Permalänk
Medlem

divider e6400 pc6400 klocka

e6400 @ 2.13ghz
pc6400 @ 800mhz (value)
Asus p5b delux

Hmmm. Har jag förstått detta korrekt:
Mina minnen har divider 2:3. alltså kör jag mina minnen saktare än vad dem är gjorda för? Vill ju självklart använda dem fulltut när jag ändå har processor och moderkort som ska klara av det. Testade att överklocka lite men jag är en nybörjare, drog upp FSB:en till 380 men då låste sig hela datorn. Någon som har liknande "setup" som kan ge mig lite tips på vad jag ska mata in för inställningar?

Angående mina minnen, i cpu-z står det att dem är single, borde dem inte vara dubble?

Datorn är även vattenkyld: zalman reserator 1+ fast med eheim 1048
Dessutom har jag en Black Ice X (cu) liggandes men den är inte inkopplad eftersom jag är rädd för att den ska äta upp reseratorn som är gjord i alu?

Frågorna är ställda, upp till proffsen att svara:)

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kollat exakt hur asus gjort sina minnesdividers. Det finns några möjligheter. Jag är inte 100% på detta men det ser ju ut att stämma.
FSBn på C2D är 1064Mhz (266*4). Minnet borde ju uppenbarligen köra med en liknande formel. 800Mhz DDR minnen har ju en effektiv klocka på 400Mhz. 400/266 = 1,5. Och 1,5 är ju samma som 3/2.
Så sammanfattningsvis:
2:3 dividern betyder att minnet går 3/2 av FSBn.
3/2 = 1,5. Så därför borde man få minnets klockfrekvens genom att ta 266*1,5. Vilket är lika med 400 dvs 800mhz DDR.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Re: divider e6400 pc6400 klocka

Citat:

Ursprungligen inskrivet av furan
e6400 @ 2.13ghz
pc6400 @ 800mhz (value)
Asus p5b delux

Hmmm. Har jag förstått detta korrekt:
Mina minnen har divider 2:3. alltså kör jag mina minnen saktare än vad dem är gjorda för? Vill ju självklart använda dem fulltut när jag ändå har processor och moderkort som ska klara av det. Testade att överklocka lite men jag är en nybörjare, drog upp FSB:en till 380 men då låste sig hela datorn. Någon som har liknande "setup" som kan ge mig lite tips på vad jag ska mata in för inställningar?

Angående mina minnen, i cpu-z står det att dem är single, borde dem inte vara dubble?

Datorn är även vattenkyld: zalman reserator 1+ fast med eheim 1048
Dessutom har jag en Black Ice X (cu) liggandes men den är inte inkopplad eftersom jag är rädd för att den ska äta upp reseratorn som är gjord i alu?

Frågorna är ställda, upp till proffsen att svara:)

Hehe du kan jo börna med att höja LITE åt gången och itne dra upp 380mhz stock vcore från börna.

Gå i steg om 20 mhz på fsb och kör någon cpu krävande applikation på båda kärnorna i ett tag (30-60 min) Är det stabilt för det så fortsätt. När du når den hastighet när det hänger sig/startar om/blir instabilt så testa att höja vcore lite. Vet inte vad din E6400 borde klara, men det kan du fråga om hör på forumet innan du höjer.

När du nått så högt att det blir instabil även fast du höjt vcore så får du klocka ner en bit, ta då kanske 10 mhz åt gången. När du har nått en klock som håller i 60 min utan att bli för varm och utan fel så kör en längre stabilitets test på den, jag skulle rekomendera minst 6 timmar. Blir det något fel då så får du testa att sänka några mhz till.

Angående minnerna så är det iaf så på mitt P5W att först ställer du in din fsb, och efter det kan du ändra minneshastigheten, det står uträknat vad det blir. Bara att välja det alternativ som passar bäst

Sedan att det står att du har singe channel beror nog på att du har satt minnerna i 2 olikfärgade slotar, det ska sitta i slot a1 och b1, de har ofta samma färg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro