Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
que?

Telenor har bjudit in Telia och andra operatörer om utbyggnad av xDSL tekniken i svergie till VDSL2 så vart dom bygger ut fiber för konsumenter vetefan vart du fått ifrån, finns vissa delar i GBG som har Telia LAN det vet jag men inget mer.

Telia är inte ett statligt bolag, det är ett Aktiebolag så varför skulle dom investera miloner och sen låta andra använda det som basn skriver?

ja, vet du vad det kostar att drafram fiber till varje hus då? dvs grävning, kabeldragning, ingenfyllning, configuration, inkoppling, fibersvetsar osv osv ?
VDSL2 lär vara ett billigare alternativ då du bara byter utrustning i stationen och mycket möjligen kabel på några ställen (knyt fast den nya i den gammla och dra)

Kostar under 5000kr att dra fiber till fastigheten sedan ethernet till lägenheterna vid storskalig "operation" inkl grävning å sådant.. Så det är precis som han säger de här snåla operatörerna hade sparat mångmiljonbelopp om de redan från start fixxat fiber/lan/ethernet etc till alla på engång.

EDIT: hittade en tråd som är mer inne på ämnet att dra fiber till fastigheten... http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=737...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
que?

Telenor har bjudit in Telia och andra operatörer om utbyggnad av xDSL tekniken i svergie till VDSL2 så vart dom bygger ut fiber för konsumenter vetefan vart du fått ifrån, finns vissa delar i GBG som har Telia LAN det vet jag men inget mer.

stod i vdsl artikeln att telia inte var speciellt intresserade av vdsl.

"– Teliasonera vill investera i nästa generations accessnät som innehåller fiber betydligt längre ut, närmare kunden och helst ända fram. Vi utesluter inte vdsl2, men flera skäl talar emot. Även om leverantörerna har sagt att de kan leverera under året är tekniken inte färdig, säger Anders Bruse, affärssområdeschef för bredbandstjänster på Telia.

– Vi bedömer att det blir dyrt eftersom vdsl2 måste placeras nära kunderna. Det innebär stora volymer och höga kostnader för drift, underhåll och service."

http://www.idg.se/2.1085/1.108007

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdtranZ
Kostar under 5000kr att dra fiber till fastigheten sedan ethernet till lägenheterna vid storskalig "operation" inkl grävning å sådant.. Så det är precis som han säger de här snåla operatörerna hade sparat mångmiljonbelopp om de redan från start fixxat fiber/lan/ethernet etc till alla på engång.

EDIT: hittade en tråd som är mer inne på ämnet att dra fiber till fastigheten... http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=737...

jahajja, så nu har vi bara lägenheter och höghus i svergie då? alla som bor ute på vischan då eller i radhus/vilor osv i mindre samhällen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
jahajja, så nu har vi bara lägenheter och höghus i svergie då? alla som bor ute på vischan då eller i radhus/vilor osv i mindre samhällen?

finns exempel på samfälldigheter som byggt fiber nät och på så sätt fått billigt bredband, har länkat till en av pinjonjärer områderna i sammanhanget innan, dessutom så är comhem och kabel hushållen till stor del lägenheter. Men det är såklart dyrare om man inte kan använda befintlig kanalisation vilket ofta kan vara fallet i villa/radhus områden.

http://www.bjornerback.com/tomas/mattgrand/

Permalänk
Medlem

sen är det intressant varför com hem anses vara boven i dramat när det kommer till att använda sig av förlegade nät:

det är hyresvärdarna som avgör vilket nät de vill att hyresgästerna ska ha, inte com hem. hyresvärdar har av någon anledning för vana att oftast välja det som blir billigast, och det är tyvärr ett koaxnät som är det (fortfarande), då det redan finns överallt! vid nybyggen brukar däremot byggbolagen vara duktiga på att fixa in fiberlösningar, no? om inte enskilt, så åtminstone parallellt med koaxkablar som dras per default (precis som telefonkablar).

sen får man inte glömma kundnyttan också. det kanske kommer som en överraskning, men en majoritet av kunderna i t.ex. com hem är faktiskt inte speciellt intresserade av en uppkoppling från helvetet, och att bygga ett helt nytt (fiber)nät endast med motiveringen att allt annat är "förlegad teknik", låter inte speciellt bra ur ekonomisk synvinkel.

jag tycker vi ska vara glada över att både com hem och telia åtminstone FÖRSÖKER göra det bästa de kan med sitt gamla nät, speciellt när det faktiskt FINNS höghastighetslösningar även för dessa gamla nät, som dessutom fungerar. sen att det kanske inte alltid går så snabbt som vi skulle vilja, det är givetvis tråkigt.

