Permalänk
Medlem

Bärbar för bildbehandling?

Tänkte överge min gamla stationära och köpa en bärbar dator som förstadator. Jag ska använda den till Photoshop, Illustrator och InDesign, alltså inget 3D eller spel. Jag jobbar ofta med stora filer, 2-4 GB. Kan nog inte lägga mer än 10-12000 SEK.

Vad ska jag prioritera i systemet? 15.4" vs 17" skärm? RAM antar jag är av största vikt? Processorn? Kan jag i stort sett strunta i vilket grafikkort som sitter i? Tänkte först på en Acer Ferarri men priset är för högt och misstänket att den är overkill i vissa avseenden. Finns det modeller som mest är gjorda med tanke på bildbehandling?

Permalänk

MacBook. Liten och behändig, jobba var du vill, högupplöst 13" widescreenskärm. Kör MacOS X, Windows XP och Linux samtidigt. Allt trådlöst A/B/G + BT. DVD-brännare inbyggt. Köp till separat 2GB RAM och 160 GB hårddisk och montera i. Sälj den gamla hårddisken på Blocket.

Som bonus ser du kool ut och blir omtyckt av flickorna när du flashar med en svart MacBook till skillnad från töntdatorn du funderade på ovan.

Permalänk

Hurmycket jag än håller av Mac skulle jag inte rekommendera en MacBook för bildbehandling och layout, alldeles för liten skärm för att vara arbetstation inom det området. Och MacBook Pro är alldeles för dyr i detta fallet. Plus; dryga dig inte network, så jädra ledsamt att se vissa Mac-användare ge oss dåligt rykte. Fy dig.

För filer i den storleksordningen behöver du absolut minst 2 gb ram. Photoshop tar en rejäl kaka. Sitter själv med 2,5 mb ram, och det blir segt när filerna kliver över 2 gb. Dessvärre är det få bärbara som tar in mer än 2gb ram. Dell XPS gör det har jag för mig, men då är vi way ahead på prislappen. 15-tums skärm minst. Skulle hellre satsa på en bärbar med bra 15 än en halvbra 17. Smaksak.

Tror inte att det finns några bärbara som är gjorda enkom för bildbehandling. Men snabb hårddisk, och stor sådan är ju plus. Visst är det smutt med en snabb processor, men just i Photoshop är minnet ack så mycket viktigare. Indesign tar egentligen inte så mycket resurser i jämförelse. Illustrator tar inte heller så mycket om det inte är redigt avancerade grejer du ska jobba med.

Kanske inte några direkt matnyttiga tips, men lite fingervisningar kanske?

Permalänk

Dryga dig inte själv.

Han frågade om rekommendation på en bärbar. Jag sitter bredvid folk som gör grafik till utställningar där photoshopfilerna är 8-9 GB i lager och som till och med klarar detta med gamla PowerBook G4. MacBook har på sina 13" nästan samma skärmupplösning (1280x800) än gamla PowerBook på 15" (1280x854).

Det kommer gå fan så mycket snabbare med en MacBook med 2x2 GHz Core Duo (med reservation för att nuvarande Photoshop inte ännu är optimerat för Intel). Köp till en stationär 23" appleskärm för större arbetsyta. Lyxa till det med snabbare och/eller större interna (160 GB) eller externa hårddiskar.

Den extrema fördelen är att man med en MacBook blir ultraportabel och kan jobba var, när och hur som helst. Ens hela kontor och verkstad är mindre än två kollegieblock. Det är power. Det är frihet.

Och skippa allt nys om att "det inte går att jobba om jag inte har sjuttioelva processorer och ditten-datten hårddiskhastighet och sånt. Klart som fan det går. Folk har professionellt, lönsamt och i årtionden kört Photoshop, Illustrator och Quark på Mac SE/30, Mac IIsi, Mac LC, FX, Quadra, 6100, G3 och massor med annat junk som inte är i närheten av den kraft som finns i en MacBook.

Permalänk
Inaktiv

Jag håller med Hakkenarsk. Killen vill lägga 10 -12 000 och network23 snackar om 2x2 core duo processor och 23" Apple-skärm...

Frame: Varför vill ha en bärbar? Mindre skärm så att du inte får någon bra översikt och dessutom ingen bra färgkalibrering.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Dryga dig inte själv.

Han frågade om rekommendation på en bärbar. Jag sitter bredvid folk som gör grafik till utställningar där photoshopfilerna är 8-9 GB i lager och som till och med klarar detta med gamla PowerBook G4. MacBook har på sina 13" nästan samma skärmupplösning (1280x800) än gamla PowerBook på 15" (1280x854).

Det kommer gå fan så mycket snabbare med en MacBook med 2x2 GHz Core Duo (med reservation för att nuvarande Photoshop inte ännu är optimerat för Intel). Köp till en stationär 23" appleskärm för större arbetsyta. Lyxa till det med snabbare och/eller större interna (160 GB) eller externa hårddiskar.

Den extrema fördelen är att man med en MacBook blir ultraportabel och kan jobba var, när och hur som helst. Ens hela kontor och verkstad är mindre än två kollegieblock. Det är power. Det är frihet.

Och skippa allt nys om att "det inte går att jobba om jag inte har sjuttioelva processorer och ditten-datten hårddiskhastighet och sånt. Klart som fan det går. Folk har professionellt, lönsamt och i årtionden kört Photoshop, Illustrator och Quark på Mac SE/30, Mac IIsi, Mac LC, FX, Quadra, 6100, G3 och massor med annat junk som inte är i närheten av den kraft som finns i en MacBook.

Men jösses. Var drygade jag mig? Ja, han frågade om en rekommendation om en bärbar - för bildbehandling, vilket är *mitt*yrkesområde. Du sitter brevid, jag jobbar med det och har gjort det i 8 år. Nej, det är *inte* rekommenderat att jobba med *tunga* filer på en MacBook. Och inte med den skärmen. Det handlar inte bara om upplösning, du vill gärna se/ha plats för paletter också. Dessutom så har folk invändningar emot MacBook skärmen gällande betraktningsvinkel mm.

Ja, du kan ju alltid se till hur saker och ting har utvecklats sedan dess folk satt med Quadra etc också. För 10-15 år sedan satt man inte med filer på +2gb på samma sätt som man gör idag.

Och dessutom har ju killen satt en budget på inköpet, då har han väl knappast peningar till en 23" Cinema Display också?

Och som du säger, ska han köpa en MacBook nu och sitta och vänta på CS3 i ett halvår? Ja, det är ju klokt. Och produktionsvänligt, sitta och tugga 2 gb's psd'er genom rosetta. Bra rekommenderat. Verkligen.

Så, *nu* har jag drygat mig.

Permalänk

Har kollat lite, och det bästa alternativ jag hittade var en Dell Inspiron 6400. Priset kommer väl ioförsig ligga på en 13000 med en extra 1024 minnessticka som förmodligen behövs köpas till, om det nu räcker med 2 gig ram om du har så stora filer.
Config ser ut som följande:
Komponenter:
Intel® Core™ Duo Processor T2250 (1.73 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB)
Äkta Windows® XP Media Center Edition 2005, svenskt språk
Inga serviceuppgradering valt- endast Ett-års hämtservice
15.4" UltraSharp™ W Screen SXGA+ TFT Display resolution: 1680x1050 with TrueLife™
1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (1x1024)
100GB (5,400 rpm) Hard Drive
8X DVD+/-RW med Software (DVD/CD-brännare och DVD/CD-uppspelning)
256MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 graphics card, PCI-Express x16

Kom på nu att media center kanske inte funkar så bra till o jobba i (eller kanske funkar, har ingen aning, aldrig använt själv), så kanske kostar en 5-600 till för en annan windows version om du inte redan har dvs.

Sen kanske det finns bättre alternativ, men det här såg rätt lovande ut tyckte jag iaf

Edit: Kan nog va svårt och få en bra bärbar för runt max 12k, speciellt när du förmodligen behöver mer än 2 gig ram. Så kanske är uteslutet med den här datorn, fast förutom ramgränsen på 2 gig verkade den bra

/Straw

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggler
Killen vill lägga 10 -12 000 och network23 snackar om 2x2 core duo processor och 23" Apple-skärm...

En MacBook med 2 GHz Core Duo kostar oprutat 12.795 inkl moms (10.236 ex moms). Snikmodellen med 1,83 Core Duo kostar med studentrabatt 10.148 (8.118 ex moms). Lägger man till 2 GB RAM för typ 995 per pinne blir blir det 12.138 inkl moms (9.710 ex moms).

Så visst går det att få en Core Duo med 2 GB RAM för det priset han anger.

För övrigt: Jag säger inte emot när folk vill ha klunsigare maskiner för att arbeta snabbare med större filer. Men i vissa lägen kan man plötsligt få helt andra uppdrag, vara extremt mycket mer flexibel med en liten 13" bärbar att ha under armen. Och ibland är det viktigare att vara flexibel, serviceminded och få uppdrag än att till varje pris ha den fetaste och tyngsta utrustningen inlåst på ett kontor långt borta från kunden.

Permalänk
Medlem

Hej ! och tack för tipsen!

Fick lite mer att tänka på, t.ex. Mac som jag inte funderat på så mycket (en extarfunktion i Windows är ju att den subliminalt raderar Mac-centrum i frontloberna...). Lutar dock åt PC, enklast med program osv. Min prioritet är egentligen att ha en flyttbar dator så vikt och storlek är inte högsta prioritet.

2 GB RAM blir det, och 15 " 1680x skärm oxå. Prioriterar 7200 rpm hårddisk före nåra 100 000 Hz på processorn. Gäller bara att klämma in det i budgeten. Stor hårddisk känns inte så jätteviktigt, 80 G får räcka, jag har redan två externa som bibliotek. Vad gäller färgbehandling i Photoshop mm så inser jag att det är kört, kommer att köpa till en vettig kalibrerbar skärm, går att få för 7-8000, när jag vinner på triss, eller hyra in mig när det behövs. Dellen som StrawBerry rekommenderade verkar Ok, har dock för mig att Dell alltid har 512x2 vilket gör att man måste köpa till två 1024 för att få 2 GB!

Permalänk

Tjena
Om du tittar noga så ser du att jag valt 1x1024 i config på datorn jag skrev om då landade det på drygt 12k sen en till sticka för runt tusenlappen. Sen är det väl bara o ta den minsta 7200 varvs hd:n till också.
Hoppas det ordnar sig
/Straw