Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulblade
första bygget? känns som du redan gjort ett gäng så stiligt ,stilrent och snyggt gjort det är !
mkt mkt snyggt !

Tack! Det där värmde! Men jag lovar, det är första chassiebygget. Har dock kollat på massa andra gallerier, läst och planerat massa innan jag satte igång. Sen har det blivit många timmar i garaget och mycket funderande på roliga lösningar.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Det var faktiskt sånt chassi som jag vill ha. Det är cleant

Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts

Permalänk
Medlem

Tackar, det är det som är tanken. Att det ska vara cleant.
Har fått lite aluminiumrör av en schysst kompis med, så snart ska jag nog lyckas få fast hdd-racket med.
Update för övrigt.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Du har kommit ganska långt nu ju. Börjar bli riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem

Jodå, det börjar likna ett chassie nu. Det trodde jag nästan inte att det skulle göra i början, om jag ska vara ärlig. Dock en hel del kvar, men det är roligt.
Var på HCJ idag och handlade schyssta knappar att ha som startknapp och för att öppna/stänga dvd-enheterna. Ska löda bort den befintliga knappen och ersätta den med en tryckknapp på fronten.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

satan, precis i min smak. GJ fortsätt så

Permalänk
Medlem

Så du hänger också här MobboMunk. Känner igen dig från le-parkour.se, om det är samma MobboMunk som där vill säga.
Tackar för den trevliga kommentaren i alla fall. Ska försöka fixa lite mer imorgon, när jag har fått mitt slutprov i Företagsekonomi avklarat.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Fräkt! Det här ser ut att bli riktigt snizigt!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Tackar tackar. Kan säga att jag har börjat pilla lite med en lite halvspeciell grej till dvd-enheterna också. Dock är jag inte klar och kameran jag brukar sno och fota med är i Skåne med min lillasyster. Så ni får vänta på bilder

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Hel nice! Ska själv försöka mig på att bygga mitt första chassi inom väldigt snar framtid och hoppas att jag ska lyckas lika bra som du. Misstänker att det inte kommer gå i närheten så bra men allt går med lite våld och vaselin.

Stommen ser ruggigt stabil ut! Ögnade bara igenom tråden men kunde inte hitta var du köpt aluminium plåten? Har själv vart på classe och köpt ett par bitar men dem är lite i minsta laget till moderkorts platta osv, dessutom ganska dyra enligt mig.

Har du fäst skruvarna med muttrar på insidan eller hur har du gjort? Måste det vara några brickor emellan osv?

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

Plåten är köpt på Tibnor, har för mig att jag skrev det i något tidigare inlägg här i tråden, så vill du veta mer får du leta upp det.
Moderkortsplåten köpte jag värdig från gtek.se, tyckte det verkade för krångligt att bygga en egen
Stommen börjar kännas rätt stabil nu, och ju fler plåtar som blir klara och ditsatta ju stabilare blir det. Jag har inte använt några brickor utan bara mutter på insidan och det har inte varit några problem. Dessutom har jag använt mig av mutterpopnit på några ställen.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Ser riktigt nice ut! Väntar på att du ska lägga i ljudisoleringen, funderar på att köpa samma, vill se hur det fungerar och ser ut i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Trevligt att det går frammåt... Har själv satt igång nu och har förhoppningsvis innan dagens slut kommit ikapp dig

Tyvärr är jag tvungen att göra moderkortsplattor och hårddisk hållare själv då min fina Dell inte vill dela alla standarder som resten av världen använder på datorkomponenterna..

Ska försöka ordna fram en bygglogg här också.. Ett tips är att använda brickor eller muttrar med lås, är risk att dem skruvar loss sig själv om chassit vibrerar eller rör sig. Är också sugen på att veta hur det går med ljudisoleringen, tanken var från börjat att ljudisolera mitt chassi men har inte hittat nåt bra/billigt material.

Ut till garaget och fortsätt nu

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

Har varit bortrest i två veckor nu, så det har inte hänt någonting i princip. Får se om jag hinner pilla lite nu i veckan som kommer eller vad som händer. Åker bort på Lördag igen nämligen. Men efter det kan det nog ta ordentlig fart.

