Permalänk
Medlem

Vi använder oss av www.globalknowledge.se för ciscokurser på jobbet (budgeterat för ca 2-3 per år / anställd) men det är kanske inte direkt ett alternativ som privatperson då de kostar en del. Jag skäms nästan att säga det men jag har inte gått någon kurs sedan i Mars, men nu ska jag klippa 2 innan maj tänkte jag (BCMSN, BSCI)

Permalänk
Medlem

hm, så det är lätt att få jobb om man nöter cisco säger ni?

körde igenom CCNA1 på gymnasiet, var rätt intressant.. CCNA2 fanns med i samma bok, så kanske skulle köra vidare på det då

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

Jag är på jakt efter någon bra utbildning gällande voip. Och då tänker jag på Ciscos call manager och ipcc lösningar.
Någon här som känner till en bra sådan?

Permalänk
Medlem

Gå hudiksvalls utbildning (CUL), systemteknik och nätverksteknik
Kommer att ha ciscos voip tjänst och en massa andra roliga saker
Utbildningen är billig också ^_^

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Läser CCNA just nu Klar med semester 1
Silver, vart läser du för nånstans?

läser i växjö ... riktigt givande iaf var läser du eller läser du?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
hm, så det är lätt att få jobb om man nöter cisco säger ni?

körde igenom CCNA1 på gymnasiet, var rätt intressant.. CCNA2 fanns med i samma bok, så kanske skulle köra vidare på det då

Du bör certifiera dig som CCNA för att ha någon reell nytta av utbildningen.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

shit bara 91 CCIE i sverige undra hur lång tid det tar från 0 till CCIE?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Går gymnasiet och läser just nu CCNA 1-4. Väldigt omfattande och lärorik kurs enligt mig. Roligt dessutom

Ang simulatorer så vet jag inte riktigt men ciscos nya version av Packet Tracer verkar vara helt okej, har inte hållt på med den så mycket dock. Är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

DYnagen är det du ska köra med ^^
Det bästa programmet och man kan även göra så att datorn blir en dyr cisco router också
Visst det är enbart text men det är de ju i riktiga livet.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

www.nti.se om du vill plugga på distans..

Permalänk
Medlem

Men alla dessa gymnasie, komvux och högskolekurser som nämnts i tråden är väl bara löst baserade på diverse Cisco-certifikat och inget mer? För att få ett Cisco certifikat måste man väl gå till ett auktoriserat Cisco center? Eller har jag fått det om bakfoten?

Permalänk
Medlem

ta en titt här www.ltu.se

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Tog mig en titt, LTU är alltså officiell CCNP-utbildare, mitt antagande är att det betyder att dom har någon kurs där eleverna vid kursens slut får CCNA/CCNP-certifikat och att dom kanske inte är dom enda som erbjuder detta. Orkade dock inte gräva genom kurskatalogerna och såna kurser antar jag är ganska svåra för utomstående (dvs för dom inte pluggar något kursrelaterat program på aktuell högskola) att skriva in sig på och innehåller moment som inte har med själva certifieringen att göra...

Så till min nästa fråga, hur gör man om man vill ta CCNA och CCNP-certifikat på egen hand? Var och hur genomförs testerna? Kollade igenom lite Global Knowledge's hemsida och dom erbjuder bl.a. en 5-dagars intensivkurs för CCNA-certifiering för ca 30.000kr och en tidsobegränsad distansbaserad "eLearning" kurs för CCNA-certifiering för ca 10.000kr...

På deras hemsida går de mycket kortfattat igenom kursinnehållen men ingenstans står det något om själva proceduren och avgiften för själva certifieringen? Måste man gå en sådan kurs för att få CCNA-certifikat eller är det nåt man skulle kunna lära in själv hemma m.h.a. diverse böcker och simulatorer som man kan hitta på Internet och som man sen skulle kunna avsluta genom att bara betala en avgift för ett officiellt CCNA-certifieringsprov? På Wikipedia står det nämligen att certifieringen för CCNA görs med ett 90-minuters prov med 50-60 flervalsfrågor, men var och hur kan man göra bara detta testet och få ett certifikat "direkt" i handen (självklart, förutsatt att man på egen hand lärt sig allt som behövs)?

