Permalänk
Medlem

divider e6400 pc6400 klocka

e6400 @ 2.13ghz
pc6400 @ 800mhz (value)
Asus p5b delux

Hmmm. Har jag förstått detta korrekt:
Mina minnen har divider 2:3. alltså kör jag mina minnen saktare än vad dem är gjorda för? Vill ju självklart använda dem fulltut när jag ändå har processor och moderkort som ska klara av det. Testade att överklocka lite men jag är en nybörjare, drog upp FSB:en till 380 men då låste sig hela datorn. Någon som har liknande "setup" som kan ge mig lite tips på vad jag ska mata in för inställningar?

Angående mina minnen, i cpu-z står det att dem är single, borde dem inte vara dubble?

Datorn är även vattenkyld: zalman reserator 1+ fast med eheim 1048
Dessutom har jag en Black Ice X (cu) liggandes men den är inte inkopplad eftersom jag är rädd för att den ska äta upp reseratorn som är gjord i alu?

Frågorna är ställda, upp till proffsen att svara:)

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kollat exakt hur asus gjort sina minnesdividers. Det finns några möjligheter. Jag är inte 100% på detta men det ser ju ut att stämma.
FSBn på C2D är 1064Mhz (266*4). Minnet borde ju uppenbarligen köra med en liknande formel. 800Mhz DDR minnen har ju en effektiv klocka på 400Mhz. 400/266 = 1,5. Och 1,5 är ju samma som 3/2.
Så sammanfattningsvis:
2:3 dividern betyder att minnet går 3/2 av FSBn.
3/2 = 1,5. Så därför borde man få minnets klockfrekvens genom att ta 266*1,5. Vilket är lika med 400 dvs 800mhz DDR.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Re: divider e6400 pc6400 klocka

Citat:

Ursprungligen inskrivet av furan
e6400 @ 2.13ghz
pc6400 @ 800mhz (value)
Asus p5b delux

Hmmm. Har jag förstått detta korrekt: