Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carweb
Haffe, ser fram emot att argumentera mot dig ty jag innehar tämligen likartade åsikter som Svantesson. Skatt bör inte vara proportionelig mot vad man tjänar, då det är ett sätt att finansiera gemensamma projekt. Låt säga att staten ska anlägga en cykelväg, det är inte rättvist att Herr Fattig ska betala mindre än Herr Rik om de bägge utnyttjar cykelvägen lika mycket. Likaså torde samma cykelväg kosta lika mycket att anlägga om den befinner sig på en ort med låg medelinkomst som på en ort med hög medelinkomst, trots att ortsborna har betalat olika mycket för cykelvägen. Lika mycket skatt - per krona - är således mer rättvist. Ponera att du köpt en åkgräsklippare tillsammans med din granne och ni båda använder den lika mycket. Du skulle knappast gå med på att betala två tredjedelar av gräsklipparkostnaden bara för att din granne råkar tjäna hälften av vad du gör. Eller hur?
Naturligtvis ska kanske inte skattesystemet vara helt på öret likställt men detta är ändå sensmoralen av hur systemet fungerar idag.

Gäller det även om din granne då inte har råd att betala hälften av åkergräsklipparen så ni båda blir utan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carweb
Men tills vi har något bättre sätt att mäta förluster i än kronor och procent är det helt logiskt att den som är fattig respektive den som är rik ska betala samma antal kronor i skatt, emedan de betalar procentuellt lika många kronor i böter.

Vad som är logiskt är att ha en skatt som är anpassad efter sitt syfte och är praktiskt genomförbar. Om alla skulle betala lika mycket (i kronor) i skatt för att finansiera det vi har idag, skulle vissa inte ha råd att betala sin skatt. De skulle alltså GÅ BACK varje månad bara på skatten. Är det rimligt? Dessutom så blir skatten onödig då vi lika gärna kan införa avgifter på allt den betalar och privatisera allt. DÅ betalar man för det man utnyttjar, vilket väl är det du är ute efter? Synd bara att allt skulle bli dyrare för dig som har råd, eftersom andra bidra med lika mycket inte längre får vara med och leka.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Du har så rätt, det stinker avundsjuka lång väg.

Ja, den som är snuskigt rik borde givetvis kunna köpa sig fri från ansvar och alla som tycker annorlunda är bara avundsjuka för att de själva är så fattiga att de måste följa lagen.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
Om du med "skruvade" menar konstiga så har du inte sett mycket...

Du får gärna utveckla vad du tycker är skruvat.

Nej då, vill inte förstöra det underbara som just nu händer :).

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Ja, den som är snuskigt rik borde givetvis kunna köpa sig fri från ansvar och alla som tycker annorlunda är bara avundsjuka för att de själva är så fattiga att de måste följa lagen.

Vadå? Han betalar lika som alla andra! Om de andra vill köra för fort betalar de lika mycket. Sen om de med sina val i livet inte kommit till en position där de tjänar lika mycket är upp till dem själva.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vadå? Han betalar lika som alla andra! Om de andra vill köra för fort betalar de lika mycket. Sen om de med sina val i livet inte kommit till en position där de tjänar lika mycket är upp till dem själva.

Så där säger du bara för att du tänker i kronor och ören.

Permalänk
Citat:

Aha antagligen har du den förenklade synen på världen: rik=smart , fattig=dum , det låter på dig som att du tror att alla kan införkaffa en förmögenhet bara dom vill.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Vadå? Han betalar lika som alla andra! Om de andra vill köra för fort betalar de lika mycket.

Här är problemet. Straffet är till för att få folk att INTE vilja köra för fort. Det ska verka i avskräckande syfte. Om de bara avskräcker vissa så fyller det inte sin funktion. En böter är inte en avgift man betalar för att få riskera andras liv, som du verkar tolka det.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Här är problemet. Straffet är till för att få folk att INTE vilja köra för fort. Det ska verka i avskräckande syfte. Om de bara avskräcker vissa så fyller det inte sin funktion. En böter är inte en avgift man betalar för att få riskera andras liv, som du verkar tolka det.

Nej, precis, böter är till att avskräcka folk från att köra för fort. Dock är en sådan straffuppdelning som ökad böter vid högre inkomst odemokratiskt. Är som exemplet jag drog om de grupperna där de har högre brottsstatistik, skall de få längre straff bara för att de måste avskräckas mer? Eftersom de tydligen inte blir lika avskräckta som vi andra i dagsläget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Aha antagligen har du den förenklade synen på världen: rik=smart , fattig=dum , det låter på dig som att du tror att alla kan införkaffa en förmögenhet bara dom vill.

Nej nej, inget säger att rika är smarta och fattiga dumma. Dock kan alla bli rika. Vi bor i Sverige, utbildning är gratis. ALLA (okej, vissa med lässvårigheter kan ha det tufft men i Sverige har vi bra hjälp för dessa på högre instanser) kan få sig en bra utbildning för att senare tjäna grova pengar. Dessa pengar kan ju med lätta händer växa sig större ifall denna människo t.ex. investerar i aktier och sådant.

Sen om alla inte VILL satsa på massa år på högskola, eller bli något av de mest välbetalda jobben, eller jobba utomlands där mer pengar finns att tjäna osv, det är DERAS val. Jag säger inte att de väljer fel, eller att de är misslyckade som väljer det, eller dumma, jag säger bara att det är deras egna val.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Så där säger du bara för att du tänker i kronor och ören.

Nepp, inte alls. Det jag säger är att i 99.9% av fallen så har man eget ansvar över sin ekonomiska situation. Jag fördömmer inget, men att sitta och fördömma de som tjänar mer och vilja ge dem specialstraff anser jag sjukt. Det bryter inte bara mot demokratins grundstenar utan det låter väldigt mycket som avundsjuka dessutom.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Citat:

Är som exemplet jag drog om de grupperna där de har högre brottsstatistik, skall de få längre straff bara för att de måste avskräckas mer? Eftersom de tydligen inte blir lika avskräckta som vi andra i dagsläget.

Du kan inte bestraffa en hel grupp av människor däremot får redan idag återfallsförbrytare längre straff. Dvs. man väger in tidigare lagöverträdelser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan inte bestraffa en hel grupp av människor däremot får redan idag återfallsförbrytare längre straff. Dvs. man väger in tidigare lagöverträdelser.

Precis, du kan inte bestraffa en hel grupp av människor, alltså kan du ju inte bestaffa de med högre inkomst mer. Är samma fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går ju inte, då går vi ifrån vänsterpartiets vision (som vi ju alla slaviskt sympatiserar med) om att allt måste vara rättvist.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, precis, böter är till att avskräcka folk från att köra för fort. Dock är en sådan straffuppdelning som ökad böter vid högre inkomst odemokratiskt. Är som exemplet jag drog om de grupperna där de har högre brottsstatistik, skall de få längre straff bara för att de måste avskräckas mer? Eftersom de tydligen inte blir lika avskräckta som vi andra i dagsläget.

Nu är du väl ändå lite fel ute här. Problemet är ju att höginkomsttagare inte blir lika avskräckta av trafikböter som låginkomsttagare eftersom det inte alls slår lika hårt. Straffet är inte samma, även om kronorna på bötern är det. Så vad inkomstbaserade böter gör är att avskräcka alla lika mycket, dvs STRAFFAR alla lika mycket. Straff mäts inte i kronor utan i hur mycket det känns, det måste du väl ändå hålla med om?

Vad gäller fängelsestraff så har vi alla ungefär (undanräknat eventuella oförutsägbara händelser) lika långa liv, varför fängelsestraff ska vara lika långa vid samma förseelse.

Odemokratiskt? Hur då? Om vi röstar igenom det eller våra representanter röstar igenom det är det väl hur demokratiskt som helst?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Precis, du kan inte bestraffa en hel grupp av människor, alltså kan du ju inte bestaffa de med högre inkomst mer. Är samma fall.

Det ÄR inte samma "fall".

Ta Zartax jämförelse tidigare i tråden:
"Du har 3 ton ris. En annan har en påse ris. Nån snor en påse ris från båda. Vem tror du kommer sakna en påse ris mest? Om stölden istället var ett straff, anser du att båda har straffats lika hårt?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu är du väl ändå lite fel ute här. Problemet är ju att höginkomsttagare inte blir lika avskräckta av trafikböter som låginkomsttagare eftersom det inte alls slår lika hårt. Straffet är inte samma, även om kronorna på bötern är det. Så vad inkomstbaserade böter gör är att avskräcka alla lika mycket, dvs STRAFFAR alla lika mycket. Straff mäts inte i kronor utan i hur mycket det känns, det måste du väl ändå hålla med om?

Vad gäller fängelsestraff så har vi alla ungefär (undanräknat eventuella oförutsägbara händelser) lika långa liv, varför fängelsestraff ska vara lika långa vid samma förseelse.

Odemokratiskt? Hur då? Om vi röstar igenom det eller våra representanter röstar igenom det är det väl hur demokratiskt som helst?

Visst jag förstår teorin med prcentuella böter, men jag anser det ändå fel.

Visst har vi lika långa liv, men du måste också fundera på smärtan. Vem är 1 års fängelse värst för? Kalle i förorten som misshandlar folk och skiter i det mesta. Eller Bertil som har familj med barn osv. Vems tid är mest värd är då frågan? Ponera att Kalle inte har släkt och vänner som saknar honom, är då tiden i fängelset han spenderar mindre värd? Om man börjar skilja ut folk ur mängden kan du inte göra det med bara inkomst som kriterie.

En demokrati bygger på att alla är vi lika inför lagen, oavsett ursprung, inkomst, kön, ställning i samhället osv. Att föreslå en lag som går ifrån denna grundsten är sjukt enligt mig.

Citat:

Det ÄR inte samma "fall".

Ta Zartax jämförelse tidigare i tråden:
"Du har 3 ton ris. En annan har en påse ris. Nån snor en påse ris från båda. Vem tror du kommer sakna en påse ris mest? Om stölden istället var ett straff, anser du att båda har straffats lika hårt?"

Klart de inte straffas lika hårt, men jag tror båda människorna jobbat ihop sitt ris, båda har ju samma rätt till riset. Att då säga till den med mer ris att eftersom han arbetat ihop till mer skall han bli av med mer är ju inte logiskt. Har han mindre rätt till varje kilo ris än den person som har mindre ris? Varför skulle han ha det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Håller med dig fullt ut. En som tjänar 4,5 miljoner om året har råd att köra för fort, 4000kr böter för en sådan person är bara en liten fis i rymden. Men ta en låginkomsttagare som tjänar kanske 150000 kr om året, 4000 kr i böter kommer svida riktigt rejält.

Derox: Varför ska vissa ha råd att köra för fort och andra inte? Är det demokrati?

"En demokrati bygger på att alla är vi lika inför lagen, oavsett ursprung, inkomst, kön, ställning i samhället osv. Att föreslå en lag som går ifrån denna grundsten är sjukt enligt mig"

Alla är inte lika inför lagen när det gäller böter. Vissa tjänar mer än andra. Varför ska då rika personer få ett straff som slår mildare mot deras egna ekonomi än dom som är fattiga? Ett straff ska svida lika hårt för alla som du själv skriver.

Permalänk
Citat:

Visst har vi lika långa liv, men du måste också fundera på smärtan. Vem är 1 års fängelse värst för? Kalle i förorten som misshandlar folk och skiter i det mesta. Eller Bertil som har familj med barn osv. Vems tid är mest värd är då frågan? Ponera att Kalle inte har släkt och vänner som saknar honom, är då tiden i fängelset han spenderar mindre värd? Om man börjar skilja ut folk ur mängden kan du inte göra det med bara inkomst som kriterie.

Jag förstår hur du tänker men det går ju inte att omsätta i praktiken.
Hur mäter man livskvalitet?

Man kan lika gärna vända på det och säga att Bertil har redan skaffat allt, familj, barn, hus mm. Han har all tid i världen. Kalle som inte är lika lyckligt lottad förlorar ytterligare ett år av sitt liv som han kanske kunde använt till att "ta sig i kragen".

Inkomst däremot går väldigt bra att mäta. Och det rättvist...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Håller med dig fullt ut. En som tjänar 4,5 miljoner om året har råd att köra för fort, 4000kr böter för en sådan person är bara en liten fis i rymden. Men ta en låginkomsttagare som tjänar kanske 150000 kr om året, 4000 kr i böter kommer svida riktigt rejält.

Derox: Varför ska vissa ha råd att köra för fort och andra inte? Är det demokrati?

"En demokrati bygger på att alla är vi lika inför lagen, oavsett ursprung, inkomst, kön, ställning i samhället osv. Att föreslå en lag som går ifrån denna grundsten är sjukt enligt mig"

Alla är inte lika inför lagen när det gäller böter. Vissa tjänar mer än andra. Varför ska då rika personer få ett straff som slår mildare mot deras egna ekonomi än dom som är fattiga? Ett straff ska svida lika hårt för alla som du själv skriver.

Det är de rikas VAL som tagit dem dit de är. Jag tror inte på att straffa människor för att de styrt sina liv i en riktning som ger dem mer lön.

Lika inför lagen betyder att man inte skall räkna med negativa samt positiva saker. T.ex, skall en kvinna som drogar och våldtar en man få lägre straff än om mannen gjort detsamma mot kvinnan? Inför lagen skall alla stå nakna och utan de fördelar/nackdelar de har i verkliga livet. Det är i var fall grundtanken.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Klart de inte straffas lika hårt, men jag tror båda människorna jobbat ihop sitt ris, båda har ju samma rätt till riset. Att då säga till den med mer ris att eftersom han arbetat ihop till mer skall han bli av med mer är ju inte logiskt. Har han mindre rätt till varje kilo ris än den person som har mindre ris? Varför skulle han ha det?

Om det hade varit så enkelt att alla hade jobbat procentuellt sett lika mycket i förhållande till sin inkomst (utbildning inräknat) så hade jag hållt med dig. Dock är det ju inte så. Vissa föds rika och vissa föds med handikapp som gör att personen aldrig kan bli rik (för att drabbas mildrare när han/hon kör för fort)

Permalänk
Medlem
Citat:

En demokrati bygger på att alla är vi lika inför lagen, oavsett ursprung, inkomst, kön, ställning i samhället osv. Att föreslå en lag som går ifrån denna grundsten är sjukt enligt mig.

Du är medveten om att vi redan har dagsböter va?

Angående din liknelse så måste man tänka på var det är praktiskt att applicera sådana typer av straff. Att börja jämföra folks livskvalité i bedömningen av hur långt fängelsestraff personen ska få blir lätt godtyckligt och byråkratiskt ineffektivt, även om det kanske skulle vara mer rättvist. När det gäller pengastraff är det däremot ganska rimligt att anta att straffpåkänningen är proportionell mot personens inkomst. Alltså blir det lätt att applicera.

Citat:

Så genom att gömma dig bakom påstådda rättigheter tycker du det är rättvist att straffa människor olika för samma förseelse?

Citat:

Det är de rikas VAL som tagit dem dit de är. Jag tror inte på att straffa människor för att de styrt sina liv i en riktning som ger dem mer lön.

Jo, men vi straffar dem för deras val att köra för fort, inte för valet att bli rika.

Citat:

Lika inför lagen betyder att man inte skall räkna med negativa samt positiva saker. T.ex, skall en kvinna som drogar och våldtar en man få lägre straff än om mannen gjort detsamma mot kvinnan? Inför lagen skall alla stå nakna och utan de fördelar/nackdelar de har i verkliga livet. Det är i var fall grundtanken.

Om alla ska stå nakna kan vi inte ha pengastraff överhuvudtaget eftersom pengar inte ingår i nakenhet. Isf kan vi bara ha straff på kan appliceras på personer som står nakna införlagen.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

T.ex, skall en kvinna som drogar och våldtar en man få lägre straff än om mannen gjort detsamma mot kvinnan?

Ja, om kvinnan tjänar mindre (har mindre förmögenhet)...

Vilket är fallet idag eftersom vi redan har dagsböter (dock för låga)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, om kvinnan tjänar mindre (har mindre förmögenhet)...

Vilket är fallet idag eftersom vi redan har dagsböter (dock för låga)

Varför det? Detta jag finner sjukt, de har båda begått samma brott, alltså skall deras betalning vara lika.

En annan grejj då. Ponera någon som jobbar svart, eller en student eller vem som helst som enligt staten saknar inkomst. Skall detta inte straffas alls? En procentuell skatt av 0 kommer ju alltid vara noll. Eller skall de betala en hundring?

Sen kan man ju diskutera ifall vi behöver förändra bestraffningen av fortkörning eller om vi bör förändra hastighetsbegränsningarna istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför det? Detta jag finner sjukt, de har båda begått samma brott, alltså skall deras betalning vara lika.

En annan grejj då. Ponera någon som jobbar svart, eller en student eller vem som helst som enligt staten saknar inkomst. Skall detta inte straffas alls? En procentuell skatt av 0 kommer ju alltid vara noll. Eller skall de betala en hundring?

Sen kan man ju diskutera ifall vi behöver förändra bestraffningen av fortkörning eller om vi bör förändra hastighetsbegränsningarna istället.

De har begått samma brott, alltså ska deras STRAFF vara lika. Det är inte samma sak som att de ska betala lika mycket. Nu är det ju iofs inte dagsböter på våldtäckt, men det antar jag att både du och svantesson är medvetna om.

Jobbar man svart ska man straffas för hur mycket pengar man tjänar. Dessutom ska man ha ett straff för skattesmitning. Och givetvis har vi en lägstanivå för att folk inte ska få 0 kronor i straff (vilket är samma sak som inget straff).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om vi alla skall vara lika inför lagen skall straffet svida lika hårt för alla, rik som fattig. De böter som är kaffepengar för en kan vara en halv förmögenhet för en annan, nej böter efter inkomst är bra, det skall svida det är det som är poängen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja

Jag tror du svarat på fel inlägg

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Citat:

Nu är det ju iofs inte dagsböter på våldtäckt, men det antar jag att både du och svantesson är medvetna om.

Tänkte inte på det... Visst låter det sjukt att staten skulle tjäna på våldtäkter...

Men isåfall borde ersättningen till offret baseras på förövarens inkomst/förmögenhet alt. ett lägsta belopp + fängelse naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tänkte inte på det... Visst låter det sjukt att staten skulle tjäna på våldtäkter...

Men isåfall borde ersättningen till offret baseras på förövarens inkomst/förmögenhet alt. ett lägsta belopp + fängelse naturligtvis.

Det borde snarare baseras på hur mycket lidande förövaren har orsakat offret. I det här fallet anser jag att fängelsestraffet är det som är straffet och ersättningen är till för offret och bör därför baseras på offrets upplevelse.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det borde snarare baseras på hur mycket lidande förövaren har orsakat offret. I det här fallet anser jag att fängelsestraffet är det som är straffet och ersättningen är till för offret och bör därför baseras på offrets upplevelse.

Du har rätt! Jag tänkte fel i detta fall...

Dock tycker jag fortfarande att, i de fall böter är själva straffet, så ska storleken baseras på betalningsförmåga i större utsträckning än idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

De har begått samma brott, alltså ska deras STRAFF vara lika. Det är inte samma sak som att de ska betala lika mycket. Nu är det ju iofs inte dagsböter på våldtäckt, men det antar jag att både du och svantesson är medvetna om.

Jobbar man svart ska man straffas för hur mycket pengar man tjänar. Dessutom ska man ha ett straff för skattesmitning. Och givetvis har vi en lägstanivå för att folk inte ska få 0 kronor i straff (vilket är samma sak som inget straff).

