Permalänk
Medlem

Cisco Utbildning....!!

Hejsan undrar om någon vet något om Cisco??
Skulle vilja lära mig deras system. vet ni om det finns billiga kvällskurser eller nått liknande??

Visa signatur

Dator: Vad arbetsgivaren ger mig :-)

Permalänk
Medlem

Nu ska jag komma med ett tråkigt inlägg.
www.cisco.com?

Permalänk
Medlem

hahahah har kollat där men DET E JU RENA djugeln

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://cisco.netacad.net borde ha länkar till ställen där du kan gå kurser.

Permalänk
Medlem

jag pluggar cisco CCNA cert just nu är väldigt intresant och lärorikt vi läser den på 2år men man kan nog läsa inn den på 4-6 månader utan större problem är iufs bara klar med 1/4del men läs det du ångrar dig inte ...
sen kan man läsa CCNP efteråt och en eller 2 delar efter det.
http://cisco.netacad.net

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk

Borde finnas på Komvux. Vi hade det i gymnasiet.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem

Har läst CCNA1-4 och läser nu CCNP1-4 på Högskolan. Kolla runt lite, borde finnas fler högskolor i Sverige som erbjuder det.

Permalänk
Vila i frid

Annars är det bara beställa hem en bok, köpa en simulator och rocka loss

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem

vad e en simulator??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppe_85
vad e en simulator??

Simulerar Cisco utrustning. blir lite dyrt annars

Permalänk
Medlem

Nån som har hittat en CCNA distansutbildning?

Permalänk
Medlem

var kan man hitta eb sådan simulator... nopp inge utbildning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damp81
Nån som har hittat en CCNA distansutbildning?

Japp, gissa vem?

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=...

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Läst CCNA 1,2,3,4 - YUCK!

Permalänk
Medlem

Läser CCNA just nu Klar med semester 1
Silver, vart läser du för nånstans?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Japp, gissa vem?

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=...

/H

Dom där är förberedande för CCNA, det jag söker är utbildningar som gått strikt efter bokens kapitel, inte en utbildning som skolan har modifierat för att passa sina utbildningar

Exempel så kan man gå på global knowledge CCNA kurs, de kör från boken direkt.. Dock kostar deras kurser 25+ för en veckas snabbkurs

Sån kurs fast distans (o gratis) var något jag var ute efter, praktiskt om man har böckerna + simulator fast man behöver en spark i arslet för att ta tag i det hela

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damp81
Dom där är förberedande för CCNA, det jag söker är utbildningar som gått strikt efter bokens kapitel, inte en utbildning som skolan har modifierat för att passa sina utbildningar

Exempel så kan man gå på global knowledge CCNA kurs, de kör från boken direkt.. Dock kostar deras kurser 25+ för en veckas snabbkurs

Sån kurs fast distans (o gratis) var något jag var ute efter, praktiskt om man har böckerna + simulator fast man behöver en spark i arslet för att ta tag i det hela

NTI har i alla fall tidigare använt Ciscos böcker. Även en från Microsoft ingick i kursen.

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sök på CUL i hudiksvall, dom har hela ciscos sortiment. CCNA, sedan fanns det några till (CCNP) som jag inte kommer ihåg men man blir mer attraktiv med dom certen.
Och det bästa e ju att de är mycket billigare än s.k kurser och högskolor, p.g.a att CUL är en cisco central. Ett cert kostar 1400:-
Och sedan är det en massa andra kurser som ingår när man går CCNA. Och det kostar ej kjortan, räcker med bidrag (ej lån). Men då kan de va bra att ha lite pengar till cert skrivningen och böckerna (om man vill ha dom, ej nädvändigt)

Tips bara

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

Har läst CCNA 1-2 och finner det ganska intressant faktiskt Se till att du behärskar subnettning så är saken biff.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk

Läst CCNA 1-2 med. Tyckte det var ganska tråkigt, så jag skippade 3-4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
Annars är det bara beställa hem en bok, köpa en simulator och rocka loss

Simulatorerna som finns att köpa (för dyra dyra pengar dessutom) är oftast pinsamt dåliga.
Kanske funkar hyfsat om man följer färdiga labbar, men testa koppla upp något eget i tex Routersim och du hittar buggar väldigt snabbt.
Dessutom stöds ju långt ifrån alla kommandon, och de som stöds fungerar som sagt ofta undermåligt.

Finns ett alternativ dock, som är gratis. Emulerar hårdvaran istället, och körs med riktiga Cisco IOS'er (som man får stå för själv). Detta gör att dom beter sig precis som riktiga routers (nästan).

Sök på Dynamips och Dynagen. Lite steep i början, men när man väl kommer igång är det suveränt. Klarar allt, BGP, IS-IS, MPLS VPN's, Frame Relay, bara man har rätt features i sin IOS så.

Har man aldrig labbat på riktig hårdvara så kanske man ska börja med det ändå, iallafall nåt labbpass nånstans så man får lite grepp vad det handlar om. Sen efter det är en simulator ett smidigt och bra alternativ.

EDIT: Dynamips/Dynagen kräver rätt mycket av datorn dock....varje virtuell router ska ju ha minne och nvram och allt precis som en riktig, så gärna 1GB RAM och en modern CPU om det ska funka bra vid större kopplingar på uppåt 7-8 routrar.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Jag håller definitivt med. Jag måste ha provat ca 5-10 simulatorer och nästan alla var urkassa. Det bästa var att använda utrustningen man fick tillgång till.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem

ok ok har kollat en utbildning på komvux Götborg som heter komunikation & säkerhet. den verkar helt interisant

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På Ciscos hemsida finns det många gratis webbutbildningar. De kan ge mycket kött på benen.

Dock så måste man registrera sig, men det är inga problem, Ciscos registrering består av två steg, det första steget gäller bara den enskilda personen och uppgifter om vilket företag han jobbar på. Först i andra steget associerar man sig med ett företag men det kan man skippa. Nu har du en guest level access men kommer åt många e-seminars som tex länkarna nedanför.

http://www.cisco.com/web/learning/le31/le46/learning_customer...

CCNA Prep Center
http://forums.cisco.com/eforum/servlet/PrepCenter?page=main

http://www.cisco.com/web/learning/index.html

Permalänk
Medlem

Är det lätt o få jobb om man Cisco certifikat?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Det gör det säkert, och det sa mina 2 cisco lärare som jag har.
Bägge kommer från utlandet, och tipsade att det var bra betalande jobb.
Och att man kan få jobb i hela världen p.g.a att certen e samma för alla. ^^
Lite därför jag gick cisco för bl.a jobb och även för det verkade roligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer du så långt som till CCIE så kan du i stort sett knacka på dörren till det företag du allra helst vill jobba på och säga: - Jag är här nu!

Kan det finnas runt 100 personer i landet som har CCIE?

Är det någon med CCNA i Stockholmsområdet som behöver jobb?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Det finns 91 CCIEs i sverige. http://www.cisco.com/web/learning/le3/ccie/certified_ccies/wo...

Undrar om några hänger här?

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ^^
Men är ju inte helt färdig än dock
Sedan så har vi JenzA som har endel cisco certifikat

Visa signatur