Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Precis, bättre att låta ett mindre antal vara försökskaniner ifall något skiter sig :D.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl
Det tycker jag inte. Alltså vi har 1mbit upload, även om vi skulle få 50% ab 8mbit så skulle det vara bättre ännu. Alltså även om det skiter sig med 50% så skulle jag vara glad.

Med skiter sig menar jag inte i några 50% mätt i bredbandshastighet, utan en fullständig driftstörning på en enskild tjänst. Och det behöver inte enbart betyda att internetleveransen uteblir(vilket i sin tur skapar problem med ComHem's telefoni), men att där finns risk för att samtliga tjänster störs.

Därför är det bättre att låta en mindre skåra fungera som försökskaniner.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Med skiter sig menar jag inte i några 50% mätt i bredbandshastighet, utan en fullständig driftstörning på en enskild tjänst. Och det behöver inte enbart betyda att internetleveransen uteblir(vilket i sin tur skapar problem med ComHem's telefoni), men att där finns risk för att samtliga tjänster störs.

Därför är det bättre att låta en mindre skåra fungera som försökskaniner.

Tankar just nu i 2.6 megabyte per sekund, har aldrig kommit upp i dessa hastigheter förutom tidigt på morgonen. De kanske är på gång med att få bukt med de förbannade flaskhalsarna.

Permalänk
Medlem

Att ni inte slappnar av lite istället för att oroa er om högre upload varje dag och kunna komma in på dom tuffa dc hubbarna, det kommer när det kommer.

Permalänk
Avstängd

Nu ska jag ärligt skriva att jag e inte så insatt i comhems teknik, men för mig verkar det riktigt klåparaktigt att snacka om lansering i två år o sen händer inte ett skit, att skylla på nån standard håller inte. Finns ju säkert nån ickeofficiell adsl som kör i 100/100 eller nåt, ska då Telia mfl gå ut i media o snacka om snart kör vi igång med superhastighet?

Den här löjliga minilanseringen av 24/8 kunde dom skött annorlunda tycker jag. Har inte Upc samma typ av nät som Comhem?
Vet inte då Comhem om nätet håller eller inte?
Telia lanserade ju adsl i hela landet samtidigt, efter att dom hade testat det på några ställen i 2?år, förstår inte varför det det ska vara så svårt för "Comohjälpmig".

Jag har inget emot min nuvarande hastighet i sig (klart det kunde vara snabbare) utan jag är mest irriterad över att tom VD`n snackar(de) om 100Mb/s. Hade dom hållt käft från början så hade kundtjänsten kanske kunnat ägna sig åt andra saker än frågor om höjd hastighet.

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belsebub(1)
Nu ska jag ärligt skriva att jag e inte så insatt i comhems teknik, men för mig verkar det riktigt klåparaktigt att snacka om lansering i två år o sen händer inte ett skit, att skylla på nån standard håller inte. Finns ju säkert nån ickeofficiell adsl som kör i 100/100 eller nåt, ska då Telia mfl gå ut i media o snacka om snart kör vi igång med superhastighet?

Den här löjliga minilanseringen av 24/8 kunde dom skött annorlunda tycker jag. Har inte Upc samma typ av nät som Comhem?
Vet inte då Comhem om nätet håller eller inte?
Telia lanserade ju adsl i hela landet samtidigt, efter att dom hade testat det på några ställen i 2?år, förstår inte varför det det ska vara så svårt för "Comohjälpmig".

Jag har inget emot min nuvarande hastighet i sig (klart det kunde vara snabbare) utan jag är mest irriterad över att tom VD`n snackar(de) om 100Mb/s. Hade dom hållt käft från början så hade kundtjänsten kanske kunnat ägna sig åt andra saker än frågor om höjd hastighet.

jasådu så du hade gjort det bättre då?

finns inget ickeofficielt adsl som körs som standard på marknaden som stöder 100/100 eller liknande hastigheter.

minilanseringen av 24/8 hade gått smooth om vissa personer inom comhem hade vetat vad dom hållit på med (det var inte teknikernas fel)
comhems och upcs nät är inte likadana. upc körde docsis 2.0 och comhem körde 1.x / euro docsis

telia lanserade inte adsl över hela landet på en dag heller, det tog flera år tills alla stationer var utbyggda och klara, senast föra året byggde dom ut en station i sthlm för adsl kapacitet och det finns säkerligen flertal kvar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hesten
Att ni inte slappnar av lite istället för att oroa er om högre upload varje dag och kunna komma in på dom tuffa dc hubbarna, det kommer när det kommer.

lol dc....amatör

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl
lol dc....amatör

Det kan man lugnt säga.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddex
Bry dig inte om larryd han brukar kasta ur sig åsikter utan grund som sanningar.

