ipod nano eller creative zen v plus??

Permalänk
Medlem

ipod nano eller creative zen v plus??

Hej, Ska köpa en ny mp3 och valet står just nu mellan en ipod nano och en creative zen v plus.
Har några frågor om dom som jag hoppas nån kan svara på.

- Har läst att ipoden är bunden till itunes och undrar vad det är för något?
- Är det krångligt att lägga in filmer på creativen.
- Vilken sjulle ni välja?

Undrar oxå om någon kan rekomendera någon annan mp3 som ligger runt 1000 spänn?

Permalänk
Medlem

Jag fick en iPod nano av brorsan när han kom hem från Malaysia. Och sicken skit det är ljudmässigt. Så fort man drar på EQn (som man för det första inte kan ställa in som man själv vill..) skorrar o distar basen som fan, ljudet är tamt och allmänt dåligt. Då har jag prövat den med org. lurarna, Sony EX-71, Creative EP-630 samt mina Philips HP 895. Same shit.

Bytte tillbaks till min 3 år gamla iRiver IFP-799 1GB som har så grymt mkt bättre ljud och även bättre batteritid.

Zen:en har jag bara lyssnat på en kortis hos en kompis, och det lilla jag hörde så lät det helt ok. Tror han hade org. lurar till den.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

zen v plus skulle jag utan tvekan valt. Enligt vad jag hört bättre ljud, inte bunden till Itunes, billigare osv.

Annars Meizu M3. Den går att beställa från Kina, ex. www.houseofdap.com. Beställde min därifrån och är mycket nöjd med den, förstklassigt ljud.

Permalänk
Medlem

Går att lägga in musik till Ipod med andra program än iTunes t.e.x winamp.
Jag har en första generations Nano med ett par sennhesier cx300 och tycker ljudet är väldigt bra men finns väl personer som är väldigt kräsna när det gäller ljud. Original hörlurarna måste jag säga att var helt värdelösa till ipoden går fan inte att lyssna utan att få ont i huvudet av dom.
Tycker ipoden är väldigt snygg, blev förälskad i den när jag såg den i M3 för 2 år sedan eller vad det men jag tycker att creativen också var väldig snygg

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt nanon för enkelheten med itunes och clickwheel-funktionen

Visa signatur

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble.

Permalänk
Medlem

Enkelheten med itunes? Hör hört många som påstår att det är så svårt att använda itunes. Men asså vad är itunes? Förstår att det har med överföring av låtar att göra men.....

Shysst att så många har svarat.

Permalänk

iTunes är Apples motsvarighet till Windows Media Player.
Tycker inte att det är något krångligt med det, men det är väl en vanadssak som vanligt.

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk

iPod Nano såklart!

iTunes hjälper dig en massa. Med allt ifrån smarta spellistor till ordentliga möjligheter att sortera din musik.

Alla musiker jag känner, och jag känner en hel del, kör med iPods för de anser ljudet är bäst i dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
iPod Nano såklart!

Ett långt ifrån självklart val. Prisvärdheten är långt ifrån hög på Nano. Den kostar betydligt mer än konkurrerande märken trots att den är mer låst och har mindre funktioner. Den saknar ex. möjlighet att spela upp en rad format, saknar radio och inte minst får man fler gigabyte för pengarna hos de flesta andra märken.

Citat:

iTunes hjälper dig en massa. Med allt ifrån smarta spellistor till ordentliga möjligheter att sortera din musik.

iTunes är helt ok program, men det finns andra motsvarande program som enligt mitt tyckte fungerar lika bra för att organisera musiken.

Citat:

Alla musiker jag känner, och jag känner en hel del, kör med iPods för de anser ljudet är bäst i dem.

Vilka andra mp3 spelare har de provat? Enligt jag har hört anser många ljudkännare, tvärtom, att Ipods i reger har sämre ljud än de flesta andra etablerade märken som ex. Iriver, Iaudio, Creative m fl.

Permalänk

Creative Zen V säger jag, har ägt en själv, och dom är väldigt bra. Byt lurarna bara till något bättre.

Ipod Nano har jag oxå haft, tycker inte om Itunes eller spelaren. Man kan inte ställa in EQ. Finns bara förvalda EQ preset.

Min röst Creative Zen V.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Ett långt ifrån självklart val. Prisvärdheten är långt ifrån hög på Nano. Den kostar betydligt mer än konkurrerande märken trots att den är mer låst och har mindre funktioner. Den saknar ex. möjlighet att spela upp en rad format, saknar radio och inte minst får man fler gigabyte för pengarna hos de flesta andra märken.

iTunes är helt ok program, men det finns andra motsvarande program som enligt mitt tyckte fungerar lika bra för att organisera musiken.

Vilka andra mp3 spelare har de provat? Enligt jag har hört anser många ljudkännare, tvärtom, att Ipods i reger har sämre ljud än de flesta andra etablerade märken som ex. Iriver, Iaudio, Creative m fl.

GUI delen gör mycket i iPoden. Hur den sen blandar spåren är den ganska unik med. Jag har testat en hel del märken, men ingen har varit lika lätt att söka runt i för att hitta rätt låt eller artist.

iTunes har ju en stor fördel. Musikaffären. Köpa låtar går snabbt och enkelt. Att köpa musik på andra ställen har jag testat men ingen är lika bra som iTunes. Så det är en enorm fördel.

De har testat igenom alla möjliga och omöjliga märken. Idag kör de iPods för att ljudet är precis som det skall vara. Är en låt färdigmixad så skall den låta som den låter i studion. De höll även på med blindtester ett tag och iPoden vann. Så de har varit mycket seriösa i sitt val. Mer kritiska personer till hur ljudet låter finns inte. Musiker vill ha det perfekta ljudet. Självklart måste man byta lurarna, men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

De har testat igenom alla möjliga och omöjliga märken. Idag kör de iPods för att ljudet är precis som det skall vara. Är en låt färdigmixad så skall den låta som den låter i studion. De höll även på med blindtester ett tag och iPoden vann. Så de har varit mycket seriösa i sitt val. Mer kritiska personer till hur ljudet låter finns inte. Musiker vill ha det perfekta ljudet. Självklart måste man byta lurarna, men det är en annan sak.

Intressant! Detta låter övertygande. Är intresserad av att se vad övriga ljudfreaks här på sweclockers har att säga om detta. Om jag inte fått fel uppfattning har många klagat på ljudet i ipods. Dina källor stödjer motsatsen. Vad säger ni andra som testat såväl ipods som andra märken?

Permalänk
Citat:

Intressant! Detta låter övertygande. Är intresserad av att se vad övriga ljudfreaks här på sweclockers har att säga om detta. Om jag inte fått fel uppfattning har många klagat på ljudet i ipods. Dina källor stödjer motsatsen. Vad säger ni andra som testat såväl ipods som andra märken?

Vad jag tror många upplever är att basen är tex för låg. Men det beror ju på att vi i 9 fall av 10 är vana vid ett ljud med för mycket bas. En av mina bekanta som gör en hel del modern "dansmusik" tycker ofta att hans låtar spelas ute med på tok för mycket bas.

Bara att gå ut på en nattklubb. Ofta är mellanregistret helt off samt basen enorm. Så musiken blir inte så som musikerna tänkt.

Permalänk
Medlem

Förra generationen iPod nanos/Shuffles hade faktiskt bra ljud så länge man lät bli att lägga på nån av de usla eq som finns. Denna generation har gått ifrån det med bl.a. högre brusnivå i synnerhet med lättdrivna lurar som har låg resistans. Så att klumpa ihop alla iPods och sen påstå att de har bäst ljud är helt fel sätt att göra det på, då varje spelare har olika ljudkvalitet även vid generationsbyte. Jag tror förutnämnda musiker behöver nytt jobb inom snar framtid.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM
Förra generationen iPod nanos/Shuffles hade faktiskt bra ljud så länge man lät bli att lägga på nån av de usla eq som finns. Denna generation har gått ifrån det med bl.a. högre brusnivå i synnerhet med lättdrivna lurar som har låg resistans. Så att klumpa ihop alla iPods och sen påstå att de har bäst ljud är helt fel sätt att göra det på, då varje spelare har olika ljudkvalitet även vid generationsbyte. Jag tror förutnämnda musiker behöver nytt jobb inom snar framtid.

Med tanke på de säljer bra av sin musik så tror jag inte det är någon risk de byter jobb.

Sen var har du fått fram det där med brusnivå ifrån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Med tanke på de säljer bra av sin musik så tror jag inte det är någon risk de byter jobb.

Sen var har du fått fram det där med brusnivå ifrån?

Bl.a. från snubbarna på head-fi som ofta nämnt skillnaderna mellan denna och förra generations shuffle. Jag tror inte jag läst en enda gång att denna generation har bättre ljud, medan många skrivit att förra låter bättre. Det finns antagligen en anledning till detta.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM
Bl.a. från snubbarna på head-fi som ofta nämnt skillnaderna mellan denna och förra generations shuffle. Jag tror inte jag läst en enda gång att denna generation har bättre ljud, medan många skrivit att förra låter bättre. Det finns antagligen en anledning till detta.

Vem talar om Shuffle?

Du menar med de där borta på http://www.head-fi.org/ ?

Vi talar om iPod Nano här och jag litar med på de som livnär sig som musiker, musikproducenter och studiotekniker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vem talar om Shuffle?

Du menar med de där borta på http://www.head-fi.org/ ?

Vi talar om iPod Nano här och jag litar med på de som livnär sig som musiker, musikproducenter och studiotekniker.

