Permalänk

Filserver skall byggas!

Tja, har nu beställt lite delar för bygga en filserver, har en massa delar liggandes hemma som bara dräller! Datorn kmr att bestå av e6600,1 gig ram, enermax liberty 400watt. x1900xt, Och så ska de väl in en 7 diskar och 2 st tysta 120mm fläktar. Jag undrar nu hur man skall konfigurera burken ? ska man bara köra in tex. Winxp pro och bara koppla in den i nätverket så att man kmr åt den där ? elr hur kan man göra ? Jag är alldeles noob inom detta område. Och om jag lagt denna i fel forumsdel så kan nån snäll admin flytta denna!
mvh // Gustav

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

för det första så ska du stoppa in ett annat grafikkort, det är väldigt onödigt att låta det sitta i och alstra värme.
Vad ska den användas till? ska du bar ha den som filserver så kan du ju ha kvar XP och bara montera diskarna på dom andra datorerna.
Du kommer åt datorn via remote desktop (fjärrskrivbord)
Du kan ju annars börja leka med linux om du känner för det.

Permalänk

Hej, jo jag vet att grafikkortet avger mycket värme! men jag kände att jag ändå kan andvända det för annars ligger det bara och skräpar. Burken ska stå i ett rätt svalt rum så att den får andas! är det enkelt att köra fjärrskrivbord? har hört talas om vnc ?? jag får väl höra av mig då allt är upp and running då.. mvh // Gustav

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Då datorn redan verkar vara beställd är det kanske inte mycket att göra åt det, men det borde användas ett moderkort med inbyggda grafikkretsar. Skippa det där 1900 grafikkortet, det gör bara skada i form av att det värmer upp datorn helt i onödan och drar ström helt i onödan.
Det behövs knappast nån C2D till en filserver, det skulle säkerligen räckt med en enkelkärnig AMD eller pentium.
Sikta på gigabit-LAN och snabba hårddiskar.

Fjärrskrivbordet finns inbyggt i XP professional och fungerar riktigt bra. Du hittar det här: %SystemRoot%\system32\mstsc.exe

Visa signatur

.