Asus A6T (TL-52) recension
Asus A6T (TL-52) Recension
Som ni kanske visste så har Sweclockers redan gjort en recension på denna modell. Den modellen hade en Turion X2 TL-60 processor som har en frekvens på 2GHz. Den varianten verkar i nuläget ej ännu finnas på marknaden. Däremot finns lillebrorsan TL-52 som har en klockfrekvens på 1.66Ghz samt lägre energiförbrukning (31w), att köpa.
Överblick och introduktion
Asus A6T ligger i det övre mittensegmentet, med ny processorteknologi från AMD och ett relativt vasst grafikort från nvidia. Datorn passar dig som inte vill lägga ut allt för mycket pengar på en bärbar kvalitetsdator med ett bra grafikkort.

Specifikationer
Styrkrets: nVIDIA nForce 430
CPU: Turion 64 X2 1,6 GHz (TL-52) (31W)
Grafikkort: Geforce Go 7600 (256 MB)
Skärm: 15.4" WXGA (1280x800)
Minne: 2 x 512 MB DDR2 667 MHz (max 2 GB)
Hårddisk: 100 GB (5400 rpm)
Optiskt: DVD±RW (+R dubbla lager) / DVD-RAM (DVD-R: 8x, RW:4X, DVD-DL: 5X)
Nätverk: Gigabit-LAN och trådlöst 802.11 b/g
USB 2.0: 4 st.IEEE1394 (FireWire)1 st.
Minnesläsare: 4in1 (SD-minneskort, Memory Stick, Memory Stick PRO, MultiMediaCard)
Ljud: Sound Blaster Pro, High Definition Audio, SPDIF
Integrerad Webkamera 1,3MP
Vikt: 2,7 kg
Batteritid: Hittar inga officiella siffror.
Operativsystem: Windows XP Home.
Mjukvara: Norton Internet Security 2005, Nero Express 6 m.fl.
Tillbehör: Väska, Optisk mus
Asus hemsida med specifikationer (Obs olika varianter)
Anledning till köp
På beställning av min bror skulle jag hitta en dator för max 12500 kr. Det enda kravet jag hade var att datorn skulle klara nyare spel relativt bra, med en 15.4" skärm. Så mitt jobb var helt enkelt att leta upp den bästa datorn för dessa pengar. Asus verkade vera tillverkare med bra grundkvalitet, och det slutade med att stod mellan Asus A6T och A6J, båda i samma prisklass och liknande specifikationer. Skillnaden var att (på de modeller jag hittade) hade A6J något sämre hårdiskprestanda 4200rpm mot 5400rpm på A6T och med lite mindre lagringsutrymme. (100gb mot 80). Dessutom så ingick endast 512mb RAM-minne på A6Ja modellen. Grafikkorten var relativt jämbördiga. Men det som föll avgörande var att jag var sugen att testa AMDs nya Turion X2 processor, som ska vara deras motsvarighet till Intels core duo. Asus A6T är nämligen en av de första datorerna som innehar denna processor. Men vilken är snabbast? AMD eller intel? A6T eller A6J ?
Var och hur köptes datorn?
Köpte datorn från komplett, vilket i nuläget är det enda stället man kan köpa datorn. Beställde datorn den 7 juli och den kom den 28 juli. Priset låg på 12495 SEK, dock så hittade jag en tysk webbutik där man kunde få samma dator inkl. svensk tagentbordspanel och frakt för ca 12100 SEK. Men jag visste inte mycket om den butiken så jag väntade hellre troget på gamla hederliga komplett.
Design och byggkvalitet
Byggkvaliteten känns mycket bra, datorn är robust och rigid. Skalet är i gråmetallic plastmaterial (lättvikts kolfiber) med svarta delar högst upp och på undersidan. Datorn är mycket stilren, Asus loggan i högra hörnet ger ett proffsigt intryck.
Det gråa plastmaterialet bildar inte fettfläckar är inte helt blankt och bildar inte fettfläckar.
Vikten är på 2.7kg med batteri, ganska tungt, men helt ok om man inte planerar att flytta på datorn för mycket. Själva storleken på datorn är (35.4x28.4x3.5cm) och känns ganska stor jämfört med andra bärbara 15,4":are. Så om man är ute efter en mobil 15,4" bärbar dator kanske man ska kolla på annat. Men jag säger inte att denna dator är klumpig på något sätt, bara att det finns mindre 15,4":are.
Fäller man upp skärmen, ser man att den svarta panelen närmast skärmen med on/off knappen plus en del snabbknappar, verkar vara någon träimitation, eller borstat metall. Mycket snyggt.
Pekplattan är och så mycket gedigen, med "integrerade" höger/vänster klicksknappar i metall.
På fronten finns det en nedåtvinklad knappanel/list som man kan kontrollera musik med (CD/DVD-skivor). Dessa knappar kan man komma åt fast skärmen är nedfälld, dessa knappar kan vara rätt svåra att trycka ner, då dom är rätt smala och sitter i höjd med listen. Snygga, men nödvändigheten kan diskuteras.
