Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem

Funderar om jag ska ta 200 GB hårddisk med Free Fall Sensor (7200 RPM) eller 160GB (5400 RPM). Läste i en annan tråd att den med Free Fall Senor knäppte lite, vet inte riktigt hur jag ska tolka det. Ni skar har den med Free Fall något ni märkt eller?

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tänkte köra på att beställa en m1330 rigg nu då man får 20% rabatt. Jag tänkte köra med 4GB minne men jag kan inte välja windows vista 64 bit då jag konfigruerar datorn. Går detta att lägga till genom att ringa dem eller ?? Det har säkerts tagits upp tidigare men jag orkar inte läsa igenom alla 100+ sidorna, tack på förhand

Permalänk
Medlem

Sådär, då har man beställt en liten burk Fick se en kompis dator idag i skolan och blev kär!

T8100, 4gig ram, LEDskärmen, 200gb 7200rpm disk 8800kr inkl allt Känns sjukt prisvärt tbh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vlad
Hej!

Jag tänkte köra på att beställa en m1330 rigg nu då man får 20% rabatt. Jag tänkte köra med 4GB minne men jag kan inte välja windows vista 64 bit då jag konfigruerar datorn. Går detta att lägga till genom att ringa dem eller ?? Det har säkerts tagits upp tidigare men jag orkar inte läsa igenom alla 100+ sidorna, tack på förhand

Du kan definitivt inte få 20% på telefon i alla fall. Det finns gott om exempel på sådana som har fått sina ordrar annullerade då stackningen egentligen är en "bugg" i systemet (enl Dell). Kör på 32-bit och låna en 64 bits skiva av någon och installera den istället, mindre strul den vägen. Du kan behöva aktivera över telefon, säg bara att det är den första gången du installerar Vista.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bestämt mig för att beställa en Xpsm1330 imorgon. Jag har valt följande konfiguration. Några synpunkter?

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo-processorer T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache) redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska redigera
SINNESRO 1 års grundläggande garanti redigera
VAL AV FÄRG Kamera med 0,3 megapixlar och Midnight Blue för White-LED-skärm redigera
LCD-SKÄRM Tunn, lätt 13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED-skärm (300 nitar) m. TrueLife™ redigera
BIOMETRISK IDENTIFIKATION Biometrisk fingeravtrycksläsare redigera
MINNE 4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048] redigera
HÅRDDISK 200 GB hårddisk med Free Fall Sensor (7200 RPM) redigera
GRAFIKKORT 128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara redigera
PRIMÄRT BATTERI Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar) redigera
Tillbehör
BLUETOOTH Dell™ TrueMobile 355 inbyggd Bluetooth-modul - Europa redigera
TRÅDLÖS ANSLUTNING Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors redigera

Permalänk
Medlem

kan man få ssd disk om man ringer till dell ??

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk

Varför satsar ni sönder med värsta prylarna till denna maskin när endå grafik kortet är ""medel". Är det för att ni ska kunna glida bra i vista eller?

Visa signatur

XPS 1330 -:- T5550 -:- 3 gig ram

Permalänk
Medlem

Jaha, då förstår jag. Det är alltså bara i spel som man kan utnyttja en dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiLLadakiLLa
Varför satsar ni sönder med värsta prylarna till denna maskin när endå grafik kortet är ""medel". Är det för att ni ska kunna glida bra i vista eller?

allt handlar inte om spel...krävande applikationer, smidighet, kunna klara av flera processer snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anderscc
kan man få ssd disk om man ringer till dell ??

Nej, tveksamt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu är följande beställt:

T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache)
4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]
Svenskt/finskt (QWERTY)
128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS
320 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Windows Vista™ Ultimate - svenska
8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Wireless-N-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors
Microsoft® Office 2007 Small Business - svenska
3 års XPS Premium Warranty Support
90 W nätadapter, jordad
Dell™ TrueMobile 355 inbyggd Bluetooth-modul - Europa
Kensington Slim Microsaver-säkerhetslås
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
Biometrisk fingeravtrycksläsare
Resurs-DVD - (diagnostik och drivrutiner)
Smokingsvart och kamera med 0,3 megapixlar för vit-LED-skärm
Accidental Damage Support
Tunn, lätt 13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED-skärm (300 nitar) m. TrueLife™

Pris: 14 386,46 kr inkl. 15% rabatt.
Levereras 19/6 enligt plan.

Skönt att kunna lämna min Insp. 9300 och få en möjlighet att vila axlarna när jag är ute och reser. Jag önskar min 9300 lycka till hos sin nya ägare och passar på att tacka för de åren vi har haft ihop. Må hdd-krascherna lysa med sin frånvaro och att kommande uppdateringar går bra, 9300!

Simma lugnt!

