Permalänk
Medlem

Logga till nytt företag

Tjenare tjenare.

Det ligger till som så att min pappa just blivit egen företagare, igår faktiskt. Hans företag heter "JP Utveckling" (Även om namnet kan komma att ändras med tiden, om han kommer på något bättre). Han sysslar med personalkonsultering, alltså att komma in till företag som har olika typer av problem med personalen för att lösa dessa.

Nu har han kommit till loggan. Han vill ha en enkel logga där det står JPU eller JP Utveckling. Gärna med en snygg lek med bokstäverna JP. Inte något allt för avancerat, utan något som gör sig bra både på en hemsida och på brevpapper. Själv har jag tankar om att det ska gå i någon schysst blåfärg och svart/vitt.

Någon som har lust att komma med lite inspirerande förslag? Ska ta och slänga upp de förslag jag själv kommer på för kritik, så fort jag har gjort dem.

Edit:
Här är första förslaget. Hör gärna lite kritik på den.

Edit2:
Ett till förslag

Permalänk
Medlem

Här är mitt strå till stacken

Permalänk
Medlem

Jag vill inte alls ge mig på ett försök själv. Dock kan jag säga vad jag tycker om de två du visar upp här.

Det första förslaget är mycket rent och snyggt. Däremot är det inte speciellt utstickande, vilket resulterar i att företaget får en ganska "anonym" logga.
Den andra varianten är däremot lite för rörig och svårtydd. Dock inte ful på något vis.

Enligt mig är de snyggaste de som är tydliga och stilrena men har attityd.
Exprementera vidare lite så skall du se att du får till en riktig pärla.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

Tycker den andra loggan var snygg, om du tar typsnittet från den första, eller vilket som helst bara det inte har dom där krumelurerna(fötter?)

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Icanos:
Den var helt okej. Dock lite svår bild, när man inte ritkigt ser vad det är, och det kan vara lite lurigt att koppla till vad han sysslar med (Måste för övrigt säga att jag själv inte ritkigt förstår det. ).
Men att blanda in bilder är nog en rätt bra ide.

Fortsätt gärna komma med fler förslag!

Mellwing, faktum är att det faktiskt är samma typsnitt. Jag tycker inte heller riktigt om krumelurerna på fötterna.

New,
Jag håller helt med dig. Jag vill också att det ska vara en enkel logga, men ja har som lite svårt att få till en bra början som jag kan utgå ifrån. Har försökt klura mycket på att göra något av bokstäverna, så de bildar en bild som man kan assosiera till det han sysslar med. Men det är grymt svårt alltså.

Permalänk
Medlem

om jag hade orkat så hade pricken över I'et blivit ett kugghjul.. men pallade inte, sen är det lördagkväll har inte tid heller

Visa signatur

no.. im not suffering from retardedness.. im enjoying every second of it..

Permalänk

Faktum är att det nog inte alls är så bra idé att blanda in bilder. Det blir oftast inte bra om logon ska tryckas i större storlekar. Bättre att göra en symbol eller "tecknad" bild som är vektoriserad. Jag tycker tyvärr inte någon av förslagen ser särskilt tilltalande ut. Kanske är de för vanliga, och typsnitten passar inte riktigt.
Men fortsätt lek så kommer du säkert fram till något bra till slut:)

MVH

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Mellwing, faktum är att det faktiskt är samma typsnitt. Jag tycker inte heller riktigt om krumelurerna på fötterna.

Inte en chans att det är samma typsnitt.

Ont, tyckte mer om den första.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Skapa i vektorformat!

Jag har bara ett tips till dig! Se till att göra loggan i ett vektorbaserat format direkt! Annars kommer du att åka på det vid tryckning... Vet av egen erfarenhet hur det gick när vi skulle ha dekaler trycka till bilen fick göra om loggan från scratch i ett vektorbaserat program.

EDIT: så glöm alla dina bitmapbaserade photo shop filter...

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem

Outlaw84,
Jo, jag vet att den bör göras vektorbaserad. Men jag tänkte bara att jag börjar med att komma fram till hur den ska se ut i photoshop, eftersom att jag är bättre på det än Illustrator. Sen får jag helt enkelt försöka göra en likadan vektorbaserad.

rIt4rD,
den var helt okej, men det ligger något i det New skrev tidigare, den är inte något speciellt. Den står inte ut på något sätt, utan känns mycket som bara en i mängden.

Permalänk
Medlem

Om han nu ändå ska byta namn senare så tycker jag inte han borde satsa på någon logotyp ännu. Det är inte bra att att visa en logotyp som alla blir vana med och förknippar företaget med och sedan byta namn.

Permalänk
Medlem

Iofs sant. Men det är inte säkert att han ska byta namn. Dessutom äre mest bara kul att leka med loggor ju.

Permalänk
Medlem
Citat:

Iofs sant. Men det är inte säkert att han ska byta namn. Dessutom äre mest bara kul att leka med loggor ju.

Eller så kallar han sig kort och gott: Jpu.

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag spånar lite så kanske en stiliserad bild på typ en dörr som öppnas och släpper in ljus ("ahh, enlightenment" liksom ) eller något som symboliserar ett transitivt skeende, något som går/pekar framåt/uppåt och lite återknyter till att företaget sysslar med utveckling. Blomma som öppnar sig, solstrålar som går genom ett molntäcke/fönster eller annat, bara att spåna. Håll det dock så simpelt som möjligt, under två eller tre olika färger typ. Detta utesluter inte att namnet är med i loggan på något sätt, men det kan också stå lite avskilt från den symboliska bilden.

Enkla symboler är guld värda . Om du har någon symbol i loggan så kan de användas i många andra avseenden i reklamsyfte och annat (se t ex Nike, Puma, Pioneer, Playstation, ...).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Ah, det där lät som många bra idéer hörru. Nu jävlar ska här spånas.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Teetow: snyggt gjort med avkapningen av U:et

Permalänk
Medlem

Teetow, det där var bra grejjor. Men fortförande så saknas det där lilla extra som gör att man måste kolla på loggan två gånger. Men jag uppskattar verkligen att ni kommer med förslag och tips!

Har själv försökt att baka in en pil som pekar uppåt eller något, men det är svårt att få det att se bra ut.

Permalänk
Medlem

kan villigt erkänna att du gjorde det snyggare än mig Teetow :)..
men U'et är lite för likt J'et... tycker jag

Visa signatur

no.. im not suffering from retardedness.. im enjoying every second of it..

Permalänk
Medlem

Något sånt här kanske? Har jobbat vidare lite på Teetow och ritards förslag, men försökt att få den att se lite "snällare" ut. Det hårda blåfärgen tycker jag påminner mer om något slags byggföretag, som typ sysslar med järnrör eller något.

Dock saknas fortförande någon symbolik i bilden, vilket är något jag verkligen tror på.

EDIT:
Förresten, här har vi förslag två fast med samma typsnitt som resten av texten (Ja, jag erkänner, jag hade tagit något annat typsnitt, var bara så säker på att jag aldrig bytte. Men tydligen gjorde jag det.)

(den blev lite skev, i alla fall i min upplösning, öppna i nytt fönster så ser den bättre ut)

Permalänk
Citat:

Något sånt här kanske? Har jobbat vidare lite på Teetow och ritards förslag, men försökt att få den att se lite "snällare" ut. Det hårda blåfärgen tycker jag påminner mer om något slags byggföretag, som typ sysslar med järnrör eller något.

Speciellt påminner toningarna och outlinen om hur loggan, gjord av chefens son, brukar kunna se ut.
Själv föredrar jag att skissa på loggor utan några effekter från början. Den ska ändå fungera i svart outline förr eller senare, så man kan ofta starta där. Sen är det ju inget som hindrar att man lägger på lite effekter i efterhand, viktiga är att grundformen fungerar i sig.

Lekte lite kort och tror inte det blev så bra, men det kan ju ändå inspirera, så det vore waste att bara kasta bort:
http://jonex.info/dump/jpu.svg

Om du inte kör en nyare version av Firefox (eller Opera kanske) så kan du inte se bilden, uppgradera genast. Firefox 2.0 kom ju ut rätt så nyligen, passa på att prova.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Satt o lekte lite med former. Lite väl långsökta kanske men..

Bara lite mer inspiration. PS. ZD har bidragit med inspiration till mig;)

Visa signatur

-Vart då?

Permalänk
Medlem

Hehe, agge, iden påminner rätt mycket om din logga som du har lite här och var.
Men visst, det där kan man absolut leka vidare på. Men hur gör man egentligen sånt på ett smidigt sätt? När jag ska göra former som de där sitter jag och klipper och klistrar med det cirkulära markeringsverktyget. Känns inte alls som ett speciellt smidigt sätt att göra det.

Permalänk
Citat:

Hehe, agge, iden påminner rätt mycket om din logga som du har lite här och var.
Men visst, det där kan man absolut leka vidare på. Men hur gör man egentligen sånt på ett smidigt sätt? När jag ska göra former som de där sitter jag och klipper och klistrar med det cirkulära markeringsverktyget. Känns inte alls som ett speciellt smidigt sätt att göra det.

Hehe, visst är den lik. Men vill man se professionell ut så;) Ne skämt å sido, jag skriver först namnet med en snygg font, sedan funderar jag hur man kan pilla ihop bokstäver eller en symbol som passar. Just denna symbol(bokstavskombination) använde jag Bauhaus 63 (en font) och konverterade textlagret till shapes, sen lekte jag runt med pen-tool och klippt, klistrade, roterade och pillade med banorna tills ja fått nått jag gillade:P

Visa signatur

-Vart då?

Permalänk
Medlem

Nu blev det tyvärr så att tiden tog slut. Imorgon måste han skicka ut de första fakturorna, och då äre lite sent att ändra loggan.

Den slutgiltiga loggan blev en version av mitt andra förslag, fast med bara en cirkel. På visitkortet är det likadant, fast det står bara JPU. Personligen är jag övertygad om att det skulle kunna ha kommit fram en bättre logga om jag/vi bara hade haft en vecka till eller så på oss. Men men.

Så, vem gör hemsidan då?

Permalänk

Man _kan_ köra utan logga i början, bara namnet satt i Helvetica går bra.

Ärligt talat är det rätt idiotiskt att stressa valet av logga, om man planerar att ha den en längre tid.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jo, det är sant. Men han måste som ha en massa visitkort och en massa brevpapper och grejjer på en gång, så det blev klart enklast att bara bestämma sig för en logga.

Permalänk
Hedersmedlem

Kerna fonten, pöjk

(Fulhackad i Photoshop, du får naturligtvis göra om det i Illustrator)

Permalänk
Medlem

Jo, jag kom på det efter att jag lagt upp den. Nog för att jag inte har en aning om vad "Kerna" betyder, men jag ökade avståndet mellan bokstäverna.

Har inte orkat göra den i Illustrator än. Är osäker på om den någonsin kommer tryckas någon annanstans än i vår egna skrivare. Dessutom ären ändå i 5088x1880 pixlar nu.

Jag gör om den när det behövs helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem

Njae, "kerna" betyder att man justerar avståndet mellan varje bokstavspar för att det ska se mer harmoniskt ut. Den automatiska kerningen slår lite slint ibland.

Wikipedia vet mer.