Och bredvid denna finns indikator för Av/på/Energilägen, Batteriladdning, Email-indikator, Wlan-indikator.
Tagentbordet är behagligt att skriva på, vanligt standardtagentbord, som på de flesta bärbara datorer.
En sak som jag inte tycker om dock är alla klistermärken som ska sättas på...Märken från AMD, nVIDIA, Microsoft, bluetooth, samt två stora från asus. Som färdig för att stå i en monter kan man tro.
Utblåset sitter på baksidan av datorn.
Skärmen
Det är en widescreen med glansig yta sk. "glare". Detta gör att skärpan blir mycket god, men nackdelen är att ytan blir väldigt spegelblank, och är bakgrunden svart så ser man sig själv i skärmen. Detta tyckte recencenten på sweclockers recension inte om. Själv har jag inget emot detta, och tänker inte ens på det, jag hävdar att man vänjer sig fort och sedan glömmer man av det. om inte annat så kan det ju vara bra att få en påminnelse om hur snygg man blir när man sitter framför datorn dagarna uti ände ;).
Kameran
Datorn har en 1.3MP inbyggd webkamera över skärmen. Linsen är mycket liten, endast ca. 3mm i diameter. Brevid linsen finns också ett brett ljudinfång (Mic).
Jag tycker personligen att kameran tar mycket bra bilder (för att vara webbkamera alltså), och detta utan att man knappt märker av den. Jättetrevligt. Några testbilder på mig o brorsan, observera att de är tagna i ganska dålig belysning.
http://xs.to/xs.php?h=xs204&d=06313&f=Bild002.jpg
http://xs.to/xs.php?h=xs204&d=06313&f=Bild004.jpg
http://xs.to/xs.php?h=xs204&d=06313&f=Bild001.jpg
Anslutningar:
Höger sida:
- Högtalare höger
- Kortläsare SD/MMC/MS/MS PRO
- IR-port
- Firewire
- SPDIF ut kombinerat med vanlig ljudutgång. (Sony/Philips Digital InterFace)
- Audio in (Mic)
- Audio input jack (Detta är för koppla in externa ljudkäller till datorn, ex Tv.
Har ej testat detta)
- Tv-ut uttag
- RJ-45 LAN uttag.
- Modem utag.
Vänster sida:
På denna sida finns bara vänster högtalare och DVD-brännaren.
Baksidan:
Från höger till vänster (sett från framsidan)
-4 USB-portar
-DVI-port
-RGB-port
-Strömuttag
Ljudnivå och värme
Nu har jag suttit och skrivit med datorn ganska länge, det är ganska varmt här inne (26 grader) och datorn är nästan ljudlös. Fast till och från så varvar den upp ibland (ungefär en gång var 20:e minut) i några minuter, för att sedan bli tyst igen. Men jag är säker på sommarvärmen tar ut sin rätt också. När den varvar upp så låter den inte speciellt högt (jämfört med andra bärbara) då heller, det är just förändringen i ljudnivå som man kanske stör sig på. Datorn körs just nu i 800Mhz, men skulle jag sätta på ett spel så rullar den upp 1.6Ghz. Energisparfunktionerna kan man ställa direkt in på det vanliga sättet eller så kan man använda Asus "Power4gear" program.
Detta här ett litet program som körs i trayen med vilken man direkt kan ändra mellan de olika energisparscheman som finns, eller sätta datorn direkt i t. ex hibernate. Mycket smidigt.{bild}
CPU-temperaturen låg på 45grader i idle. I fullload var den 68 grader. Har man då datorn i knät blir det väldigt varmt, man bränner sig nästan om man inte har tjocka byxor. Detta är en klar nackdel. Men sitter man och skriver, eller kollar på film så går det bra.
Batteri:
Jag har inte hittat några officiella batteritider. Kollar man batteritiden efter full laddning står det 2h, 35 minuter. Skulle gissa att den angivna batteritiden är ca 3 eller 4 timmar. Återkommer med resulat från benchprogrammet BatteryEater Pro senare.
Mjukvara.
Windows XP home SP2. Program som följer med: Symantec Norton Internet Security 2005 (3-månaders licens), MS works 8.5, Asus powerDVD, Nero mm. Mycket skräp, men det är bara att rensa upp.
Hårdvara och benchmarks
Okej, dags för det roliga. Benchmarksen. Drivrutinerna som följde med var forceware 84.66 (!) Dessa har inte släppts officielt ännu, utan betraktas som beta. Men det är dessa som används. Alla benchmarks körs med "standardinställningar". För att jämföra med ASUS A6Ja har jag jämfört värden från denna: recensionen.
Observera att den datorn körs med 1024mb RAM-minne.
Vi börjar med superPI (2MB)
Ger oss 2min 05s. Intels motsvarighet presterar mycket bättre här (1:24 Min) Dock är detta test väldigt enkelformigt.
3DMark 06