*edit* Stavfel

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem

hur är det med ljud via hdmi ? 90 sidor och en dålig sökfunkion gör att jag frågar här..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så har jag, efter flera månaders velande, äntligen fått tummen ur och beställt en liten M1330. Jag valde den otroligt smakfulla färgen "bubble pink", det kändes manligt och bra.

Det gick utmärkt att stacka flera rabatter, 15+5% verkar ha gått igenom eftersom datorn nu ligger hos schenker för leverans. Vilken otroligt kort ledtid från beställning till leverans förresten. Jag beställde den sent den 28 precis innan rabatterna skulle gå ut och redan idag (30) på morgonen så ligger den hos schenker. Jag hade räknat med avsevärt mycket längre leveranstid, kan jag ha fått ett returexemplar eftersom det går så fort?

Jag tog ett 6-cellsbatteri eftersom jag måste snåla någonstans men vill köpa till ett större batteri i efterhand. Är det någon som har något bra tips på vart man får tag på piratbatterier (9cells) ?

Jag skulle vilja ha en extra laddare också, några tips på vart man köper den?

Permalänk

Hallå! Är precis på väg att beställa en M1330. Ville bara kolla en sak (som säkert finns någon stans i denna tråden...men har ej hittat det). CPU whinet....finns det där oavsett om man kör med nätadapter eller i ren batteridrift?
Tacksam för svar!

Visa signatur

Hepp!
//M

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fossi
Så har jag, efter flera månaders velande, äntligen fått tummen ur och beställt en liten M1330. Jag valde den otroligt smakfulla färgen "bubble pink", det kändes manligt och bra.

Det gick utmärkt att stacka flera rabatter, 15+5% verkar ha gått igenom eftersom datorn nu ligger hos schenker för leverans. Vilken otroligt kort ledtid från beställning till leverans förresten. Jag beställde den sent den 28 precis innan rabatterna skulle gå ut och redan idag (30) på morgonen så ligger den hos schenker. Jag hade räknat med avsevärt mycket längre leveranstid, kan jag ha fått ett returexemplar eftersom det går så fort?

Jag tog ett 6-cellsbatteri eftersom jag måste snåla någonstans men vill köpa till ett större batteri i efterhand. Är det någon som har något bra tips på vart man får tag på piratbatterier (9cells) ?

Jag skulle vilja ha en extra laddare också, några tips på vart man köper den?

Dom har säkert en hel del hög färdigbyggda laptops redan som som kan skicka ut direkt... Antar att du inte gjorde några "stora" förändringar i paketet?

Permalänk

Fler än jag som beställt och är orolig för byggkvaliten?
Läser man på typ Notebookforum så håller ju moderkortet 6 mån innan det blir överhettat!?
Dementier från XPS 1330 ägare mottages tacksamt! och då dom med Geforcekortet.

Andra problem som nämns är ju CPU whining, Skärmen som pajar p ga Övehettningsprop? ljudproblem av olika slag, störningar vid uppspelning av mp 3 filer m.m..

Vore kul med kommentarer från dom som ägt maskinen ett tag.

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem

Wey!

Jag har nu längat som ett djur på att få min 1330, och fick den tillslut. Men bara 48h efter att jag har datorn i mina händer är lyckan över.

Hade såklart slängt ut Vista omedelbart och kört in en Ubuntu Hardy Heron 8.04 LTS på den, stoppat in alla drivrutiner, och allt funkar! T.o.m. fingeravtrycksläsaren!

Jag bor inte i Göteborg, men datorn kom dit, så när jag sedan skulle åka hem igen på söndagen så går jag till min laptop, ser att den har låst sej, helt! Tänker inte så mycket på det, force shutdownar den (hålla in knappen) och stoppar ned den i väskan. Åker sedan buss i ett par timmar, tar fram laptopen när jag kommer hem och sätter på den.

Den bootar bios som den ska, tar lite extra lång tid, för att det sedan kommer fram en text som indikerar att OSet loadas. Går bort och kollar på TV, en kvart senare står samma text uppe och lyser.

Tycker detta är jävligt konstigt och force shutdownar igen! Försöker sätta på datorn igen, men då blinkar bara Caps lock 45 gånger, inget annat, sen dör den.

Nån som har en aning vad som har hänt? Hur fan gick det här till? Har googlat och sökt på Dells sida, men inget relaterat! Vad ska jag göra? Suger ju att den inte funkar...

Peace.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefannorr
Fler än jag som beställt och är orolig för byggkvaliten?
Läser man på typ Notebookforum så håller ju moderkortet 6 mån innan det blir överhettat!?
Dementier från XPS 1330 ägare mottages tacksamt! och då dom med Geforcekortet.

Andra problem som nämns är ju CPU whining, Skärmen som pajar p ga Övehettningsprop? ljudproblem av olika slag, störningar vid uppspelning av mp 3 filer m.m..

Vore kul med kommentarer från dom som ägt maskinen ett tag.

