Permalänk

Liten Northbridge-kylare

Hej,

Jag har ett Asus A8N-SLI Deluxe moderkort som jag strax efter jag köpte det för drygt 2 år sedan bytte orginalfläkten på Nordbryggan mot en Zalman ZM-NB47J eftersom, som många vet, så var orginalfläkten inte mycket att hänga i julgranen. Den var högljud och efter ett tag började den låta som en stenkross.

Hur som haver, nu funderar jag på att köpa ett nytt grafikkort och har tittat på ett GeForce 8800GTS. Problemet är ju att dagens kort ofta tar upp två kortplatser och då är det så att eftersom Nordbryggan på moderkortet sitter snett bakom den primära PCI E-porten så är Zalman-kylflänsen i vägen om jag sätter i ett större grafikkort. Idag har jag ett GeForce 6800 Ultra med Zalman-kylare som med nöd och näppe får plats. Kylaren på grafikkortet sitter kloss i kloss med nordbryggans Zalman-kylare så ett större kort skulle inte funka utan en mindre kylare på nordbryggan.

Så min fråga är om någon känner till någon kylare till Nordbryggan som inte är större en orginalfläkten eller har någon annan innovativ lösning på mitt problem som helst inte innefattar inköp av nytt moderkort?

Edit: Är det möjligt att efter över 2 år få en ny orginalfläkt från Asus? Har för mig att jag läst någonstans att fläkten var bättre på senare versioner av moderkortet.

//Joakim

Permalänk
Medlem

Den här funkar jättefint för en polare. Tyst och fin.
www.microshop.se?artnr=TTCUVGA
eller så får det bli en sån här.
http://www.microshop.se/?artnr=TTCUVGA

men den här kyler ju bäst men är ju också dyrast då. https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=THEHR-...

Det finns faktiskt många lösningar bara man är beredd att modda flänsen lite men jag skulle själv rekommendera HR-05an från Thermalright eftersom den går att vrida så den passar. Grym kylning är det också!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=REVCHI...

eller kanske

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=TITNBC

du kan även spana efter ett demo/bulk ex av asus an8 sli premium då det kortet redan har en passiv kylning på nordbryggan, dom brukar dyka upp i onlinebutikers fyndhörnor ibland tex komplett.se's fyndhörna

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

Tack för svaren!

HR-05:an ser ju ut som en bra lösning, får hem och mäta lite i burken så att flänsarna inte kommer i vägen för något annat. Fast den verkar ju ganska flexibel iom att den går att vrida.

Blir dock lite konfunderad över era andra förslag eftersom det på de sidor ni länkar till att det är VGA-kylare. Funkar dom som kylare till Nordbryggan också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woodlander
Tack för svaren!

HR-05:an ser ju ut som en bra lösning, får hem och mäta lite i burken så att den flänsarna kommer i vägen för något annat. Fast den verkar ju ganska flexibel iom att den går att vrida.

Blir dock lite konfunderad över era andra förslag eftersom det på de sidor ni länkar till att det är VGA-kylare. Funkar dom som kylare till Nordbryggan också?

ja VGA-kylare brukar funka bra dom också men inte jämt, man brukar få modda lite. Men kör på HR-05an du, den är grym!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag kör på HR-05:an och den är underbar. Den var i och för sig tight att få in på mitt moderkort men det gick att böja heatpipesen lite så satt den kanon. Dessutom kan du ju använda den på andra moderkort sen om du skulle uppgradera i framtiden.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Hej Woodlander.

Hur går det?

Sitter i precis samma sits som du.

Du kan modda den också:

Observera att bilden inte är från mitt mobo utan en bild från www som beskriver samma problem med den passiva kylaren.
http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f/77909774/m...

HR-05 verkar vara det bästa alternativet.
Anders

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Avstängd

Thermalright HR-05-SLI Northbridge Heatsink. Den passar inte på vissa moderkort, Så kolla för så att den passar ditt! För man får inte ta återköp på datorbutiken.se. Mina grafikkort satt isär för mycket så jag skulla ha tagit den som sticker rakt upp istl.

Permalänk
Medlem

Jag har lagt ditt en Titan Copper VGA cooler, den vga kylaren ens polare här hade också lagt, Den funkar helt prima. Har helt samma moderkort och orginal fläkten dog efter ett år, ville inte ha en nu högljud fläkt samt jag hade redan ett stort grafikkort och kunde inte få plats med zalman kylaren.
Så jag köpte den där coppar vga kylaren, hade mätt lite och sånt och ett av de där fästena är just rätt längd för att hamna i samma håll som orginalens fäst platser. Enda man behövde göra vara att fila bort 1 eller 2mm på fäststången så den inte petade på en kondensator.

Kylaren funkar jävligt bra, men den är inte så tyst. lite tystare än orginalen men så mycket bättre ändå, bara köpa till en sladd med resistor som får ner fläktvolten till 5 eller 7volt från 12v orginalen. Jag kör på 7volt, fanns ingen 5volatare vid tillfället då jag köpte men det blir inte så mycket ljud längre

En bild på hur det ser ut för mig: