Ännu en nätaggregats explosion, men...

Permalänk
Medlem

Ännu en nätaggregats explosion, men...

Mitt nätaggregat smällde igår natt så de lukta rök i hela rummet, de var ett OCZ Powerstream 580w.. har redan beställt ett nytt men jag är fundersam hur detta kunde hända, det är inte mer än något år gammalt. Nätaggregatet var ganska dammigt innuti. Min system temp ligger mellan 50-55c, resterande dator delar så som moderkort cpu minne är max 1 månad gamla, kan de bero på något av det? eller kanske något annat.. vad tror ni?

Permalänk
Hedersmedlem

50-55 grader är väldigt varmt för att vara lådtemperatur. Luften till nätagget kommer ju från lådan, och suger det in så varm luft blir det inte mycket till kylning.

Dessutom mår inte övriga delar i datorn alls bra av så höga temperaturer. Har du luftkylt lär CPUn vara runt 20 grader till vilket blir över 70, vilket ligger på absoluta gränsen för vad nya AMD eller Intel tål.

Försök ventilera lådan bättre om du vill att sakerna ska hålla, är mitt allmänna tips.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

"Systemtemp" kan vara både nordbryggan, och cpuströmförsörjnings delen. I båda fallen är det inte någon speciellt skrämmande temperatur.

Troligtvis har hans cpu temp inte varit speciellt mycket högre.

Har inte OCZ 5 års garanti?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nätaggregat idag stänger ner sig när det blir för varmt, värme hade nog inte med saken att göra.