Safari nu även för Windows

Permalänk
Medlem

Fungerar dåligt med flera skärmar och bakåt-/framåtknappen på musen fungerar inte för mig heller. Final tack?

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

"Wanna add a bookmark, one click."
Och felrapport varje gång jag försöker trycka på det där pluset.
Nåja, jag försöker ändå vara rätt positiv över detta.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bimbim
Jag kör bara Mac rakt igenom (desktop + server) men jag har aldrig förstått varför man ska använda Safari framför Firefox?

Agreed. Visst det är en kompetent läsare(på OSX i alla fall) men i nuläget skulle jag inte köra windows versionen. Låter Hiskeligt som ett alpha stadie. Firefox fyller funktionen väll genom att vara riktig crossplatform.

Får de läsaren att funka tror jag iofs att de kan hamra ner IE7 userbase rätt bra. Frågan är vad det tar av FF användarna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hursomhelst, den funkar crap, definitivt inte bättre än Konqueror under Linux. Och där använder jag alltid Firefox även under KDE. Kul att se att även fonterna renderas som under KDE fast under Windows, tala om nedåtköp eftersom Windows-fonterna är mycket mer lättlästa.

Hatar dessutom iTunes/QuickTime-designen, inget av de programmen är tillåtna på någon av mina datorer eftersom de tar över och är allmänt irriterande. QuickTime Alternative är det som gäller, det fungerar 100 ggr bättre än riktiga QuickTime.

Och för musik är egentligen Amarok under Linux den trevligaste applikationen, i Windows kör jag foobar2000 men även WMP är mycket trevligare än iTunes.

Intressant att se Apples avkomma fast man inte har en Mac, synd att den fungerar så dåligt bara.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Inaktiv

Även om det är en BETA så blev jag väldigt besviken att många sidor blev felvisade. Och sen märkte jag också att endel hyperlänkar inte fungerade. Den var snygg men jag märkte ingen större snabbhet mellan Firefox och Safari. Jag tycker att Safari är lik Opera på ett sätt, funktionaliteten är dålig och all denna bling bling stör mig oerhört.

Permalänk
Medlem

Det går inte ens att starta för mig :/

Permalänk
Medlem

Det här går knappt att få igång, kan inte se några menyer och kan inte häller skriva in någon address, startsidan ser helt fel ut.
Vet inte direkt om den har någon fördel alls, och för övrigt stod det att firefox startar på mer än 2 sekunder medans safari startar betydligt snabbare. Så var det Inte i mitt fall, firefox startar så fort man klickar på ikonen medans safari skruvar sönder sig innan den ens vill komma upp =/.
Dåligt och åter igen dåligt, förstår inte vad Apple har för poäng med den här skiten. "Iphone" e ingen höjdare häller direkt, snart kommer väl Idammsugare och Ikniv&gaffel&sked också med inbyggd röstigenkänning så att man inte "råkar" ta någon annans sked... -.- ... Med andra ord, jag tycker att det mesta Apple gör är helt onödigt.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Så länge jag inte rör bokmärkena så funkar det bra, google, youtube med flera är inga problem...
Bra att ha när man pillar med html men kan aldrig ersätta Opera, ser faktiskt inte hur man kan tycka att safari är så snabbt heller. Jag upplever det långsammare än Opera...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Och med det vill du säga...?

Allt propertiärt är inte ont. Lägg ner för fan!

BAH!

På de gamla goda 60, 70 och 80 talet så var all mjukvara fri mjukvara som kom med källkod.

Sen på 90-talet, då kom proprietär mjukvara av zionister.

Proprietär mjukvara är ond.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

får inte igång det. de kraschar innan jag hunnit dubbelklicka på genvägen till Safari >_<

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om det kom till Linux med.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
På de gamla goda 60, 70 och 80 talet så var all mjukvara fri mjukvara som kom med källkod.

Sen på 90-talet, då kom proprietär mjukvara av zionister.

Proprietär mjukvara är ond.

Fel, det är bra med båda typerna för de fungerar för olika syften och skapar en större marknad med båda typerna.
Om du inte tycker om proprietär mjukvara SÅ LÅT BLI ATT ANVÄNDA DET!

Samma som de som inte tycker om öppen källkod inte behöver använda de programmen, sluta klaga.

Sen är det intressant att apple släppt detta program, har inte testat det själv men efter kommentarerna här så ser det inte bra ut.
Utvecklarna är kanske inkompetenta att programmera Windows program även om de är mycket bra för OSX program.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Inaktiv

Mitt krashade så fort det kom en möjlighet att köra något mer avancerat än vanlig text på skärmen... Dock som många säger; det är en beta och en färdig produkt av Safari hade varit väldigt intressant.

Permalänk

en skåpbil salt skulle man ta det med.....försök en tågkaravan. ser att det tydligen inte är smärtfritt att använda safari på win, skulle vilja tacka alla som försökt och postst sina erfarenheter så att andra slipper krånglet
(det var nog därför gud uppfan beta testare) det värkar som om apple och MS mjukvara blivit mer och mer inkompatibel. har fått otaliga blåskärmar tack vare itunes på vista, hadde inga problem under xp. tycker att apple och ms borde sammarbeta bättre på kompabillitet över platformarna, så mycket är dom skylldiga oss konsumenter.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle vara kul om det kom till Linux med.

Om du kör det mha Wine så fungerar det säkert inte sämre än vad det gör under Windows nu ....

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Vilket skräp. Sjukt långtsamt på Windows såklart. Dessutom, vilken jobbig font det blev!

uid313: closed-source är inte ondska, det är bara det att man inte vill avslöja "receptet" till sina produkter helt enkelt.

Permalänk

Fungerar bra, startar snabbt och så.
Men kolla på Sweclockers startsida.. eller hela sidan. Ganska mycket text som försvinner.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Hoppas inte den slutgiltiga drar lika mycket minne som denna betan.
http://canuq.com/digg/466da2e7adac5.jpg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det där låter riktigt märkligt då en userspace-applikation ska inte kunna blåskärma. Såvida inte Apple har gjort något extremt konstigt med Safari, typ installerar drivrutiner, skulle jag rekommendera att du kör Prime95 och memtest.

vem vet
min dator är helt åt jag vet inte vad

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Agreed. Visst det är en kompetent läsare(på OSX i alla fall) men i nuläget skulle jag inte köra windows versionen. Låter Hiskeligt som ett alpha stadie. Firefox fyller funktionen väll genom att vara riktig crossplatform.

Får de läsaren att funka tror jag iofs att de kan hamra ner IE7 userbase rätt bra. Frågan är vad det tar av FF användarna.

Jag skulle tro att den tar mer från FF användarna än IE7. Dom flesta som använder IE7 nu och inte har bytt till FF redan är dom som inte bryr sig, alla som har nån koll alls på hur man installerar osv. och inte bara surfar å betalar räkningar och läser på aftonbladet, dom har nog redan bytt till FF, Opera eller nått anat förutom IE7.

Det är nog dessa användare som iaf kommer testa Safari.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
funkar klockrent under os x iaf

Ny handlar det verkligen inte om mac os x!

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Hoppas inte den slutgiltiga drar lika mycket minne som denna betan.
http://canuq.com/digg/466da2e7adac5.jpg

Har du så ont om hårddisk så du inte pallar lite utswappat minne?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva

Men det resulterar kanske i att det blir jävligt segt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cr1ll3
Ny handlar det verkligen inte om mac os x!

måhända men betan kom även dit

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

http://www.wired.com/gadgets/mac/commentary/cultofmac/2007/06...

"
It makes perfect sense for Apple to release its Safari web browser for Windows, but the question is: What right-thinking Windows user would want it?

Steve Jobs' unexpected announcement Monday that the public beta of Safari 3 runs on Windows left the crowd at Apple's Worldwide Developers Conference in San Francisco murmuring its approval.

But the initiative seems to rely on a domino theory fueled by infatuation. Apple is hoping there are Windows users so in love with their iPods and iTunes that they will also download Safari. Then they'll fall in love with that, and the next thing you know they'll be down at the Apple Store fishing for their credit cards.

There's only one problem with that scenario -- Safari sucks. A lot of Mac users won't run the browser (I'm one of them), so why would anyone run it on Windows?
"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva

Var väl inget vidare argument?

Tycker själv det är ett problem med minnesanvändningen - och då är mängden minne egentligen inget problem för mig. Firefox tar lätt 350 mb om man använder det flitigt. Opera är inte bättre (med flitig användning menar jag ~10 fönster med alltifrån 5 till 20 tabbar i varje).

Om Safari är sämre (vet inte förhållandena för bilden som togs ovan) så är det ett stort minus för mig i alla fall. Om det är bättre så kanske jag bör ta en titt på det när/om det blir stabilt.

Tyvärr är det väl program som quicktime, flash och adobe reader som drar ner webbläsarna mycket. Men blir ju inte bättre om webbläsaren i sig utöver det är tung.

Permalänk
Medlem

men vafan, vi snackar beta nu, inte final. visst skulle den kunna vara mer stabil och visst kunde de väntat lite mer med att släppa den, men som sagt, är ju för fan inte färdigt program

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Hittade följande inlägg på Ars Technica:

1. I guess I'll be the contrarian and say that I love the font smoothing on Strong.
2. Safari seems noticeably faster on every website I visited.
3. Not too mention, the app itself starts up incredibly fast. (+/- a second IE7's start time).
4. The UI is ... distasteful, to say the least.
5. The fact that you have to grab the bottom right bit of the window to resize is inexplainable. (This really needs to be fixed ASAFuckingP! What were they thinking??!)
6. The browser props itself in front of all windows in fullscreen (so you have to hit Win button to get to the start menu); insane.
7. Backspace doesn't bring you "back" in your history. (I figured out Ctrl-] soon enough. But this is used often enough that it should be one key, like it is everywhere else!)
8. Middle-click working in some contexts and not in others.
9. Doubleclicking on the Tab Bar doesn't open up a new tab.
10. The default text size in the Bookmark Bar is unreadable from any significant distance on my 15.4" WSXGA+ display (and is unadjustable, ... the inevitable popping of blood vessels when 17" WUXGA+ Macbook Pro owners try to read the black on grey microtext should be heard around the world).
11. The memory usage is a little better with a couple tabs open than Firefox with 20 addons. (Not a fucking compliment)
12. 15-45% CPU usage with a couple tabs open (hovering at the top of that range) and only been open maybe ten minutes. Although responsiveness doesn't seem to suffer (much) at high CPU usages, unlike Firefox (although Firefox CPU usage rarely gets that high)
13. Can't seem to get Links to open in New tabs (instead of new windows) that have no problem in Firefox.

The bottom of my post got cut off, but sufficely to say, Safari could be a viable competitor on Windows if they realized that some things about the Apple software design aesthetic don't work on Windows, and other things just plain don't work. (Combined with the fact that the software really needs to be tested far, far more).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Var väl inget vidare argument?

Tycker själv det är ett problem med minnesanvändningen - och då är mängden minne egentligen inget problem för mig. Firefox tar lätt 350 mb om man använder det flitigt. Opera är inte bättre (med flitig användning menar jag ~10 fönster med alltifrån 5 till 20 tabbar i varje).

Om Safari är sämre (vet inte förhållandena för bilden som togs ovan) så är det ett stort minus för mig i alla fall. Om det är bättre så kanske jag bör ta en titt på det när/om det blir stabilt.

Tyvärr är det väl program som quicktime, flash och adobe reader som drar ner webbläsarna mycket. Men blir ju inte bättre om webbläsaren i sig utöver det är tung.

varför har du så mycket minne för då, om
du inte tycker om att använde det?
programmen släpper det mesta av minnet
när andra program behöver det. om de är
konstruerade så, vilket de nämna
programmen är.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.