Samsung U600, hur är den?

Permalänk
Medlem

Samsung U600, hur är den?

Funderar på att köpa en sådan, men hur är den? Har aldrig ens fingrat på en samsung tidigare, alltid kört Ericsson/SE.

Har den några stora brister som man kanske inte ser i spec. när man läser den? Några saker som saknas eller är otroligt jobbiga med den? Hur är menyer mm jämfört me SE?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag hade alltid kört Ericsson fram tills dess att jag införskaffade mig en U600 för några veckor sedan. Måste säga att den är över förväntan, trots att förväntningarna var höga. Så tunn, så många funktioner, och i mitt tycke mycket användarvänlig. Som vanligt tar det ett par dagar att vänja sig vid en ny telefon, särskilt om den kommer från en annan leverantör. Batteritiden är väl det stora nackdelen om man skall finna något negativt. Det är dock helt förståeligt, stor skärm, litet batteri (till följd av telefonens tunna design) medför ringa batteritider. Hittills har jag aldrig stått med tomt batteri och svurit, laddat den varannan dag. Vid den tidpunkten brukar batterimätaren ha förlorat en markering, detta efter idogt musikspelande och trixande.

Kort och gott så överväger fördelarna starkt nackdelarna. Kameran står sig mycket bättre än jag vågat hoppas på och macrofunktionen är riktigt bra. Visst finns det telefoner med ett ännu kraftfullare inre, men vem vill år 2007 ha en telefon som mäter en bit över 2cm på djupet?

Visa signatur

[AMD64 3500+ Venice @ 2604mhz med Scythe Ninja - Asrock DualSata - Kingston vRAM 1.5GB - Sapphire x1950xt - 580gb HDD - Chieftec Mesh - Corsair 620 - G15 och MX500 - Samsung 913N]

Permalänk
Medlem

Har haft flera kunder som anmärkt på att de ringer upp folk i samtalslistan när de slidar upp telefonen. Touchknappar och tummen felplacerad = not good.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Tack för infon, så inte SÅ svårt att gå över från en SE då.

Hur är det med funktioner som T9, mp3 som ringsignal/sms signal. Hur är mp3-spelaren? Är den begränsad med DRM på något sätt?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Har haft flera kunder som anmärkt på att de ringer upp folk i samtalslistan när de slidar upp telefonen. Touchknappar och tummen felplacerad = not good.

Man måste vara väldigt skicklig om man nu skall lyckas med det. Rent teoritiskt skulle det ju gå om man först trycker på ena touchknappen uppe till höger för att öppna "kontakter" och sedan för tummen diagonalt nedåt till "ring". Jag har aldrig lyckats med detta de 1000 ggr jag förmodligen har öppnat luckan (grym känsla).

Mp3-spelaren lider mycket av de usla hörlurarna samsung skickar med, de är skräp. Med en 3.5mm adapter sägs det dock att ljudet skall bli riktigt bra om man använder riktiga lurar. Att skicka SMS går numer smärtfritt men det tog ett tag att komma in i samsungs modell. Menyerna påminner lite om ericssons, en rutnätsmeny med förgreningar.

Visa signatur

[AMD64 3500+ Venice @ 2604mhz med Scythe Ninja - Asrock DualSata - Kingston vRAM 1.5GB - Sapphire x1950xt - 580gb HDD - Chieftec Mesh - Corsair 620 - G15 och MX500 - Samsung 913N]

Permalänk

Om du pratar mkt i telefonen så ska du väl kanske inte satsa på den eftersom den har ganska klent batteri ( tunn design = litet batteri).

Permalänk
Medlem

Att batteritiden lämnar lite att önska håller jag med om, annars är jag bara nöjd med min U600.

Visa signatur

Moderkort: Asrock Z77 Extreme4 | CPU: Intel Core I7 3770K, Noctua NH-D14 | RAM: 4x 4GB Corsair Vengeance Low Profile | GPU: Asus GTX 680 DC2T | HD: Samsung SSD 830 128GB | CHASSI: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Jag har hört rykten om att Samsung x820-batterier skall passa.
http://www.uk-mobilestore.co.uk/product_info.php?cPath=83_85&...
Om det nu gör det så lämnar detta batteri 1000mah jämfört med 690mah orginal.

Edit: Här är en länk på ryktena, som faktiskt verkar stämma
http://forum2.mobile-review.com/showthread.php?p=567900

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även jag funderar lite på att köpa en U-600. Är dock lite orolig över att den har touch-knappar, vill gjärna att den ska vara helt perfekt:P. Vänjer man sig vid dem och fungerar de bra till att skriva sms med? Är det något man möjligtvis kan irritera sig på?

Visa signatur

BE-2350, X1950PRO, 2xPC5400

Permalänk
Medlem

Sifferknapparna är ej touch så du kan vara lugn. I övrigt är de knappar som är touchbaserade smidiga att jobba med i mitt tycke.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atyn
Även jag funderar lite på att köpa en U-600. Är dock lite orolig över att den har touch-knappar, vill gjärna att den ska vara helt perfekt:P. Vänjer man sig vid dem och fungerar de bra till att skriva sms med? Är det något man möjligtvis kan irritera sig på?

Jag köpte en i lördags, på hemvägen när jag försökte skriva sms mm så var det grymt störande, men väl till kvällen när ja var full å glad så var det inga problem alls, så man vänjer sig väldigt fort med dem.

Måste säga att jag är grymt positivt överraskad, luren är klart skönare än jag trodde och jag är iaf väldigt nöjd med den! Menyerna var lätta och allt sånt, har annars bara haft Ericsson/SE hela tiden, förutom ett tag när jag hade en HTC från jobbet. Men tycker att denna var lika lätt att använda efter en dag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, låter bra:) Några nya funderingar uppstod:

Hur bra är mp3-navigeringen? Fungerar spelningslistorna bra? Finns det ett scrollhjul eller dyligt till navigeringen?

Kan man använda kameran utan att fälla ut knappsatsen?

Tack på förhand!

Visa signatur

BE-2350, X1950PRO, 2xPC5400

Permalänk
Medlem

Mp3 navigeringen fungerar ungefär som en "riktig" mp3-spelare, riktigt smidigt faktiskt. Nej, inget scrollhjul.

Kameran kan du inte använda utan att slajda ut telefonen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atyn

Kan man använda kameran utan att fälla ut knappsatsen?

Kameran sitter inte på baksidan av telefonen. Utan den är bakom "slideluckan". Så den kommer fram när man slidar upp. Så det går endast att använda kameran i uppslidat läge.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp

japp, samma här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taki
Man måste vara väldigt skicklig om man nu skall lyckas med det. Rent teoritiskt skulle det ju gå om man först trycker på ena touchknappen uppe till höger för att öppna "kontakter" och sedan för tummen diagonalt nedåt till "ring". Jag har aldrig lyckats med detta de 1000 ggr jag förmodligen har öppnat luckan (grym känsla).

Tvärtom käre vän. Har man tummen till vänster där lurknappen sitter blir det mycket lätt att senast ringda nummer återupprings när man slajdar upp luren. Har själv provat. Har haft flera kunder som anmärkt på det så problemet är reellt och existerar.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Yes, stämmer mycket bra, tänkte inte på den möjligheten då jag skrev det. Kan faktiskt erkänna att jag har lyckats med bravaden att råka ringa ett samtal på det sättet nu på senare tid, dock har de samtalen ej hunnit gått fram turligt nog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte lätt att få tag i dem, verkar sälja riktigt bra.
Finns röda att få tag i, men jag vill ha den blåa.

Permalänk
Medlem

Jag har inte lyckats ringa nått när jag slidar upp luckan än iaf. Är grymt nöjd med den än, det enda jag har att klaga på, vilket iofs inte är en speciellt stor grejj, men det är irriterande, det är T9. Om man skirivit ett lite längre sms så att texten är i nedre delen av fönstret så kommer T9 valen för knappkombilantionen uppåt istället för neråt, ja trycker alltid av gammal vana neråt och då får man skriva om ordet. Det andra är att när man bläddrat fram det ord man vill ha så måste man trycka på knappen i mitten av styrplattan, på min gamla NTC tex så behövde man bara trycka mellanslag så valdes det ordet, men gör man så på denna så kommer ordet först i listan fram.

Ja, det är petitesser, men faktiskt det enda jag stör mig på ang. tfn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur fungerar java på U600, funkar gmail, gmaps och opera felfritt? Hade en D900 förut och där fungerade inte gmail och gmaps.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

En kompis har en annan tunn samsung. I den så lagras bilderna han tar på internminnet först och sedan måste han manuellt föra över dem till minneskortet.

Är det likadant på denna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
En kompis har en annan tunn samsung. I den så lagras bilderna han tar på internminnet först och sedan måste han manuellt föra över dem till minneskortet.

Är det likadant på denna?

Nä man kan ställa in vart man vill att de skall lagras.

DonJolle: har itne testat installera något än eller köra gmail å så, så jag vet tyvärr inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Nä man kan ställa in vart man vill att de skall lagras.

DonJolle: har itne testat installera något än eller köra gmail å så, så jag vet tyvärr inte.

Nån som vet om man även kan ställa in på D900?? kanske så att min vän missat att kunna göra detta?

Permalänk
Medlem

Undrar en sak. Fick min U600 idag vilket var en överraskning, skulle egentligen komma den 27:e. Nu så ska jag ladda den i 16 timmar. Men jag undrar om man kan ta bort den där luckan som sitter för "uttaget". Vågar inte rycka ock slita allt för mycket ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebben
Undrar en sak. Fick min U600 idag vilket var en överraskning, skulle egentligen komma den 27:e. Nu så ska jag ladda den i 16 timmar. Men jag undrar om man kan ta bort den där luckan som sitter för "uttaget". Vågar inte rycka ock slita allt för mycket ^^

var beställde du den?
köp sugen

luckan sitter nog fast på nåt sätt.. så ryck inte för hårt

Permalänk
Medlem

Fick min U600 idag och är stormförtjust.

Väldig smidig progamvara för windows
som faktiskt fungerar riktigt bra.
Inte dåligt att den dessutom fanns på svenska.

Permalänk
Medlem

Guru. Jag köpte den i en affär. Dock hade dom inte den hemma då. Så andra leveransen men Sapphire Blue skulle inte komma föräns 27:e. Men så var jag inte idag för jag skulle ha en vanlig bärbar telefon. Då hade dom fått in den .

Men det verkar så dumt, för det känns som om den kommer brytas av när man har den i fickan annars... Eftersom den står lite "spretigt" när man har "kontakten" i. Men men, kanske ska vara så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebben

Varför ladda den i 16 timmar, självtortyr?

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen på att ersätta min D900 med denna, men det är touchknapparna som oroar mig. Väldigt många klagar på dem, och jag vet inte om man verkligen kommer att kunna vänja sig så pass mycket att man inte finner dem störande.

Hursomhellst, läser på diverse forum att man inte kan få både ljudsignal och vibration vid inkommande sms eller email, utan altså antingen eller. Detta verkar ju helt bizzart, och jag hoppas att det bara var fallet hos någon tidig beta-firmware som folk fick tag på.

Kan någon av er som har telefonen bekräfta eller dementera detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har använt min U600 i 2 dagar nu ungefär. Touchknapparna är helt underbara! Älskar dem. Sen är jag riktigt imponerad av displayen. Den är riktigt bra! Verkligen knivskarp och klar bild. Programvaran man får med är väldigt enkel och bra. Bra att den finns på svenska. Gjorde om två klipp igår till MP4 i "Samsung PC Studio". Gick väldigt bra. Kameran är jag väldigt imponerad av. Bilderna blev förvånansvärt bra, de få jag har tagit dvs. Lite seg kanske men som sagt så förlåter man det på kvaliten. Mp3:n fungerar bra! Inga som helst problem hittils.

Det finns några saker som kan förbättras, som förmodligen gör det när det kommer en firmwareuppdatering. Det är bla, ett litet brus som finns i varje "standardsignal". Det låter som att högtalaren slås på i samband med bruset, sen när signalen är klar så slutar bruset och den stängs av. Dock så är det inget man hör "på håll". Men om man lyssnar nära och noga så hör man det "tydligt". Inget man hör på "egna ljudfiler", så som mp3filer man lägger in och filmer osv. Sen så stämmer det att man inte kan ha vibration och melodi samtidigt på sms, dock på inkommande samtal. Email vet jag inget om . Dock har det varit mycket klagomål på det så det kommer nog ändras i samband med Firmwareuppdatering. Headsetet man får med verkar inte vara någon höjdare. Har inte använt det men provat lurarna och dom sitter inte alls bra!

Jag är supernöjd med denna telefon hittils. Väntar nu bara på mitt 2 gigs minne . Som sagt, finns några brister som jag stött på men dom kommer nog åtgärdas!

Hoppas jag givit er lite användbar information.