Vista + spel = dålig kobination idag:(

Permalänk
Medlem

Vista + spel = dålig kobination idag:(

http://www.tomshardware.com/2007/01/17/gameplay-only-gets-wor...

Hoppas att alla drivrutiner kommer vara fixade till realese datum för denna artikel avskräckte mig verkligen från det helt nya operativsystemet:(

Man får bara hoppas att dom kan lösa dessa prestanda problem.

Permalänk
Medlem

Det här har varit känt ett grymt bra tag, Microsoft har gått så mycket ut med att det är ett Spel OS bland annat, men du förlorar GRYM prestanda att byta till det.

Så mycket att DX10 är sak samma.

Kommer själv inte använda vista före man blir mer eller mindre tvungen att byta, i dagsläget ser jag inte en blekaste anledning.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Det här har varit känt ett grymt bra tag, Microsoft har gått så mycket ut med att det är ett Spel OS bland annat, men du förlorar GRYM prestanda att byta till det.

Så mycket att DX10 är sak samma.

Kommer själv inte använda vista före man blir mer eller mindre tvungen att byta, i dagsläget ser jag inte en blekaste anledning.

eller hur? hur fan kan dom göra ett operativ system "för spel" som suger till spel! men förhoppningsvis så kommer nog drivruttinerna bli mer optimerade för vista. om inte så kan ju vista försvinna!

Permalänk
Medlem

Suck, windows xp/win 2k sög till spel i början, men likt förbannat sitter med största sannolikhet ingen här med windows 98. Sluta tjata! Tror ni inte att ATI/Nvidia/MS jobbar för fullt med att få upp prestandan?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är precis samma sak varje gång Microsoft ska släppa ett nytt "snabbare" OS "för spel" =).
Det blir 40% trögare och 2 år senare når det upp till 95% av gamla OSets nivå. Aldrig snabbare.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Det är fantastiskt vilket guldfiskminne datorspelare har.

När vi hoppade från DOS/3.11 till Windows 95 var det ett jäkla tjat om att det var krångligt att starta vissa DOS-spel - eftersom Windows 95 hade en annorlunda drivrutinsbas. När vi hoppade från Windows 98 till Windows XP var det ett jäkla tjat om att vissa spel inte fungerade som de skulle eller presterade sämre för att man var tvungen att köra dem i kompatibilitetsläge - eftersom XP hade en helt ny drivrutinsbas. Nu hoppar vi till nästa drivrutinsbas med Vista och ja, spel som är designade för Windows XP kommer naturligtvis inte prestera lika bra i Vista från början.

Detta är en naturlig följd av de förändringar som gjorts i Vista. Vista är inte - till skillnad från vad många icke så pålästa spelnördar tror - en grafisk uppdatering av XP. Det är en ganska rejält omskriven kärna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi

Jag kommer också vänta tills jag blir tvungen.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

jag tycker defenitivt inte det är värt att skaffa det nu om du kör mycket spel.

jag blir besviken för att vi är nu ett antal år efter win 95,98,me osv och ändå kan dom inte göra det bätre från början? när 95,98 me osv kom ut så hade dom inte riktigt samma teknologi som dom har idag, därför tycker jag att dom kunde optimera mer och bätre eftersom dom kan det. dom vet att det kommer att spelas spel på nya operativsystem och varför kan dom inte anstränga sig liiite till så att dom kan få i ordning på sakerna? detta e min mening och säg vad ni vill om det men jag tycker att dom borde kunna förutse saker bätre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Det är fantastiskt vilket guldfiskminne datorspelare har.

När vi hoppade från DOS/3.11 till Windows 95 var det ett jäkla tjat om att det var krångligt att starta vissa DOS-spel - eftersom Windows 95 hade en annorlunda drivrutinsbas. När vi hoppade från Windows 98 till Windows XP var det ett jäkla tjat om att vissa spel inte fungerade som de skulle eller presterade sämre för att man var tvungen att köra dem i kompatibilitetsläge - eftersom XP hade en helt ny drivrutinsbas. Nu hoppar vi till nästa drivrutinsbas med Vista och ja, spel som är designade för Windows XP kommer naturligtvis inte prestera lika bra i Vista från början.

Detta är en naturlig följd av de förändringar som gjorts i Vista. Vista är inte - till skillnad från vad många icke så pålästa spelnördar tror - en grafisk uppdatering av XP. Det är en ganska rejält omskriven kärna.

Word!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Vet inte om ngn nämnt det men det var samma sak med WindowsXP när det kom, man fick sämre FPS i alla spel när man körde det, just pga. av omogna drivrutiner. Vänta 6 månader så har 6 versioner av drivrutiner släpps, då kan man hoppa på tåget. Inte förrän då det är några Dx10 spel ute ändå (Hell Gate: London, Conan: The Hyborian Adventues mfl.)

Edit: Såg att så gott som alla hade nämnt det hehe.

Kan ju lägga til att Vista blir ett spel OS just pga. Dx10, Spelutforskaren (kommer ej på namnet) samt den nya "games for Windows certifieringen). Den sista är den viktigaste tycker jag.

Den säger att:

1) Quality. Games for Windows branded titles undergo extensive testing, and not just by the publisher. Microsoft also invests in quality checking each title to ensure they meet performance and reliability standards.

2) Compatibility. Games for Windows branded titles work on Windows XP and Windows Vista based PCs, including both 32 and 64 bit editions. Games for Windows titles that support controllers are also compatible with the Microsoft XBOX 360 controller for Windows, including the XBOX 360 Wireless Gaming Receiver for Windows. They even support widescreen resolutions and more.

3) Safety features. You can be confident that any title carrying the Games for Windows brand will support the new parental controls and family settings features in Windows Vista.

4) Easy to Play. Games for Windows branded titles are easy to install, find and remove, especially in Windows Vista. Every Games for Windows title appears in the new Windows Vista Games Explorer (no more hunting around the start menu for that game you just installed). And Games for Windows branded titles all offer some form of “easy install”, putting you in the game more quickly.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag håller mig vid xp jag också :).. Att rekommendera 256mb grafikkort och runt 1gb i ram för ett OS verkar vara att ta i lite väl mycke!

Jag nöjer mig med en klassisk startmeny och valfri bakgrundsbild!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Games for Windows-krav...

Verkar väldigt mycket för spelutvecklarna att fixa till sina spel, undrar vad dom själva tjänar på att få sina spel märkta med Games for Windows-symbolen =/

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Verkar väldigt mycket för spelutvecklarna att fixa till sina spel, undrar vad dom själva tjänar på att få sina spel märkta med Games for Windows-symbolen =/

Tänk så underbart det vore om det visade sig att det blev bökigt och svårt för speltillverkarna, och att företag började satsa på OpenGL. Wow, helt enkelt.

Permalänk
Medlem

hoppas någon hacker fixxar in dx10 till xp så är det fixxat

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Halo 2 till PC ska ju vara Vista exclusive som man väntat på 2:an till PC så blir det så här men men

förr eller senare ska man adapteras till WIndowsVista

resitance is futile (stav fel kan inträffa).

OFF T. samma sak med regeringens nya regler för allt snacka kontroll frekas MS och Alliansen

vista kommer inte in i min burk förrän det inte finns andra alternativ

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

halo2 kan nog oxå fixxas över till xp ska ni se, se posetivt på framtiden, drar nog in vista i min burk när den har ca 4gig ram och quadcore samt dualcore gpu@1677mhz. då kommer den nog kunna tugga lite spel!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Det är precis samma sak varje gång Microsoft ska släppa ett nytt "snabbare" OS "för spel" =).
Det blir 40% trögare och 2 år senare når det upp till 95% av gamla OSets nivå. Aldrig snabbare.

Har nog mer att göra med att spelen blir mer avancerade trro jag!

Visa signatur

Desktop : ASUS Striker Extreme, Club3D8800GTX 768Mb, CPU E6600 2,4Ghz, 4GB RAM 800Mhz. Corsiar 620W, Asus 22" TFT LCD MW221U
Laptop: HP-6910p.

Permalänk
Medlem

jag väntade ca 1 år efter xp släppts innan jag gick över till xp, en stor anledning var att min dator helt enkelt inte klarade av att köra xp tillfredsställande!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Microsoft och utvecklarna tjänar på att ha det mer enhetligt med PC spel i stil med hur det är till konsoler.

Permalänk
Avstängd

en sak som många glömmer är att grafiken var usel i Win98 och Win2000. Vem vill ha ett OS som ser ut som skräp bara för att höja prestandan något i spel?