Dock är nog ljuddämpning något av det sista jag gör, då jag inte riktigt vet hut mycket plats jag kommer ha över allt. Ska förutom ljudisoleringen modda mitt nätagg lite så jag får dit en 120mm fläkt istället för de två lysande blåa 80mm fläktarna som sitter där idag. Och så måste jag klura ut något bra och snyggt sätt att ljuddämpa fläktarna som ska sitta i chassiet med. Det blir antagligen Nexxus-fläktar och någon form av o-ringar eller liknade.

Att det blir Nexxus beror på två saker. Jag har bra erfarenheter av dem och jag tycker Noctua är för dyra. Eventuellt blir det Cooltech aluminiumfläktar, men frakten från Gtek blir så dyr.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Riktigt nice bygge! ser fram emot att se det helt klart.
Läste att du hade köpt nexusfläktar billigt i butik, var köpte du dom?

//David

Permalänk
Medlem

Tackar.

Updatesen kommer förhoppningsvis komma ganska tätt nu då jag ska försöka bygga klart så snabbt som möjligt. Nexusfläktarna köpte jag på www.alltipc.com. Gick in och beställde en dag och dagen efter var det bara att komma in och hämta ut dem. Kanon!

Ska beställa en "fläktadapter" från 80mm -> 120mm också så ska jag se till att modda nätagget lite. Har dock bara hittat den på komplett.se, så om någon vet vart an kan få tag på en sådan någon annan stans så får ni gärna säga till.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Otroligt stiligt, väldigt proffsigt genomfört.

Tummen upp!

Permalänk
Medlem


Kan tillägga att eftermiddagen ägnats åt att motera fötter på chassiet, Passa in och sätta fast hdd-modulen en gång för alla och modda fronterna till två dvd-enheter. Bilder kommer troligtvis efter morgondagens pillande. Hoppas jag kommer ihåg att ta med kameran ner i garaget då.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerande

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Inaktiv

detta verkar bli riktigt nice! längtar till slutet på bygget!

Permalänk
Medlem

Slutet närmar sig. Jag har satt en liten personlig deadline. Det ska vara användbart på Onsdag. För då är det nämligen LAN, och man vill ju flasha lite. Deadlinen känns faktiskt inte omöjlig. Har inte så mycket kvar att göra. Har bara inte orkat ta bilder då allt är i delar i princip eftersom jag jobbar med det. Men jag ska se om jag få satt ihop det någorlunda idag så att jag kan knäppa lite bilder åt folket!

Tack för all kommentarer! De gör att man vill jobba vidare och göra sitt bästa.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

Jag har länge tänkt göra nästan precis ett sånt där monster, men jag undrar varför du skär ut stora hål för fläktarna? Är det inte snyggare att bara skära ut en bunt små hål eller nåt snyggt mönster istället för ett fläktgaller? Visst låter det fint och behagligt när man sticksågar alu?

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem

De stora hålen görs av två anledningar: Bättre luftflöde och mindre ljud pga. turbulens etc.

Och personligen så gillar jag utseendet med fläkgallren på. Jag tycker det känns så basic, stilrent och rått ut på något sätt. Sen är jag inte så estetisk av mig heller, men jag tror det hade skurit sig lite mot mina försök att hålla det cleant.

Och självklart låter det underbart när man sätter sticksågen i plåten. Även om jag kör med hörselskydd.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

9p

långa kommentarer här:D

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Avstängd

Mycket fint och bra gjort bygge!

10P lätt!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Tacktack.

Ska försöka få tummen ur någon dag och åka och handla gummiupphängningar till fläktarna. Sen blir det nedplockning igen för diverse småpill och för att få in dämpmattor. Och så måste jag borra lite, och vill inte ha metallspån i elektroniken.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

de där är min stil!! fan va snyggt!! bra jobbat

Visa signatur

Det löser sig, sa Han som sket i badkaret. :D

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat.
Det finns även den här ljuddämpningsmattan på Biltema.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93058

Tänkte själv inhandla den.

Permalänk
Medlem

Tack åter igen. Alltid roligt med bra kommentarer.

Angående ljuddämpningsmattan så kollade jag på den först, men snål som jag är så körde jag på den billigaste varianten.

Och det lär räcka. Drar jag ner fläktarna på halvfart måste jag anstränga mig för att höra om datorn är igång eller ej. Och då har jag inte bytt nätagg än, utan kör på ett med två 80mm fläktar.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Snygt Stiligt Elegant, du borde vara stolt,

Serietillverkar du dom?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White