Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pettson00
fina bilder.

vad använde du för objektiv under bröllopet ?

Tackar
Det var mest EF 50 f/1.8 II jag använde, men även Sigma EX 70-200 f/2.8 och EF 17-40 f/4L dök upp lite då och då.

Permalänk
Medlem

Fortsätter med lite grönt. Börjar bli riktigt nöjd med mitt 85/1,8. Skarpt som tusan, dock lite CA vid stora öppningar.

Permalänk
Medlem

Har varit i malmö och Danmark i helgen.

Ge gärna kritik på bilderna!

Alla bilder är tagna med min Olympus C-60 ZOOM.

Permalänk
Medlem

Såna här trådar väcker inspiration (vilket är bra) men på bekostnad (?) av att man lär sig se skillnad på bilder och bilder

Allmän komplimang: Ni gamla gurus, ni håller sjukt bra kvalitét på det mesta!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Har varit i malmö och Danmark i helgen.
http://pici.se/69397/
Ge gärna kritik på bilderna!

Kan säga att bilden med fontänen hadde varit mycket snyggare om kyrktornet inte hadde varit borta:)

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Sköna bilder Oskar!

Fotosidan (och fototråden antar jag?) har en meet på lördag vid sthlm maraton, vet ej när då mr Granden frågade mig idag. Så han får vlä bidra med mer info... Tänkte bara uppmärksamma det!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
många av bilderna är tagna 50mm f2.8 men ett var 17mm f4... svårt att gissa vad det kan vara nu får SteFFoo berätta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Tackar
Det var mest EF 50 f/1.8 II jag använde, men även Sigma EX 70-200 f/2.8 och EF 17-40 f/4L dök upp lite då och då.

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC

Jag såg, tackar

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Fotosidan (och fototråden antar jag?) har en meet på lördag vid sthlm maraton, vet ej när då mr Granden frågade mig idag. Så han får vlä bidra med mer info... Tänkte bara uppmärksamma det!

FOTOTRÄFF PÅ LÖRDAG I STOCKHOLM!
Skickar er helt enkelt vidare till tråden på fotosidan:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7785...

En bild från fotorundan idag (Gröna Lund)

Hm, märkte nu att det var lite sunkig kontrast på den första, och kanske lite mycke på den andra Vill gärna ha input ang. kompositionen på den första, blev ganska nöjd med den.

Har märkt att såna här sorts bilder inte verkar tyckas om av "proffsen", men jag gillade den här bilden ivf.
Någon som tycker något?

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Steffo: Riktigt fina bröllopsbilder (gillar ungen med serverterna ^^)

Har lekt lite med nya 50mm/1.8 hela veckan, tycker den är riktigt bra!
Har dock ett litet problem; jag har svårt att få bilderna skarpa. Finns det något trix för att få skärpa på motivet även med stor bländaröppning? Jag tycks alltid missa skärpan, trots att bilden ser skarp ut i sökaren blir de inte det. Hur stor bländaröppning bör jag använda vid t ex porträttfoto?

Tacksam för lite tips!

Ett av få lyckade försök (=

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
FOTOTRÄFF PÅ LÖRDAG I STOCKHOLM!
Skickar er helt enkelt vidare till tråden på fotosidan:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7785...

En bild från fotorundan idag (Gröna Lund)
http://johan-l.se.loopiadns.com/photos/.swecdump/156.jpg
http://johan-l.se.loopiadns.com/photos/.swecdump/92.jpg
Hm, märkte nu att det var lite sunkig kontrast på den första, och kanske lite mycke på den andra Vill gärna ha input ang. kompositionen på den första, blev ganska nöjd med den.

http://johan-l.se.loopiadns.com/photos/.swecdump/94.jpg
Har märkt att såna här sorts bilder inte verkar tyckas om av "proffsen", men jag gillade den här bilden ivf.
Någon som tycker något?

Den tredje och sista där var ju ganska tråkig. Du borde ha lämnat hela karusellen i färg, samt gjort resten av bilden helt svartvit. Alltså även huset i förgrunden och träden i bakgrunden. Samt som sagt, MER FÄRG på slänggungan.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av granden
Den tredje och sista där var ju ganska tråkig. Du borde ha lämnat hela karusellen i färg, samt gjort resten av bilden helt svartvit. Alltså även huset i förgrunden och träden i bakgrunden. Samt som sagt, MER FÄRG på slänggungan.

Okej, ska prova det. Kan erkänna att det där är gjort i Lightroom, så masker och sånt blir lite omöjligt

Ska slänga in den i photoshop och se. Kan passa på att öka mättnaden då.

edit
Tack för en trevlig fotorunda idag granden o ficklampa.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Offler
Steffo: Riktigt fina bröllopsbilder (gillar ungen med serverterna ^^)

Har lekt lite med nya 50mm/1.8 hela veckan, tycker den är riktigt bra!
Har dock ett litet problem; jag har svårt att få bilderna skarpa. Finns det något trix för att få skärpa på motivet även med stor bländaröppning? Jag tycks alltid missa skärpan, trots att bilden ser skarp ut i sökaren blir de inte det. Hur stor bländaröppning bör jag använda vid t ex porträttfoto?

