Permalänk

Har fått ett otroligt irriterande problem. Lite då och då så stannar telefonen helt och jag har behövt ta ut batteriet för att starta om. Ibland står det "minne skadat" och jag kan då inte komma åt mina filer på minneskortet. Det som har hjälpt är att stoppa in kortet i en kortläsare (där syns kortet utan problem och jag kan skriva/läsa filer) och formatera kortet och sen stoppa tillbaka den i mobilen. Jag har uppdaterat telefonen med SEUS idag och när jag startade den så sa den "minne skadat". Sakerna syns om kortet är i en minneskortsläsare så det är inte själva minneskortet det är fel på. Vad kan vara problemet? Det är ett 2gb sony memorystick pro duo

edit: Det är så irriterande att jag snart kommer sätta pekpinnen rakt igenom telefonen. Nu förstår ni nog.

Permalänk
Medlem

Yes, det är frågan om det är telefonen eller kortet som är galet. Har du provat med ett annat kort?

Att den klarar läsa det i en annan kortläsare behöver inte betyda att kortet är riktigt.

Min har aldrig klagat på att den inte kan läsa kortet.

Visa signatur

The more, the merrier! - bränd Athlon 1200..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
Jag har uppdaterat telefonen med SEUS idag och när jag startade den så sa den "minne skadat".

Vad fick du för firmwareversion och organizer när du uppdaterade? Såg att det kommit nya för obrandade och om jag inte minns fel har du likt jag en 3-brandad.

ang. ditt minnesproblem har jag ingen aning tyvärr

Visa signatur

//anno

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeepen
Yes, det är frågan om det är telefonen eller kortet som är galet. Har du provat med ett annat kort?

Att den klarar läsa det i en annan kortläsare behöver inte betyda att kortet är riktigt.

Min har aldrig klagat på att den inte kan läsa kortet.

Jag har testat med andra kort och då fungerar det. Jag testade att formatera kortet med kortläsare och stoppa in den i mobilen och det fungerar endå inte. Så det har väl blivit värre kan man säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anno
Vad fick du för firmwareversion och organizer när du uppdaterade? Såg att det kommit nya för obrandade och om jag inte minns fel har du likt jag en 3-brandad.

ang. ditt minnesproblem har jag ingen aning tyvärr

Helt rätt, jag har en brandad version. Det konstiga var att jag förut (för någon vecka sen) fick ett sms där det stog att det fanns en ny version ute. Jag struntade i det då men fick för mig att uppdatera igår. Då stog det att jag redan hade den här versionen men att jag endå kunde fortsätta och installera den igen eller vad man ska säga, och det gjorde jag.

Rätt skumt problem..

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har testat med andra kort och då fungerar det. Jag testade att formatera kortet med kortläsare och stoppa in den i mobilen och det fungerar endå inte. Så det har väl blivit värre kan man säga.

Då borde du väl kunna få ut ett nytt på garantin.

Visa signatur

The more, the merrier! - bränd Athlon 1200..

Permalänk

Den har börjat jävlas igen. Ska den vara formaterad som FAT eller FAT32?

edit: det verkar vara telefonen det är fel på! stoppade in minneskortet i min gamla z800 och där fungerade den! vad i helvet?! finns det någon som har haft samma problem? What shall i do?

Permalänk
Medlem
Citat:

Den har börjat jävlas igen. Ska den vara formaterad som FAT eller FAT32?

edit: det verkar vara telefonen det är fel på! stoppade in minneskortet i min gamla z800 och där fungerade den! vad i helvet?! finns det någon som har haft samma problem? What shall i do?

hej
minnet ska formateras i telefonens hantering inte via datorn

Köpte en p990 precis i början när de kom ut och den var precis som din
att den fastnade ca tre ggr om dan.
och enda sättet att då starta om var att ta ur batteriet,
och vid inlämnande till Sony Ericsson så var den enda åtgärd de gjorde var en uppgradering och det funkade ca en dag.

När jag lämnade in den för tredje gången på rep så bad jag om en ny telefon för det finns en garantiregel som säger det att vid tredje rep och om telefonen då fortfarande inte är ok så får man en ny.

Och den nya har fungerat i en månad snart utan ett enda stopp
däremot så la jag till ett nytt 2gb duo minne det kanske gör telefonen stabilare

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varan
hej
minnet ska formateras i telefonens hantering inte via datorn

Köpte en p990 precis i början när de kom ut och den var precis som din
att den fastnade ca tre ggr om dan.
och enda sättet att då starta om var att ta ur batteriet,
och vid inlämnande till Sony Ericsson så var den enda åtgärd de gjorde var en uppgradering och det funkade ca en dag.

När jag lämnade in den för tredje gången på rep så bad jag om en ny telefon för det finns en garantiregel som säger det att vid tredje rep och om telefonen då fortfarande inte är ok så får man en ny.

Och den nya har fungerat i en månad snart utan ett enda stopp
däremot så la jag till ett nytt 2gb duo minne det kanske gör telefonen stabilare

Problemet jag hade var att det inte gick att formatera i telefonen. Den säger att kortet inte hittas osv. Jag brukade formatera i datorn och sen i telefonen och sen föra över filer.

Jag har kontaktat säljaren och han har/ska skicka ett nytt kort till mig.
Väldigt bra service måste jag säga. Om inte det fungerar då så går jag till 3 butiken. Kan man lämna in telefonen där eller ska den skickas nånstans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Problemet jag hade var att det inte gick att formatera i telefonen. Den säger att kortet inte hittas osv. Jag brukade formatera i datorn och sen i telefonen och sen föra över filer.

Jag har kontaktat säljaren och han har/ska skicka ett nytt kort till mig.
Väldigt bra service måste jag säga. Om inte det fungerar då så går jag till 3 butiken. Kan man lämna in telefonen där eller ska den skickas nånstans?

Då måste minnet vara trasigt, det kan bli så om man tar ur eller sätter i minnet utan att först stänga av telefonen

De flesta butiker skickar telefonen vidare
och det handlar nästan alltid om två veckor
mvh

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

Jag har precis skaffat mig en N95, och är mer än nöjd med den. Tog steget från en K800i och N70 (växlade lite mellan dem), och dessförinna körde jag en p990i som tjänstenalle.

Jag skrev en recension på N95:an (engelska - läs den HÄR)
och det var då det slog mig - om man idag vill ha en smartphone med WLAN, 3G och en hyfsad kamera och INTE will köra Windows Mobile (vilket jag har full förståelse för efter mina egna WM erfarenheter) så har man inte så många val att göra - man hamnar då på valet mellan någon av Nokias e-serie nallar eller N95 och på den andra sidan står Sony Ericsson P990i, så jag tänkte att det kunde vara intressant att ta en titt på P990i igen och skriva en liten recension av den med.

P990i släpptes för snart ett år sedan (även om det var i väldigt begränsade upplagor) och det var då jag skaffade min P990i. Nokia N95 som jag nu har släpptes för bara några veckor sedan, så det är såklart att P990i som är ett år äldre får lite svårt att leva upp till N95:ans nivå (eller de övriga E-series lurarna) - men den har något som de andra inte kan erbjuda: touchscreen.

Det största valet står kanske mellan att ha en S60 telefon eller en UIQ3 telefon, två väldigt olika gränssnitt som båda vilar på Symbian OS i bakgrunden. En sak man bör ha i åtanke är att det finns betydligt fler applikationer till S60 än till UIQ 3.

Nåväl - för de av er som i dag funderar på en P990i så har jag gjort en recension av den - jag dammade av min P990i och uppdaterade den med senaste fw:n och testkörde den igen. Vill ni läsa och se bilderna så är det bara att klicka HÄR (på engelska).

P990i är en bra telefon, i alla fall om du skaffar senaste mjukvaran. I början var den rent ut sagt för j-ig... Jag sågade den helt då, men nu är den värd en andra chans när de flesta buggarna fixats till och gränssnittet snabbats upp! Ett tips: stäng av de grafiska övergångseffekterna i meyerna så får du en mycket piggare P990i!

Jag (och alla de andra swecare som redan har en p990i, för det är väl ett gäng som köpte den?) kan givetvis svara på frågor via PM eller här i tråden!

Permalänk
Medlem

hej oxygenic
de här grafiska övergångarna i p990i var stänger du av dom?

finns det en bra gps till p990i
n95 får kritik för sin inbyggda gps men jag har hört att en del av de separata ska vara helt ok och då framförallt till smartphones så om det
är någon som har en sån eller kunskap om det så vore det ju kul med en recension
mvh

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

verktyg > kontrollpanelen > enhet > övergångar: av (finns längs ner i rullmenyn under enhet)

Detta kräver kanske den senaste versionen av mjukvaran, men jag är inte hundra...

Permalänk
Medlem

tack för rådet det funkade efter uppdatering av mukvaran,
telefonen blev betydligt snabbare men det konstiga är att jag fick den ny för bara 2 veckor sen eftersom den förra p990,n var inne på rep tre ggr för den hängde sig flers ggr om dan och en så ny telefon borde ju ha övergångar i menyn

mvh

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oxygenic
verktyg > kontrollpanelen > enhet > övergångar: av (finns längs ner i rullmenyn under enhet)

Detta kräver kanske den senaste versionen av mjukvaran, men jag är inte hundra...

Hej!

Vilken är den senaste versionen av mjukvaran?

Jag kör just nu med detta:

Telefon: R9EA001

Permalänk
Medlem

R9F011 verkar den heta om det är det som står under systeminformation

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Citat:

R9F011 verkar den heta om det är det som står under systeminformation

Tack! ska genast uppdatera.

edit: Uppdateringstjänsten säger att jag redan har den senaste mjukvaran installerad, men det har jag ju inte. Vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack! ska genast uppdatera.

edit: Uppdateringstjänsten säger att jag redan har den senaste mjukvaran installerad, men det har jag ju inte. Vad är problemet?

vad står det under? huvudmeny/systeminformation/telefon cxc-----R9F011
står det på min meny

edit blev knas förklaring men hoppas du ser ändå

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Citat:

vad står det under? huvudmeny/systeminformation/telefon cxc-----R9F011
står det på min meny

edit blev knas förklaring men hoppas du ser ändå

Står på min att det är R9EA001 efter uppdateringen Samma som innan. Jag laddade ner och installerade SEUS igen men den sa fortfarande att telefonen hade nyaste mjukvaran. Jag installerade endå men fick samma mjukvara som jag redan hade... Kan det vara för att jag har en 3 brandad telefon?

Permalänk
Medlem

min telefon är som sagt sprillans ny och jag använder telia med 3g
och vanlig, kombinerad,

det här numret som står i systeminformation är det verkligen mjukvarenumret eller finns det fler möjligheter att läsa av
som tex att kolla imei med *#06#

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk

Borde det inte gå att ändra vilken mjukvara som skall installeras? Går det bara att uppdatera telefonen med SEUS? Jag tänkte att filen måste finnas på datorn nånstans och då borde nån med nyare mjukvara kunna skicka just den filen till mig så att jag kan byta ut den och installera den.

Permalänk
Medlem

här kan du ändra och kolla vilka versioner som finns i telefonen det går även att formatera interndisken och börja från början om man nu törs

*>*<<*<*
den första stjärnan är bara för att komma in i nummerrutan när luckan är stängd

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

till brandade lurar släpps firmwaren senare (1-2mån), så bara vänta elaajten.

en bra lista som uppdateras då och då är:
http://uiq3.sourceforge.net/wiki/index.php/CDA/P990i

Visa signatur

//anno

Permalänk
Citat:

Så det går inte att få in den på något annat sätt utan att vänta?

Tack för infon..

varan: Vet du vad som händer om man formaterar disken? Låter spännande fast jag vågar inte prova

Permalänk
Medlem

nä det vågar inte jag heller rekommendera dig att prova men antingen så läggs allting in igen vid uppdateringen och först av allt bör du göra en synkning

citat:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

enligt den listan så har jag cda 162007/1-4
allt nytt alltså, verkar ju helt ok

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk

Nån som vet om den nya firmwiren finns tillgänglig för brandade telefoner än? Jag använder inte min dator just nu så jag kan inte testa.