Hjälp att koppla datorn till HDTVn [brådskande]

Permalänk

Hjälp att koppla datorn till HDTVn [brådskande]

Köpte nyligen en LCD 40" Samsung LE-40M71 tv och igår var jag o köpte en DVI ->HDMI kabel för jag skulle kunna använda tvn som skärm men bilden blir helt fel? ska väl gå lika bra att koppla så som att koppla analogt med vanlig skärmkabel till PC-ingången på tvn? hur som helst hittar den ju hdtvn i datorn och det blir bild på tvn men inte helt korrekt bild, har testat med rätt upplösning och frekvens och förresten så slocknar eller blinkar datorskärmen i olika färger när jag försöker koppla in tvn samtidigt som datorskärmen. har alltså analog skärmsladd till datorn o digital till tvn..borde väl gå att visa båda samtidigt så man kan pilla på inställningar på skärmen samtidigts som det visas på tvn ? har nämligen tvn och datorn i 2 olika rum så kan inte se vad jag gör på datorn när skärmen slocknar ju :P.. snälla hjäääääälp

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag läst på minhembio.com att Samsung-apparaterna sällan tar emot pixelmappad upplösning via DVI/HDMI. Så mitt tips är att du får hålla till godo med VGA/D-sub istället.

Vilket på intet sätt lär bli särskilt dåligt med rätt inställningar.

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk

vga/d-sub = "vanlig" skärmkabel (analog)? för det är en sån man ska ha i "Pc-ingången"..aja farsan lär bli tokig han höll på att dra kabel genom väggen i 1 timme igår..nu får han göra om det..:O

Permalänk
Avstängd

S'nd ut en riktig hdtvsignal istället och låt tvn skala om den. Jag skickar 1080p till min lcd. Blir mycket bra.

Permalänk

HUR FAN gör man det då ?=) har ju inte hdmi kontakt på grafikkortet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
HUR FAN gör man det då ?=) har ju inte hdmi kontakt på grafikkortet

Tror det beror på vilket grafikkort man har. Kolla lite i dina inställningar om du hittar något om hdtv..
Altså du använder dvi kontakten..

Permalänk
Avstängd

du behöver ingen hdmikontakt för det. Jag skickar via min dvi-port.

Permalänk

Jag har radeon x800pro med 1 dvi och 1 vanlig skärmsladdsuttag.

hittar ingen speciell inställning för hdtv...

Permalänk

Du kommer antagligen att få bäst kvalitet om du kör pixelmappat via VGA. Att köra ut 1080p och sen låta tvn skala ner är korkat. Alla upp och nerskalningar försämrar bildkvaliteten, speciellt om man gör det i TVn.

Permalänk
Medlem

VGA är vanlig skärmsladd, JA. Blå kontakt. Även kallad D-sub. Den är analog.

DVI är digital och är kompatibel med HDMI, dock har HDMI även ljud.

Och det du vill göra är att skicka den upplösningen TV:n har till den. Har den upplösningen 1366*768 (vilket jag gissar att den har) Så ska du ställa in den upplösningen under bildskärmsinställningar, eventuellt måste du trixa en del med Powerstrip och kanske även köra 1360*768.

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk

okej då drar jag o köper en 3m VGA kabel och vad för ljudsladd ska man ha? ska va möjligt att koppla till hemmabio också om det går?

Permalänk

jag kör 1360x768 på min samsung 27" via vgakabel. den ämnar 3 pixlar på var sida så bilden inte sträcks ut. blir jättebra bild. kör som datorskärm med.

ljusdladd är antingen en 3.5mm stereokontaker eller rca kontakter beroende på till vilka aparater du ska koppla till och om du ska koppla surroundljud till förstärkare.

Permalänk

ska koppla surroundljud till förstärkaren efter som det är ett 6.1 system jag ska köpa så vilken sladd ska man ha då?

Permalänk
Medlem

Har du en coaxial eller optisk digital ingång på förstärkaren och en likadan utgång på datorn så är det en sån kabel du ska ha. Kolla på din dator om du har något som heter digital out /spidf / optical och sen jämför du med förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av $pike
Vill minnas att jag läst på minhembio.com att Samsung-apparaterna sällan tar emot pixelmappad upplösning via DVI/HDMI. Så mitt tips är att du får hålla till godo med VGA/D-sub istället.

Vilket på intet sätt lär bli särskilt dåligt med rätt inställningar.

Stämmer bra. Där har du svaret. Jag har 2 kompisar som har varsin Samsung R41/R51 tror jag det va. Det va samma sak för dom DVI->HDMI funkade inte . Däremot DVI->VGA eller VGA->VGA så gick det hur bra som helst.
Synd att Samsung inte kör med DVI och HDMI istället för VGA och HDMI.

Pga den anlädningen så köpte jag en LG LP1 37" Lcd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Stämmer bra. Där har du svaret. Jag har 2 kompisar som har varsin Samsung R41/R51 tror jag det va. Det va samma sak för dom DVI->HDMI funkade inte . Däremot DVI->VGA eller VGA->VGA så gick det hur bra som helst.
Synd att Samsung inte kör med DVI och HDMI istället för VGA och HDMI.

Gäller detta även SAMSUNG LE-74BD? Min PC heter HP Pavilion ZE2372.

Ska jag köpa en VGA -> DVI samt en ljudkabel också?

Permalänk

du ska köpa en VGA->VGA eller DVI->VGA inget annat