Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
Ja, man betalar ett visst antal dagsböter beroende på hur allvarligt brottet är. Storleken på dagsboten räknas fram beroende på bla. inkomst. Dock kan inte dagsboten bli hur stor som helst. Jag vill alltså att dagsboten ska kunna bli mycket högre än idag. Förstår du nu?

Straff för brott och skatt på arbete/inkomst är väl ändå två helt skilda saker? Därför säger jag inte emot mig själv. Min åsikt beror helt och hållet på omständigheterna till skillnad mot dig som hatar alla som tjänar bra.

Då är du inne på en helt annan diskussion. Du vill alltså att det ska vara högre böter för fortkörning.

'Inte samma sak' är ett ganska bekvämt sätt att slippa undan att konfrontera självmotsägelserna. I båda fallen handlar det om att de med mycket pengar ska betala mer, ibland är du för, ibland är du emot. Vad gäller det sista uttalandet är det en väldigt tjusig halmgubbe, det tråkiga är bara att du inte vet ett dugg om vad jag tycker om rika.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Då är du inne på en helt annan diskussion. Du vill alltså att det ska vara högre böter för fortkörning.

Stöööön, ja? Förlåt, men, vad är som är otydligt?
Jag vill att det ska vara dagsböter för fortkörning men storleken på dagsboten ska inte vara begränsad som den är idag. Det ska dessutom gälla alla brott.

Citat:

'Inte samma sak' är ett ganska bekvämt sätt att slippa undan att konfrontera självmotsägelserna. I båda fallen handlar det om att de med mycket pengar ska betala mer, ibland är du för, ibland är du emot. Vad gäller det sista uttalandet är det en väldigt tjusig halmgubbe, det tråkiga är bara att du inte vet ett dugg om vad jag tycker om rika.

Du jämför ju brottslingar med rika. Det ger väl en ganska tydlig signal om vad du tycker om rika? Om du nu inte tycker att brottslingar är bra vill säga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Stöööön, ja? Förlåt, men, vad är som är otydligt?
Jag vill att det ska vara dagsböter för fortkörning men storleken på dagsboten ska inte vara begränsad som den är idag. Det ska dessutom gälla alla brott.

Du jämför ju brottslingar med rika. Det ger väl en ganska tydlig signal om vad du tycker om rika? Om du nu inte tycker att brottslingar är bra vill säga...

Isåfall är det ännu underligare, eftersom du då menar att de som är rika per definition ska betala mer än de som inte är det. Det gör att din ståndpunkt blir ännu underligare.

Jag har inte jämfört brottslingar och rika, jag har påtalat det märkliga i din argumentation. Övriga tolkningar är något du har fantiserat ihop.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Isåfall är det ännu underligare, eftersom du då menar att de som är rika per definition ska betala mer än de som inte är det. Det gör att din ståndpunkt blir ännu underligare.

Jag har inte jämfört brottslingar och rika, jag har påtalat det märkliga i din argumentation. Övriga tolkningar är något du har fantiserat ihop.

Det är så tydligt att du har trasslat in dig i en argumentation som du inte kan ta dig ur med hedern i behåll. Därför undviker du sakfrågan. Precis som du gjort i så många andra diskussioner här på forumet. Detta är sista inlägget jag svarar på från dig. Ger inget att diskutera med dig längre...

Jag har inte skrivit att rika per definition ska betala mer. Jag har skrivit att rika ska betala mer när de bötfälls för ett brott. Eftersom brott är ett straff ska det kännas lika mycket oavsett hur mycket pengar man tjänar/har.
Man betalar inte skatt för att man begått något brott däremot betalar man i absoluta pengar mer i skatt ju mer man tjänar. Det tycker jag är bra! Dock är jag emot att marginalskatten blir högre ju mer man tjänar. Jag förespråkar alltså sk. "platt skatt".

Nu har jag försökt förklara min ståndpunkt så tydligt jag kan. Förstår du inte det kan jag tyvärr inte hjälpa dig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är så tydligt att du har trasslat in dig i en argumentation som du inte kan ta dig ur med hedern i behåll. Därför undviker du sakfrågan. Precis som du gjort i så många andra diskussioner här på forumet. Detta är sista inlägget jag svarar på från dig. Ger inget att diskutera med dig längre...

Jag har inte skrivit att rika per definition ska betala mer. Jag har skrivit att rika ska betala mer när de bötfälls för ett brott. Eftersom brott är ett straff ska det kännas lika mycket oavsett hur mycket pengar man tjänar/har.
Man betalar inte skatt för att man begått något brott däremot betalar man i absoluta pengar mer i skatt ju mer man tjänar. Det tycker jag är bra! Dock är jag emot att marginalskatten blir högre ju mer man tjänar. Jag förespråkar alltså sk. "platt skatt".

Nu har jag försökt förklara min ståndpunkt så tydligt jag kan. Förstår du inte det kan jag tyvärr inte hjälpa dig...

Du har helt klart de mest skruvade tankarna om politik jag har läst på forumet :D. Helt klart underhållande att läsa det du skriver, fortsätt gärna på samma spår i fler trådar! *tummen upp*

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Du har helt klart de mest skruvade tankarna om politik jag har läst på forumet :D. Helt klart underhållande att läsa det du skriver, fortsätt gärna på samma spår i fler trådar! *tummen upp*

Om du med "skruvade" menar konstiga så har du inte sett mycket...

Du får gärna utveckla vad du tycker är skruvat.

Permalänk

Rika betalar mer skatt, varför ska de inte betala mer böter också?
Jag tycker egentligen inte det är rätt att rika ska tvingas betala så mycket mer i skatt, men böterna kan jag köpa, helt klart.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skulle snarare säga att det som är uppenbart är att du har traslat in dig själv i en inkonsekvent hållning.

Jag behöver inte ha någon hållning i sakfrågan för att påpeka att du säger emot dig själv.

Du säger att du inte skriver att de rika per definition ska betala mer, men därefter så skriver du att det ska de visst. Det är att vara inkosekvent.

Din ståndpunkt är tämligen uppenbar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OnT:
Underhållande idé, men den känns inte riktigt helt genomtänkt. Visst skall böter vara ett straff vilket gör det hela till en väldigt bra idé, men å andra sidan så ställer jag mig tveksam till hurvida det är en bra idé att låta ekonomi påverka rättsväsendet i enskilda frågor. Då tycker jag hellre att dagsböter som standardstraff och ingen gräns på hur stor en dagsbot kan bli känns bättre. Blir visserligen nästan samma sak men lämnar dörren öppen för lägre/högre böter om det finns belägg för det, vilket böter räknat direkt från inkomst eller fasta summor inte gör.

OfT:

Citat:

Lägger man dessutom till uttalandet här http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Då blir man lite fundersam på vad Svantesson egentligen menar.

Korrigering, du blir lite fundersam. Vi andra har nog förhoppningsvis nått den punkten i vår uppfattning av vad folk faktiskt säger så vi kan se skillnad på två helt skilda frågor. Allvarligt talat, gör du någonsin annat än att försöka hitta fel hos andra häromkring? För jag har då aldrig sett dig göra det så jag är lite nyfiken måste jag säga. Varför inte faktiskt ens försöka tillföra någonting till själva ämnet stället för (eller åtminstone inte bara) hoppa på folk som faktiskt gör det, eller försöker göra det? Du säger själv att du inte behöver ha någon hållning i sakfrågan, så varför ens yttra dig om du inte har någonting att säga, eller ens försöker säga någonting?

Och hur du får ut "inkonsekvent" genom att på ett sådär lagom småaktigt sätt klistra ihop uttalanden från helt skilda frågor är ju nära till att vara ren konst. Måste vara skönt att bara kunna hitta på andras åsikter åt dem sådär, önskar nästan att jag kunde göra det ibland. Det är för övrigt inte "inkonsekvent" att ha olika ståndpunkter i olika frågor, så där gjorde du en rätt rejäl miss faktiskt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
OnT:
Underhållande idé, men den känns inte riktigt helt genomtänkt. Visst skall böter vara ett straff vilket gör det hela till en väldigt bra idé, men å andra sidan så ställer jag mig tveksam till hurvida det är en bra idé att låta ekonomi påverka rättsväsendet i enskilda frågor. Då tycker jag hellre att dagsböter som standardstraff och ingen gräns på hur stor en dagsbot kan bli känns bättre. Blir visserligen nästan samma sak men lämnar dörren öppen för lägre/högre böter om det finns belägg för det, vilket böter räknat direkt från inkomst eller fasta summor inte gör.

OfT:

Korrigering, du blir lite fundersam. Vi andra har nog förhoppningsvis nått den punkten i vår uppfattning av vad folk faktiskt säger så vi kan se skillnad på två helt skilda frågor. Allvarligt talat, gör du någonsin annat än att försöka hitta fel hos andra häromkring? För jag har då aldrig sett dig göra det så jag är lite nyfiken måste jag säga. Varför inte faktiskt ens försöka tillföra någonting till själva ämnet stället för (eller åtminstone inte bara) hoppa på folk som faktiskt gör det, eller försöker göra det?

Och hur du får ut "inkonsekvent" genom att på ett sådär lagom småaktigt sätt klistra ihop uttalanden från helt skilda frågor är ju nära till att vara ren konst. Måste vara skönt att bara kunna hitta på andras åsikter åt dem sådär, önskar nästan att jag kunde göra det ibland.

Jag ber dig observera t.ex. mattetrådarna, innan du säger att jag inte bidrar med någonting.

Återigen 'inte samma sak' är ett rätt bekvämt sätt att inte behöva konstatera inkosekvens. Här handlade det om att Svantesson först började härja om att ett progressivt skattesystem är orättvist för att de som är rika får betala mycket mer, samtidigt tycker han att det är rätt att de som är rika ska betala mer i böter. Vilket leder fram till den fascinerande motsägelsen att ibland är det rättvist att den med mycket pengar betalar mycket mer, medan det ibland är orättvist.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

OnT:

Det är precis det du föreslår som jag förespråkar. Alltså "dagsböter som standardstraff och ingen gräns på hur stor en dagsbot kan bli".

Mvh/Svanteson

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ber dig observera t.ex. mattetrådarna, innan du säger att jag inte bidrar med någonting.

Återigen 'inte samma sak' är ett rätt bekvämt sätt att inte behöva konstatera inkosekvens. Här handlade det om att Svantesson först började härja om att ett progressivt skattesystem är orättvist för att de som är rika får betala mycket mer, samtidigt tycker han att det är rätt att de som är rika ska betala mer i böter. Vilket leder fram till den fascinerande motsägelsen att ibland är det rättvist att den med mycket pengar betalar mycket mer, medan det ibland är orättvist.

Ok, mattetrådarna. Lite förvånad, men bra att veta.
Och fortfarande, att ha olika ståndpunkter i olika frågor är inte inkonsekvent, om du nu inte på allvar menar att människor enbart kan ha en enda åsikt och därmed basta. Nu har du återigen snurrat in dig i att hitta ett fel där det bara finns ett under en viss specifik tolkning, en tolkning som dessutom är bristande på så många sätt att det är löjligt.

Att tolka att man har en åsikt i en fråga och en annan i en helt orelaterad fråga som inkonsekvens skulle göra precis varenda levande människa till inkonsekvent i samtliga frågor som existerar, vilket inkluderar dig själv, då vi alla tycker olika beroende på vad man pratar om. Så nu får du ta och bestämma dig, antingen har du rätt och både du själv och alla andra är inkonsekventa, eller så har du fel och... ja, du har fel helt enkelt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, mattetrådarna. Lite förvånad, men bra att veta.
Och fortfarande, att ha olika ståndpunkter i olika frågor är inte inkonsekvent, om du nu inte på allvar menar att människor enbart kan ha en enda åsikt och därmed basta. Nu har du återigen snurrat in dig i att hitta ett fel där det bara finns ett under en viss specifik tolkning, en tolkning som dessutom är bristande på så många sätt att det är löjligt.

Att tolka att man har en åsikt i en fråga och en annan i en helt orelaterad fråga som inkonsekvens skulle göra precis varenda levande människa till inkonsekvent i samtliga frågor som existerar, vilket inkluderar dig själv, då vi alla tycker olika beroende på vad man pratar om. Så nu får du ta och bestämma dig, antingen har du rätt och både du själv och alla andra är inkonsekventa, eller så har du fel och... ja, du har fel helt enkelt.

Att tycka en sak om en fråga, och därefter tycka en annan om samma sak senare brukar ses som inkosekvent. T.ex. att först tycka att chokladglass är godast och fem minute senare tycka att vaniljglass är godast. Förövrigt är frågorna inte helt orelaterade, det handlar om vad man har för tolkning av begreppet rättvisa. Är det t.ex. rättvist att ett brott kostar olika mycket beroende på vem som gör det? Vilket är innebörden av dagsböter. I detta fall är det tydligen helt acceptabelt att straffsatsen beror på inkomsten, men vad gäller skatt så är det inte ok att uttaget beror på inkomsten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Att tycka en sak om en fråga, och därefter tycka en annan om samma sak senare brukar ses som inkosekvent. T.ex. att först tycka att chokladglass är godast och fem minute senare tycka att vaniljglass är godast. Förövrigt är frågorna inte helt orelaterade, det handlar om vad man har för tolkning av begreppet rättvisa. Är det t.ex. rättvist att ett brott kostar olika mycket beroende på vem som gör det? Vilket är innebörden av dagsböter. I detta fall är det tydligen helt acceptabelt att straffsatsen beror på inkomsten, men vad gäller skatt så är det inte ok att uttaget beror på inkomsten.

Grejen är att det egentligen är rätt ointressant hurvida Svantesson som person har inkonsekventa politiska åsikter eller inte. Även om du skulle ha rätt i det så tillför det inte den här diskussionen något. Argumentera för din ståndpunkt i sakfrågan istället och håll inte på och klipp o klistra mellan olika trådar bara för att försöka sätta dit folk, det blir bara drygt.

Permalänk
Citat:

I detta fall är det tydligen helt acceptabelt att straffsatsen beror på inkomsten, men vad gäller skatt så är det inte ok att uttaget beror på inkomsten.

Det är skillnad på straff och avgift, meningen med ett straff är att personen ska känna av att den har gjort något fel annars har straffet ingen verkan.
Avgifter som skatter finns däremot inte till för att straffa folk för att de arbetar i Sverige, utan för att få in pengar.
Då kan man göra så att de som tjänar mest pengar också betalar mest skatt, men proportionen skatt mot inkomst behöver inte vara lika hög som straffavgift mot inkomst. Då syftet med skatt inte var att straffa folk.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Jag tycker allt att finlands bötessystem är bra gällande fortkörning, samtidigt som jag är för lägre skatt för höginkomsttagare (plattskatt, sen kan vi sänka den generellt också, men det är en annan sak). Anser Haffe att jag är inkonsekvent så ska han bara veta vad jag tycker om glass!

För övrigt så är min nye gud Belga, så jävla underhållande att läsa dina inlägg, keep it up!

Permalänk
Citat:

Att tycka en sak om en fråga, och därefter tycka en annan om samma sak senare brukar ses som inkosekvent.

Antagligen kommer jag ångra att jag gav mig in i diskussionen igen men jag måste bara kommentera detta självmål.
Du tycker alltså att "skatt på arbete" och "böter pga. en brottslig handling" är samma sak?

Citat:

I detta fall är det tydligen helt acceptabelt att straffsatsen beror på inkomsten, men vad gäller skatt så är det inte ok att uttaget beror på inkomsten.

Jag har inte skrivit att det inte skulle vara ok att basera skatten på inkomsten. Tvärtom!
"...däremot betalar man i absoluta pengar mer i skatt ju mer man tjänar. Det tycker jag är bra! Dock är jag emot att marginalskatten blir högre ju mer man tjänar. Jag förespråkar alltså sk. "platt skatt"."

Detta var sista inlägget! (sorry, kan inte låta trams stå oemotsagt...)

/Svanteson

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan verkligen inte låta bli, eller hur?
Men nej, någon innebörd av rättvisa fungerar inte att gömma sig bakom heller, eftersom ens uppfattning av rättvisa inte behöver påverka ens åsikter i dessa två frågor då man kan vara fullständigt konsekvent gällande rättvisa och ändå komma fram till olika ståndpunkter. Ens uppfattning om rättvisa spelar då alltså inte in, men det var ett snyggt försök.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
För övrigt så är min nye gud Belga, så jävla underhållande att läsa dina inlägg, keep it up!

