Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Blir spel tråkigare och tråkigare?

Permalänk
Medlem

Blir spel tråkigare och tråkigare?

Jag slutade spela WoW i somras, och det var nästan det enda spelet jag spelade under ett och ett halvt års tid. Under tiden jag slutade med WoW så köpte jag ett antal spel i förhoppning på massvis med speltid. Jag inhandlade spel som Battlefield 2, Call of duty 2, Oblivion, Quake 4, Faces of War, Company of Heroes, Guild Wars, Dawn of War, City of Heroes. Jag spelade spelen några timmar var sen spelade jag dom aldrig mer. Jag har gett dom ytterligare några chanser att få mig fast, men icke. Jag öppnar steam och vips får man syn på ett spel vid namn Defcon, ser onekligen intressant ut. Jag läser lite om det och bestämmer mig för att köpa det, i förhoppningar om något nyskapande. Jag sitter ett antal timmar med det, stänger ner. Nästa dag sitter jag kanske någon timme, stänger ner och sen dess har jag knappt rört spelet. Jag har gett många spel, i olika genrer chansen att få mig fastklistrad i flera timmar, istället blev det några få timmar. Jag har testat att köra några klassiker som Duke Nukem 3D eller Death Rally, samma här, tröttnar fort som attan.

Förr i tiden kunde man sitta timma ut och timma in i flera veckor med spel. Det spel som har en sista chans som kan påverka mig att fortsätta spela spel överhuvudtaget är Neverwinter Nights 2. Jag har förhoppningar på stor kampanj, bra multiplayer, samt toolsetet där man kan skapa egna äventyr. Blir detta spel dåligt, så kan det bli bland det sista PC-spelet jag köper. Jag ska ge Wii en chans till jul, då det bjuder på nyskapande spelupplevelse med sin kontroll. Annat än detta ser inte 2007 så ljust ut för mig om man tänker på gaming. Visst vet jag inte alla spel som kommer ut just 2007 men jag kan tänka mig att några få är nyskapande och bjuder på något som WoW gjorde, lång speltid. Att gå tillbaka till WoW är för mig inte ett beslut jag tänker göra igen, då jag tröttnat på det också faktiskt. För att få till en diskussion så undrar jag om ni tycker att PC-spel eller spel överhuvudtaget börjar bli tråkigare, eller har det med åldern att göra? Diskutera.

Permalänk
Medlem

Ta en paus ett par månader och gå ut och ragga fruntimmer istället. Sen när du känner för att spela någon timme gör det. Den spel-känsla som fanns på 80-talet var nog endast för att det var helt nytt. Idag frågar ungar hur f** man kunde tycka PacMan och annat var kul... Men, men. Ju äldre man blir destu tråkigare blir nyare spel, oftast.

Mina 0.02$

Visa signatur

Bara mina två cent.
P.S. Var i Amerika för länge, glömde bort vad mitt andra konto-namn var! \o/

Permalänk
Medlem

Re: Blir spel tråkigare och tråkigare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ostbulle
Jag slutade spela WoW i somras, och det var nästan det enda spelet jag spelade under ett och ett halvt års tid. Under tiden jag slutade med WoW så köpte jag ett antal spel i förhoppning på massvis med speltid. Jag inhandlade spel som Battlefield 2, Call of duty 2, Oblivion, Quake 4, Faces of War, Company of Heroes, Guild Wars, Dawn of War, City of Heroes. Jag spelade spelen några timmar var sen spelade jag dom aldrig mer. Jag har gett dom ytterligare några chanser att få mig fast, men icke. Jag öppnar steam och vips får man syn på ett spel vid namn Defcon, ser onekligen intressant ut. Jag läser lite om det och bestämmer mig för att köpa det, i förhoppningar om något nyskapande. Jag sitter ett antal timmar med det, stänger ner. Nästa dag sitter jag kanske någon timme, stänger ner och sen dess har jag knappt rört spelet. Jag har gett många spel, i olika genrer chansen att få mig fastklistrad i flera timmar, istället blev det några få timmar. Jag har testat att köra några klassiker som Duke Nukem 3D eller Death Rally, samma här, tröttnar fort som attan.