Rent grafiskt när du arbetar i Windows finns det ingen anledning att uppdatera. Jag känner inte det minsta behov av att uppgradera till Vista, vilket jag gjorde vad gäller Xp eftersom det var så mycket snyggatre än sina föregångare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ACDC
en sak som många glömmer är att grafiken var usel i Win98 och Win2000. Vem vill ha ett OS som ser ut som skräp bara för att höja prestandan något i spel?

Rent grafiskt när du arbetar i Windows finns det ingen anledning att uppdatera. Jag känner inte det minsta behov av att uppgradera till Vista, vilket jag gjorde vad gäller Xp eftersom det var så mycket snyggatre än sina föregångare.

Bara så du uppfattar det, det är 100% en smak fråga, själv tycker jag om en hyffsat stilren och ej nerkladdad grafik.

Win 2k, 98 (XP classic) är 100% enligt min smak, vem vill ha alldeles för mycket grafisk bös? Inte jag.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ACDC

vem byter prestanda i spel mot en grön startmeny?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
vem byter prestanda i spel mot en grön startmeny?

Precis, för mig är windows ett renodlat spel-os. Allt som påverkar prestandan i spel negativt är bloat.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Genome: Mycket bra sagt! Jag kände inte någon som inte tyckte det var idiotisk att köra spel i windows.

Prestanda problemet med i Vista i spel idag, går ju enkelt att lösa genom att både ha Vista och winXp på datorn. Så jag tycker inte detta är något större problem.
En license för WinXp har väl de flesta och hdutrymme för de båda är ju knappast något problem idag.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Vista är i betan än enligt mig, så vänta är smart och låta andra fixa det åt en ^^.

Permalänk
Medlem

Visst tar det ett tag att få upp prestandan i drivrutinerna för ett nytt OS, speciellt som de är uppbyggda på ett nytt sätt.

Men man ska också tänka på att Vista tagit enormt lång tid att utveckla, så det har funnits tid för grafikkortstillverkarna att jobba på sina drivers. T.ex. Vista Beta 1 släpptes i slutet av juli 2005.

Frågan är;
Är de slöa på att göra drivers, eller är det svårt att göra bra drivers, eller är prestandan för spel i Vista sämre?

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Visst tar det ett tag att få upp prestandan i drivrutinerna för ett nytt OS, speciellt som de är uppbyggda på ett nytt sätt.

Men man ska också tänka på att Vista tagit enormt lång tid att utveckla, så det har funnits tid för grafikkortstillverkarna att jobba på sina drivers. T.ex. Vista Beta 1 släpptes i slutet av juli 2005.

Frågan är;
Är de slöa på att göra drivers, eller är det svårt att göra bra drivers, eller är prestandan för spel i Vista sämre?

Jag gissar på att dom satsar mest på att utveckla drivrutiner till nuvarande system så att folk kan spela sina spel utan grafikbuggar idag.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Jag håller mig vid xp jag också :).. Att rekommendera 256mb grafikkort och runt 1gb i ram för ett OS verkar vara att ta i lite väl mycke!

Jag nöjer mig med en klassisk startmeny och valfri bakgrundsbild!

Precis samma grej som när XP kom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag gissar på att dom satsar mest på att utveckla drivrutiner till nuvarande system så att folk kan spela sina spel utan grafikbuggar idag.

Jag har testat Vista och lite spel i höstas och det verkar inte som drivers från NVidia har gjort framsteg prestandamässigt sen dess. Ja, de vill säkert finputsa de drivers till nuvarande OS som x antal miljoner kör på, men nu när Vista släpps så är det lite pinsamt att de inte har en bra driver klar än. Speciellt med tanke på att MS pushar spel-biten för Vista en hel del. Fast de kanske har en kanin i hatten och släpper en bra driver om någon vecka.

Edit: En inofficiell beta 100.30 från NVidia (för 8800) ska ha bättre prestanda, så de kanske har något bra på gång.

Permalänk
Avstängd

M$ utalande är lika trovärdiga som om jag skulle säga att mina skor är gjorda för sovande personer(dåligt exempel), dom säger bara vad folk vill höra.

För övrigt: Dom BÄSTA spelen fungerar i Win9x, knappt i XP (xtraproblem)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.