Bry er inte om Hudde. Han kan kasta ur sig vad som helst för att försvara Comhem. Man kan fråga sig varför??

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Bry er inte om Hudde. Han kan kasta ur sig vad som helst för att försvara Comhem. Man kan fråga sig varför??

det var väl snarare förekomsten av docsis 3.0 han försvarade.

Visa signatur

"well... whores will have their trinkets."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0Ma
det var väl snarare förekomsten av docsis 3.0 han försvarade.

Tror precis Larryd bevisade Huddex poäng själv...

Permalänk
Medlem

Mmm..Det kommer de underligaste försvaren av Comhem med jämna mellanrum.
Personligen är jag övertygad om att det finns en o annan ifrån Comhem´s
support som skriver i denna tråden, därav "logiken" i argumenten.

Flera av Comhem´s högre chefer har i *åratal* uttalat sig i artiklar att högre hastigheter är att vänta "inom kort".

Detta är EJ den första tråden som behandlar detta topic, det finns/fanns en tråd som var lika lång som denna och var aktiv förr-förra hösten (05)..den var kusligt lik denna.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Mmm..Det kommer de underligaste försvaren av Comhem med jämna mellanrum.
Personligen är jag övertygad om att det finns en o annan ifrån Comhem´s
support som skriver i denna tråden, därav "logiken" i argumenten.

Flera av Comhem´s högre chefer har i *åratal* uttalat sig i artiklar att högre hastigheter är att vänta "inom kort".

Detta är EJ den första tråden som behandlar detta topic, det finns/fanns en tråd som var lika lång som denna och var aktiv förr-förra hösten (05)..den var kusligt lik denna.

Nu händer det iaf grejer, folk har ju börjat få 8 Mbit upp...

Permalänk

24/8Mbit beställt i Arvika :D:D Jag är mycket nöjd

Visa signatur

5900X NH-D15 X570 TOMAHAWK 32GB EVGA G3 750W EVGA 3080 FTW3 Samsung 830 256GB Crucial MX100 512GB Crucial MX300 750GB Crucial MX500 2TB Define C

FreeNAS G3258 Supermicro X10SLM-F 16GB ECC 6x3TB WD Red RAIDz2

Permalänk
Avstängd

Ingenting i Gbg idag heller, undra om det blir något innan Juli

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl
Ingenting i Gbg idag heller, undra om det blir något innan Juli

Jag chansar på efter sommaren..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
PR trick ? Blåljug och lurendrejeri är ett annat ord...

Gissar på en marknadsgrej för att få ut så mycket som möjligt vid försäljningen till de nya ägarna.

jollebolle: Vissa delar av Malmö kommer uppgraderas inom nån vecka. Kommer ske arbeten under hela sommaren för detta över hela Sverige... Gäller vissa delar av Götet också men minns ej vart. Knappast mer än 10% av orterna som berörs inom närmaste dagarna.

SweCarl: Som sagt tidigare så kan uppkopplingen bli instabilare om man aktiverar i ett dåligt nät. Det är inte kapaciteten det sitter i på de flesta ställena numera.

Det "går" att aktivera högre upload där man inte gått över till Docsis 2.0 med 64QAM i upstream om man har inlogg till UBRen men man får max ut 3mbit och det chokar troligen nätet regält för alla under den macdomänen. Sett ett test av det själv, således inget att eftersträva och inget ni kan få aktiverat endå. Lär vara ett 10-tal personer som har rättigheter för detdär på comhem.

Fungerar det bättre för dig nu snabbis efter nattens arbete? Gissar på det iaf.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

Phunky; Då måste jag fråga, hur "dåligt" är nätet i Gbg, och varför är det sämre i Gbg än tex Arvika ? Samt är det något som comhem kan fixa på en dag, vecka, månad eller har de ingen aning om vad som är fel i Gbg ? :S

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Dåligt och dåligt, beror helt på vart man bor. Finns ju vissa träskområden i Vidkärr tex. Större nät med fler fastigheter lika med större möjlighet för störningar såklart. Äldre fastighetsnät i Götet också. Beror helt på hur det ser ut i det specifika området för att gissa sig till en tid av åtgärd, kan ta allt mellan dagar till månader dessvärre.

Om jag inte minns fel så aktiverades Arvika för bredband i huvudtaget för inte så länge sedan och då gicks nätet igenom från grunden. Det har man inte tid att göra på de större orterna utan man håller i hatten i viss mån när det gäller aktiveringar av 64QAM. De har övervakning där de kan se hur många % av modemen under en viss macdomän som eventuellt skulle gå ned vid en aktivering, är %-siffran för hög kan de inte aktivera. Det går dock ned kanske 5-10modem per aktiverat macdomän hur de än gör, vissa av modemen måste kanske bara startas om men annars måste tekniker dit innan det börjar fungera igen = brist på tekniker en tid till annat. Därtill är det säkert inräkat hur många telefonikunder det finns osv eftersom det räknas som "viktigare". Har de identifierat att för många modem skulle gå ner så försöker de hitta om det gäller ett visst område och skickar dit tekniker som börjar rodda.

Arvika har förövrigt en tekniker som hinner med att åka runt (sån liten ort så inga långa transportsträckor) och fixa alla fel själv i princip innan folk hinner ringa till kundtjänsten, i Göteborg är det väldigt annorlunda. Där lägger tekniker ner ett par timmar per dag bara att transportera sig till felen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Noob här!

Såg på http://192.168.100.1 att min QAM har ökat från 16 till 64 sen igår. Betyder det att 8mbit är på gång här (Arlöv, utanför Malmö)?
Eller kan det bero på annat?

Wolfy

Permalänk
Medlem

Jag bor i Uddevalla men inte fick jag 8 i upload när det släpptes, jag tror det blir till våren,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wolfypack
Noob här!

Såg på http://192.168.100.1 att min QAM har ökat från 16 till 64 sen igår. Betyder det att 8mbit är på gång här (Arlöv, utanför Malmö)?
Eller kan det bero på annat?

Wolfy

Yes, min är också på 64 QAM och jag bor i centrala Malmö . Då kanske vi kan hoppas på 8mbit inom de närmaste veckorna iaf.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

Phunky: natten då dom skulle byta UBR så har inte nätet vart nere, en enda gång men däremot två dar före på den första av dom två tidpunkterna dom mailade mig om, ska kolla nu i helgen me ett 24h tptest så ser vi =), kan fortfarande inte kolla i modemet om ja har 64 QAM då dom sabbade det för mig me en mjukvara

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wolfypack
Noob här!

Såg på http://192.168.100.1 att min QAM har ökat från 16 till 64 sen igår. Betyder det att 8mbit är på gång här (Arlöv, utanför Malmö)?
Eller kan det bero på annat?

Wolfy

Antar att du inte har det svarta motorola modemet ? Där verkar man inte kunna se något sådant hittar varken 16 eller 64, eller något som heter QAM överhuvudtaget

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jollebolle
Yes, min är också på 64 QAM och jag bor i centrala Malmö . Då kanske vi kan hoppas på 8mbit inom de närmaste veckorna iaf.

Ja ni som har fått 64QAM enligt modemet i UPSTREAM kan from den dagen få 8mbit i upload.

snabbis: OK.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Ja ni som har fått 6QAM enligt modemet i upstream kan from den dagen få 8mbit i upload.

snabbis: OK.

Jag ha 64QAM, och bor i GBG.. Men det verkar ju inte gå att beställa ändå?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Hur ser jag vilken QAM jag har med ett WebSTAR EPC2203 modem?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevada
Hur ser jag vilken QAM jag har med ett WebSTAR EPC2203 modem?

Om du kan komma åt, så kolla här;

http://192.168.100.1/signal.asp

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Om du kan komma åt, så kolla här;

http://192.168.100.1/signal.asp

Det står: "This feature is not enabled." Hur enablar jag den?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

hej!

hur går det med comhems 100 Mbits satsning? nån som har high end, latest -info ;-)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevada
Det står: "This feature is not enabled." Hur enablar jag den?

Då har du fått ny mjukvara som låser modemet..

EDIT: Eller så är det för att du har;
WebSTAR EPC2203

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz