Starcraft 2-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen skrivet av sille
Dumaste jag hört. Bara för du är långsam och inte hinner med betyder inte det att alla andra är det?

Stora strider i WC3 är ju inget jämfört med stora strider i BW och endå tycker du de går för fort... SC2 ska inte bli WC3 i rymden vettu.

Medics är den enda enheten i spelet som har auto-cast och de funkar bra, pga av att dom healar lite hela tiden. Marines/Bats har så lite HP att man aldrig skulle hinna med att heala hela tiden. Det skulle inte vara värt att investera i medics om dem funkade annorlunda. I WC3 tål alla gubbar mycket mer stryk, man hinner lättare med att heala sina trupper där. Går lixom inte att jämföra.

Autocast är att dumma ner så enkelt är de. Men visst, låt det det finnas emn on/off funktion. Valmöjliheter är alltid det bästa.

Ingen kommer dock att använda det på lite högre nivå endå. T ex att låta en BC använda Yamato på random fiender är ju idiotiskt i en lång match. Kul om det kommer en Scourge så börjar BC:n ladda yamato *fniss*

Men du, brainiac, man har inte autocast på spells vars mål är viktigt. Autocast är för sånt som ska läggas fort på många.
Att dumma ner är att ta bort möjlighet till strategi eller kontroll. Autocast underlättar för spelarna att utföra den strategi de har tänkt. Alltså smartar det upp spelet, då man kan konsentrera sig på annat (som strategi och att sköta storskaliga orders) än att lägga nåt liten skitspell på halva sin armé.

Men om du vill ha micro (och "smarta upp spelet") så kan vi ju göra så att inga enheter attackerar om man inte specifikt säger åt dem att göra det och vilket deras mål är. Dessutom så gör vi så att man måste göra detta för varje skott och att man bara kan göra det med en enhet i taget. GL HF!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig... drog iväg en pre-order. Sideshow ligger ju bakom så kvaliten lär ju vara outstanding.
https://eu.blizzard.com/sc2collectible/starcraft2/menu.html

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Ju mer jag tänker på det framgår det hur genialiskt Star Craft faktiskt är. Nästan alla ljud är ju ofantligt bra. Om vi börjar med actionljuden, vad gäller röster är väll alla bra, speciellt Edmond Duke, så är marines k-pist skön, bats ok, ghosts sköna. Vultures, goliaths och tanks har ju allihopa riktigt grymma och tunga ljudeffekter, speciellt tanks i travell mode Lasrarna som terrans flygare har är ju också riktigt goa och låter som de verkligen skär upp zerg mm nam nam. Sedan är ju även lasta i och ur transport samt musiken fullkomligt genial och även mineral gather. Det enda jag kan komma på nu som jag inte riktigt gillar är ljuden av missile turrets som också används av goliaths vid Anti Air. Vad gäller protoss tog det ett tag att vänja sig vid photon-cannon-ljudet men i övrigt och framförallt scouterna, har även protoss riktigt fett ljud. Zerglings har ju också ett utmärkt ljud som blir maffigt när det är många samtidigt men Mutaliskerna är mer tveksamma tillsammans med de stöniga ultraliskerna :/ Ljudet av drones som hämtar mineraler är inte heller så bra som terran och protoss.

Det är svårt att fatta sig kort när man pratar om något man älskar

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Men du, brainiac, man har inte autocast på spells vars mål är viktigt. Autocast är för sånt som ska läggas fort på många.
Att dumma ner är att ta bort möjlighet till strategi eller kontroll. Autocast underlättar för spelarna att utföra den strategi de har tänkt. Alltså smartar det upp spelet, då man kan konsentrera sig på annat (som strategi och att sköta storskaliga orders) än att lägga nåt liten skitspell på halva sin armé.

Men om du vill ha micro (och "smarta upp spelet") så kan vi ju göra så att inga enheter attackerar om man inte specifikt säger åt dem att göra det och vilket deras mål är. Dessutom så gör vi så att man måste göra detta för varje skott och att man bara kan göra det med en enhet i taget. GL HF!

På vad saknar du autocast i vanliga starcraft som skulle underlättar för spelare att utföra strategiska saker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorfisk
På vad saknar du autocast i vanliga starcraft som skulle underlättar för spelare att utföra strategiska saker?

Just StarCraft är relativt fritt från saker som behöver autocast (utom medic, men den har det redan). Men reavers och carriers skulle kunna ha autocast på att bygga ammo/interceptors. Men vad jag menar är att vi ska inte se T.EX. autocast som nått negativt, som många här försöker få det till, bara för att det gör saker automatiskt åt spelare, Dessutom menar jag att vissa andra saker kunde ha gjorts smidigare och bör inte undvikas i tvåan av rädslan att förlora micro. T.ex. vill man aldrig lägga två psi-storm på varandra (eftersom skadan inte läggs på varandra) men det gör man ändå om man har flera templars markerade när man lägger storm. Att en i taget lägger istället vore mycket smidigare, för det är det man är ute efter. Det blir alltså lättare att få enheterna att göra som man vill. Samma sak med allt som bara ger EN effekt, oavsett hur många som lägger det.

Detta var bara EN sak som skulle underlätta kontrollen. Imo ska vi välkomna allt som gör det lättare att kontrollera enheterna och få dem att göra som vi vill. Som att sätta rally-point på mineralerna för arbetarna, olika rally-points för olika enheter ur samma byggnad, gubbar som följer efter en av ens egna ska kunna försvara sig, enheter som är påväg till sin rally-point ska försvara sig om man har ställt in så osv osv.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Nu gick du till överdrift. :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breadcrab
Nu gick du till överdrift. :/

Men det är ju micro de vill ha! På det sättet får de världens microintensivaste spel. Eller, det kanske inte är det som är huvudpoängen med StarCraft?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Men det är ju micro de vill ha! På det sättet får de världens microintensivaste spel. Eller, det kanske inte är det som är huvudpoängen med StarCraft?

Jag står på macro-sidan men ALLT har gränser. Jag kan inte komma på något i livet som inte skulle kunna ge motsatt (dålig) effekt om det blir tillräckligt mycket av det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Just StarCraft är relativt fritt från saker som behöver autocast (utom medic, men den har det redan). Men reavers och carriers skulle kunna ha autocast på att bygga ammo/interceptors. Men vad jag menar är att vi ska inte se T.EX. autocast som nått negativt, som många här försöker få det till, bara för att det gör saker automatiskt åt spelare, Dessutom menar jag att vissa andra saker kunde ha gjorts smidigare och bör inte undvikas i tvåan av rädslan att förlora micro. T.ex. vill man aldrig lägga två psi-storm på varandra (eftersom skadan inte läggs på varandra) men det gör man ändå om man har flera templars markerade när man lägger storm. Att en i taget lägger istället vore mycket smidigare, för det är det man är ute efter. Det blir alltså lättare att få enheterna att göra som man vill. Samma sak med allt som bara ger EN effekt, oavsett hur många som lägger det.

Detta var bara EN sak som skulle underlätta kontrollen. Imo ska vi välkomna allt som gör det lättare att kontrollera enheterna och få dem att göra som vi vill. Som att sätta rally-point på mineralerna för arbetarna, olika rally-points för olika enheter ur samma byggnad, gubbar som följer efter en av ens egna ska kunna försvara sig, enheter som är påväg till sin rally-point ska försvara sig om man har ställt in så osv osv.

jag håller med dig faktist om reavers och carriers till viss del, men jag tycker att lämnar man en reaver nånstans så ska inte han försörja sig själv, ltie koll får man ändå ha på sina trupper

men det där med att om man markerar flera templars och använder psi-storms så borde faktist en gälla istället för alla. Men det var antagligen såna saker dem inte tänkte på för 10 år sen.

Permalänk
Medlem

Tycker det känns som att det är mer diskussioner om specifika units än generellt hur spelet kommer att se ut. Jag litar på att Blizzard gör ett bra jobb med spelet och jag hoppas att vi inte ser några C&C lösningar där man markerar alla units på hela kartan eller ser att units har någon särskild AI så dem styr sig själva.

Lite vid sidan av det så måste jag säga att Mothershippet ser ganska tråkigt ut. En blanding av heroes från wc3 och superweapons från c&c-serien tycker jag det ser ut som. Menmen, det kanske blir bra tillslut det också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorfisk
jag håller med dig faktist om reavers och carriers till viss del, men jag tycker att lämnar man en reaver nånstans så ska inte han försörja sig själv, ltie koll får man ändå ha på sina trupper

men det där med att om man markerar flera templars och använder psi-storms så borde faktist en gälla istället för alla. Men det var antagligen såna saker dem inte tänkte på för 10 år sen.

Fast det är skillnad på att ha koll på sina trupper och vara deras barnvakt.

Precis, och som man hoppas de tänker på nu. Jag blir bara lite irriterad över bakåtsträvare som tycker att det hör till bara för att det ger mer micro som man kan visa sig duktig i och jag hoppas verkligen att blizzard inte tänker så.

Breadcrab: Ge mig ett exempel när det är FÖR lätt att få enheterna att göra som man vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Nu när ni snackar om micro, kolla den här replayen. Hela matchen är dropship micro: http://sc.replays.net/htm_data/14/0509/335.html. Rätt tufft faktiskt, vid ca 25 min elapsed är båda utan production capability, det ända de gör är att micra med de dropships och tanks/goliats de har. Slutet är rätt kul

Har du en annan länk till detta eftersom sidan var tom

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

T.ex. vill man aldrig lägga två psi-storm på varandra (eftersom skadan inte läggs på varandra) men det gör man ändå om man har flera templars markerade när man lägger storm. Att en i taget lägger istället vore mycket smidigare, för det är det man är ute efter. Det blir alltså lättare att få enheterna att göra som man vill. Samma sak med allt som bara ger EN effekt, oavsett hur många som lägger det.

Jag tror det är så SC2 kommer funka om jag ska vara ärlig. Det är så många spells i WC3 funkar. Se bara på Druid of the Claw och hans rejuvenation. Den är det bara en druid som kastar även om du har flera markerade. Jag tror det är samma med roar, om de är i närheten av varandra eller nåt sånt. Medan alla druiderna switchar till bear form om du har alla markerade och klickar.

Så det kommer nog mer sånt till SC2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
några C&C lösningar där man markerar alla units på hela kartan

Lite vid sidan av det så måste jag säga att Mothershippet ser ganska tråkigt ut. En blanding av heroes från wc3 och superweapons från c&c-serien tycker jag det ser ut som. Menmen, det kanske blir bra tillslut det också

Varför i all världen inte? Att kunna markera hur många enheter man vill är ju något som borde vara självklart.

Vad det gäller moderskeppet så gillar jag det inte alls. Jag hatar idén om ett "moderskepp". Den är tråkig och uttjatad och jag trodde aldrig Blizzard skulle falla så lågt. Idea men begränsade antal enheter vet jag inte heller om det passar i spelet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Varför i all världen inte? Att kunna markera hur många enheter man vill är ju något som borde vara självklart.

Så självklart är det inte. Blizzard har ju hållit nere antalet enheter du kan markera samtidigt för att istället ge information och valbarhet av varje markerad enhet på ett lätt sätt. Men nån kombination vore bra. Att man om man vill kan markera alla men då inte kan se info om alla (när man ska attackera som zerg) eller markera upp till ett visst antal och då få speciell info om varje.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Gillar hur dom gjort det i AoE3, där man får tabba för att komma till nästa grupp enheter

Permalänk

Hoppas de har lärt sig nu av war3 bara.

war3 var ju bra mycket sämre än war2 så de måste rycka sig i kragen om de ska lyckas slå sc/bw.

Permalänk
Medlem

http://sc.replays.net/
Finns det en hel del proffsreplays. Tyvärr buggar mycket då dem spelar vissa versioner i turneringar och andra på battle.net. Finns ett program som heter BWLauncher men jag har inte fått det att fungera. Ska tydligen hjälpa mot patchproblemen. Dem har även en wc3 sektion och en dota sektion för den som är intresserad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sille

Ingen kommer dock att använda det på lite högre nivå endå. T ex att låta en BC använda Yamato på random fiender är ju idiotiskt i en lång match. Kul om det kommer en Scourge så börjar BC:n ladda yamato *fniss* [/B]

Det var ju det jag sa? Du var inte dum du.

Permalänk

Enheterna borde in göra sådana dumma saker automatiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Det var ju det jag sa? Du var inte dum du.

Well det är lika idiotiskt med "autocast" på flesta egenskaperna i Starcaft.

De vore lika idiotiskt att låta stormar vara auto, eller broodlings eller vad som helst. Det är Starcraft egenskaper vi pratar om, inte WC3.

Sedan som någon sa att man bara kastar en egenskap även när man valt flera eneheter med den egenskapen är en annan sak. Men de har ju inget med "autocast" att göra.

Permalänk

Men borde vi inte iaf kunna beordra våra 12 ghostisar att sjuta en lock down var och en på dom 12 fiendefordonen med ett klick?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sille

De vore lika idiotiskt att låta stormar vara auto, eller broodlings eller vad som helst. Det är Starcraft egenskaper vi pratar om, inte WC3.

Ingen har påstått något annat. Men att bara låta Healing vara autocast när det finns vissa andra småspells som kan förbättras med det också (som i Wc3, där det endast är små spells som har det) är nog endast SC-fanboy hysteri om att inte våga prova något nytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men borde vi inte iaf kunna beordra våra 12 ghostisar att sjuta en lock down var och en på dom 12 fiendefordonen med ett klick?

Är du galen. Ska spelet göra allt åt dig? En del av charmen med Starcraft är att det är så svårt. Spelet hjälper dig inte alls med sådana grejer.
Sådant tar ju bort skickligheten ur spelandet.

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair RM850x V3 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Avstängd

Det som just utmärker BW är betydelsen av hur bra man kan micra, just därför det är så jädra bra.

Önskar blizz hade kommit med någon indikation om datum :/
Dammade av BW igår

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guffen86@hotmail
Är du galen. Ska spelet göra allt åt dig? En del av charmen med Starcraft är att det är så svårt. Spelet hjälper dig inte alls med sådana grejer.
Sådant tar ju bort skickligheten ur spelandet.

Njae, men det skulle ändå inte funka för hur ska den välja enheter om det är mer än 12 st? Men vad jag skulle kunna tänka mig är att man kan ha 12 ghost (eller queen eller vad som som funkar på samma sätt) och sen klicka lockdown och dra en ruta över ett antal enheter så lägger ghostsen på alla de kan i rutan.

Eller så skulle man kunna ge order i förväg. T.ex. så säger man åt ghostsen som man gör nu att lägga lockdown, men de gör det inte förrän man ger kommandot "Go!" eller liknande. På så sätt kan man synkronisera orders på ett smidigt sätt. Det är faktiskt nått jag tror skulle funka jävligt bra!

Men angående skickligheten så beror det ju på var man vill lägga fokus. Vill man att spelet ska gå ut på musprecision eller på strategisk skicklighet eller en kombination. Själv tycker jag att strategisk skicklighet ska komma i första hand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Det som just utmärker BW är betydelsen av hur bra man kan micra, just därför det är så jädra bra.

Önskar blizz hade kommit med någon indikation om datum :/
Dammade av BW igår

Macro är minst lika viktig iofs.

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair RM850x V3 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk

Jag ser allt micrande som jobbig anpassning av att designerna inte tänkte tillräckligt på att göra det mer användarvänligt liksom i dom äldre spelen. Jag tog exemplet tidiager i gamla RA där man inte kan deploya mer än en enhet i taget, inget annat än brist hos designen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Njae, men det skulle ändå inte funka för hur ska den välja enheter om det är mer än 12 st? Men vad jag skulle kunna tänka mig är att man kan ha 12 ghost (eller queen eller vad som som funkar på samma sätt) och sen klicka lockdown och dra en ruta över ett antal enheter så lägger ghostsen på alla de kan i rutan.

Eller så skulle man kunna ge order i förväg. T.ex. så säger man åt ghostsen som man gör nu att lägga lockdown, men de gör det inte förrän man ger kommandot "Go!" eller liknande. På så sätt kan man synkronisera orders på ett smidigt sätt. Det är faktiskt nått jag tror skulle funka jävligt bra!

Men angående skickligheten så beror det ju på var man vill lägga fokus. Vill man att spelet ska gå ut på musprecision eller på strategisk skicklighet eller en kombination. Själv tycker jag att strategisk skicklighet ska komma i första hand.

Att det finns ett kortkommando på tangetbordet är lyx nog.
Om du inte vill att musen ska avgöra spelet, spela turn based RTS

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast det är skillnad på att ha koll på sina trupper och vara deras barnvakt.

Precis, och som man hoppas de tänker på nu. Jag blir bara lite irriterad över bakåtsträvare som tycker att det hör till bara för att det ger mer micro som man kan visa sig duktig i och jag hoppas verkligen att blizzard inte tänker så.

Breadcrab: Ge mig ett exempel när det är FÖR lätt att få enheterna att göra som man vill.

T.ex sorceress som har autocast på slow. För att ta ett exempel. hur jävla lamt är inte det att ha autocast i ett spel där en armé kan bestå av så lite som 15 units typ?... Lite micro ska man väl för fan kunna ha och kasta slow själv och ta bort autocast från spelet..

Snackar såklart om WC3 nu