Permalänk
Medlem

Sony köp?

Tjenare!

Funderar starkt på och köpa en Sony Vaio VGN-FE21M men är fortfarande lite osäker.
Efter läsning i FAQ osv så går ju delat grafikminne tokbort. Kikar runt på Acers laptops efter något alternativ men hittar enbart datorer med delat grafikkortsminne.

Man betalar ju en liten summa för märket ifall man köper en Sony, men finns det något schysst alternativ från Acer (utan delad grafik)

Ha det!

Permalänk

Det som "ingår" i det högre priset för en sony är en betydligt bättre byggkvalite och en superb bildskärm.

Enklast är att du går till ex siba/onoff/elgiganten och känner lite på olika datorer så att du förstår hur stor skillnaden kan vara på vissa saker, speciellt skärmens kvalite syns väl då, ljusstark, skärpa och färgkvalite.

Äger själv en Sony FE21M, var och tittade i butiker innan köpet och därefter var köpet enkelt, har haft den nu i några månader och funkar perfekt.

En av det bästa sakerna är att datorn är väldigt tyst, även när man spelar (ex wow) eller kollar på dvd-film.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluescreen
Det som "ingår" i det högre priset för en sony är en betydligt bättre byggkvalite och en superb bildskärm.

Enklast är att du går till ex siba/onoff/elgiganten och känner lite på olika datorer så att du förstår hur stor skillnaden kan vara på vissa saker, speciellt skärmens kvalite syns väl då, ljusstark, skärpa och färgkvalite.

Äger själv en Sony FE21M, var och tittade i butiker innan köpet och därefter var köpet enkelt, har haft den nu i några månader och funkar perfekt.

En av det bästa sakerna är att datorn är väldigt tyst, även när man spelar (ex wow) eller kollar på dvd-film.

Tjenare!

Stort tack för svaret .. det fick mig att bestämma mig!
Har en polare som har samma burk och har lagt märke till framförallt bildskärmens kvalité!

Nu är bara frågan från vilken butik man ska köpa leksaken!
Recensioner säger så extremt olika hela tiden, vilket gör mig galet osäker!

Köpte du den över nätet eller? isf vart?

Allt skit man hör ang. leveranstider osv spyr jag på. Jag vill ha min Sony helst imorn!!!!

Permalänk
Medlem

Finns en risk att du ångrar dig. Planerar du att använda datorn 2-3 år så kan det vara en god idé att avvakta tills FE31M kommer om kanske 2-3 veckor. 31-modellen är en uppgradering av 21:an (processorn är en Core 2 Duo, dvs. redo för Win Vista osv.).

Permalänk

Jag köpte min från Dustinhome, bra och snabba leveranser, troligtvis inte billigast, men bäst. De har snabb leverans på allt i lager snitt 1-2 dagar tills man har den i handen.
Beställde min på en fredag, hämtade ut den efter jobbet på måndagen.
De har gratis frakt vid köp över 500kr.
Direktlänk: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093716

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk

Jag tycker att det är ett bra köp. Svårt att hitta bärbara som inte är släpbara med ett hyfsat grafikkort i den prisklassen. För övrigt är Sonys datorer way sexigare än tex Acer. Undrar om du har några krav på storlek. Det finns hetare alternativ om man vill gå upp på 17", men det finns många skäl att inte göra det också. Det ska väl dock sägas att 2,8 kilo, som Vaion väger är ganska standard.

EDIT: Du kan ju alltid köpa en sån här om du vill spara en tretusing. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322753.

Permalänk
Medlem

FE31M kommer ju snart. Med Core 2 Duo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BzBz
FE31M kommer ju snart. Med Core 2 Duo.

Ja men den kommer väl knappast att kosta 14k som 21:an gör? Eller vad tror du?

Visa signatur

Amilo Xi 1546 | Core 2 Duo T5600 | 1024 | ATI X1800

Permalänk
Medlem

Av det jag såg på sonystyle.co.uk så var den några pund billigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zekt
Ja men den kommer väl knappast att kosta 14k som 21:an gör? Eller vad tror du?

Kommer inte att skilja mycket. Kanske 1-2 TSEK inledningsvis.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man orkar vänta på att den ska komma ut. Ingen som vet något exakt datum? Jag läste i början av okt, men det var i england.

Permalänk
Medlem

Vänta är aldrig kul, men jag skulle inte kunna köpa Core Duo i nuläget.

Permalänk
Medlem

Det kommer alltid att komma nya grejjer. Varför skulle man vänta just i detta fallet? Är andra generationens Duo-processor från Intel så pass överlägsen den första att det är ett skit-köp? Jag är nyfiken på åsikter!

Visa signatur

Amilo Xi 1546 | Core 2 Duo T5600 | 1024 | ATI X1800

Permalänk
Medlem

fe31m: Core 2 Duo T5600 @ 1.83Ghz
fe21m: Core Duo T2300 @ 1.66Ghz

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet när fe31m kommer till Sverige? Handlar det om 2v eller 2 månader? Tror ni att fe21m kommer att sjunka mycket i pris? Skall man vänta och köpa den nya versionen?

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare hört månadskiftet okt/nov. Kan dock inte ange någon källa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacemac
Jag har tidigare hört månadskiftet okt/nov. Kan dock inte ange någon källa.

yep det stämmer, troligtvis kommer de skifta nästan alla modeller då till Core 2 Duo.

Permalänk

fe31

Har själv bestämt mig för en sony vaio fe21m men nu när man får höra att det kommer en uppdatering och med intel core 2 duo blir man tveksam. Orkar man vänta och isåfall hur länge??? Eller ska man slå till på en fe21m?

Visa signatur

Nicklas || Dataekonomstudent

Permalänk
Medlem

Re: fe31

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonsson86
Har själv bestämt mig för en sony vaio fe21m men nu när man får höra att det kommer en uppdatering och med intel core 2 duo blir man tveksam. Orkar man vänta och isåfall hur länge??? Eller ska man slå till på en fe21m?

Jag hade väntat alt. köpt något annat (om du inte får ett riktigt bra pris). LG är ett bra substitut för Sony (t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=125002). Lite samma stil. Jag satsade på en sådan istället.

Permalänk
Medlem

Som någon tidiagre skrev så kan man aldrig vänta på något för när de väl har kommit så är nästa nya tuffa model/feature redan påväg. Neverending Circle.

Är man däremot i ett direkt behov av datorn ska man slå till. Jag var tvungen att skaffa en innan min utbildning startade. Bestämde mig för en fe21m efter en veckas forum/reviewsurfande. Fick datorn en vecka innan terminstart.

Hardu däremot ingen panik med köpet tycker jag man ska avvakta tills man hittar någon som man verkligen vill ha.

Visa signatur

Sony Vaio FE21M

Permalänk

Jag förväntas ha denna laptopen i min. 3 år och låter mig vänta lite max. 1 månad annars vänder jag mig till något alternativ istället om den inte finns tillgänglig då. Går ju att beställa från utlandet men med alla diverse avgifter som tillkommer känns det långt borta man får hoppas bara att det kommer något besked snart när den landar här.

Visa signatur

Nicklas || Dataekonomstudent