Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

How2 starta en kommersiell server?

Hej jag kan ingenting om att underhålla servrar el. hur man ska tänka exakt som LanPlanner.
Men jag vill liksom identifiera alla pusselbitar som krävs för att man ska få tillstånd att driva en kommersiell server.

Kan nån lista några förslag på vad man behöver göra för att nå fram till målet att en dag kunna driva en kommersiell server, vilka myndigheter och organisationer måste man ta kontakt med innan man får tillstånd etc. etc.?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Bolagsverket för att registrera ditt företag....någon större ISP för att skaffa en kommersiell lina...
Inte mycket mer.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Vad fasiken menar du med kommersiell server?
Man behöver inte tillstånd eller något sådant för att köra en sådan.
Men om du menar att du ska driva ett företag och ha en server samt uppkoppling kan det vara värt att läsa på mer.
Utveckla mer vad du tänkt göra eller vad du behöver.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mig ett företag där man kan ladda ner film och mp3 filer lagligt. För det lär jag behöva köra en egen serverhall, har hört att man inte kan göra så med skolans Sunet el. hemmets Glocalnet el. motsvarande ISP. utan man måste som nån påpeka här inne fixa en kommersiell lina.

Typ som YouTube fast större filer och tillräckligt fin kvalitet för att förstora upp det på skärmen el. TVn. För det behöver man många servrar skulle jag tro. Så man lär väl inte få kunna utnyttja dem vanliga bredbands abonnemangen till detta syfte??

Permalänk
Hedersmedlem

Nej privata bredbandsabonnemangen är det nog inte helt avtalsenligt att driva någon sådan stor tjänst (och tjäna pengar genom annoser).
Dessutom är de för otillförlitliga och oftast för sega.

"Egen serverhall"? Börja med att hyra webbhostningen någonstans, uppgradera när så behövs, går det bra lär du behöva en dedikerad server hos webbhotellet och sedan fler och fler.
Men det låter som ett jäkligt stort projekt och förlite eftertanke i förväg.
Dessutom om du ska tillåta nedladdning av film och mp3 lagligt (om filerna är copyrightskyddade och inte får spridas hur som helst) måste du ju skaffa avtal med film och musikbolagen. Här jobbar alla jurister och det är nog inte det lätaste att fixa sådant.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det låter som ett jäkligt stort projekt och förlite eftertanke i förväg.

Kan du ge mig lite hintar på vad du menar? När du säger att jag har missat med eftertanke bitarna, vilka är dem övergripande hindren du ser som jag kanske har missat?

Citat:

Dessutom om du ska tillåta nedladdning av film och mp3 lagligt (om filerna är copyrightskyddade och inte får spridas hur som helst) måste du ju skaffa avtal med film och musikbolagen. Här jobbar alla jurister och det är nog inte det lätaste att fixa sådant.

Hehe jag har inte kommit så långt ännu, men den dagen den sorgen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffy811
Kan du ge mig lite hintar på vad du menar? När du säger att jag har missat med eftertanke bitarna, vilka är dem övergripande hindren du ser som jag kanske har missat?

Hehe jag har inte kommit så långt ännu, men den dagen den sorgen

De hindren som jag ser på direkten är avsaknaden av kompetens.
Du vet inte hur mycket nät som kommer behövas på ett ungefär, vet inte hur du skapar ett bolag, vet inte hur man startar upp ett projekt, du har inte tänkt igenom den lagliga biten, verkar inte ha någon aning om den tekniska biten... osv

Bara för att två stycken lyckas sälja sitt "garageföretag" för 12miljarder kommer inte du kunna göra det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Bara för att två stycken lyckas sälja sitt "garageföretag" för 12miljarder kommer inte du kunna göra det..

Hur vet du det? Kan ha varit många som sa det om de som startade YouTube också.

Permalänk
Medlem
Citat:

De hindren som jag ser på direkten är avsaknaden av kompetens.
Du vet inte hur mycket nät som kommer behövas på ett ungefär, vet inte hur du skapar ett bolag, vet inte hur man startar upp ett projekt, du har inte tänkt igenom den lagliga biten, verkar inte ha någon aning om den tekniska biten... osv

Jo du har rätt jag saknar helt och hållet den tekniska kompetensen men det har aldrig varit en del av min plan att sköta allt sånt själv.
Utan min uppgift just nu ligger i att identifiera alla stora hinder som behöver överkommas. Sen dem praktiska och specifika detaljerna det överlåter jag till lämplig kompetens när alla pusselbitarna väl är lagda.

Du nämnde nånting om att jag inte visste på ett ungefär hur mycket nät som kommer behövas. Har du el. nån annan nåt förslag på hur jag kan börja tackla denna fråga? Vilka specifika nyckelord är det som jag behöver ha besvarat för att ha ett ungefär hum om "hur mycket nät som kommer behövas"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas

Om jag inte minns helt fel så startades youtube av 2-3 pers som var med och startade Paypal. Fansn nog både kompetens och kapital där.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas

Herre gud, vill du verkligen dra ner nivån dit? Vi försöker ju bara få grabben att inse att han har tagit vatten över huvudet...

Permalänk
Medlem

ok, vi gör en lista.
de största mest akuta hindren är:
finansiering till lina/servers+kompetens att sköta dom
lagliga biten med upphovsrättsmän
bolagsbiten (starta ett företag)

gl hf m8

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Lägger till:
Kompetens för att koda sidan
Kompetens för att leda projektet

Permalänk
Medlem

check, check, check.....hmmm listan verkar inte avvika så mycket från min egen 2-Do-lista. Är ni inte säkra på att det finns nån stor fråga till som man behöver addressera? Det känns för enkelt på nåt sätt utöver kompetens biten som att nånting fattas......(*kliar på huvudet*)

ja just det det här med lagliga biten med upphovsrättsmän som ni nämnde. Tycker ni att man ska tackla den biten först när allt det tekniska är ordnat el. borde man göra det innan man ens har en plattform att stå på om ni förstår vad jag menar?

lägg till Tullverket på listan oxå dem får man inte glömma

Permalänk
Medlem

Det kommer kosta dig en rätt skaplig summa med endast bandbredden.

Den tekniska biten behöver du ju inte lära dig om du vill. Du kan ju alltid låta någon annan sköta om servrarna.

Permalänk
Medlem

Du behöver väl iaf dedikerade server med en massa utrymme och dedikerad/e typ 1Gbit uppkoppling/ar?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffy811
check, check, check.....hmmm listan verkar inte avvika så mycket från min egen 2-Do-lista. Är ni inte säkra på att det finns nån stor fråga till som man behöver addressera? Det känns för enkelt på nåt sätt utöver kompetens biten som att nånting fattas......(*kliar på huvudet*)

ja just det det här med lagliga biten med upphovsrättsmän som ni nämnde. Tycker ni att man ska tackla den biten först när allt det tekniska är ordnat el. borde man göra det innan man ens har en plattform att stå på om ni förstår vad jag menar?

lägg till Tullverket på listan oxå dem får man inte glömma

eftersom du inte talar om vad det gäller blir det ju svårt att säga. först talar du om server enbart i betydelsen service som man uppfattar det, sen om tullen(!)

du ska alltså kränga fysiska varor?

om det istället är imateriela tjänster som du oroar dig för iom upphovsrätten är det absolut det legala du bör börja med eftersom det kommer ta längst tid och dessutom vara förutsättningen för tjänsten. (för du vill ju inte sitta där med en fet men tom server antar jag)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lägger till: Startkapital

Btw, tullverket? motivera

Permalänk
Korsordsguru

Måste bara fråga om du tänkt alltså bjussa på fullängds spelfilmer (tänk hollywood) till kunder gratis? Eller om det är filmer som användarna själva har gjort som bara ska ligga uppe. För sådana tjänster finns ju redan. Så det måste vara dött lopp. Om du inte har någon nytt att komma med som kan sno alla "kunder".

I första fallet krävs det ju ett otroligt kapital om du tänkte börja från scratch och starta en hyffsat "stor" site som erbjuder många filmer. Du lär behöva en personalstyrka på 5-10 pers eller så för att hålla det hela rullande. Som då kommer att arbeta säkert ganska länga utan att företaget får några intäkter, för hur ska det vara finannsierat på längden egentligen? Jag menar, reklamintäkter i all ära, men det lär ju inte räcka långt till dina månadskostnader.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som så många andra säger så ditt största hinder du behöver ta dig förbi, det är att du behöver stålar... Mycket stålar.

Har du det så behöver du inte kunna någonting, utan du kan få kunnit folk att sköta det åt dig!

Visa signatur

Jag är konstig. Är du?
----
http://posera.nu/

Permalänk
Medlem

1.)

Citat:

Du behöver väl iaf dedikerade server med en massa utrymme och dedikerad/e typ 1Gbit uppkoppling/ar?

Yes you are absolutely right, and then some!
Vad är det som bestämmer en bandbredds kapacit mest, är det den s.k. kommersiella linans storlek el. serverhårdvarornas antal samt kapacitet som dikterar hur många som får tillgång samt snabb neddladning från en server?

2.)

Citat:

....någon större ISP för att skaffa en kommersiell lina...

Vilka är dem större ISP i Sverige som tillhandahåller kommersiella linor? Jag kontaktade mitt privata bredband Glocalnet men dem hade inga företags tjänster sade dem. Så den enda dominerande stora ISP:en jag kan tänka på är Telia (väntar fortf. svar från dem, typiskt deras organisation hehe) finns det fler alternativ? Ska jag kanske satsa på ISPs utomlands istället?

3.)

Citat:

(om filerna är copyrightskyddade och inte får spridas hur som helst) måste du ju skaffa avtal med film och musikbolagen. Här jobbar alla jurister och det är nog inte det lätaste att fixa sådant.

Citat:

eftersom du inte talar om vad det gäller blir det ju svårt att säga. först talar du om server enbart i betydelsen service som man uppfattar det, sen om tullen(!)

Citat:

Btw, tullverket? motivera

Om man säljer mp3 + avi filer från en Svensk server till nån konsument utanför EUs handelsgränser, typ nån Amerikan el. Asiat som laddar utanför EU ja då lär inte tullen hålla tyst när mängderna uppgår till tusentals.

Citat:

du ska alltså kränga fysiska varor?

Nej enbart mp3 och avi filer!

4.)

Citat:

Måste bara fråga om du tänkt alltså bjussa på fullängds spelfilmer (tänk hollywood) till kunder gratis? Eller om det är filmer som användarna själva har gjort som bara ska ligga uppe. För sådana tjänster finns ju redan. Så det måste vara dött lopp. Om du inte har någon nytt att komma med som kan sno alla "kunder".

Mitt mål är fullängds TV samt Bio filmer. I "normal" upplösning inte IpodTV lurendrejeriet. Till en kostnad som är fördelaktig för IT-konsumenten samtidigt som det skapar en gynsamm utveckling för industrin som skapar dessa underhållnings medier (Film, musik, spel)
Angående nyttan mina tankar är fortfarande spridda lite överallt, jag arbetar fortf. på den biten och försöker knyta ihop säcken så att det blir nånting hållbart som förhoppningsvis ska främja marknaden som för IT-konsumenterna. Just nu är jag upptagen med att ta reda på dem tekniska bitarna så jag har inte hunnit göra nånting på den här fronten ännu!

5.)

Citat:

Som så många andra säger så ditt största hinder du behöver ta dig förbi, det är att du behöver stålar... Mycket stålar.
Har du det så behöver du inte kunna någonting, utan du kan få kunnit folk att sköta det åt dig!

Jag har inte pengarna i handen precis, men om affärssystemet håller långsiktligt. Vilket är anledningen till att jag måste gräva i tekniken själv trots att jag inte kan nåt är för att jag måste identifiera alla kostnader samt utgifter innan jag hissar upp seglen och skickar iväg flaskposten
Om jag kan få siffrorna i ekvationen att stämma samtidigt som jag kan visa på + för intressenterna.
Då lär jag inte behöva knacka på så många dörrar för att få dem pengar jag behöver, om inte Svenska riskkapitalister vill lira med mig då får jag väl blicka utomlands vilket inte lär vara nåt problem.

Fast jag skulle ju föredra om det blev nåt Svenskt ägt av det hela typ som gamla Ericsson.
If all else fails, då får jag väl skicka iväg Pandoras box till Anti-piratbyrån el. nåt. Då lär min idé få leva sitt eget liv utan att nåt bolag köper min tystnad för att beskydda sina "gamla" affärssystem.

6.)

Citat:

Mmmm...lite svårt att säga det med bara några meningar va, jag försökte förklara för några temp-juridiska-mentorer dem fattade ingenting av vad jag ville säga och jag visste inte, och vet fortf. inte hur jag ska förklara för folk i ett andetag. Låt oss säga att jag har skrivit ner allt på 30 sidor, och det enligt mig är inte tillräckligt många sidor för att sätta ner mina tankar på papper.....

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara någon festbajsare men ibland blir det bara för mycket.

Det är kanon med att ha ambitioner men vet du vad, du siktar inte bara ovanför trädtopparna utan snarare över månen.
Jag ser så många oklarheter att jag inte vet var jag ska börja, men allt kan härledas till bristen på kunskap. Oavsett hur mycket du vill kommer det _inte_ att fungera.

Permalänk
Hedersmedlem

3:
"Nej enbart mp3 och avi filer!"
Du kommer ha tuffa förhandlingar med musik- och filmbolagen om att få sälja utan DRM-skydd. De ryska som gör det (säljer snorbilliga mp3:or) är väl inte helt lagliga eller hur det var?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att plocka ner dig lite på jorden: Hur ska du få någon som satsar dom mängder pengar som behövs när du inte ens kan förklara exakt hur och vad du vill göra?
Och som någon sa, har du bara pengar behöver du ingen kompetens - den går att köpa. Men du behöver pengar till det också, och för att få pengar behövs kompetens. Enkelt va?

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Citgho

Och som någon sa, har du bara pengar behöver du ingen kompetens - den går att köpa. Men du behöver pengar till det också, och för att få pengar behövs kompetens. Enkelt va?

har man pengar behövs iof ändå kompetens för att placera dem också..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kommer _ALDRIG_ få sälja icke-DRM musik och filmer. Du åker bakom galler direkt.

Tror du ingen tänkt på det tidigare?

Juridiska problemen är väll störst, tekniska är minimalt. Skaffa en snabb server nånstans och lägg saker på med en website.