2217 poäng > Asus A6J = 1898 poäng
3DMark 05

3688 poäng > Asus A6J = 3646 poäng
3DMark 03

8204 poäng
Tänker inte prova att överklocka grafikortet, då gpun är varm som den är. (68 grader idle enligt forceware, om det stämmer...)
Sisoft Sandra Processor multimedia.
Sisoft Sandra CPU-test.
Här ser vi att TurionX2 är något vassare än Intel's motsvarighet, enligt Sandras index.
PCmark05: 3634 poäng > Asus A6J = 2690 poäng
PCmark03: 4556 poäng
CPU-Z

Hårdisken är en Fujitsu på 100gb (PATA) som är uppdelad i tre partioner (Se bild)

Sisoftsandra HDD-index.
Saknar ni några benchmarks så skriv i tråden..
Spel
I Quake 3 v1.32 får den 248fps med high quality inställningar. Har bara hunnit testa civizilation 4 hittils, och det flyter på fint.
Uppdaterar här senare. Kom gärna med förslag.
UPDATE: Half-life 2 Episode 1 (1280x800) flyter på fint.
Tillbehör:
Mus, väska, tv-ut-sladd samt telefonkabel.
Den optiska musen från Asus är inte stor, men inte heller micro-liten. Mycket skön mus, och jag har inte lyckats få pekaren att "muppa" ur, trots påfrestade försök. Bra scrollhjul. Det enda som var dåligt på musen var att två av tassarna verkade nerslitna som nya.. Inte för att det påverkade prestandan så mycket, men lite störande.
Väskan som följer med är väldigt enkel, men jag förvånades av knäppspännena som inte var utav plast utan metall. Den har två fack, några fickor och en bärrem. Enkel men elegant.
Shysst att de skickar med tillbehör som man ofta inser efteråt att man måste köpa till.
Summering/Diskussion:
Asus A6T är utan tvekan en mycket prisvärd dator. Man får mycket prestanda för pengarna. Skärmen är bra, byggkvaliteten är hög. Små saker som att Asus skickar med en bra mus ocht en väska på köpet samt inkluderar en bra webbkamera i skärmen gör att "nöjd-faktorn" ökar.
Bättre än A6Ja ? Båda datorerna är väldigt jämna, processorerna är nästan lika snabba men det väger över på AMDs sida. Nu har jag ju inte fått jämföra med en A6Ja själv, och jag har inte heller gjort speciellt djupgående analyser. Jämför man 3Dmarks från andra sidor så ser man att A6T verkar vara något snabbare, speciellt i 3Dmark06. Hur detta märks i praktiskt användande/spelande kan jag inte säga någoting om ännu. A6T har även ca 1000 poäng mer i PCmark05 vilket visar vikten av av att ha en snabb(are) hårdisk.
Ska man välja A6T eller A6Ja?
A6T har snabbare hårdisk, vilket kan räcka för många. Är samma pris så välj A6T, annars ta den billigaste.
Så ska man välja AMD Turion X2 64 eller Intel core duo? Jag säger; låt priset avgöra.
Positiva aspekter
+ Bra prestanda
+ Byggkvaliteten
+ Webkameran
+ Skärpan på skärmen
Negativa aspekter
- Undersidan blir väldigt varm, kan vara svårt att ha datorn i knät.
- Något bulkig
- Återkommer om jag hittar mer.