Tacksam för lite tips!

Ett av få lyckade försök (=
http://farm2.static.flickr.com/1048/530231676_4ad9789e7d.jpg

Tack

Kör du full bländaröppning är det svårt och få bra skärpa, den är inte så jätteskarp på 1.8. Försök öka några steg och bilderna borde bli knivskarpa
Är inget proffs på bländaröppningar osv men till porträtt brukar jag använda 2.8 och uppåt, för att hela ansiktet ska bli skarpt. Vid större öppning brukar delar ansiktet förlora skärpa (öron, näsa tex) pga det lilla skärpedjupet man får.

Permalänk

Sådär då, nu har förra bilden genomgått mina otroligt dåliga photoshophänder. Hade velat haft himlen mörkare, och färgerna mer klara och mindre starka, men jag vet som sagt (i irc) så är jag inte vidare bra på ps...

edit
GNARF! Måste ha glömt ändra färgprofil eller färgrymd eller vad det nu heter, bilden är bra mycket mörkare här än i PS... Nåja, orkar inte mer idag.

Jo, och jag inkluderade fågeln den här gången

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Tack

Kör du full bländaröppning är det svårt och få bra skärpa, den är inte så jätteskarp på 1.8. Försök öka några steg och bilderna borde bli knivskarpa
Är inget proffs på bländaröppningar osv men till porträtt brukar jag använda 2.8 och uppåt, för att hela ansiktet ska bli skarpt. Vid större öppning brukar delar ansiktet förlora skärpa (öron, näsa tex) pga det lilla skärpedjupet man får.

Ok! Ska testa att minska bländaren lite, tack för tipset (anade att det var något
åt det hållet)! Jag ska eventuellt fota min kusin som tar studenten nu på fredag
så jag är lite nervös, vill ju undvika att alla bilder blir suddiga. Har några
dagar på mig att lära mig objektivet så det ska nog gå bra!

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem

En liten runda på Gröna Lund

1.

2.

3.

4.

Förutom Gröna Lund blev det även lite växter, majoriteten från Rosendals Trädgårdar.

5.

6.

7.

8.

Edit:

Tackar för en trevlig runda tomburken och granden!

btw, vad är det jag ska lära dig burkis? Du tar ju redan bra bilder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan inte sova så jag satt och lekte i photoshop istället. Tyckte denna blev rätt cool. Dom flesta har väl sett originalet antar jag.

Ursäkta storleken, men den kommer inte till sin rätt annars!

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Musikälskare

Jäs fåtölj, e de där herrn i huset sitter efter en hård dag och kollar på sporten med en öl i handen

Say it's so ^^

Idag blir de mer studentfoto, syrrans tur!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har inte slängt upp bilder här nu på evigheters evigheter.

Tog denna i morse på väg till jobbet.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

EOS 350D, Tamron 17-50/2.8 @ 39mm, f/5.6, 1/125s, ISO400

Börjar bli rätt dålig på att posta bilder här känns det som

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Hmm. 2 veckor till sjöss på segelfartyg. 5D och 24-70/2.8L eller 1D Mark II och 16-35/2.8L? Känns som att lite vädertätning skulle vara trevligt...

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Vädertätning och 24-70 skulle jag tagit.

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Hmm. 2 veckor till sjöss på segelfartyg. 5D och 24-70/2.8L eller 1D Mark II och 16-35/2.8L? Känns som att lite vädertätning skulle vara trevligt...

Jaa det är ju synd om dig som ställs inför det svåra valet

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Fotade lite fotboll igår, kommer mer sen.
Hade råkat ställa kameran på ISO 800 så jag fick rädda bilderna genom att skärpa bruset
Blev ganska bra iaf

Visa signatur

Nikon D90, Nikon 85/1,8, Nikon 50/1,8 + annat skräp i väskan

flickr

Permalänk

En ficklampa/knaSen|!

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

du har öga för foto burkmannen

Fast det är klart, jag är så fotogenisk.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ett par bilder från sommarstugan idag...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Lite fler bilder från samma dag.

Inleder med en bild på.... TOMBURKEN!

1.

2. Försökte få till det med en regnbåge!

3. Slangen läcker...

4. Väääääärsta högt!

5.

6. WEEEEEEEE!

7.

8. Här smygfottar burkmannen småtjejer

9. ... som åkte i denna.

10. -"JAA VI FÅR ÅKA HEM! :D"

Visa signatur

Permalänk
Korsordsguru

Ansiktsmålning av de snälla Lions-tanterna (för 10 spänn).

Ena tjejen ur någon popgrupp som kallades "Miss Match".

Andra tjejen..

Barncancerfonden hade rittävling.

Put your hands up in the air like you just don't care? Tjejer från Uppsala Dansakademi. Massa bollhuvuden i vägen men jag croppade så de funkar som någon slags inramning.

En riktig Svensson. Står och kollar på någon lillkille som är med i någon slags talangjakt för 7-14åringar.

Visa signatur