Visa signatur

"well... whores will have their trinkets."

Permalänk
Avstängd

Hopp ny vecka igen, då hoppas man på att det blir 8mbit upload den här veckan i Göteborg då :s

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Om jag var comhem så skulle jag koppla upp göteborg när i stort övriga sverige är klart !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoonLady
Om jag var comhem så skulle jag koppla upp göteborg när i stort övriga sverige är klart !

Kan du ge någon vettig förklaring på detta uttalande ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoonLady
Om jag var comhem så skulle jag koppla upp göteborg när i stort övriga sverige är klart !

Övriga Sverige klart? Tror faktiskt du har helt fel där!! Är trots allt inte så många städer som kan ha 8mbit i upload än utan bara några få lyckligt(?) lottade städer som har det....

Permalänk
Medlem

Varför låter det som att 8Mbit upp ska funka skit i GBG? =/

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

För att göteborg (som Phunky sade) är ett sorgebarn hos com hem. Ungefär som Helsingborg.

Däremot låter ju MoonLady's uttalande mer som skadeglädje / trolling.

Visa signatur

"well... whores will have their trinkets."

Permalänk
Medlem

Fy fan vad irriterande att man FORTFARANDE har det här problemet med "Unicast" så den tappar IPn och skit..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0Ma
För att göteborg (som Phunky sade) är ett sorgebarn hos com hem. Ungefär som Helsingborg.

Däremot låter ju MoonLady's uttalande mer som skadeglädje / trolling.

jag visste inte att helsingborg var ett sorgebarn... visserligen ser jag inte röken av högre upload men i det stora hela fungerar tjänsten helt ok...deras tv duger nu när man faktiskt kan se både tv3 och kanal 5 digitalt... telefonen ringer titt som tätt (tyvärr) och efter sommaren ska jag tydligen se röken av upload men då är som sagt internet flugan redan förbi antar jag förutom klagomål på låg upload kan jag bara se ett mindre problem med duplex och det yttrar sig ungefär som adsl, fullt upp lite lägre ner...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0Ma
sen är det intressant varför com hem anses vara boven i dramat när det kommer till att använda sig av förlegade nät:

det är hyresvärdarna som avgör vilket nät de vill att hyresgästerna ska ha, inte com hem. hyresvärdar har av någon anledning för vana att oftast välja det som blir billigast, och det är tyvärr ett koaxnät som är det (fortfarande), då det redan finns överallt! vid nybyggen brukar däremot byggbolagen vara duktiga på att fixa in fiberlösningar, no? om inte enskilt, så åtminstone parallellt med koaxkablar som dras per default (precis som telefonkablar).

sen får man inte glömma kundnyttan också. det kanske kommer som en överraskning, men en majoritet av kunderna i t.ex. com hem är faktiskt inte speciellt intresserade av en uppkoppling från helvetet, och att bygga ett helt nytt (fiber)nät endast med motiveringen att allt annat är "förlegad teknik", låter inte speciellt bra ur ekonomisk synvinkel.

jag tycker vi ska vara glada över att både com hem och telia åtminstone FÖRSÖKER göra det bästa de kan med sitt gamla nät, speciellt när det faktiskt FINNS höghastighetslösningar även för dessa gamla nät, som dessutom fungerar. sen att det kanske inte alltid går så snabbt som vi skulle vilja, det är givetvis tråkigt.

tja, vad ska man säga?

tror jag säger.

tack tack för den formuleringen.

och toxi, efter kollat igenom sidan du länkade till förstår jag inte vart du vill komma, att drain en fiberkabel / cat6 kabel i ett hus osv är inte svårt, det handlar om vem som ska göra det, hur det ska göras, när det ska göras, om vem = entrepenör så springer det iväg bra med pengar osv.

Permalänk
Medlem

Vad jag syftade på är att dom haft så stora problem i gbg så varför inte fokusera på övriga svenska städer först och sedan använda alla resurser på gbg så blir alla nöjda och glada !

Permalänk
Medlem

com hem har garanterat tekniker på väldigt många olika platser i landet, och har förhoppningsvis dimensionerat styrkan tillräckligt även i göteborg.

det är nog inte ens praktiskt möjligt att skicka samtliga tekniker de har i sverige till samma plats, då de förmodligen inte har någon kännedom om nätet i göteborg hur som helst.

alla gör sitt, på sitt håll, helt enkelt.

Visa signatur

"well... whores will have their trinkets."

Permalänk
Medlem

Ringde supporten imorse och fick bekräftat att 8 mbit upstream skulle funka. Landar ju dock på 369+60kr/månad, 429pix. Men men, upstream e upstream. Lägger en lägesrapport imorn vid samma tid..