Ehm, nu har jag letat runt på detdär forumet i 30 min och inte hittat något av vad du pratade om... kan du tänka dig att länka dessa diskussioner?

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430

Permalänk
Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem

Hallå allesammans,

Jag köpte en m1330 i höstas och hängde ganska mycket i denna tråd under de första 40 sidorna typ Tänkte bara dyka in här och kolla om det har kommit någon lösning på CPU whine-problemet, eller om Dell fortfarande jobbar på det?

Jag vet att jag säkert kan hitta svaret om jag börjar leta i denna tråd, men att kolla igenom typ 2700 inlägg kommer att ta ett halvt sekel, så vore schyst om ni kunde svara ändå

Permalänk

Hej Hampos,

Tyvärr ingen lösning vad jag kunat läsa på notebookreviews forum.
Däremot läser jag hur maskin efter maskin rasar p g a överhettning, se trådar jag länkat till igår.

Gäller maskiner med Nvidia kortet och ej de med den inbyggda grafiken.

Stefan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag fick min dator levererad tidigare i veckan. Den funkar klockrent och jag har ännu inte upptäckt nått fel vad gäller byggkvalité etc. Det enda minuset än så länge är att jag tycker att skärmupplösningen är lite väl låg. Nu prioriterade jag att den skulle vara bärbar och kopplar upp den till min externa skärm då jag är hemma, vilket funkar riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Någon som kör aktivt med Dell Wireless 5520 3G/HSDPA kortet?? är kluven på om man ska köpa till den eller skippa den kostar ändå 1350kr. jag antar att man kan köpa den efter köpet åxå???

Hur pass bra är mottagningen på det kortet??

Permalänk
Medlem

Jag är inne på min andra 1330, denna har penryn. CPU whinet finns fortfarande kvar men låter mycket mindre än tidigare för mej iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefannorr
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=204772

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=173512

Finns fler, bara kika på dom som rör Dell XPS M 1330

Oj jäklar... den första där gjorde mig helt avtänd på denna dator... aldrig i livet att man köper en maskin som har en livslängd på ett halvår.

Synd då denna verkar vara den bästa kombon av liten storlek och bra spelprestanda.

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matseponken
Hallå! Är precis på väg att beställa en M1330. Ville bara kolla en sak (som säkert finns någon stans i denna tråden...men har ej hittat det). CPU whinet....finns det där oavsett om man kör med nätadapter eller i ren batteridrift?
Tacksam för svar!

Det låter inget om du kör med nätadaptern inkopplad, iaf inte för mig... har 7200rpm:s hårddisk så den dämpar störande ljud lite men man märker skillnad när man kör utan nätadaptern. Då är där ett lite störande pipljud. Men det dränks ganska lätt om man befinner sig i en normal omgivning. Enda gången det stör mig är när jag sitter i ett tyst rum men i 99 fall av 100 så har jag tillgång till adaptern isf.

Permalänk

Tjena,
har bläddrat lite i tråden men orkar inte läsa allt....måste skaffa en laptop pga plugg i höst o jobb i sommar med mycket dötid, är denna dator ett bra val? blir lite skraj när jag läser om whine o sånt..nån som kan komma med lite kloka ord? Undrar också om man klarar sig på att köra standardkonfigen + LED skärm eller om det är nåt man helst bör uppgradera? Kommer mest surfa o använda till vardagligt bruk , media o sånt, spel är inte högprioriterat.

Tack på förhand!

Visa signatur

i7 6700k // 16 GB Corsair Vengeance // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en, är störtnöjd. Har 2,1GHz 3Mb Cache och inget CPU-whine vad jag har hört. Har LED-skärm, ser det som ett stort plus för den här datorn. Skulle jag göra om beställningen så skulle jag lagt till ett fetare batteri (9 cells). Rekommenderar den VARMT!

Har förresten spelat WOW och det fungerar bra än så länge. Återkommer med en mer utförlig bedömning när jag lirat någon instans.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PizzaBagare6000
Någon som kör aktivt med Dell Wireless 5520 3G/HSDPA kortet?? är kluven på om man ska köpa till den eller skippa den kostar ändå 1350kr. jag antar att man kan köpa den efter köpet åxå???

Hur pass bra är mottagningen på det kortet??

Jag har inte använt ett löst usb-modem så jag kan inte jämföra men jag tycker att det inbyggda fungerar mycket bra. Skall tydligen gå antenner runt skärmen, hurivida det stämmer vet jag inte men täckningen har inte varit ett problem. Skulle aldrig ha ett löst usb-modem hängandes ifrån datorn.

Permalänk

Det CPU-whinet folk pratar om är nog när man kör utan nätverksadapter, vilket är normalt, 1 månad innan hade jag en hp pavilion med exakt samma sak, cpu whinet verkar vara standard

Visa signatur

XPS 1330 -:- T5550 -:- 3 gig ram