Permalänk
Medlem

Funedring om Chiftec chassi

Jag hade tänkt mig att köpa en dator och chassit som jag tänket använda är

Chieftec BH-02 med en 400W PSU som följer med

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308900&s=sc

anledninget till just det chassit är att det är BILLIGT!

ett alternativ är såklart "Antec sonata 2" men det är dyrare

OBS! om man läser recensioner på komplett så tycekr de att man skall ha "vinklade SATA kablar" men det borde gå bra ändå..

Vad tycker då ni om detta chassi ? det skulle vara kul att höra från en ägare

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk

Det är ett bra chssi. Men ska du ha lådan tyst, så är det inte ett alterativ, då det är massa luft hål ÖVERALLT. Vinklade kablar är ett måste, då Chassi sidan sitter så tätt inpå hårddiskarna.

Nätdelen vet jag inte, men har för mej Chieftec gör "budget nätdelar". Antec sonata skulle jag faktist satsa på. Då sipper du även köpa vinklade kablar

Lycka till med ditt chassiköp.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande chassi och har inga problem alls med att ha vanlig sata kabel.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

Re: Funedring om Chiftec chassi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk

OBS! om man läser recensioner på komplett så tycekr de att man skall ha "vinklade SATA kablar" men det borde gå bra ändå..

Jag har ett antal av storebror, CA-01B, som egentligen bara är högre..

Den jag har hemma är ljuddämpad och helt "ljudlös" i vanlig hemmiljö.. Så att det inte skulle gå att ljuddämpa är bara skitsnack..

Likaså går det utmärkt med raka SATA-kontakter..
(Så väl som både runda och vanliga PATA-kablar..)

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

Jag sa då inget omatt det inte går att ljdudämpa. Självklart kan man göra det. Det har jag gjort. Men eftersom att killen tyckte att sonatan va lite dyr så säger jag inget. För lägger man till dämpmattor till chieftecen, så är sonatan lika dyr om inte lite billigare.

Självklart går det med raka kablar, men jag rekomenderar starkt vinklade kablar, då man kan vända på diskarna och få en bättre kabeldragning, som resulterar till bättre luftflöde. Jag har ju ett liknande chassi, med runda IDE kablar, skulle helst vilja ha platta, men då det inte finns i 90 CM (vad jag har sett) så fick det bli runda. SATA diskar har ja haft i det, hade raka, men dom blev att lite ihoptryckta.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Re: Funedring om Chiftec chassi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk

Gillar det skarpt..

Kostar 675:- ink. frakt utan nätdel på Dustinhome..

www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010085452

Vill du dock bygga en riktigt tyst låda så är det en Compucase miditower CI-6121 du ska tycker jag iaf..

www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010048966

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |