt nåt håll. Går att fixa temporärt genom att dra åt skruvarna hårt, men de börjar igen efter ett tag. Det är väl ända nackdelen, förutom att armstöden kan kännas hårda ibland. (hårdplast)

Permalänk
Medlem

Har Direktör från jysk, skönt med stål underdel mot plast som allak har.
Har bytt samtliga av mina skruvar som håller ihop stolen, svårt o dra åt dom hårt utan att dra sönder dom. Nu slipper jag allt knarr också.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.