Problem med basplacering

Permalänk
Medlem

Problem med basplacering

Hej,

jag har just köpt ett Logitech Z-5500, vilket enligt min mening låter mycket bra och är mycket kraftfullt för sin prisklass. Detta inlägg handlar inte om Logitech Z-5500, utan om dess baslåda.

Baslådan är en bandpasslåda med ett 10" stort element, och har en kontinuerlig maxeffekt på 188W. Hur stor toppeffekten är vet jag inte, men gissningsvis ca. 360W. Det räcker gott och väl för att skada min lilla lägenhet.

Problemet är att jag denna gång inte får till placeringen alls!

Vart än basen står i rummet hörs den knappt när jag sitter i soffan, där det är tänkt att man sitter när man lyssnar på ljudet. Att placera basen i ett hörn ger tre fördelar:
1. Basstyrkan (volymen) höjs
2. Distortionen sänks
3. Oönskade resonanser minskas

Men jag har alltså problem med spridningen av ljudet.

Jag hör basen väldigt bra i övriga delar av lägenheten, och i vissa punkter ligger "perfekta punkter" där basen låter både bra och mycket. Så fort jag sätter mig i soffan tystnar det dock, fönsterrutorna skallrar fortfarande men basljudet har försvunnit.

Jag provade det klassiska utplaceringsexperimentet med att vågvända basen genom att placera basen där mina öron ska sitta och sedan krypa efter golvet för att höra vart det låter bäst och basen därmed bör placeras. Dock hördes basen inte bra i någon punkt längs hela golvet!

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, ska jag behöva slå ut en vägg för att få basljudet i den punkt jag vill?

Permalänk
Medlem

jag har samma problem men med lite kraftigare grejer, men principen är densamma, i alla hörn är basen väldigt stark oavsett vart jag har lådan(nästan). spridningen på basen är riktigt kass, i mitten av rummet låter den knappt alls, vet inte hur man skall fixxa till detta eller var den ska vara, skall testa mer placeringar senare, men den e ganska stor och den fungerar ypperligt som natttygsbord.:)

får hoppas någon som kan det där kommer och säger hur man ska placera basen för obtimalt ljud och hur rummet ungefär skall vara möblerat, dock blir det lite jobbigt om man måste möblera om hela rummet efter högtalarna, riktiga audiofiler gör ju detta men dom har oftast ett rum enbart för detta.

handlar nog mycket om vilken sorts låda det är, själv har jag byggt en vanlig låda med ett hål för högtalar elementet o satt in det där, dock så är lådan lite för liten. funderar på en enkel eller dubbel bandpass, måste dock läsa på om för och nackdelar.

du kan ju pröva lite mer placeringar o se om du kommer fram till något?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Hehe.

Det är ruskigt svårt att ge några generella subbasplaceringstips, då det beror
enormt mycket på rummet den ska spela i.

Jag har däremot sett en PDF någonstans som "kan det där",
jag ska genast leta lite efter den och lägger upp den här ifall jag hittar den.
Under tiden frågar jag er om ni bara placerar basen så att den spelar rakt ut från väggen, eller om ni har testat att ställa den så den spelar "längs med" rummet, förslagsvis mitt på "långvägg" - ifall inte rummen då inte är kvadratiska..
(Skiter sig kanske helt ifall basen spelar neråt, det visste jag inte i så fall.)

Mvh

Permalänk
Inaktiv

Lägg den under soffan, blir balla rysningar i skräckfilmer med dova toner så att soffan guppar

Permalänk
Medlem

Ett tips som ser lite lustigt ut.

Ställ basen där du skall sitta, dvs vid soffan. Kryp sen runt i rummet och lyssna vart du får bäst bas.. Ställ basen där

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det skrev han ju att han redan gjort! Utan bra resultat dessutom.
Jag är inne på Getskäggs's linje, vänd porten utåt eller låt den spela längs med väggen.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Problem med basplacering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Vart än basen står i rummet hörs den knappt när jag sitter i soffan, där det är tänkt att man sitter när man lyssnar på ljudet. Att placera basen i ett hörn ger tre fördelar:
1. Basstyrkan (volymen) höjs
2. Distortionen sänks
3. Oönskade resonanser minskas

Det där är inte riktigt sant. Volymen höjs därför att ljudvågorna studsar (nästan) direkt mot väggen. Distorsionen påverkas inte alls, och "oönskade resonanser" är ju precis vad du får om du ställer basen i ett hörn - basen kommer inte enbart från högtalarna utan även från dina väggar. Som bonus får även dina grannar en härlig dos infravågor, vilket kanske inte alltid är önskvärt.

Akustik är ganska komplext, och det är ju inte ebart högtalarplaceringen som avgör var sweet spots och dödzoner uppstår. I ditt fall verkar det ju som att soffan står i en av rummets dödzoner.

Mitt förslag är följande:

Möblera om så att ditt huvud hamnar där det låter bra.
Dämpa upp rummet (bygg basfällor) för att minska resonans och påföljande interferens. Det är viktigare att rummet låter homogent än att basen låter högt - sånt fixar man med förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Problem med basplacering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Det där är inte riktigt sant. Volymen höjs därför att ljudvågorna studsar (nästan) direkt mot väggen.

Distorsionen påverkas inte alls, och "oönskade resonanser" är ju precis vad du får om du ställer basen i ett hörn - basen kommer inte enbart från högtalarna utan även från dina väggar. Som bonus får även dina grannar en härlig dos infravågor, vilket kanske inte alltid är önskvärt.