Förr i tiden kunde man sitta timma ut och timma in i flera veckor med spel. Det spel som har en sista chans som kan påverka mig att fortsätta spela spel överhuvudtaget är Neverwinter Nights 2. Jag har förhoppningar på stor kampanj, bra multiplayer, samt toolsetet där man kan skapa egna äventyr. Blir detta spel dåligt, så kan det bli bland det sista PC-spelet jag köper. Jag ska ge Wii en chans till jul, då det bjuder på nyskapande spelupplevelse med sin kontroll. Annat än detta ser inte 2007 så ljust ut för mig om man tänker på gaming. Visst vet jag inte alla spel som kommer ut just 2007 men jag kan tänka mig att några få är nyskapande och bjuder på något som WoW gjorde, lång speltid. Att gå tillbaka till WoW är för mig inte ett beslut jag tänker göra igen, då jag tröttnat på det också faktiskt. För att få till en diskussion så undrar jag om ni tycker att PC-spel eller spel överhuvudtaget börjar bli tråkigare, eller har det med åldern att göra? Diskutera.

Låter som det är du som är trött på spel i övrigt och inte spelen som är dåliga;)

Men ett riktigt bra spel om du gillar spel där man följer story, alltså inget multiplayer alls så säger jag bara Mafia. Tycker det är det bästa spelet som gjorts.

Permalänk
Medlem

Jag tror det största felet är att de lägger för mycket krut på grafiken och tappar spelkänslan på vägen.

Typ Obivion, grafiken är det grymmaste man sett, men spelkänslan är obefintlig, tröttnar efter ett par timmar.

För mig kan grafiken vara lite sämre bara det är bra spelkänsla.

Om NeverWinterNights 2 floppar så kommer jag att lägga PC-spel på hyllan.

Permalänk
Avstängd

Det är samma för mig. För längre sedan så kunde man sitta och spela ett visst spel flera dagar i sträck. Numera så brukar jag tröttna efter någon timme, kanske mer. Och då försvinner spelet från datorn för gott.

Men lite Deja Vu (för övrigt ett väldigt bra spel till NES ) känsla blir det ibland... på så sätt att det inte alltför ofta är så mycket nytänkande i nya spel. Finns en hög med undantag såklart.

T.ex. Far Cry: Ett first person shooter-spel som hade enastående grafik. Det var otroligt bra rent visuellt. Men det har gjorts förut... nästan. De allra flesta spelen har ju en grundsten som de bygger på. Grafiken uppdateras, ny teknik, ny story...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jag tror det största felet är att de lägger för mycket krut på grafiken och tappar spelkänslan på vägen.

Typ Obivion, grafiken är det grymmaste man sett, men spelkänslan är obefintlig, tröttnar efter ett par timmar.

För mig kan grafiken vara lite sämre bara det är bra spelkänsla.

Om NeverWinterNights 2 floppar så kommer jag att lägga PC-spel på hyllan.

absolut är det så, det finns några relativt nya spel (Tex Mafia som nån sa) visst det är inte jättenytt men ändå..som har kännsla men oftast är det grafiken som dom lagt ner jobb på..gammla Nes eller Amiga spel var så otroligt mer välgjorda..ungefär samma sak man kan säga om man jämför dagens filmer mot filmer som är 10-20 år gammla..

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Re: Blir spel tråkigare och tråkigare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ostbulle

Oj vad jag känner igen mig... HAr känt så här i ett par år nu och går ständigt och hoppas att det ska komma ett spel som kan fånga mitt intresse som förr... Sist jag spelade ut ett spel var HL2 som jag faktiskt tyckte var kul...
Nu sätter jag mitt hopp till Crysis som jag är säker på att jag kommer spela igenom. Men i övrigt känner jag precis likadant som trådskaparen.
Jag tror att det beror mycket på åldern. Man är inte lika lättroad längre. JAg är 27 år btw.

