Hemmabio för 6000, Hjälp!

Permalänk

Hemmabio för 6000, Hjälp!

Ska köpa hemmabio för ca 5000-6000 kr men har ingen aning om vilka som har prisvärda och grymma..jag har lyssnat på lite olika -> yamaha system som dom har på onoff osv som har låtit bäst hittills men det systemet har extern dvd och inget HDMI så det är ett stort minus men ljudet på det system är bättre än alla andra jag har lyssnat på. testade även samsungs 12000krs paket och det var ingen höjdare om man jämför med detta yamahapaketet.. Ska alltså vara surround (5.1 eller 6.1 typ)

Behöver iaf många tips och det ska helst gå att lyssna på systemen i nån butik i malmö! men alla rekommendationer är välkommna!

Permalänk

Extern DVD är väl bara positivt om du skulle vilja byta i framtiden eller om någon del går sönder.

Yamaha är annars väldigt prisvärda i de nedre prisklasserna trots avsaknaden av HDMI.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk

jomen dvdn har inte alla funktioner som en modern dvd ska ha..alltså den spelar inte upp alla format o har ingen HDMI. så jag hade inte brytt mig om den är extern bara det att jag vill ha alla funktioner

Permalänk

6000kr är hyffsat med stålar för ett komplett Hemmabio. Var jag du så skulle jag lägga ner mest stålar på en ordenklig receiver eftersom det är något som är väldigt dyrt att uppgradera.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk

några tips?=)

Permalänk
Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
några tips?=)

Besök HiFiklubben eller netonnets hemsida och välj en bra receiver för 2500-3500kr. Sen kan du alltid välja att köpa 2 front + subwoofer som verkligen är bra istället för ett skabbigt 5.1 paket för 1500kr. Du kan igentligen starta ditt Hifi bygge på olika sätt men om du inte är ljudbög så nöjer du dig säkert med det mesta. Eftersom du har 6k att spendera så ska du absolut inte slänga bort pengarna på ett allt i ett system.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homeboy87
Besök HiFiklubben eller netonnets hemsida och välj en bra receiver för 2500-3500kr. Sen kan du alltid välja att köpa 2 front + subwoofer som verkligen är bra istället för ett skabbigt 5.1 paket för 1500kr. Du kan igentligen starta ditt Hifi bygge på olika sätt men om du inte är ljudbög så nöjer du dig säkert med det mesta. Eftersom du har 6k att spendera så ska du absolut inte slänga bort pengarna på ett allt i ett system.

Helt rätt, köp lösa delar som homeboy87 skrev. Börja med reciever och frontar lägg sedan till sub center och bakisar när du har råd.
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.....

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

nja men jag vill ha samma design på alla högtalare och jag vill ha 5.1 inte 2 fronthögtalare..hade jag velat ha det så kan jag använda tvns högtalare..

Permalänk

Köper du lite dyrare högtalare så går det ibland att köpa lösa delar från en och samma serie. Om du är väldigt 5.1 kåt och vill ha det nu på en gång så kan du självklart köpa ett högtalarpaket för runt 3000kr. Men jag säger bara en sak, satsa på kvalite och inte kvantitet.
Jag har haft 4.1 högtalare en gång i tiden och bestämde mig senare för att köpa ett par riktigt ordenkliga 2.1 högtalare och 2.1 högtalarna ger mig en betydlgit bättre ljudupplevelse. Därför skulle det vara bra för dig att satsa på lite dyrare högtalare och få ordenkliga grejer. Sanningen är att front högtalarna + center spelar 90% av ljudet när du ser på film är och när du lyssna rpå musik så är det just dem som kommer att göra jobbet därför ska du se till att ha ordenkliga fronthögtalare och hyffsad subwoofer. Köper du ett högtalarpaket med väldigt små och dåliga sateliter så är chansen stor att du kommer att behöva dra upp volymen ordenkligt för att kunna höra dialogerna klart och tydligt.
Men du är säkert inte ljudkåt som jag men jag vill som sagt bara ge dig lite tips.

Visa signatur

Microsoft Zune 80

Permalänk

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2374

Dynavoice M-65 + RX-V459

5995:- inklusive frakt dock ingen dvd. Ska vara mycket prisvärt.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

kolla på www.brl.se
dom har lite trevliga paket där.
och om du nu prioriterar hdmi ut på dvdn så är det juh helt klart bäst att köpa separata reciever och dvd. då du antagligen byter ut dvdn före recievern.
och hdmi på receiver är eg. bara en bekvämlighetssak.
och www.prisjakt.nu är bra för att lista många alternativ, om du inte redan visste det.

Permalänk

nu e jag sugen på dynavoicepaketet...var visserligen inne på att ha små högtalare men antar att ljudet är bättre i stora.. får hoppa in på hifi-klubben o kolla om dom har sånna att lyssna på innan jag beställer vill jag ju höra hur de låter..

Men jag vill hellre ha små högtalare med snyggare design..ska ju va modernt dessa var egentligen HELT förstora..

Permalänk
Citat:

nu e jag sugen på dynavoicepaketet...var visserligen inne på att ha små högtalare men antar att ljudet är bättre i stora.. får hoppa in på hifi-klubben o kolla om dom har sånna att lyssna på innan jag beställer vill jag ju höra hur de låter..

Men jag vill hellre ha små högtalare med snyggare design..ska ju va modernt dessa var egentligen HELT förstora..

Hifi klubben har inte dem endast fynda. Har du litet rum så kan de dock bli lite stora och inte få spela ut ordentligt. Annars är en bra reciver 5sateliter (en center) och en subbas också att rekomendera. Fyndas F6-paket för 2000:- är enligt mig ett budget fynd som låter mycket bra för sitt pris. Satsa på en vettig reciver så kan du sedan uppgradera högtalarna till bättre. Ska själv byta upp mig. Har beställt Monitor Audio's radius 45:or som bakgögtalare och ska se vad som hamnar fram. Lutar år Monitor Audoi's stativare RS1 och RS LCR, ska låna hem dessa på fredag och se hur de spelar.

Bara mitt tips ialla fall. Svårt att hitta bra, snygga och små högtalare för det priset och samtidigt få en schysst reciver. Canton och Audio pro har billiga paket som är prisvärda. Sen en marantz sr4600 för 3000:- som reciver, grymt mycket reciver för pengarna.

Ett tips är att fråga på www.minhembio.com och i högtalardelen. Finns många där som kan mer än mig och du kommer att få bättre hjälp där.

Rekomenderar dig att hålla dig borta från siba, onoff, elgiganten mfl då de säljer paket till överpris och som ofta är skit. Inte allt men mycket där är inte värt priset.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

onoff har ju 2st canton paket oxå! om du köper en reciver sen ett kanton paket. har du ju allt utom dvdn. blir väl typ 6tusen då. alltså canton movie 60 å 101 eller va de hette

Permalänk

robster.
kan juh ge förslag på att köpa ett audio pro cinema precision paket.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=21495
små och väldigt snygga högtalare+sub.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=91085
sony str-dg500 förstärkare.

sen komplettera med en matchande dvd som har hdmi, vilket det finns många av vid detta laget.

Permalänk
Medlem

Orka slänga upp så lite pengar för ett så stort paket, du kommer förlora kvalite. Köp en reciver för 4000kr och köp ett par frontar begagnade. Sen sparar du ihop till subben och bakhögtalare.

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk

grejen är inte att jag inte har råd med mer ..jag kan köpa ett bose system nu för 55000 om jag vill men jag tycker inte det är värt så mycket pengar för att få surroundljud som låter hyfsat därför har jag satt gränsen 6000! så att köpa nåt skit o spara ihop till bättre är inte ett alternativ

Permalänk
Medlem
Citat:

grejen är inte att jag inte har råd med mer ..jag kan köpa ett bose system nu för 55000 om jag vill men jag tycker inte det är värt så mycket pengar för att få surroundljud som låter hyfsat därför har jag satt gränsen 6000! så att köpa nåt skit o spara ihop till bättre är inte ett alternativ

Men gå bara till en vanlig butik och köp ett par högtalare då, spelar ju inte så stor roll eftersom du inte får något vettigt system för 6000.

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem

min 2 kanals förstärkare köpte jag för 11000:- begagnad för ett tag sedan

för 6000:- e det inte lätt att hitta något som låter vettigt.
blir ett såntdär plast paket från onoff med 4543535434 watt på dom olika sakerna

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Avstängd

bästa tipset jag kan ge dig är att lägga ut denna fråga på http://www.minhembio.com/

De har ett forum där som motsvarar sweclockers kunskap i ljud och bild.
Du får vettiga svar och väldigt bra förslag.

Permalänk

robster:
nu har jag ännu ett förslag till dig.
om du vill ha små+väljudande+kompakt ljudsystem så kanske du ska köpa ett paket från logitech?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=38797
Logitech Z-5500
finns många som kör det till hemmabion.

så har du så du kan köpa en fin dvd för 2000-3000 om det nu är bildkvalitet du lägger mest tyngd på.
själv köpte jag en stereoförtärkare och ett par fina högtalare till istället för ett surroundsystem. och jag är mycket nöjd.