Fast nu blir det ju en paradox. Om det ska svida lika mycket, de som har 0 inkomst? Eller t.ex. studenter som har ca 20 000 i årsinkomst ifall de inte arbetar vid sidan av. Hur lite behöver då dessa betala? De med 0 inkomst kan ju i ditt system inte behöva betala alls. Eftersom en krona när du inte har nått är värre än 4000 när du har 15000

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Fast nu blir det ju en paradox. Om det ska svida lika mycket, de som har 0 inkomst? Eller t.ex. studenter som har ca 20 000 i årsinkomst ifall de inte arbetar vid sidan av. Hur lite behöver då dessa betala? De med 0 inkomst kan ju i ditt system inte behöva betala alls. Eftersom en krona när du inte har nått är värre än 4000 när du har 15000

Ens ekonomi beror inte enbart på ens taxerade inkomst, så redan där är det fel om det ska svida exakt lika mycket.

Men det jag och många är för är inte att böterna ska kännas exakt lika hårt för alla, men det bör ändras så att det blir jämnare.
Har man kvar dagens böter och sedan en tilläggsavgift, som beror på ens inkomst så blir det mycket jämnare än idag. Alltså bättre, men inte helt perfekt.
De som har 0kr i taxerad inkomst får betala böterna på exakt samma sätt som de gör idag.
*edit*
Och syftet med detta är att det ska vara någon mening att bötfälla folk som har det gott ställt. Som det är idag kan polisen nästan vinka förbi folk som har det bra ställt, då böterna som straff inte har någon mening,

Om man är ute efter en perfekt värld så borde man väl ta bort polisövervakningen helt, eftersom vissa får köra för fort när andra får böter för samma sak beroende på om en polis såg det eller ej.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där fungerar faktiskt inte när man talar om straff, eftersom det då skulle betyda att människor med mycket pengar inte längre behöver bry sig om påföljderna av att bryta mot lagen. Att man tjänar mycket pengar ger inte en människa mer rättigheter, det ger dem absolut inte rätten att kringgå lagen eller att slippa ta något ansvar när de gör fel.

Att rika skulle kunna köpa sig ur sina böter utan att det egentligen spelar dem någon som helst roll får ju i förlängningen resultatet att fattiga straffas hårdare, eftersom dem inte bara kan säga "tsk, småpengar" och dra vidare. Är det rätt? Ett straff ska ju vara lika hårt för alla som begår samma fel, och att vissa då inte skulle straffas lika hårt som andra för att deras bankkonto har fler nollor är ju fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
'Ens uppfattning av rättvisa behöver inte påverka' jadu, det är ungefär som att säga att ens uppfattning om vad som smakar gott inte behöver påverka vad man beställer på resturang. D.v.s. när man argumenterar om vad som är rättvist är det tämligen uppenbart att man pratar om vad man uppfattar som rättvisa.

Ursäkta mig, det var ju dumt av mig att tro att du faktiskt skulle förstå vad jag menade utan att uttrycka det ordagrant på samma sätt som för min sjuåriga kusin.

I dessa frågor kan man vara fullständigt konsekvent i sin uppfattning om rättvisa och ändå komma fram till åsikter som går åt olika håll i frågorna. Precis som att man kan vara konsekvent i sin uppfattning om rättvisa och komma fram till åsikter som följer samma linje i båda frågorna. Ens uppfattning om rättvisa spelar då alltså inte in när det gäller om någon är inkonsekvent i detta fall. Det fungerar då alltså inte heller som ursäkt för att du ska slingra dig ur att du felaktigt tolkat in saker bara för att istället för att bidra kunna hacka på folket i sig.

Men i vilket fall som helst, någon sade någonting om att sluta trolla sönder tråden, vilket iallafall jag tänker respektera och därmed får detta vara det sista jag säger om saken. Det känns som att jag lagt fram min poäng rätt bra, så är det något mer så får du skicka ett PM.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.