Permalänk
Medlem

Du har blivit kräsen

Nej, men du har nog mest tröttnat på spel bara, ta en paus, gör något annat ett tag så ska du se att du uppskattar spelen lite mer.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Avstängd

Nej, spelen blir inte sämre. Dom blir bättre. För att ge er ett lysande exempel: Jag har aldrig i hela mitt liv spelat Chrono Trigger. Det är ansett som ett av dom bättre rollspelen som någonsin har gjorts så vitt jag vet, men jag tycker verkligen inte att det är bättre än något av dom nyare rollspelen jag har spelat, t.ex. Oblivion eller Knights of the Old Republic.

Alltså kan vi genom att titta på min erfarenhet, som är den enda som spelar roll, att spelen visst blir bättre nu för tiden och dom som tycker annorlunda heter mangemani och mest av allt vill ses som "old school".

Tack för er tid.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

"Blir spel tråkigare och tråkigare?"

nej, men folk verkar bli kräsnare och kräsnare...

Jag menar tröttna på Oblivion på ett par timmar! Jag ligger på drygt 400 timmar och jag har inte tröttnat på långa vägar.

Om man bara sitter och lirar FPS kan jag förstå att man tröttnar, det måste vara jobbigt att köpa ett nytt lir varje vecka eftersom man klarar dom på under 20 timmar. Variera er lite.

Morrowind, Oblivion, Gothic 1-3. Så där nu klarar ni er i ett halvår kom igen i vår.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

Känns som det kommer en sån här tråd varje månad eller nått, alltid någon som klagar på spelen är för dåliga eller att dom tröttnat. Gör något annat då ett tag, är väl inte så svårt?

Permalänk

Nästan alla spel du nämde utom Oblivion och GW är ju väldigt lika varandra också, inte så konstigt att du tröttnar. Men ja det görs mycket skitspel idag.. mycket grafik, lite innehåll. Det är iaf min åsikt.

Gothic 3 är ett ganska säkert kort efter de fixat buggarna iaf.. (lite som en blandning av Morrowind och Fable för de som inte spelat serien innan).

Visa signatur

Go for the eyes, Boo, GO FOR THE EYES! RAAAAAAAAAAAURGH!!!

Permalänk
Medlem

Min teori sammanfattad i 2 ord:
"För lätt"

När man var mindra så kunde man sitta i timmar med att komma förbi en viss nivå, ett visst monster eller en viss boss. Det var hur svårt som helst, Jag menar, finns det nån här som på allvar kan säga att t.ex. gradius är ett lätt spel?

Och det är här jag tror rätt mycket har sin grund. Förr så brydde sig ingen om utifall ett spel var lite för svårt, det var bara en ytterligare utmaning. Om lilla pelle på 6 bast inte klarade av det alls förren han blev 8 så var det helt ok, för det skule vara så svårt. Det hela blev en utmaning, och därför blev det ju mer belönande när man till slut klarade av det. Man blev ordentligt glad och rejält upplyft av det hela, även om man tillbringat timme efter timme med att nöta samma saker om och om igen.

De enda spel jag sett de senaste åren som haft ens i närheten av samma nivå är väl Viewtifull Joe och Ikaruga, och det är två spel man faktiskt blir glad när man klarar. Till detta hör att jag nog var bättre på att spela när jag var mindre. Visst, nu kan man tänka efter ordentligt och komma på avancerade strategier och annat, men jämför man hur jag spelar nu med hur jag spelade för 10 år sen så skulle mitt yngre jag smiska mig både gul och lila-prickig på 2 röda.

Idag ska alla spela kunna klaras av precis alla som spelar dem känns det som. Även spel som klassas som svåra är i jämförelse med förr inget mer än en barnlek. Resultatet är att man inte får ut lika mycket av att klara ut dem, och spel efter spel som inte ger så mycket börjar kännas enformiga och grå. Om man då dessutom tar med i beräkningen denna absurda besatthet över grafik så kan det ju inte gå så mycket mer än utför tycker jag. Förr hade man inte grafiken som ett medel för känsla, utan det var saker som kontroll, innehåll och livslängd som avgjorde kvalitén på ett spel, inte hur många polygoner man fick plats med. Visst bidrar grafik till en form av spelkännsla, nämligen inlevelsen i spelvärlden. Men grafisk känsla och spelkännsla i form av innehåll skiljer sig åt rätt mycket, och idag tror jag man överdoserat på det ena.

Så tillbaka med de galet svåra spelen, de där man kan sitta i timmar med utan att störa sig på dålig kontroll eller viktlöst innehåll, så kanske man kan börja känna sig som en kung igen när man faktiskt klarar av dem

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

hmm leta fram några gammla godingar om du har en gammal konsol som T.e.x Nes...

Super Mario Bros 1 och 3 håller än idag:P

Back to The80s;)

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att problemet är att dom flesta spelen redan är gjorda, att de flesta genrerna redan är utforskade. Det kommer givetvis nyskapande spel men inget helt nytt eller som bara gjorts ett fåtal gånger tidigare. Det som oftast räknas som bra spel idag är de spelen som bygger på välkända koncept och har blivit mer slipade än de flesta andra spel (EA är ett bra exempel på detta).

Men det kommer ju faktiskt i princip helt nya spel, däribland Defcon som du nämde och Darwinia från samma företag. Fast det finns ju hela tiden liknande spel som man har kört innan och då kan jag tänka mig att man tröttnar fortare.

Enda tipsen jag kan komma på är att
1) sluta spela ett tag och se om det hjälper
2) skaffa annat intresse, film, sport, modelltåd, you name it

Mvh Oscar

Permalänk
Medlem

Re: Re: Blir spel tråkigare och tråkigare?

Tar nog och följer era råd med att sluta spela ett tag. Får se om det hjälper mig få tillbaka spelglädjen. Det är lite som belga säger också att spelen är för lätta idag, jag personligen föredrar svåra spel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Låter som det är du som är trött på spel i övrigt och inte spelen som är dåliga;)

Men ett riktigt bra spel om du gillar spel där man följer story, alltså inget multiplayer alls så säger jag bara Mafia. Tycker det är det bästa spelet som gjorts.

Jag köpte Mafia dagen det kom ut och jag älskade det från början till slut. Helt underbar story, med varierande uppdrag och bra action. Lagom svårt också, hoppas helt klart på en uppföljare, men jag tror inte vi kommer få se någon tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också spel har blivit tråkigare. Lirade som mest när Mega Drive, saturn och playstation va heta. Rollspel efter rollspel. På senare tid kan jag inte fastna för ett rollspel. Blir att man bara lägger ner. Jag tror det helt klart är att man tröttnar när man blire lite äldre. Flera av mina vänner har slutat spela också. så de är nog så de ligger till

Dock så är wow lite små kul, om man nu kan hitta grupp för olika saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
"För lätt"

När man var mindra så kunde man sitta i timmar med att komma förbi en viss nivå, ett visst monster eller en viss boss. Det var hur svårt som helst, Jag menar, finns det nån här som på allvar kan säga att t.ex. gradius är ett lätt spel?

och det är det nu eller?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
och det är det nu eller?

Nej men det sa jag väl inte, det är precis lika skadat svårt nu som då
Nu menade jag ju inte att ett gammalt spel skulle ha blivit lättare eller svårare med tiden, det är det som är poängen. Hur många spel som släpps idag kan på allvar sägas vara riktigt svåra? Hur många spel idag kommer kännas lika svåra om 10 år som de gör idag? Och hur många håller en lika stenhård svårighetsgrad för alla? De flesta spel idag upplevs antingen som lätta eller svårare beroende på hur man själv är. Idag känns vissa spel jättelätta, antagligen mest för att man själv har lättare för vissa saker, men även spel som man själv inte har en läggning för erbjuder sällan några riktiga utmaningar. Det känns ändå som att man förr tog mindre hänsyn till om alla skulle kunna klara av ett spel.

Phantasmogoria, gradius och en uppsjö av andra spel är ju sjukt svåra, även för de som faktiskt har en läggning för just de typerna av tänkande och spelande. För alla andra är de inte bara svåra utan värre. Förr verkar svårighetsgraderna ha satts så att även de med olika former av läggning för speltypen skulle få en utmaning, även om den givetvis skulle vart mindre än för de utan denna läggning. Idag verkar det vara de utan läggning som sätter gränserna för svårighetsgraderna, där de på neutral eller plus-sidan av skalan helt enkelt får finna sig i att det knappt blir någon utmaning alls.

Jag själv t.ex. Jag har lätt för logik, strategi och problemlösande, Dock är det lite vättre med reaktionerna. Jag gillar även rpg och äventyr. Detta ger mig stora fördelar i spel så som MGS, olika rpg-spel, tycoon-serien och annat. Dock har jag svårare för CS, Halo och gänget, där reaktioner spelar största rollen. Jag har skitlätt för att komma på taktiker och leda andra i sådana spel, men jag är inte så bra på att faktiskt spela dem själv. Men där svårighetsgraderna förr verkar ha satts så att jag som strategi-människa skulle fått enordentlig utmaning av ett strategispel, verkar spel idag sättas så att folk som inte är strategi-människor ska få en utmaning i strategispel, varvid vi som faktiskt har lätt för det, eller bara är neutrala, får en som bäst minimal utmaning. Precis som att FPS verkar utformas så att vi som faktiskt har svårt för dem ska få en utmaning vi klarar av, där förr kanske vi aldrig skulle ha klarat av dem.

Resultatet imo är att spel idag inte blir lika belönande då de spel man gillar sällan erbjuder en utmaning, eftersom svårighetsgraderna är utformade så att de som inte gillar spelen bara ska behöva lägga ner minimalt med möda...

Edit**
Har lite svårt att hitta orden ikväll, därav uppsatsen ^^

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
hmm leta fram några gammla godingar om du har en gammal konsol som T.e.x Nes...

Super Mario Bros 1 och 3 håller än idag:P

Back to The80s;)

Kan jag komma? Jag tar med öl och mackor! Med Super Mario Brothers är vilken kväll som helst räddad!

Visa signatur

Bara mina två cent.
P.S. Var i Amerika för länge, glömde bort vad mitt andra konto-namn var! \o/

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej men det sa jag väl inte, det är precis lika skadat svårt nu som då
Nu menade jag ju inte att ett gammalt spel skulle ha blivit lättare eller svårare med tiden, det är det som är poängen. Hur många spel som släpps idag kan på allvar sägas vara riktigt svåra? Hur många spel idag kommer kännas lika svåra om 10 år som de gör idag? Och hur många håller en lika stenhård svårighetsgrad för alla? De flesta spel idag upplevs antingen som lätta eller svårare beroende på hur man själv är. Idag känns vissa spel jättelätta, antagligen mest för att man själv har lättare för vissa saker, men även spel som man själv inte har en läggning för erbjuder sällan några riktiga utmaningar. Det känns ändå som att man förr tog mindre hänsyn till om alla skulle kunna klara av ett spel.

Edit**
Har lite svårt att hitta orden ikväll, därav uppsatsen ^^

hehe.. alltså:

mina reaktioner har säkert också skadats lite sen NES-tiden då, för jag kan då inte minnas att det första spelet var så överjävligt som femman är.

(sen kom samlingen med de tidigare spelen nyligen om du vill jämföra)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

"För lätt"

För att återgå till Chrono Trigger så har jag inte dött i det spelet än. Eller varit i närheten ö.h.t. Det är mer än vad man kan säga om t.ex. Final Fantasy 7. Att spelen var svårare förr i tiden säger väl sig självt också. Jag är liiiite bättre på Super Mario nu än vad jag var när jag var 5, och då kan jag säga att jag inte spelat skiten sen dess heller.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Jag håller med, man känner sig verkligen inte lika klistrad längre.
Jag spelar knappt alls, och om jag gör det så är det i någon timme, inte mer.

Det enda spel som verkligen fått mig klistrad på senare år är dessa två:
Max Payne 2: Fall of Max Payne
och
Splinter Cell (XBOX)

Annars har det inte varit några bra spel alls =(

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vi växer upp.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

saknar den tiden som det kom en massa skitbra RPGs till PSX/SNES, typ runt 94-99.
Spel som Final Fantasy 4-9(främst 7an såklart), Xenogears Breath of Fire, Crono Trigger o.s.v.

Dock så upplevde jag inte SNES när de just kom ut, utan genom emulatorer lite senare

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Förr, då hade man inte monster grafik utan förlitade sig mer på STORY och spelglädje. I dag kan vilket företag som hällst som har en bra "grafiker" (eller vad man nu ska kalla folket) göra ett spel som släpper. Mest för att det är svårt att föreutse vad spelet har att komma med, vilket är olika för olika personer. Eller ja. Ta world of warcraft som exempel som säkert säljer mycket pga dess PR och det att det är så känt.

Ja det blev lite utdraget, men ni fattar säkert vart jag vill komma ^^

Permalänk
Medlem

Börja spela Pro Evolution Soccer 6 (släpps på fredag) då få ni spelkänsla tillbåka.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz, Fractal Design Define 7 XL, ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570, Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, NZXT Kraken Z73 360mm, ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC, Corsair RM1000i 1000W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0.02$
Kan jag komma? Jag tar med öl och mackor! Med Super Mario Brothers är vilken kväll som helst räddad!

Hahaha

ja förfan det låter bra:)

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
För att återgå till Chrono Trigger så har jag inte dött i det spelet än. Eller varit i närheten ö.h.t. Det är mer än vad man kan säga om t.ex. Final Fantasy 7. Att spelen var svårare förr i tiden säger väl sig självt också. Jag är liiiite bättre på Super Mario nu än vad jag var när jag var 5, och då kan jag säga att jag inte spelat skiten sen dess heller.

Jo fast Chrono trigger och super mario är ju inga direkt svåra spel. Chrono trigger är välgjort, men inte så fruktansvärt svårt direkt och mario har väl aldrig vart någon vidare utmaning när man en gång väl lärt sig att speladet. Och om du blivit bättre på en viss typ av spel kan jag nästan garantera att du blivit sämmre på någon annan typ. Testa istället Phantasmogoria, Gunsmoke, Gradius, eller varför inte de tidigare Megaman-spelen utan att dö. Min poäng var inte att alla spel förr var svårare, utan att man förr tog mindre hänsyn till om alla skulle klara ett spel... Var det vissa som inte gjorde det så var det "synd om dem" som gällde. Idag verkar ingen vilja göra ett enda spel som inte alla kan klara nästan direkt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Minns ännu hur man satt som liten knatte i början av 90-talet, satt och spelade sonic the hedgehog 2 till sega master system.
Skrek och blev galen för att man inte klarade fågelbossen (2:a världen)...
dog ALLTID när det var 2 - 3 smällar kvar =P
Dagens spel är inte samma kännsla, man sitter och försöker Max 2 - 3 ggr (eller första) på en boss eller liknande, sen är han död.
Enda spelen som fortfarande är kluriga är dom när man ska t.ex utlösa ett visst antal saker för att klara banan och man får bara flytta åt ett visst håll

Så spelen blir för Lätta

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer