Nu kommer sommaren: Vattenkrig !!

Permalänk
Medlem

Nu kommer sommaren: Vattenkrig !!

Satt och tänkte på hur roligt man hade det när man var mindre och sprang omkring och hade vattenkrig. Det var självklart de tuffaste "Super Soakers" man hade där standardmodellen var en "Super Soaker 50" (se bild nedan) eller kanske "Super Soaker 75" som hade en extra trycktank längst bak. Den värsta modellen jag hade var en "XXP 275" med dubbla pipor och ett handtag ovanpå, ungefär som BFG:n i Q2. Men den gick sönder, vill jag minnas.

Jag hittade in på en sida med recensioner av Super Soakers och förvånades över hur många modeller som gjorts sedan dess och vilken vetenskap det verkar vara nuförtiden.

Var får man tag på de här roliga gamla gevären idag? De som man kan köpa i en leksaksaffär idag verkar jättefjolliga och tråkiga. Har ni kvar era gevär så berätta gärna om dem och posta bilder! Fördelar / nackdelar med dem gevären? Vi borde ha en swecträff och leka vattenkrig.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Jag hade en sån som är på bilden där
Minns att en vanlig PET-flaska (50 cl eller 1.5 l) passade utmärkt att skruva på och var utmärkt som extra ammo

Permalänk
Medlem

Ägde också en Super Soaker 50 i yngre dar, f-n så lättroad man var då, skitskoj

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Även jag har haft ett par SS50, men de gick sönder hela tiden, kom det lite grus i tanken slutade de att fungera. :/

Minns att farsan hade lite udda sätt nät det gällde vattenkrig, han låste in sig i garaget, fyllde 3 st 10 liters hinkar som han sedan sprang runt med och kastade innehållet på en. Var man runt 7-8 år så var man inte så snabb och han hann alltid i fatt med sina hinkar.:( Nästan så man borde hämnas när han fyller 60.:D

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Minns att farsan hade lite udda sätt nät det gällde vattenkrig, han låste in sig i garaget, fyllde 3 st 10 liters hinkar som han sedan sprang runt med och kastade innehållet på en. Var man runt 7-8 år så var man inte så snabb och han hann alltid i fatt med sina hinkar.:( Nästan så man borde hämnas när han fyller 60.:D

Hahaha! En rolig variant är ju att smyga omkring och leka ninja på varandra och försöka skjuta den andra i ryggen utan att själv bli upptäckt/träffad. Annars minns jag att "de tuffa pojkarna" på gatan hade vattengevär för att hålla de "mindre pojkarna" i schack och visa vem som bestämde på gatan.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Hahaha! En rolig variant är ju att smyga omkring och leka ninja på varandra och försöka skjuta den andra i ryggen utan att själv bli upptäckt/träffad. Annars minns jag att "de tuffa pojkarna" på gatan hade vattengevär för att hålla de "mindre pojkarna" i schack och visa vem som bestämde på gatan.

Haha, vilket ghetto. ;D Vi använde istället vattenballonger för större krig (skoldel A vs. skoldel B) eller Hidden Ninja vs. Lärare.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Min utrustning brukade bestå av 2st Super Soaker 50 (en i varje hand:D), nån extra handpistol i fickan och vattenballonger.

När vi lekte hemma hos mig brukade jag småfuska lite med tillgång till pappas sån här:

och mammas sån här (de här är sjukt bra):

krigen hemma hos mig blev alltså inte så långa eftersom de flesta gav upp efter några sekunder i högtryckstvätten men då brukade jag låna ut den för att jämna ut lite

Permalänk

På högstadiet där jag gick så var det en tradition att 9:orna hade vattenkrig i skolan, som varade från jullovet till sista skoldagen.
Enda reglerna var att man inte fick använda extrema saker som hinkar, samt inte spruta under lektioner. Självklart lydde alla inte denna regler.
Om en lärare eller vakt fick se ens pistol så var man tvungen att låta dem ta den och behålla den till terminens var slut. (de hade dem i ett förråd med namnlappar) Men det var inte många som hämtade ut dem, då de vid 15/16års ålder var lite för gamla för att leka med sånt.
De andra på högstadiet fick inte ha vattenpistoler, det blev rapportering till föräldrar. Självklart fick vi i nian spruta hur mycket vi ville på dem utan de fick spruta tillbaka.
Nå en galen tid, fast det fanns inga droger, stölder eller vandalism som det finns på skolan idag istället. Inte heller internet eller tillgång till dator på raster heller, så man hade inte så mycket annat att göra.

Angående köpa så tycker jag dagens pistoler ser ut som dem från förr.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Högtryckstvättar är inget att leka med. Gör redigt om om du sprutar någon på nära avstånd. Det är ju farligt att få vatten i blodet och dessutom får man elaka blåsor!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Högtryckstvättar är inget att leka med. Gör redigt om om du sprutar någon på nära avstånd. Det är ju farligt att få vatten i blodet och dessutom får man elaka blåsor!

sant men alla i våra grupper visste väl hur en högtryckstvätt fungerar och det handlade mest om att spraya på avstånd från "basen". Jag har av misstag skurit upp stortån när jag tvättade båten en gång så är medveten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Angående köpa så tycker jag dagens pistoler ser ut som dem från förr.

Tycker att vattentankarna på de flesta gevär är grymt små och alla stora gevär verkar ha tekniska finesser som bara är dumma, så som "elektronisk tryckmätare". Elektronik och stora mängder vatten går inte ihop och det känns som en allmän dålig ide.

Eller så är det jag som blivit större och därmed har alla gevär krympt i mitt referenssystem.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Ah vilka minnen, hade en exact likadan supersoaker, man var fan värst i kvateret med den <3

Dock är skiten paj nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Tycker att vattentankarna på de flesta gevär är grymt små och alla stora gevär verkar ha tekniska finesser som bara är dumma, så som "elektronisk tryckmätare". Elektronik och stora mängder vatten går inte ihop och det känns som en allmän dålig ide.

http://xerent.no-ip.org/filer/waterrangers.jpg

Eller så är det jag som blivit större och därmed har alla gevär krympt i mitt referenssystem.

Dessa som säljs väldigt billigt ser ut som dem som jag minns. http://www.billigaleksaker.com/default.asp?category=89
Speciellt den första och den nummer tre.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Dessa som säljs väldigt billigt ser ut som dem som jag minns. http://www.billigaleksaker.com/default.asp?category=89
Speciellt den första och den nummer tre.

Dom är väll billiga av en anledning? De är kvar sen man var lite!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Finns det inga med CO2 patroner?

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Den här http://www.billigaleksaker.com/filer/1270.gif såg roligast ut, för 20 kr verkar den vara ett riktigt kap. Man lär ju köpa 4-5 st om man beställer. Dock verkar portot bli väldigt dyrt när dom skickar med postpaket...

Visa signatur

Permalänk

Hmm.. Sweclockers träff med vattenkrig på dagordningen, skulle det vara någonting?

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Hedersmedlem

Börja inte med vattenkrig på nåt lan bara

Eftersom det här är SweClockers så tycker jag det borde dyka upp nån finurlig typ i den här tråden med en bygglogg på nått fullständigt livsfarligt hemmabygge som spöar alla färdigköpta vattenpistoler rejält.

Petflaska och cykelpump någon?

Teoretiskt sett borde man kunna få upp ett jäkla tryck med en gammal cykelpump och en petflaska. Sen behöver man "bara" något för att släppa ut en någorlunda koncentrerad stråle för att få hyfsad räckvidd. Får nog ta och undersöka det här närmare vid nåt tillfälle...

Vattenballonger är bra annars.. om man till skillnad från mig är bra på att pricka rätt.

De få gångerna det har varit vattenkrig på sommarjobbet har det börjat med en vattenflaska.. och slutat med brandslangen. Det är därför man alltid ska ha en extra tshirt liggande på sin plats

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Börja inte med vattenkrig på nåt lan bara

Eftersom det här är SweClockers så tycker jag det borde dyka upp nån finurlig typ i den här tråden med en bygglogg på nått fullständigt livsfarligt hemmabygge som spöar alla färdigköpta vattenpistoler rejält.

Teoretiskt sett borde man kunna få upp ett jäkla tryck med en gammal cykelpump och en petflaska. Sen behöver man "bara" något för att släppa ut en någorlunda koncentrerad stråle för att få hyfsad räckvidd. Får nog ta och undersöka det här närmare vid nåt tillfälle...

Där sa du något, man kanske skulle använda sig av en kompressor, så får man ändå mer tryck ^^

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miedO
Där sa du något, man kanske skulle använda sig av en kompressor, så får man ändå mer tryck ^^

Tillbaka till högtryckstvätten.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Sån man skär pussel med hade varit NAJS att leka vattenkrig med.
Kanske inte har så lång räckvidd dock.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Sån man skär pussel med hade varit NAJS att leka vattenkrig med.
Kanske inte har så lång räckvidd dock.

Haha jo den med flest lemmar kvar vinner

Permalänk
Medlem

Har lekt med brandbilens vattenspruta när jag praoade hos räddninstjänsten. Var ett riktigt fint tryck, det negativa var väl att man knappt kunde stå upp när man sprutade med den och vattenräkningen. Hade nog varit riktigt tufft om man smalade av pipan fast då kanske man skulle ha flygit iväg som en raket.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk

hade ganska grymma vatten krig i skolan körde med 50 cl plast flaka med litet hål i toppen...eller det var i början sen blev det ica-kassar o sen svarta sopsäckar lärarna gilla det inte.....

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk

Sprang runt med den röda "water ranger"n när jag tog studenten förra sommaren
Dock lyckades vi spränga tanken på ett par av dem =/

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Hehe känner mig nästan lite stolt över att ha en SuperSoaker CPS 2000 liggandes hemma. Den är mäktig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Hehe känner mig nästan lite stolt över att ha en SuperSoaker CPS 2000 liggandes hemma. Den är mäktig!

Bilder!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000

Den kombinationen kan man knocka folk ordentligt med. Det är bäst att man håller ordentligt i flaskan alltså.

http://www.resurs.folkbildning.net/projekt/labbet/raket.htm

Permalänk
Medlem

Jag minns att någon kompis hade en vattenpistol där du hade tanken på dig på ryggen, som en rygsäck, sen hade man någon slags mikrofon vid munnen och något slags gevär i handen. Så sköt den när man skrek! Ju högre man skrek, desto hårdare sköt den. Helt sjuk sak.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Den kombinationen kan man knocka folk ordentligt med. Det är bäst att man håller ordentligt i flaskan alltså.

http://www.resurs.folkbildning.net/projekt/labbet/raket.htm

De lär vara rent livsfarliga att skjuta på folk sådär, minns när jag och morfar gjorde liknande saker för ett bra tag sedan. Vi tog en vanlig 1.5L PET-flaska, kapade av locket/"kapsylen" (så att man kunde skruva av det snabbt), och satte på en tätad cykelventil ovanpå. Sedan var det bara i ha i vatten, pumpa i luft och skruva av locket så flög den iväg med en jäkla fart.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS