Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Strategi för systembygge?

Likt många andra här kollar man på bänkmärken tills ögonen blöder, och drömmer om fps i topp. Grafikkort, moderkort, processor(er), drivrutinerm fläktar mm. Det är mycket som skall klaffa.

Men, när man börjar, vad börjar man med? Vad är utgångspunkten? Vilken komponent bygger man upp sitt system runt? Det är väl ändå få som börjar: "Wow! Schyssta minnen! Undrar vilket system jag skall bygga runt dem?"

Vad börjar ni med vid kompontentvalen? Moderkort, Processor, Minne, Grafikkort, Chassi, Annat?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Röstade på processor, men har svårt att välja mellan processor eller grafikkort.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VonPluring
Röstade på processor, men har svårt att välja mellan processor eller grafikkort.

Tycker lika, dock brukar jag börja med prolle då ger det andra sig
(moderkort,socket,minnen osv) dock så är det ofta mitt sugiga graffe som får mig att vilja börja välja =P

Visa signatur

F.A.Q, Search, Google
==(e6600)==.==(ASUS8800GTS640)==.==(Corsair XMS2 5400)==.==(LG19"ws)

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid utgå från ett maxpris, och försöka hitta ett balanserat system utifrån budgeten.

Vill man överklocka så brukar man börja med processor+minne+moderkort. (I den ordningen)

Vill man bara spela, kan det vara vettigt att börja med grafikkortet.

Därav min röst på "Annat".

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Dumt formulerad omröstning. Man utgår ju ifrån en plattform, inte en processor. Jag kan inte tänka mig någon som säger "Jag ska ha 8800GTX, därför köper jag X." Allt utom processor och moderkort är mer eller mindre plattformsoberoende.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)