Njae skulle jag säga till dina förklaringar. Basen kommer ju bete sig mer som en 1/8 sfärisk "pol" istället för den något mer sfäriskt runda "polen" du skulle få annars.
Iomed att arean minskar så kommer trycket för samma inmatad effekt att öka. Och det kommer i sin tur att betyda att du får lägre distorsion iomed att du inte driver elementet lika hårt.

Och med tanke på hur långa infravågornas våglängder är så kan jag med stor säkerhet säga att det inte spelar någon roll vart i rummet han ställer den för grannarna kommer höra(eller inte höra) ändå.
Givetvis har jag bortsett från högre frekventa ljud som eventuellt kan skapa stående vågor etc...

Permalänk
Hedersmedlem

Vi säger ju ungefär samma sak. Bas fortplantas bra i väggar (de är ju som stora trumskinn) men att flytta basen en bit från väggen kommer förhoppningsvis att dämpa resonansen eftersom vågorna bromsas något av luften. Distorsionen minskar för att du sänker volymen, inte på grund av placeringen i sig självt.

Där jag inte håller med dig är huruvida det är bra eller dåligt att ställa bashögtalaren i hörnet. Jag hävdar att man vill höra direktljudet, inte de reflekterade vågorna. Om du då flyttar högtalaren från väggen och dämpar upp rummet får du ett bättre ljud.

Jag tror det hela kan förklaras av att jag är ute efter ett "torrt" basljud - mitt drömrum är nästan fritt från resonans och reflektioner. Du pratar om hur man får mest "bang for the buck", utan några särskilda krav på akustikbehandling.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt om jag vill hålla med dig om att bas "fortplantar" sig i väggar. Jag skulle hellre se att det är "stumma" väggar som ljudet bara reflekterar i.

Självklart minskar distorsionen pga att man har lägre volym och inte pga placeringen. Dåliga ordval från min sida

Direktljud,upplever jag, mest viktigt vid högre frekvenser. Problemet med subbar är att dom har en hel del distorsion högt upp i frekvensbandet vilket gör att man helst inte vill ha reflektioner. Men reflektionerna <80Hz tror jag inte är något större bekymmer för gemene man i vilket fall.

Jag vet inte om du syftade på mig men jag påstod inte direkt att det var bra eller dåligt att ställa en sub i hörn. Jag mera påpekade dom "positiva" effekterna av att göra det.

Permalänk
Hedersmedlem

Ah, men väggar är inte stumma. Dra knytnäven i närmsta innervägg så hör du oftast en tydlig ton. Det varierar självklart med byggmetod och material, men de flesta "vanliga" väggar svänger som trumskinn. Sätter du en ljudkälla nära en innervägg vägg så exciterar du den att svänga i en viss frekvens, och där har du problemet.

Permalänk
Medlem

Diskussionsvändning

En basplacering i hörn ger lägre distorsion p.g.a. minskad volym och därmed ansträngning, det var det jag syftade på men kanske lite otydligt.

Ljud vid frekvenser över ca 200 Hz låter bättre när de är riktade såklart, men när det handlar om en subwoofer pratar man oftast inte om riktat ljud, främst p.g.a. det inte hörs skillnad om bas vid låga frekvenser är riktade eller inte. Inte ens den mest inlyssnade kan avskilja en reflekterad djup (t.e.x. 50 Hz) baston från en riktad så länge den är lika stark.

Bortsett från ovan diskussion ang. riktade bastoner, grannsämja o.s.v. vill jag vända trådens diskussion åt ett annat håll eftersom jag i detta läge bara är intresserad av att överhuvudtaget höra basen i min soffa.

Hur skulle jag kunna "fasvända" ljudet tillräckligt för att höra ljudvågorna i den punkt jag vill?

Kan jag ställa subwoofern på en 1m hög platå? Dämpa taket? Vända på plus/minuspolerna till baselementet? Vända lådan upp-och-ner? Ställa en massiv staty på andra sidan väggen?

Och så vidare

Permalänk
Medlem

hur e det med en baslåda med sne bakvägg för att få ludet att studsa på ett annat sätt, läste att det kan ge bättre bas spridning, altså att högst upp är djupet på lådan ca 20cm och längst ned 40 cm, gör det någon skillnad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lösning: Köp en större baslåda

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Medlem

Hmm.. jag har inte hittat PDF:en jag yrade om ännu, men har en rolig länk istället.
Lite lätt overkill för ett Logitechsystem kanske men wtf..:
http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Mvh

Permalänk
Medlem

bra ju, kan nog hjälpa mig mer med min 15 tumms subba, fast elementet behöver en ny låda, min är HELT felkontruerad, men fungerar, skall först hitta en bra och närbelägen brägård!

EDIT: massiv overkill på länken där, måste man ju ha ett rum ENBART för ljud ju!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid testa tricket att ha baslådan där du sitter och sen lyssna runt i rummet efter vart det låter bäst. Det är inte 100%-igt men...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
bra ju, kan nog hjälpa mig mer med min 15 tumms subba, fast elementet behöver en ny låda, min är HELT felkontruerad, men fungerar, skall först hitta en bra och närbelägen brägård!

EDIT: massiv overkill på länken där, måste man ju ha ett rum ENBART för ljud ju!

Vill du att det ska låta bra, så...

Men återigen - det går att göra mycket enklare justeringar. Möblera om, låt smutstvätten lagras i hörnen, ha alltid ett par polare i rummet...

Permalänk
Medlem

ok får ta hem några polare och säga att dom skall trycka upp sig i hörnen så blir dom nog glada...eller kanske inte...

Visa signatur