Permalänk
Medlem

Som sagt igen.
CUL i hudiksvall är officiell Cisco-utbildare.
Här får man ta dom flesta, vetta tusan hur många cert det finns.
Men man kan ta alla om man vill och även linux och windows cert m.m
Och certifieringarna är billiga också, 1100:- för min CCNA certifiering
Och görs i en annan sal än den som man pluggar i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade ju varit trevligt om CUL hade skrivit nånting överhuvudtaget på sin hemsida i så fall vad dom erbjuder, hur mycket det kostar och detaljer om anmälan, CISCO-certifiering fanns i alla fall inte bland de lösa kurser som är listade på deras hemsida och om CISCO skriver dom bara som leverantörer av CISCO-relaterade utbildningar till skolor. En annan sak är ju den att jag helst också skulle vilja hitta nåt ställe i Göteborg då jag bor där, men självklart om tvunget skulle jag kunna tänka mig åka nästan varsomhelst för att kunna göra provet...

Som sagt så är jag inte heller så intresserad av några utbildningar som sådana, är beredd att plugga så mycket som möjligt hemma och bara göra själva certifieringstestet och eventuella obligatoriska eller rekommenderade labmoment på plats hos ett auktoriserat CISCO-center. Givetvis, förutsatt att detta är möjligt och som jag förstått av det jag läst på Wikipedia så borde det vara möjligt...

Mitt problem för tillfället är bara det att det är att det är betydligt lättare för mig att hitta satellitbilder på topphemliga militärbaser på Google Earth än det är att hitta nån grundläggande information om var, hur och för hur mycket jag skulle kunna göra dessa certifieringsprov (CCNA till att börja med) rakt av utan att behöva skriva in mig på högskola eller betala en företagskurs på 30.000kr. Nu fick jag iofs en prisuppgift från dig vad gäller själva provet så jag vet ungefär vad jag kan vänta mig för pris, men letar fortfarande efter nåt ställe som tillhandahåller detta prov och inget annat...

Ber om ursäkt om jag verkar tjatig

Permalänk
Avstängd

certifikaten framförallt CCNA har dock inte samma värdering längre i marknaden. men som färsking in på marknaden så är det en fördel men jag skulle dock råda er att tagga ner lite på förhoppningarna.
särskillt vad gäller lönen efter bubblan sprack.

framförallt pga aktuella aktiva teoriproven alltid läcker ut fritt på nätet.
folk får körkort hejvillt men ändå finns det gott om dårar ute på vägarna, alla teoriprov går att klara av även om du inte förstår innebörden av dina svar.

Så erfarenhet väger tyngre än papperskunskap, i detta område säger ett certifikat egentligen inte mycket om man vet om hur nät fungerar i praktiken och framförallt hur de fungerar/inte fungerar när saker och ting pajar.

cisco har sin bild av vad som är bra att läsa och kunna, sedan vad en ISP eller operatör vill att du skall kunna, lösa och hantera kan se ganska annorlunda ut från cisco´s världsbild.

Men som en IT-ansvarig på ett mindre företag borde det väl duga bra med CCNA. Fast troligen kommer du aldrig få sätta en hand på en cisco i så fall.

Permalänk
Medlem

Går det att köpa en bok och tenta av hela skiten och få ett cert? Verkar inte allt för svårt om man säger så (gillar att läsa efter egen takt + om man kan spara några kronor så tackar man inte nej)

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Kan säga att skolan kostar det inget att vara.
Lägenhet(student rum)1800:- med el+vatten.
Men jag kan ta reda på vad dom erbjuder och priser om ni vill?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Kan säga att skolan kostar det inget att vara.
Lägenhet(student rum)1800:- med el+vatten.
Men jag kan ta reda på vad dom erbjuder och priser om ni vill?

Hur långa är kurserna? och hur lång tid tar det att få CCIE från scratch?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Totalt så går vi 2 år, börjar i slutet på augusti.
Och jag har för mig att det är bland dom sista sakerna vi lär oss.
Jag hade ju någolunda kunskaper om nätverk, men inget om cisco.
Har kommit såhär långt och har tyckt att det har varit roligt också på samma gång.
Och hur lång tid det är på varje certifikat beror helt på hur långt det är (kursen)
och sedan hur lusiga andra kan vara i klassen också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läser skiten @ LTU jusst nu, bara första året förvisso.

Enligt skolans propaganda så ska tydligen en yrkesexamen från academy program vara mer värt på marknaden än cert, någonting om att företagen tycker att det visar att man kan mer rent praktikst. Har ingen åsikt i den frågan, men så går jargongen iaf.

kan dock rekomendera utbildningen, är väldigt kul

Visa signatur

'popular music' is your enemy!

Permalänk
Avstängd

Läser själv cisco nu, är väldigt intressant, kan dock säga att själv läsa i boken är typ omöjligt.
förstår mycket lättare om du går en kurs.

NTI-gymnasiet har cisco komvux. Går själv där, fast inte komvux xD

Permalänk
Medlem

allt som vi har finns på skolans server, som även kommer ifrån ciscos egna hemsida. Men deras sida e hyffsat seg ibland, så vi la in den på hemsidan.
Kan säga att jag inte har någon av dom tjocka böckerna, och har klarat mig hittills.
Och dom andra läser också ciscos online material o gör e-labbar och dom vanliga labbarna som följer med varje kapitel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oedla
Läser skiten @ LTU jusst nu, bara första året förvisso.

Enligt skolans propaganda så ska tydligen en yrkesexamen från academy program vara mer värt på marknaden än cert, någonting om att företagen tycker att det visar att man kan mer rent praktikst. Har ingen åsikt i den frågan, men så går jargongen iaf.

Hej, som du säger är tyvärr det rent skitsnack och propaganda från högskolevärlden. De flesta arbetsgivare jag har varit i kontakt med undrar varför man inte skrivit det riktiga certet om man ändå har läst kursen. Det riktiga certet är alltså värt betydligt mer än de från cisco academy.

till gfg:

Du kan skriva cert i bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö, så om du bor nära någon av dessa städer är det smidigast. Jag brukar skriva mina tester på Cornerstone i Göteborg. Det kostar ca 2000 kr om du inte har någon form av rabatt. (inklusive moms). Kolla deras hemsida för mer info. Testet heter 642-801 på Ciscospråk och ger CCNA. Går även att ta CCNA genom att göra två separata test men det blir ju lite dyrare...

Rolex:

Det tar många år att bli CCIE, det räknas som det svåraste certet som finns att ta av de flesta. Dels ska man skriva ett teoretiskt prov och sen är det en heldags labb som måste avklaras också. För en privatperson är det svårt att ha tillräckligt med utrustning att labba på, visst kan man köra simulatorer men det är inte heltäckande. Dessutom bör man jobbat några år innan man blir CCIE eftersom annars verkar det konstigt att ha certat sig på den nivån men aldrig jobbat med grejerna. Räkna med att det tar ett flertal år och att du inte hinner träffa familj/vänner/respektive särskilt mycket om du ska ge dig på CCIE

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reaper
till gfg:

Du kan skriva cert i bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö, så om du bor nära någon av dessa städer är det smidigast. Jag brukar skriva mina tester på Cornerstone i Göteborg. Det kostar ca 2000 kr om du inte har någon form av rabatt. (inklusive moms). Kolla deras hemsida för mer info. Testet heter 642-801 på Ciscospråk och ger CCNA. Går även att ta CCNA genom att göra två separata test men det blir ju lite dyrare...

Tackar och bugar för informationen, var precis det jag var ute efter! Jag har kikat på deras hemsida men kunde inte hitta nån information om det, fast nu vet jag i alla fall var jag kan göra det och exakt vad jag ska fråga efter så det är nu bara att ringa och höra mig för angående detaljerna

Tänkte passa på att fråga dig eftersom du verkar insatt i dom här grejerna, hur långt du tror man kan komma på självstudier med litteratur och simulatorer, räcker sånt material för CCNA, CCNP, kanske ännu längre? På vilken nivå blir man illa tvungen att använda sig av riktigt utrustning antingen via s.k. e-labbar eller riktiga fysiska labbar?