Permalänk

har redan z-5500 till min dator hehe..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
min 2 kanals förstärkare köpte jag för 11000:- begagnad för ett tag sedan

för 6000:- e det inte lätt att hitta något som låter vettigt.
blir ett såntdär plast paket från onoff med 4543535434 watt på dom olika sakerna

Man kan visst hitta något som låter vettigt för 6000kr. Fråga du till exempel Fabio som har en hemmabio anläggning som kostar 30 mille så skulle han säga att det inte går att hitta någon vettig förstärkare för 11000.
För er som undrar så väger mycket att den fick lyftas in i hans hem med gaffeltryck och den använder sig av material som används till att bygga rymdskepp.

Visa signatur

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homeboy87
Man kan visst hitta något som låter vettigt för 6000kr. Fråga du till exempel Fabio som har en hemmabio anläggning som kostar 30 mille så skulle han säga att det inte går att hitta någon vettig förstärkare för 11000.
För er som undrar så väger mycket att den fick lyftas in i hans hem med gaffeltryck och den använder sig av material som används till att bygga rymdskepp.

Det var ingen hemmabio det var bara 2.0, dessutom var det bara monostegen (Krell) som fick lyftas in med truck då dessa väger lite över 200kg styck.

Ontopic: Nej jag tycker inte man kan hitta "grymma" prylar för 6000, speciellt inte om man är ute efter hela paketet, sen finns det nog ingen som kan säga att en förstärkare för 11tusen låter dåligt. Den kanske låter dåligt i jämförelse med en anläggning som innehåller högtalare i miljonklassen matat av ett par bestialiska Krell steg som kostar ett par miljoner styck men det betyder ju inte att den är dålig.
En komplett anläggning för några tusenlappar tycker jag dock man kan kalla dålig.
Vill man ha bra ljud så får man betala för det svårare är det inte!

Om trådskaparn nu har pengar att spendera(inte bara 6000 verkar det som) så är mitt tips att åka runt i butiker och lyssna. Låter det bra och inte kostar för mycket så köp det. Tycker du att en komplett anläggning för 4tusen låter kanon, grattis då kommer du billigt undan.
Dumt att låsa budgeten innan man ens provlyssnat om du frågar mig.
Varför ska man ha prylar som inte låter bra bara för att man inte tycker det är värt mer än 6tusen för surroundanläggning? Då bäddar man ju för ett riktigt dåligt köp, och frågan är om du då verkligen vill ha en anläggning eller bara känner dig tvingad att införskaffa eftersom "alla andra" har. Då kan man ju lika gärna skita i hela grejen och dricka öl för pengarna. Alternativt ta en resa till solen

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Jag skulle rösta på Dynavoice m-65 paketet och en Marantz sr 4600, precis som jag köpte ^^

Tillräckligt pjäser för att både skrämma grannar på kvarteret och fest..

Att sedan någon påstår att m-65 inte spelar så har dom inte lyssnat på dom, jag skippade t.om att köpa en sub, för den behövs inte..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Jag skulle rösta på Dynavoice m-65 paketet och en Marantz sr 4600, precis som jag köpte ^^

Tillräckligt pjäser för att både skrämma grannar på kvarteret och fest..

Att sedan någon påstår att m-65 inte spelar så har dom inte lyssnat på dom, jag skippade t.om att köpa en sub, för den behövs inte..

Bästa förslaget hittills!

Man kan hitta en förstärkare och 2st frontar begagnade för 6000:- som låter helt okej.

Det som kostar är egentligen storleken kombinerat med välljudet. Separat, dvs bara välljud eller stora basar kostar mycket lite.

Jag har själv en 4600 och är supernöjd. Finns en enda sak jag skulle ändra på, och det är räckvidden på fjärren

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WmB

Man kan hitta en förstärkare och 2st frontar begagnade för 6000:- som låter helt okej.

Det som kostar är egentligen storleken kombinerat med välljudet. Separat, dvs bara välljud eller stora basar kostar mycket lite.

Jag har själv en 4600 och är supernöjd. Finns en enda sak jag skulle ändra på, och det är räckvidden på fjärren

Blir inte så farligt dyrt, 2000:- för m-65 och 3000:- inkl. frakt för marantz 4600

Sen kör jag med Sony SS center + surround.. Duger bra..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vad jag använder syns i sign

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WmB

Sen beror det på vad för typ av ljud man är ute efter och hur stort rummet är. M-65 vill ha ett stort rum och vill gärna stå en bit ifrån väggen för att kunna leverera bas. 4600 är en bra stärkare. Köpte mig ett Monitor Audio paket till den idag. Monitor Audio Silver RS1, LCR och radius 45:or som bakhögtalare. Så klart, neutralt och opåfredstande ljud kunde jag inte motså. De små stativarna gav bättre bas än mina F6:or och kompleterat med mitt diy subbasbygge så är det kanon. Trodde inte att det kunde vara så stor skillnad, men de spelar högt, opåfrestat och men samma ljud klang hela tiden. Hörde detaljer i låtar som jag inte hört innan.

Visa signatur