Tack tack
*Går och hämtar knippet med blixtar*

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan verkligen inte låta bli, eller hur?
Men nej, någon innebörd av rättvisa fungerar inte att gömma sig bakom heller, eftersom ens uppfattning av rättvisa inte behöver påverka ens åsikter i dessa två frågor då man kan vara fullständigt konsekvent gällande rättvisa och ändå komma fram till olika ståndpunkter. Ens uppfattning om rättvisa spelar då alltså inte in, men det var ett snyggt försök.

Tack tack
*Går och hämtar knippet med blixtar*

'Ens uppfattning av rättvisa behöver inte påverka' jadu, det är ungefär som att säga att ens uppfattning om vad som smakar gott inte behöver påverka vad man beställer på resturang. D.v.s. när man argumenterar om vad som är rättvist är det tämligen uppenbart att man pratar om vad man uppfattar som rättvisa.

Visa signatur

Permalänk

Men sluta trolla sönder tråden , snälla.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Så du menar att de betalat skatt för att begå brott?

Naturligtvis ska det inte gälla bara trafikförseelser utan även andra brott.

Mvh/Nicklas

Nej men jag menar att det är orättvist med olika straff för samma brott beroende på inkomst?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Vad har skatten med saken att göra ? Böterna är till för att avskräcka folk från att köra för fort och tjänar man kanske 5 mille per år så känns nog inte 4000kr så farligt , tycker att Sverige borde ha det som finnarna.

Är odemokratiskt att samma brott ger helt olika straff.

En annan fråga är ju om låginkomsttagare skall straffas hårdare? Studier har ju visat att dessa grupper har högre kriminalitet, skall de straffas hårdare för att de behöver avskräckas mer? Men det är väll orättvist? Det är väll bara orättvist när det är låginkomsttagare som drabbas?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Är odemokratiskt att samma brott ger helt olika straff.

Det beror ju på hur man definierar "olika" , olika i konsekvens eller kronor och ören?

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

offtopic:

"0 -10 km/h för fort: 2 000 kr"

Bara jag som reagerar på att det kostar 2 000 kr att köra 0km/h för fort?

Permalänk
Medlem
Citat:

'Ens uppfattning av rättvisa behöver inte påverka' jadu, det är ungefär som att säga att ens uppfattning om vad som smakar gott inte behöver påverka vad man beställer på resturang. D.v.s. när man argumenterar om vad som är rättvist är det tämligen uppenbart att man pratar om vad man uppfattar som rättvisa.

Då tycker du att köttätare som är emot dödsstraff också är inkonsekventa, eller?

Dessutom, även om man vill använda din absurda definition av konsekvens, så är han konsekvent. Han vill att skatt ska bero på inkomst och han vill att böter ska bero på inkomst.

Derox: Det beror ju på hur man mäter straff. Mäter man i kronor kan det ses som orättvist. Mäter man i "svid" så är det rättvist.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Det är ju bra att det är beroende på förarens lön som böterna sätts...
En man med 2 000 000 i månaden känner inte av 2000kr, men när det är 100 000kr, då känns det ordentligt.
Förresten så var detta ett grovt brott... man ska inte köra 67km/h på en 30 väg.

Permalänk
Medlem

Sventesson med flera>>Jag ser en brist i definitionen att "ett straff ska kännas lika mycket oavsett vem som straffas". Det ska då rimligtvis gälla i båda riktningarna, åtminstone om man vill verka inom någon form av ett demokratisk, icke diskriminerande ramverk. Förtydligande, fängelsestraff blir med ens olika långa beroende på vem som har begått straffet, detta för att det ska vara lika kännbart för alla att sitta inne. Jag hoppas och tror du ser problematiken med detta.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoedeOrm
Sventesson med flera>>Jag ser en brist i definitionen att "ett straff ska kännas lika mycket oavsett vem som straffas". Det ska då rimligtvis gälla i båda riktningarna, åtminstone om man vill verka inom någon form av ett demokratisk, icke diskriminerande ramverk. Förtydligande, fängelsestraff blir med ens olika långa beroende på vem som har begått straffet, detta för att det ska vara lika kännbart för alla att sitta inne. Jag hoppas och tror du ser problematiken med detta.