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malek
Ringde supporten imorse och fick bekräftat att 8 mbit upstream skulle funka. Landar ju dock på 369+60kr/månad, 429pix. Men men, upstream e upstream. Lägger en lägesrapport imorn vid samma tid..

Om du loggar in på comhem sida med dina uppgifter, står det även där att du kan få 8mbit upload eller står det inget om 8mbit upload där och du var tvungen att ringa för att få reda på det ?

MoonLady: "allla nöjda och glada" ja absolut jag blir skit nöjd och glad om jag får 8mbit upload 2010 skulle vara toppen.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl
Om du loggar in på comhem sida med dina uppgifter, står det även där att du kan få 8mbit upload eller står det inget om 8mbit upload där och du var tvungen att ringa för att få reda på det ?

Ja hittade inget på hemsidan men eftersom dom ändrat från "Abb. i stockholmstrakten" till "Orter runt om i Sverige" så ringde ja och testade

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malek
Ja hittade inget på hemsidan men eftersom dom ändrat från "Abb. i stockholmstrakten" till "Orter runt om i Sverige" så ringde ja och testade

Då skulle man haft en fast telefon så man skulle kunnat ringa dem och kolla hur läget är i Göteborg (sitter i skolan), kanske funkar här med nu

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl
Då skulle man haft en fast telefon så man skulle kunnat ringa dem och kolla hur läget är i Göteborg, kanske funkar här med nu

Jag kan ringa, Jag bor ju i GBG - Västra Frölunda :)..

EDIT: Han jag pratade med sa att det bara fanns i Stockholm... men som sagt.. man får väl ringa upp flera gånger för att få tag i någon som vet bättre..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Jag kan ringa, Jag bor ju i GBG - Västra Frölunda :)..

EDIT: Han jag pratade med sa att det bara fanns i Stockholm... men som sagt.. man får väl ringa upp flera gånger för att få tag i någon som vet bättre..

Låter som du fick snacka me nån som inte hade koll.
Ja ringde o beställde och ringde tom tillbaka en halvtimme senare för att få det bekräftat (jo, ja va rätt skeptisk till att jag plötsligt skulle få va först ut me något). Ropar inte hej än, men både herren och damen jag pratat med sa att 8mbit va ok och skulle aktiveras inatt.

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoonLady
Vad jag syftade på är att dom haft så stora problem i gbg så varför inte fokusera på övriga svenska städer först och sedan använda alla resurser på gbg så blir alla nöjda och glada !

Ptja...som jag ser det, borde dom väl då fokusera på att få undan sitt problem i Gbg så det problemet försvinner.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malek
Ja hittade inget på hemsidan men eftersom dom ändrat från "Abb. i stockholmstrakten" till "Orter runt om i Sverige" så ringde ja och testade

Kollade du under länk .
Om jag har förstått det rätt ska det vara där man ska kunna se ifall man kan få 8mbit eller ej. Är själv väldigt intresserad då jag fått 64QAM i upload enl mitt modem men kan enl länken inte få 8mbit än.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

Ringde nyss och kolla om jag kunde få 8mbit men vissa har ju så dålig koll på kundtjänst så man undrar ju om dom har plockat folk från gatan och satt dom framför telefon :). Iaf så fatta hon inte vad jag snacka om och hon tjata om att jag kunde uppgradera till 24/1 hela tiden. Tyvärr är det nog så illa att man får ringa flera gånger för att få svar och få prata med nån som har lite koll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jollebolle
Kollade du under länk .
Om jag har förstått det rätt ska det vara där man ska kunna se ifall man kan få 8mbit eller ej. Är själv väldigt intresserad då jag fått 64QAM i upload enl mitt modem men kan enl länken inte få 8mbit än.

Står det UTTRYCKLIGEN något om extra (8Mbit) uppload där om det går ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Står det UTTRYCKLIGEN något om extra (8Mbit) uppload där om det går ?

Om jag har förstått det rätt så ska det se ut såhär om man kan få 8mbit enligt comhems söktjänst.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

Tack så mycket jollebolle.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Japp, det kommer att stå 8/8, 24/8 etc..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

hmm.. för mig ser det inte ut på samma sätt när jag söker vilka tjänster som finns tillgängliga, typ ser ut så här :

Bredband
Small 250Kbit/s »

Small 250 kbit/s »

Small 2Mbit/s »

Small 2 Mbit/s »

Medium 8Mb »

Meduim 8 Mbit/s »

Large 24Mb »

Large 24 Mbit/s »

inte alls samma grafiska utseende. jaja whatever..
hastighetsproblemen är över för mig i alla fall ligger på stabila
23-24mbit ner konstant , bor på centrala hisingen.