Det är samma sak med Nanon, det finns knappt en själ som velat dela med sig att denna generation har förbättrat ljudet medan det finns gott om folk som tycker de låter sämre. Att jag inkluderade andra Apple-spelare i argumentet beror på att du glatt bara säger "iPods" när du pratar om hur bra dina musikerpolare tycker de låter, vilket involverar fler spelare än bara Nanon.

Ja förresten, head-fi är head-fi.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Köp Zen V plus, har en själv som jag är nöjd med. Använder media player 11 när jag ska göra playlists och synka, fungerar minst lika bra som itunes. Ett plus är ju att den har radio också. Menysystemet är typ samma som för en ipod förutom att man kan anpassa det mer.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Jag slog till på en 2 gigs Zen V Plus till mina föräldrar nyss. Som jag sagt förut har jag svårt att se vad som motiverar att betala åtskilliga hundralappar mer för att få en mp3 spelare som har mindre funktioner och är mer låst. Det övergår mitt förstånd. Om man inte älskar iTunes och är helfrälst på nanons design förstås, vilket inte är fel i sig.

Permalänk
Medlem

ok, men hur fungerar videofunktionen på zen v plus? Är det inte jobbigt att titta på den lilla skärmen?

Permalänk
Medlem

Jo, antagligen. Ska man se video bör man nog ha en skärm på åtminstone 2,5 tum.

Permalänk
Medlem

hur är kvaliten på zen v plus? Har läst om många som klagar på att t.ex joysticken går sönder och att den hänger sig.....

Permalänk
Medlem

Om du vill kunna se video och ändå inte betala mer än ca 1000 kr rekommenderar jag Meizu M6. Den har en 2.4 tums skärm och ska vara en mycket bra mp3/mediaspelare överlag.

2 Gigs versionen finns på pixmanina. http://www.pixmania.com/se/se/529618/art/meizu/mp3-spelare-m6...

Om du beställer från kina får du för ungefär samma pris 4 gigs modellen.
www.houseofdap.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har testat Nano, min egen Meizu E3 och iAudio u3 under en och samma kväll.

Nanon var överlägset sämst ljudmässigt men överlägset bäst när det kommer till utseende och användarvänlighet(notera att jag inte fört över låter utan bara lyssnat och pillat).
Därmed inte sagt att ljudet är dåligt i Nanon, bara att det är betydligt sämre än både U3 och E3. Basen var klen och det var ingen riktig punch i mellanregistret, diskanten dock var enda ljuspunkten hos Nanon ljudmässigt med bra info i toppen utan att bli för vass eller skrikig. Jag testade främst med Shure E2C och D-jays som lurar. Testade även att koppla in mina Sennheiser HD555 för att se om det var någon av spelarna som kunde driva dom på ett vettigt sätt. Och det kunde både Meizun och framförallt iAudio u3, men när jag testade med Nanon så föll den pladask.
Den hade inte en chans att driva lurarna, visst det kom ljud men det var inget att hänga i granen.

Jag har under det året jag ägt min Meizu E3(tillsammans med Shure E2C och dom senaste månaderna också D-jays) varit mycket nöjd med hur den låter men jag tycker att U3an hade snäppet bättre ljud.

Jag kommer definitivt sneglade på iAudio nästa gång det nalkas köp av mp3-spelare! För när det kommer till kritan så är det ju ljud det handlar om väl? Användarvänlighet och GUI samt utseende kommer alltid komma i andra hand när jag köper spelare iaf!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Börjar bli sugen på en iRiver S10 http://www.sweclockers.com/imagebank/30fa1/jp3VZz.jpg

Någon som har en som kan rekomendera en sån?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luncano
Börjar bli sugen på en iRiver S10 http://www.sweclockers.com/imagebank/30fa1/jp3VZz.jpg

Någon som har en som kan rekomendera en sån?

SweClockers kan.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=610&page=8

Permalänk
Medlem

ok....valet står nu mellan dessa:

1. ipod nano (begagnad)
2. creative zen v plus
3. iriver s10
4. iriver u10 (begagnad)

Vilken ska ja välja?

Permalänk

satsa pa creative eller iriver, ipod nano ar sa klen.

Visa signatur

[X2 4200+@2700mhz][X1900XTX][580W Type-R][Lexa][OCZ Golden 2048 Mb][a8r-mvp]
Canon 30D - Canon 50/1:1.8 II - Canon 70-200/4.0 L

Permalänk
Avstängd

iAudio D2 såklart.

Möjligen iRiver T50/T60 eller vad de heter, menar de nya triangelformade, om man nu vill ha knappar istället för touchscreen, touchscreen är väl inte så smidigt om man skall springa med den o så.

För att svara på modellerna du nämner så kräver väl Creative också någon efterbliven programvara, och om du ändå använder iTunes så är det ju skitsamma. Kör du iTunes och inte stör dig på det så kör på Nanon då.. Men det finns bättre spelare:

Samsung YP-Z5
Samsung YP-T9
iAudio D2 ************
iRiver T50/T60