Vad är fel i principen att straff ska kännas lika mycket för samma brott?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Har svårt att dra parallelen med ett fängelsestraff då det knappast varierar med inkomst hur hårt straffet kan te sig , 1år i fängelse kan vara lika hårt oavsett om man är långtidsarbetslös eller het börsmäklare.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoedeOrm
Förtydligande, fängelsestraff blir med ens olika långa beroende på vem som har begått straffet, detta för att det ska vara lika kännbart för alla att sitta inne. Jag hoppas och tror du ser problematiken med detta.

Problemet är att det inte är lika tydligt hur kännbart ett fängelsestraff är för var enskild individ.
Dessutom blir det omoralisk att säga till någon folk hur mycket deras liv suger och därför är mindre värt än andras. Däremot säga till någon att den har högre inkomst än genomsnitt, är inget direkt som är kränkande.

Om man även ser till gärningsmannens handling så blir det dessutom olika straff beroende på hur offret skadades. Stoppar man en kniv i någon, så blir straffet olika beroende på om offret överlever eller ej. Likaså vid fyllebilkörning, om man råkar köra ihjäl någon eller bara skadar.
Alltså olika straff beroende på hur kännbart ens gärning var mot offret och inte enbart vad man gjorde. Likaså bör sedan straffet vara mot hur kännbart det är för en, speciellt då det handlar om pengar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Haffe, ser fram emot att argumentera mot dig ty jag innehar tämligen likartade åsikter som Svantesson. Skatt bör inte vara proportionelig mot vad man tjänar, då det är ett sätt att finansiera gemensamma projekt. Låt säga att staten ska anlägga en cykelväg, det är inte rättvist att Herr Fattig ska betala mindre än Herr Rik om de bägge utnyttjar cykelvägen lika mycket. Likaså torde samma cykelväg kosta lika mycket att anlägga om den befinner sig på en ort med låg medelinkomst som på en ort med hög medelinkomst, trots att ortsborna har betalat olika mycket för cykelvägen. Lika mycket skatt - per krona - är således mer rättvist. Ponera att du köpt en åkgräsklippare tillsammans med din granne och ni båda använder den lika mycket. Du skulle knappast gå med på att betala två tredjedelar av gräsklipparkostnaden bara för att din granne råkar tjäna hälften av vad du gör. Eller hur?
Naturligtvis ska kanske inte skattesystemet vara helt på öret likställt men detta är ändå sensmoralen av hur systemet fungerar idag.

Böter däremot (dock inte parkeringsböter som faktiskt egentligen är en kommunal avgift och en fin liten inkomstkälla för landets kommuner) är i alla fall tänkt som en bestraffning och bör således göra ett ungefärligen lika stort procentuellt hål i den skyldiges plånbok. Avsikten är inte att betala vägar med böterna utan att avskräcka folk från att begå brott och då är det fullt rimligt att den som tjänar mer också ska betala mer.

Just gällande hastighetsöverträdelser finns det dock andra omständigheter som är avgörande i mångt och mycket, att bötesbeloppen är standardiserade gör det enklare att fälla någon på plats då ofta inte någon rättegång behövs hållas. Ej att förglömma är att vid en överträdelse med mer än 20 km/h ryker körkortet och det torde inverka (nästan) lika mycket på Herr Fattig som på Herr Rik. Det besparar alltså samhället kostnader att ha låga standardiserade gränsvärden och bötesbelopp.

Som en tredje faktor att ta med i diskussionen finns det även att folk värderar pengar olika. Det är svårt att egentligen veta hur mycket en tusenlapp är värd för både Herr Fattig och Herr Rik, Herr Fattig kan vara skuldsatt upp över öronen och då lär inte några kronor mer hos fogden spela någon avgörande roll. Herr Rik kan däremkot ha jobbat hela sitt liv för att tjäna sin förmögenhet och sätter ett stort värde i småkronorna, många bäckar små... ni vet. Men tills vi har något bättre sätt att mäta förluster i än kronor och procent är det helt logiskt att den som är fattig respektive den som är rik ska betala samma antal kronor i skatt, emedan de betalar procentuellt lika många kronor i böter.

Sen för något utskott komma på i detalj hur det ska fungera då det naturligtvis finns specialfall, men det är huvuddragen i mina åsikter i ämnet.

Mvh

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.