Otur med en macbook (ett ruttet äpple)
Känner att jag måste kasta av mig detta, och då passar det ju bra här, för tjejen på apple kan man ju inte vara sur på >_<
Den 15:e juni i år var en lyckans dag, då anlände äntligen min macbook.
Långa stunder av sniffande i kartongen, smekandet av den vita plasten och knappandet på det underbara tangentbordet var aktiviteter som sysselsatte mig efter att ha öppnat lådan som kom med posten (TNT).
Tiden flöt vidare och jag bekantade mig med macens underbara värld, osx, dock, dashboard, safari, osv, osv.
Streget från avslutade "exporer processer" i windows till det stabila osx var underbart. Sen att datorn presterade skitbra och att den dessutom var snygg. Det var ju bara för bra för att vara sant.
Tydligen så hade jag rätt... För plötsligt en vacker sommarkväll då jag satt och som vanligt surfade runt så blir det svart. Totalt bäcksvart på skärmen, jaha?
datorn vägrar starta (det var nästan så att gråten kom fram )
Efter någon minut försöker jag igen och då startar den som den ska. Lättnad och glädje i Ca 2 timmar sen händer det igen, och igen. Och igen, efter några dagar av plötsliga avstängningar tröttnar jag och ringer apple support. Dom ber mig nollställa PMU:n vilket inte hjälper, jag installerar om OS X vilket också är utan resultat.
Så efter en plågsam backup (försök själv backup:a 40Gb filer när datorn dör lite titt som tätt) så bestämmer jag mig för att lämna in datorn på service. Bördan föll på Mac Support i Göteborg (väldigt trevliga och service-minded). Tiden går, jag får uppdatering om att dom bytt moderkortet men utan resultat och att dom nu fått reda på att apple släppt ett "kit" med delar som ska ersätta de som är defekta vilket orsakar probblemet med avstängningarna.
Tiden går och efter 5 veckors väntande, ringande och undrande så ringer jag en sista gång till apple och undrar om dom kan påskynda leveransen av delarna (för mac support satt ju och väntade på delarna och kunde inget göra. Dom säger att dom ska påskynda det hela och att macsupport troligen ska ha delarna inom 48 timmar.
4 dagar går (+helg) och inget nytt, macsupport ringer och undrar om jag hört något för dom har inte fått några delar ännu.
En stor suck och jag tar fram mobilen och ringer apple igen. Nu har jag tröttnat rejält på att vänta. Dom kollar lite i sina register och säger sen "vi vet inte vart delarna är, vi la en förfrågan om att leveransen skulle påskyndas men vi har ingen datum om när dom kommer levereras)
Jag hinner knappt dra efter andan förens dom koplar mig till kundtjänst och jag får prata med en trevlig tjej. 5 minuter senare ligger det en ny order på en ny macbook och den gamla ska dom hämta i dagarna.
När får jag min macbook? det vet jag inte men troligtvis tar det inte mer än ett par veckor att bygga den och skicka den till Sverige.
Måste det vara såhär? Jag lämnade in datorn den 22:a augusti och har FORTFARANDE inte fått tillbaka en fungerande dator.
Jag är nu inne på min sjunde vecka av väntan och det kanse blir en till. 2 månader!
Jag hoppas verkligen att apple har tänkt ge mig en skälig ersättning för detta, för om inte så kommer jag inte vara någon "vanlig svensk som snällt väntar och inte gör mycket väsen av sig"
Vad jag förlorat / gått miste om under dessa 2 månaderna.
-Mina studier har halkat efter (jag pendlar och är i behov av datorn under resan för att plugga)
-3G-data-abonnemanget jag har. 525:-/månad. och det känns lite dumt att utnyttja det på den stationära datorn när man har ADSL..
-8 veckor utan min dator som jag betalat med mina surt förvärvade slantar.
-Massa krångel med att återställa systemet som det var tidigare. (jag har en backup men ändå...)
Så rent ekonomiskt har jag "förlorat" ca 1000:- som jag inte kunnat utnyttja, och så har studierna blivit lidande.
Det är 2 saker som slår hårdast mot mig, som studerande har jag inte råd att inte utnyttja mitt abonnemang och jag tror inte CSN "köper" om jag skyller mina studieresultat på apple...
Vad tror ni jag kan förvänta mig av apple? Vad kan jag kräva som kompensation?
Med sunt förnuft.