Permalänk
Medlem

Jag läser CCNA nu och kan säga att CCNA går väl bra att simulera men jag skulle rekommendera att köra några av labbarna med aktiv utrustning... Simuleringarna är aldrig lika bra som riktiga saker

Permalänk
Medlem

Simuleringar går ju bra, men man kan inte felsöka lager 1 fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja, jag har ju hört talas om folk som tagit CCIE utan att ha någon arbetslivserfarenhet överhuvudtaget. Bara pluggat och kört labbar och lärt sig ett beteende men kan egentligen ingenting.

Jag skulle inte rekommendera dig att ta mer än CCNA innan du har ett jobb inom IT, risken är annars att du blir en pappers-CCNP och att det istället kan vara en nackdel för dig istället för något positivt. Det kan nog också vara svårt att köra CCNP i simulatorer eftersom det innehåller wireless, WAN mm. Det går säkert att lära sig tillräckligt för att klara ett cert men ger nog inte så mycket verkliga kunskaper.

Tycker också att det är svårt hitta information på Cornerstone, verkar som nån webadmin supit till eller nåt för ciscoinformationen verkar vara borta. Det går dock utmärkt att ringa och prata med dom istället. Annars bedriver väl Informator liknande verksamhet också.

Det som du tappar när du kör en simulering är ju att du inte får några fysiska fel och du får ingen vana att koppla in saker, när ska rätt kabel användas, sätta i en gbic eller sfp osv. Inte komplicerade saker men ändå bra att lära sig. Om du har möjlighet tror jag att gå kurser på högskola skulle vara det bästa. Då får du göra labbar i en riktig miljö och även tester som liknar det riktiga CCNA-certet. Går du klart CCNA 1 -4 på högskola får du dessutom en voucher som ger 40% rabatt på det riktiga testet, vilket ger ett pris på 1200 kr istället för 2000 kr. Kolla gärna upp eventuell högskola/utbildare innan att de har ett bra rykte och om de har ett bra labb.

Nu vet jag inte vad du har för bakgrund i övrigt om du läst på högskola osv men det är ju alltid bra ha en högskoleutbildning med sig eftersom många kräver det i dagsläget. Väljer du en utbildning som datanätteknik k Jönköping eller nackademin och liknande brukar det även ingå praktik vilket dels ger dig en chans att praktisera kunskaper på en riktig arbetsplats och dels är ett bra sätt att knyta kontakter inför arbetslivet.

Hoppas du fick lite mer kött på benen.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Citat:

Tycker också att det är svårt hitta information på Cornerstone, verkar som nån webadmin supit till eller nåt för ciscoinformationen verkar vara borta. Det går dock utmärkt att ringa och prata med dom istället. Annars bedriver väl Informator liknande verksamhet också.

Ännu bättre tips, på Informators hemsida går det att direkt boka CCNA-prov

Citat:

Nu vet jag inte vad du har för bakgrund i övrigt om du läst på högskola osv men det är ju alltid bra ha en högskoleutbildning med sig eftersom många kräver det i dagsläget. Väljer du en utbildning som datanätteknik k Jönköping eller nackademin och liknande brukar det även ingå praktik vilket dels ger dig en chans att praktisera kunskaper på en riktig arbetsplats och dels är ett bra sätt att knyta kontakter inför arbetslivet.

Har en högskoleingenjörsexamen i elektroteknik sedan några år tillbaka och läste faktiskt i den utbildningen en 5p-kurs som till viss del byggde på CCNA, fast av någon anledning så fullföljde jag aldrig kursen med ett CCNA-prov. Då var det bara en kurs bland många för mig och läraren informerade oss inte speciellt bra om vad CCNA-certifikat var för nåt fast jag har för mig vi inte gick igenom hela CCNA-innehållet utan bara CCNA 1-2. Kurslitteraturen har jag annars kvar, det är bara labbarna som är lite svåra att upprepa på egen hand men som sagt så tänkte jag försöka fylla luckorna med diverse litteratur och simulatorer som man kan hitta på nätet så får jag se hur det går

Läste annars att CISCO-certifikat går ut efter 3 år, blir dom helt värdelösa efter det om man inte förnyar dom eller kan dom fortfarande räknas som meriter för arbetsgivare?