Vinn nätagg från Seasonic

[Recension] Viewsonic VX2025wm

Permalänk
Medlem

[Recension] Viewsonic VX2025wm

Mitt grafikkort har gått sönder och jag hade inget bättre för mig än att skriva denna mini recension, min första dessutom. Har själv försökt bestämma mig för ett plattskärms köp i ett år och sedan tog det mig några veckor innan jag kunde bestämma vilken jag ville ha och varför. Min första TFT skärm blev en LG L203WT
vilken till en början verkade vara fantastiskt men då jag började kolla filmer så blev jag mycket missnöjd med den dåliga kvaliteten och färgerna. Då lämnade jag tillbaka den och bestämde mig för att lägga ner de där 1200kr extra på en Viewsonic VX2025wm från Dustin. Aja nog om detta...

Bilderna är inte dem bästa, även om vi har en bra digital kamera hemma så vet jag inte riktigt hur man ska använda den.

Fakta

Typ: 20.1" Widescreen TFT P-MVA panel
Upplösning: 1680*1050
Kontrast: 800:1
Respons tid: 8ms (grå till grå) 16ms (vit till svart till vit)
Ljusstyrka: 300cm/m2
Panel yta: Anti-glare

Ingångar: D-Sub/DVI

Skärmen

Kvaliteten på skärmen är mycket bra, inget verkar vara ömtåligt eller så. Skärmen står väldigt stadigt också.

Bildkvaliten

Har provat se filmer, spelat spel och windows användning. I windows finns det inte mycket att säga utan allt är mycket skarpt även med VGA anslutning och GeForce 2. Kan tyvärr inte prova några nyare spel utan har provat CS, UT, UT 2003 och AvP 2 och märker absolut inga eftersläppningar eller annat negativt.
Har haft CRT i 5-6 år så borde väl ha märkt sånt om det funnits.
Ser man på DVD filmer så är bilden bra, kan dock inte säga att den är perfekt.
Bilden blir lite suddigare än på min 28" CRT TV men det kan bero på att man sitter längre ifrån teven. HDTV filmer blir väldigt snygga och skarpa.

Jämfört med min LG L203WT så är bilden 5 gånger bättre på denna i alla filmer och spel

En sak man bör tänka på är att backlightning syns lite grann i varje hörn. Man ser det bara om bilden är kolsvart och det är inget man lägger märke till i film om man inte med mening kollar på det.

Döda pixlar

Turligt nog hade jag inte en enda död pixel eller subpixel. Hade 2 stycken på min LG L203WT och hade jag haft en enda på denna så hade jag skickat tillbaka den till Dustin.

Sammanfattning

Efter att jag provat den kassa LG L203WT så blev jag direkt mycket mer kräsen, men även om denna har lite backlightning så är jag väldigt nöjd.
Ger den 8,5/10. Hade den varit tusen kronor billigare hade den fått 9/10

Det bra

+ Stor. Finns nog med bildyta för att surfa på två websidor samtidigt, eller köra två program te.x Photoshop och Flash samtidigt :>

+ Snygg.

+ Inställningsmöjligheter, vet inte mycket om dem men det finns massor att justera.

+ Bra spel, film och arbets skärm för dem som inte har råd med det absolut värsta. Inga eftersläppningar eller liknande.

+ Fungerar utmärkt för XBOX 360, en av anledningarna till varför jag behövde TFT

Mindre bra

- Priset, 4600kr är ganska mycket.

- Bakgrundsljuset läcker igenom i alla hörn, mest där uppe. Syns bara om man ser på ointressanta och dåliga filmer

- Inga höjd möjligheter. Även om det hade funnits så hade skärmen stått som den gör nu för det är perfekt.

- Anti-glare ytan. Man ser att det är något framför bilden. Gör mig absolut inget men på ljusa och vita bilder så ser inte bilden 100% vit ut, utan det ser ut som om det är prickar överallt. Låter värre än det är

Varför valde jag denna?

Hmm. Efter att jag köpt en XBOX 360 så ville jag genast ha en TFT skärm för då kan man ju enkelt byta mellan DVI och VGA så man kan ha två saker ikopplade samtidigt, te.x 2 datorer eller en dator och en XBOX 360. Först hade jag tänkt köpa en 17" TFT men då verkade 19" mer intressant, fast tillslut blev det 20" widescreen och jag blev så possitivt överaskad av LG skärmermens storlek så jag bestämde mig för att det ska bli 20" widescreen.

Länkar

Här finns både bra bilder och information.
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1026462&highlight=V...

Bit-tech testar VX2025, får bra betyg
http://www.bit-tech.net/hardware/2006/03/30/20_inch_widescree...

Bra bilder och test.
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=11507...

Hoppas denna tråd blir till någon hjälp för alla dem som funderar på att köpa TFT skärm

Permalänk
Medlem

fin recension, dock inte mitt framtida skärmval

Permalänk
Medlem
Citat:

Inga höjd eller lutnings möjligheter

Den kan lutas 5º fram och 20º bakåt.

Visa signatur

Core 2 Duo E8500 @ 3.8GHz | Gigabyte EP45-DS3 | XFX 8800GT 512MB | Corsair XMS2 2x2GB | 1210 GB HDD | Antec P182 + Corsair HX520 | Viewsonic VX2025WM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmo
Den kan lutas 5º fram och 20º bakåt.

Det hade jag glömt. Såg ju på CNet review när dem böjde den. Ska prova luta den lite sen och se om de hjälper mot backlightningen

Permalänk
Medlem

Har just denna skärmen. Grym sjärm. Riktigt bra är den. Funkar hur bra som helst att spela med och även jobba (både office och bildbehandling).
Schysst review också. GJ!

EDIT: Min skrivning med andra bilder på samma skärm: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=57239...

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]